• Tue 3 May 2022 23:41
    7058 visningar
    44 svar
    44
    7058

    Egentid

    Jag är gravid med tredje barnet . Dem andra är 3 år & 1 år. Min sambo är iväg och tränar 2-3 timmar 5-6 gånger i veckan. 
    De krav jag ställt är att det ska vara efter barnen somnat eftersom annars får han aldrig träffa barnen. Hur ska man tänka mer? börjar bli less på att han väljer gymmet framför våran familj eller framför min och hans tid. oftast om han vilar från gymmet 1-2 gånger i veckan . Så spelar han istället golf en av dem dagarna. Nätterna tar jag barnen Även om vi båda jobbar. Helger går jag upp och Äter frukost med barnen medans han får sova till 10.. 
    ska det vara såhär ? Tiden han är hemma tittar han på youtube eller sitter med hörlurar.  Jag tycker det är supersvårt att hitta en balans. vi Var noga med att fixa barnvakt ofta med första barnet och göra saker ihop men efter andra barnet så blev de svårare . vi båda har tränat ihop på gymmet med barnen på helger förut . men nu ser det annorlunda ut då jag är gravid och lagt träningen åt sidan. tankar ? 

  • Svar på tråden Egentid
  • Wed 4 May 2022 15:22
    #31
    smirreochsmulan skrev 2022-05-04 06:53:42 följande:
    I och med att jag går upp flera gånger per natt och går På toa så har de blivit naturligt att jag tar nätter om de behövs. vi delade lika på föräldrarledigheten nu senast & när han var hemma så var fokus att hänga på gymmet 3timmar per dag. Så det var ofta jag kom hem och att ingenting var gjort hemma.  Jag köper kläder & leksaker & planerar mat osv. Dock äter vi inte samma ma & laga mat var försig. Han handlar 9 av 10 gånger. Jag står för städning mestadels men han hjälper till ibland. jag önskar att han hade velat spendera mer tid med oss som familj och ha överseende att jag är gravid. han har aldrig varit intresserad av någon av graviditeterna.
    Men hur kunde du välja att stanna och skaffa ett barn till när du visste att han är ointresserad av både dig och barnen?
  • Anonym (Teddy­)
    Wed 4 May 2022 16:27
    #32
    Ellie skrev 2022-05-04 14:59:08 följande:
    Anonym (lll) skrev 2022-05-04 14:38:04 följande:
    Men det är bra att han säger att ni kan göra en plan, det är väl ändå et steg mot att han inser lite grann? Du behöver inte gå till gymmet eller ens lämna hemmet om du inte kan/orkar men du ska ha egentid, lika väl som han har det - oavsett var du gör den. 
    Som jag förstår det vill TS inte ha egentid på kvällen, utan hon vill att mannen skall vilja vara hemma i soffan med henne.

    Ts måste ju inte ha egentid på kvällen utan likväl på helgen tex.
    När jag och sambon bildade familj så satte vi oss ner och räknade timmar faktiskt. Först drog vi bort alla timmar på ett dygn som går åt till vardagslivet, sova, jobba, dusch/bad, morgon/kvällsrutin, middag, läxläsning osv. Timmarna som blev över delade vi i tre delar; en varsin del till oss vuxna dvs egentid att bruka hur vi vill med möjlighet att lämna hemmet. Den tredje delen var den tid som gick till oss som en familj, då vi umgås, hänger framför tv:n osv. Många vuxna tycker egentid utanför familjen är viktigt för deras välbefinnande men glöm inte familjens egentid. Det är det som skapar din familj och är grunden för att din relation ska bli långvarig. Ts sambo verkar skita både i ts egentid och tiden med familjen. Det du skriver, att ts vill hänga i soffan med sambon är ju såklart också viktigt att prioritera. Förstår inte sambon det asap så är han snart singel.
  • Wed 4 May 2022 18:40
    #33
    smirreochsmulan skrev 2022-05-03 23:41:47 följande:
    Egentid

    Jag är gravid med tredje barnet . Dem andra är 3 år & 1 år. Min sambo är iväg och tränar 2-3 timmar 5-6 gånger i veckan. 
    De krav jag ställt är att det ska vara efter barnen somnat eftersom annars får han aldrig träffa barnen. Hur ska man tänka mer? börjar bli less på att han väljer gymmet framför våran familj eller framför min och hans tid. oftast om han vilar från gymmet 1-2 gånger i veckan . Så spelar han istället golf en av dem dagarna. Nätterna tar jag barnen Även om vi båda jobbar. Helger går jag upp och Äter frukost med barnen medans han får sova till 10.. 
    ska det vara såhär ? Tiden han är hemma tittar han på youtube eller sitter med hörlurar.  Jag tycker det är supersvårt att hitta en balans. vi Var noga med att fixa barnvakt ofta med första barnet och göra saker ihop men efter andra barnet så blev de svårare . vi båda har tränat ihop på gymmet med barnen på helger förut . men nu ser det annorlunda ut då jag är gravid och lagt träningen åt sidan. tankar ? 


    Jämställdhetsmässigt bör ni såklart ha en sovmorgon var. Rimligt att de flesta dagar träna efter läggdags. Nätter som grund dela på men med reservation för hur ni och barnen funkar, inkl ditt gravidmående. 

    Föräldramässigt bör han såklart (iaf delvis) umgås med barnen snarare än att sitta med skärm och lurar. 

    Förhållandemässigt borde han ju emellanåt prioritera att umgås med dig, hitta ett sätt att låta båda få utrymme. Svårt att ställa krav på antal dagar där tycker jag. 
  • Wed 4 May 2022 19:06
    #34
    smirreochsmulan skrev 2022-05-04 08:42:34 följande:
    jag har satt ner foten. Men det är svårare när man är gravid med allt som hör till. Jag orkar ju inte lika mycket som innan oavsett.. och om jag ändå inte kan dra och träna så kan han lika gärna göra det tänker han. Hans föräldrar är iväg ofta med eller utan varandra på saker & det är inte konstigt att han är likadan. Skillnaden är att vi har småbarn & då borde han väll förstå men tydligen inte.
    Klart att man vill ha tid att umgås som par (och familj) så om det är problemet förstår jag. 
    Men här låter det mer som att han borde sluta träna/dra ner bara för att du inte kan? Det håller jag inte riktigt med om, om barnen sover och en sitter i soffan kan man väl lika gärna dra iväg om alternativet är att sitta i ett annat rum. 
  • Thu 5 May 2022 11:39
    #35
    Jemp skrev 2022-05-04 19:06:27 följande:
    Klart att man vill ha tid att umgås som par (och familj) så om det är problemet förstår jag. 
    Men här låter det mer som att han borde sluta träna/dra ner bara för att du inte kan? Det håller jag inte riktigt med om, om barnen sover och en sitter i soffan kan man väl lika gärna dra iväg om alternativet är att sitta i ett annat rum. 
    Så ser de ju ut idag att han drar och tränar när barnen lagt sig och jag sitter själv hemma i soffan på kvällen 6 dagar i veckan. så jag ser inte skillnaden på att vara i relation eller vara i singel . Han kommer hem när jag sover & så ser vårat liv ut! Vi har lixom ingen kärleksrelation i dagsläget & jag känner mig som ett andrahandsval Alltid. Att gymmet är prioriteringen i hans liv. Jag tycker att nu under min graviditet så borde han anpassa sig eftersom jag behöver göra de.. 
  • Thu 5 May 2022 11:44
    #36
    Dexter dot com skrev 2022-05-04 15:22:08 följande:
    Men hur kunde du välja att stanna och skaffa ett barn till när du visste att han är ointresserad av både dig och barnen?
    Han är inte ointresserad Av barnen men träning är extremt viktigt för honom. Har alltid varit och kommer alltid vara. skillnaden nu än innan graviditeten är ju att vi båda kunde träna ihop med eller utan barn & pusslade ihop allt bra. Medans nu så sitter jag hemma & kommer knappt utanför dörren medans han är iväg var och varannan dag och tränar 2-3h.. jag tycker han borde vilja Umgås med oss som familj som vi gjorde innan (även om vi alla var på gymmet) han fortsätter i samma spår oavsett. 
  • Thu 5 May 2022 11:46
    #37
    Anonym (Teddy) skrev 2022-05-04 13:50:17 följande:
    Men hallå, nu får du inte mesa ur. Stå nu för din åsikt. Läs vad jag skrev första gången. Räkna antal timmar som han tar egentid och kräv samma. Och dessa timmar ska man ha möjlighet att lämna hemmet. Det är dags att du också växer upp ts och tar ansvar för ditt liv genom att inte låta dig bli illa behandlad. Ditt undvikande beteende är minst lika omoget som hans.
    Vårat enda problem vi haft i våran relation är kommunikation. jag sätter alltid ner foten i vanliga fall. Men nu har jag 2 ungar och 1 till på g & orkar lixom inte ta fighten. Men det kommer garanterat bli andra bullar när ungen är ute! 
  • Thu 5 May 2022 11:48
    #38
    Ellie skrev 2022-05-04 14:59:08 följande:
    Anonym (lll) skrev 2022-05-04 14:38:04 följande:
    Men det är bra att han säger att ni kan göra en plan, det är väl ändå et steg mot att han inser lite grann? Du behöver inte gå till gymmet eller ens lämna hemmet om du inte kan/orkar men du ska ha egentid, lika väl som han har det - oavsett var du gör den. 
    Som jag förstår det vill TS inte ha egentid på kvällen, utan hon vill att mannen skall vilja vara hemma i soffan med henne.

    Ja eller En balans av de båda. Att han ska VILJA umgås med mig på kvällen i soffan och inte alltid välja gymmet före våran relation . Jag känner mig som ett andrahandsval i dagsläget & då kan ja lika gärna va singel om ja ändå ska sitta själv hemma tills jag somnar var och varannan dag
  • Anonym (fast)
    Thu 5 May 2022 12:07
    #39
    smirreochsmulan skrev 2022-05-05 11:44:13 följande:
    Han är inte ointresserad Av barnen men träning är extremt viktigt för honom. Har alltid varit och kommer alltid vara. skillnaden nu än innan graviditeten är ju att vi båda kunde träna ihop med eller utan barn & pusslade ihop allt bra. Medans nu så sitter jag hemma & kommer knappt utanför dörren medans han är iväg var och varannan dag och tränar 2-3h.. jag tycker han borde vilja Umgås med oss som familj som vi gjorde innan (även om vi alla var på gymmet) han fortsätter i samma spår oavsett. 
    Detta handlar ju om lite olika saker:
    - din/hans egentid för er själva och för era egna intressen.
    - ert respektive engagemang i familjen och er parrelation.

    Och där skevar det ju rejält eftersom han endast prioriterar sig själv och sitt medan du prioriterar familjen. Och du tvingas prioritera familjen då han inte gör det, och det tar även av din egentid som du får lov att avstå för att han inte tar sin del.

    Ärligt talat låtr det som en riktigt rutten relation att lev ai, både för dig och barnen. Medan han såklart har ett guldläge med både singelliv där har får göra vad han har lust med och familjeliv där han kan hoppa in och plocka russinen när han tycker att det passar. Och som du säger så lever ju även du som singel i er relation, fast till skillnad från honom; med ansvar för barn och hem. 

    Det har inte att göra med att du är gravid och inte orkar träa som tidigare. Det handlar om hans inställning till familjelivet, hur han ser på sin roll som make och pappa. Dygnet har bara visst många timmar, man måste fördela dem annorlunda som familjefar än som singel med bara sig själv att sköta.

    Och hur intresserad är han av barnen om han knappt är hemma och träffar dem en vanlig dag? Och den end tiden ni umgås som familj är när han gymmar? Ska barnen växa upp så hela sina liv, bara hänga på pappas intressen, inte göra egna saker som kalas, kompisar, annan/egen träning?
  • Anonym (fast)
    Thu 5 May 2022 12:18
    #40

    Men läs vad du själv skriver - är det här verkligen en relation du vill leva i?


    smirreochsmulan skrev 2022-05-04 06:53:42 följande:
    I och med att jag går upp flera gånger per natt och går På toa så har de blivit naturligt att jag tar nätter om de behövs. vi delade lika på föräldrarledigheten nu senast & när han var hemma så var fokus att hänga på gymmet 3timmar per dag. Så det var ofta jag kom hem och att ingenting var gjort hemma.  Jag köper kläder & leksaker & planerar mat osv. Dock äter vi inte samma ma & laga mat var försig. Han handlar 9 av 10 gånger. Jag står för städning mestadels men han hjälper till ibland. jag önskar att han hade velat spendera mer tid med oss som familj och ha överseende att jag är gravid. han har aldrig varit intresserad av någon av graviditeterna.
    Överseende med att du är gravid??? Aldrig varit intresserad av graviditeterna....
    smirreochsmulan skrev 2022-05-04 06:55:27 följande:
     Han tycker jag får egentid i soffan när barnen sover och han är på gymmet. 
    smirreochsmulan skrev 2022-05-04 06:59:25 följande:

    Tex igår skulle han bytit däck på min bil , men direkt han kom hem gick han och la sig och sa att han har huvudvärk. efter 2timmars vila så ringer hans kompis och säger att det är dags att dra till gymmet. så han flyger upp ur sängen & pratar i telefon med kompisen hela tiden tills han åker och ska träna med honom.  Så han träffade oss/ familjen i 30 min igår & träffar hans kompis 3h VARJE gång han tränar. då hade jag även varit hemma och vabbat barn igår. 


    Låter det som en engagerad familjepappa? Inte i mina öron. 
    smirreochsmulan skrev 2022-05-04 08:53:50 följande:
    Han låter mig göra saker om jag vill absolut. Men då drar han och tränar innan eller efter. jag har ringt och kollat terapi men det är väntetid på tidigast september , så det är inte aktuellt tyvärr. 
    Han LÅTER dig göra saker om du ABSOLUT vill??? Men då först efter att han fått det han vill. 
    smirreochsmulan skrev 2022-05-04 09:51:03 följande:
    Problemet är väll att hans föräldrar ställer upp extremt mycket på barnen medans min föräldrar inte gör det. Så han utnyttjar de genom att säga att ?alla gånger mina föräldrar ställt upp för OSS? och visst det är sant. 
    Att han drar in vad era respektive föräldrar gör eller inte gör är extremt manipulativt. Och det säger mig att han vet precis hur uselt han beter sig mot sin familj, men han försöker mörka det genom att dra in en massa annat och låtsas som att det påverkar hur hans beteende ska tolkas. 
    smirreochsmulan skrev 2022-05-04 10:30:50 följande:

    Nu när jag tog upp detta så förstår han inte alls vad jag pratar om utan sa att han ska fråga alla ja känner om dem har samma uppfattning


    Vilket larv, han kan dels inte stå för sina egna handlingar, utan han ska också dra in vad andra tycker och gör, för att slingra sig undan minsta uns av ansvar i ert familjeliv. 
    smirreochsmulan skrev 2022-05-05 11:48:12 följande:
    Ja eller En balans av de båda. Att han ska VILJA umgås med mig på kvällen i soffan och inte alltid välja gymmet före våran relation . Jag känner mig som ett andrahandsval i dagsläget & då kan ja lika gärna va singel om ja ändå ska sitta själv hemma tills jag somnar var och varannan dag
    Läs det inlägget, läs det noga. För där har du kärnan i hur er relation ser ut och hur han ser på er relation. 
  • Anonym (K)
    Thu 5 May 2022 17:29
    #41

    Han ville inte ha barnen eller?

  • Thu 5 May 2022 21:05
    #42

    Jag tycker att han absolut kan träna, men kanske kortare pass så att han inte är borta så länge varje gång. Plus att varannan gång kanske kan ske innan jobbet så att kvällen blir helt fri? sen såklart turas om att ha sovmorgon och ta nätter. Eller om det passar bättre för er att den ena tar alla nätterna, men får få sovmorgon båda dagarna på helgen. 


    i mitt fall så vill min partner gärna att vi har myskvällar tillsammans framför tvn och det är det som får honom att koppla av. Jag är däremot på tok för rastlös för att kunna sitta framför tvn utan att göra något annat samtidigt. Så då kanske jag kollar lite, spelar lite på telefonen, kollar igen, upptäcker att jag visst behöver torka av något osv. Så jag är närvarande och vi gör saken tillsammans och kan sen sitta och diskutera det vi har sett, men på ett sätt som blir en fungerande kompromiss för oss. På samma sätt följer min man med mig ut och cyklar ofta, men medan jag vill köra mer intensivt efter en stund så pausar han har dukar fram picknicken så att vi kan ha en mysig stund tillsammans när jag är tillbaka från min extratur. Sen fikar vi ihop och kör lugnt tillbaka tillsammans. 


    ni måste sätta lite ramar för hur och när egentid, familjetid och partid ska läggas upp och sen respektera att de sakerna som får er att koppla av kan vara olika och att ni då kanske hittar lösningar så att det passar båda. 

  • Anonym (X)
    Fri 6 May 2022 17:10
    #43
    smirreochsmulan skrev 2022-05-05 11:46:32 följande:
    Vårat enda problem vi haft i våran relation är kommunikation. jag sätter alltid ner foten i vanliga fall. Men nu har jag 2 ungar och 1 till på g & orkar lixom inte ta fighten. Men det kommer garanterat bli andra bullar när ungen är ute! 
    Och det är ju ett jättestort problem att inte kunna kommunicera. Så du menar att allt blir bra när du har fött ert 3:e barn. Jag är ledsen men jag är helt övertygad om att det absolut inte finns en chans till att det blir bättre då. Varför skulle han lyssna på dig då? när han inte har brytt sig tidigare?
  • GGN
    Fri 6 May 2022 19:41
    #44

    Men snälla, är han 13 år..?

    Ville han ens ha barn??


    smirreochsmulan skrev 2022-05-04 10:30:50 följande:

    Nu när jag tog upp detta så förstår han inte alls vad jag pratar om utan sa att han ska fråga alla ja känner om dem har samma uppfattning


Svar på tråden Egentid