• Fri 6 May 2022 14:43
    5977 visningar
    43 svar
    43
    5977

    Barn på badhus

    Hur gamla barn kan man ta med sig till fel omklädningsrum på ett badhus?

    Har sett att det är många som har väldigt olika åldrar som de tycker är ok. Så en omröstning är på sin plats :)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn på badhus
  • Anonym (D)
    Fri 6 May 2022 19:48
    #31
    +1

    Bästa lösningen är som sagt könsneutrala omklädningsrum. Perfekt för vuxna som går och badar med barn av annat kön,  män med snippa, kvinnor med snopp, personer som har assistenter av annat kön m.fl. 

  • Anonym (Fel kön?)
    Fri 6 May 2022 20:00
    #32
    AnnaSturesson skrev 2022-05-06 19:37:16 följande:

    Är det transfobiskt att inte vilja byta om och duscha men någon som har snopp så är jag också transfobisk. 


    Skulle inte vilja att min dotter byter om själv tillsammans med säg 5-6 män med snopp som säger att de är kvinnor.


    Ja transfobisk är du. 
  • Fri 6 May 2022 22:04
    #33

    Min dotter som går i ettan tycker det är jobbigt när det är pojkar i omklädningsrummet. Jag förstår att fem-, sex- och sjuåringar inte kan eller vill vara själva på herrarnas, men jag bryr mig mer om mitt barn så jag tycker absolut max sex år. Kan man som mamma då inte gå och bada med sin son, då får man väl göra något annat, eller gå till en simhall där det finns små, egna, omklädningsrum. 

    Jag bryr mig så klart inte om att en liten kille ser mig naken, men som sagt, min dotter gillar inte att behöva byta om bland pojkar. Vi har duschat hemma ibland och på så vis löst det. 

  • Anonym (Maja)
    Fri 6 May 2022 22:36
    #34
    Blåbil skrev 2022-05-06 22:04:07 följande:

    Min dotter som går i ettan tycker det är jobbigt när det är pojkar i omklädningsrummet. Jag förstår att fem-, sex- och sjuåringar inte kan eller vill vara själva på herrarnas, men jag bryr mig mer om mitt barn så jag tycker absolut max sex år. Kan man som mamma då inte gå och bada med sin son, då får man väl göra något annat, eller gå till en simhall där det finns små, egna, omklädningsrum. 

    Jag bryr mig så klart inte om att en liten kille ser mig naken, men som sagt, min dotter gillar inte att behöva byta om bland pojkar. Vi har duschat hemma ibland och på så vis löst det. 


    Man att 5-6åringar ska byta om själva är väl lite väl bra?  Tycker det är värre med alla som vill ta med sig 10-12åriingar. 
  • Anonym (C)
    Sat 7 May 2022 08:26
    #35

    Vi går bara till badhuset när vi är hela familjen så pappan kan ta pojkarna och jag tjejerna. 

    På Lalandia har dom enskilda duschrum för familjen där man kan gå in tillsammans allihop. Det var så smidigt när barnen var mindre att kunna hjälpas åt. Skulle funnits på alla ställen. 

  • Sat 7 May 2022 08:29
    #36

    5

    fram till förskoleklass med andra ord.

  • Sat 7 May 2022 08:32
    #37

    Vilket inte innebär att jag anser att en 6 åring ska klara sig själv i omklädningsrummet ska väl tilläggas. Om man då inte har någon annan som kan följa med barnet får man under en period helt enkelt göra nåt annat än att gå till badhuset. Så ser livet ut ibland.

  • Anonym (XXX)
    Sat 7 May 2022 15:32
    #38
    +1
    Anonym (Fel kön?) skrev 2022-05-06 19:09:20 följande:
    Du tycker inte att intersex, transsexualitet osv. är tillräckligt stigmatiserat som det är utan vill att de skall byta om i eventuellt handikappsrum? Bara så att jag förstår dig rätt. 

    Istället för den sortens inskränkthet kanske en istället kan lära sig att en del kvinnor har en snopp och en del herrar har en vagina och det är helt naturligt. Det gör dem inte till mindre kvinna eller man än någon annan och de har lika stor rätt att byta om i det omklädningsrummet som du.
    Det du beskriver är inte ett dugg naturligt. Jag tror att ni är en liten grupp som lever i en avgränsad verklighet, där ni hänger på sajter för sådana som er och bekräftar varandras åsikter. Vanliga, normala människor som går till badhuset, vill dock inte se en penis inne på damernas. Erigerad, kanske till och med. För en oskyldig ung flicka skulle det till och med kunna bli en traumatisk skräckupplevelse. 
  • Anonym (XXX)
    Sat 7 May 2022 15:36
    #39
    AnnaSturesson skrev 2022-05-06 19:37:16 följande:

    Är det transfobiskt att inte vilja byta om och duscha men någon som har snopp så är jag också transfobisk. 


    Skulle inte vilja att min dotter byter om själv tillsammans med säg 5-6 män med snopp som säger att de är kvinnor.


    Ja, det skulle ju vara rena fasan. Tänk så rädd man skulle ha blivit i den situationen, när man var en ung tjej!
    Limajo skrev 2022-05-06 19:38:01 följande:

    Det är konstigt att så många verkar tycka att det är en rättighet att gå på badhuset och därmed tvinga andra barn exponera sig för jämnåriga, kanske tom klasskamrater av motsatt kön. Jag har två pojkar och från att de började ettan fick de inte gå in på damernas. Antingen höll de varandra sällskap, eller så såg jag till att det följde med kompisar och kompisars pappor, eller så stannade vi helt enkelt hemma. Det är inte svårt alls. 



    Dom måste ha glömt sin egen barndom..? Jag kommer ihåg hur hemskt det var när man gick på lågstadiet, och ibland någon pojke tittade in under dörren i toabåsen och såg en när man satt där med trosorna nere. Så förnedrad man kände sig!
  • Anonym (1Dott­er och 1son)
    Sat 7 May 2022 15:52
    #40

    Vår stora simhall hade 3 omklädningsrum , damer, herrar och det personaltäta för pojkar, pappor med barn då slapp de en stor delar dessa nakenhundar som anses farliga.
    Det värsta jag utsatte mina barn för när de var små måste varit damernas bastu en ledig förmiddag. Vi pratade med en äldre kvinna som egentligen var en man. Ungarna undrade i bilen hem varför tanten var så konstig.
    Jag röstade 8år

  • Sat 7 May 2022 16:29
    #41
    +2
    Anonym (Fel kön?) skrev 2022-05-06 19:09:20 följande:
    Du tycker inte att intersex, transsexualitet osv. är tillräckligt stigmatiserat som det är utan vill att de skall byta om i eventuellt handikappsrum? Bara så att jag förstår dig rätt. 

    Istället för den sortens inskränkthet kanske en istället kan lära sig att en del kvinnor har en snopp och en del herrar har en vagina och det är helt naturligt. Det gör dem inte till mindre kvinna eller man än någon annan och de har lika stor rätt att byta om i det omklädningsrummet som du.

     


    Andelen av befolkningen som är transexuella är mindre än 0,5%. Varför ska deras rättigheter vägra tyngre än unga pojkar och flickors rättighet att byta om i en miljö som känns trygg? 

  • Sat 7 May 2022 18:10
    #42
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-07 15:32:52 följande:
    Det du beskriver är inte ett dugg naturligt. Jag tror att ni är en liten grupp som lever i en avgränsad verklighet, där ni hänger på sajter för sådana som er och bekräftar varandras åsikter. Vanliga, normala människor som går till badhuset, vill dock inte se en penis inne på damernas. Erigerad, kanske till och med. För en oskyldig ung flicka skulle det till och med kunna bli en traumatisk skräckupplevelse. 
    Att se nån annan upplever jag skulle vara det minsta problemet. Det som unga människo upplever som obehagligt är snarare att bli sedda och exponerade för exempelvis en jämnårig pojke eller flicka i klassen som råkar vara där samtidig. 
  • Anonym (Kluri­gt det.)
    Sat 7 May 2022 18:42
    #43

    Det är en svår fråga. Är barnet synligt funktionshindrat? Jag personligen tycker att 8 år är en acceptabel ålder. Det är svårt för mig som utomstående att veta hur moget barnet är. Har barnet ens mognad att klara sig i ?rätt? omklädningsrum själv? Det borde finnas ett omklädningsrum för personer som inte bryr sig om vem som ser. Men jag tycker att 8 år är lagom. Sen börjar det bli pinsamt att man kanske behövt visa upp sin kropp för klasskompisen som råkade vara där.

Svar på tråden Barn på badhus