• Anonym (Brottsoffer)

    Hem och bil vandaliserad av minderåriga.

    Hej, 
    För att fatta mig kort så har jag, och 4 grannar fått våra fordon och hem vandaliserade av tre småkillar (12-15) år gamla. 
    De har kastat handbollstora stenar på våra bilar, ytterdörrar, fasader och fönster, vilket resulterat hos mig, krossad ruta, sprickor i fasad (stenhus), skadad ytterdörr samt en buckla och 40cm repa på min bil. 

    En granne jagade rätt på en av de tre killarna. Han vägrade givetvis uppge namn och adress, men tillslut så fick vi hans föräldrars nummer. Det blev en lite uppståndelse när grannen fångade in honom, och en av de som kom ut, följde killen hem och rapporterade till mamman vad som hänt, och lämnade grannens nummer. 

    De hade nu ringt och ville "prata om saken". Deras son hade sagt att han inte gjort något. Dock har jag själv och 2 grannar övervakning som tydligt visar vad killen gör. 

    Grannen sa att han kommer ta detta vidare, polisanmäla, endera enbart denne kille, och om han berättar vilka vännerna var, så även dem. 
    Vad kommer hända nu? Killen är ju under 15. Jag ett fönster som måste bytas, en dörr som måste lagas och en bil som måste repareras. Jag vill inte betala en krona för detta. 
     


    Polisanmälan är kanske det som jag måste göra. Men hur får jag ersättning för skadorna. Jag personligen bryr mig inte om vännerna anges eller ej, jag vill bara ha mina skador reparerade. Jag vill ju inte att mina försäkringar skall påverkas för dessa ouppfostrade ungar inte vet rätt eller fel.

  • Svar på tråden Hem och bil vandaliserad av minderåriga.
  • Anonym (Polisanmäl!)
    Anonym (Brottsoffer) skrev 2022-05-09 13:23:43 följande:

    Kan man polisanmäla bara hälften av barnen eller måste man polisanmäla samtliga?


    Varför är du så feg? 
  • AnnaSturesson
    Egon den stora skrev 2022-05-10 00:54:08 följande:

    Det är inte alls säkert att försäkringen täcker eller att det ens är rimligt. Bara självrisken kan bli jättehög. Dom kan ta en självrisk för varje skada om det vill sig illa.  Lägg sedan till åldersavdrag.


    Det tar ju föräldrarnas försäkring, 
  • AnnaSturesson
    Anonym (Brottsoffer) skrev 2022-05-09 13:22:06 följande:

    Ringa polisen, det försökte vi, efter 30 minuter i telefonkö hos 112 la vi ner. 

    Samtalat med pojkarnas föräldrar. 2 av pojkarna har varit passiva deltagare, och två varit drivande. De två passiva pojkarna har uppvisat att de är ångerfulla, och bett om innerligt ursäkt (de menade verkligen vad de sa). De har även föräldrar som bad om ursäkt å deras barn vägnar. 

    Däremot var de två andra föräldrarna till de drivande barnen mindre sympatiska och man inser snabbt vart de fått sitt beteende ifrån. 
    Ena föräldern kallade oss naiva, barnsliga samt hånskrattade åt oss och ansåg att det hela var ett enkelt pojkstreck. 

    Vi grannar har pratat ihop oss, vi kommer få ersättning i form av nya fönster av de två föräldrarna som hade passiva deltagare i skadegörelsen. De andra vägrar och säger att vi får ta det med vårt försäkringsbolag och därigenom lösa det. 
    Några av grannarna vill bara släppa det med risk för att barnen kommer hit igen och gör ännu värre saker. Vi andra vill polisanmäla de två drivande pojkarna, mest för den enes pappas minst sagt arroganta och oförskämda sätt.

    Undertecknad står och väger hur jag skall göra. 


    Men det var väl inte bara fönster utan även skador på en bil? Vem ska betala det?
  • Egon den stora

    Det är inte alls säkert att försäkringen täcker eller att det ens är rimligt. Bara självrisken kan bli jättehög. Dom kan ta en självrisk för varje skada om det vill sig illa.  Lägg sedan till åldersavdrag.


    Det tar ju föräldrarnas försäkring

    Nja, det förutsätter ju att föräldrarna har försäkring.  Sätter din sig på tvären så har man en ganska jobbig uppförsbacke. 
  • EpicF
    Egon den stora skrev 2022-05-11 22:45:22 följande:
    Det tar ju föräldrarnas försäkring

    Nja, det förutsätter ju att föräldrarna har försäkring.  Sätter din sig på tvären så har man en ganska jobbig uppförsbacke. 
    Om inte föräldrarna har försäkring får de skylla sig själva. 
  • Egon den stora
    EpicF skrev 2022-05-11 23:50:39 följande:
    Om inte föräldrarna har försäkring får de skylla sig själva. 
    Nja, det är ju den drabbade familjen som får ta smällen.  Det är inte lätt att driva in pengar från någon som inte vill betala.  Det måste vara en rätt bra summa om det skall vara lönt. 
  • EpicF
    Egon den stora skrev 2022-05-12 06:58:45 följande:
    Nja, det är ju den drabbade familjen som får ta smällen.  Det är inte lätt att driva in pengar från någon som inte vill betala.  Det måste vara en rätt bra summa om det skall vara lönt. 
    Om är så dum att man inte ha försäkringar så får man istället ha en budget för saker som normalt betalas av försäkringen. 
  • AnnaSturesson
    Egon den stora skrev 2022-05-12 06:58:45 följande:
    Nja, det är ju den drabbade familjen som får ta smällen.  Det är inte lätt att driva in pengar från någon som inte vill betala.  Det måste vara en rätt bra summa om det skall vara lönt. 
    Men det sköter ju i så fall ditt försäkringsbolag.
  • Anonym (Sam)

    Soc-anmälan etc kan jag ingenting om, däremot försäkringar.

    Fönster, fasad etc går på villahemförsäkringen, skador på bilen på bilens helförsäkring. Dessa har en självrisk, exakt hur mycket, är varierande. Om bilen är yngre än tre år, kan det vara en avsevärd summa. Allt förutom självrisken får du ersättning för från försäkringsbolaget. Denna ersättning ska täcka en rimlig återställning, alltså inte till nyskick utan till skicket som rådde innan skadegörelsen inträffade.

    Vill du även ha ersättning för självrisken, kan du lämpligast själv be förövarnas föräldrar att betala det. Ofta fungerar det enklast så, i alla fall för delar av kostnaden. Vill de inte, kan du välja att driva ärendet till tingsrätten via en polisanmälan. Det kan tyvärr ta ganska lång tid och det är inte säkert att utfallet blir till din fördel ifall förövarna exempelvis redan har andra skulder som har en högre prio än ditt fall.

  • Anonym (tvillingmamma)

    För det första, detta är inga barn, det är ungdomar. Juridiskt sett minderåriga ja, men TS skriver att de är i nedre tonåren. Då ska man veta bättre. Dessa killar (och deras föräldrar!) behöver ett rejält uppvaknande. Hade något av mina barn MED FLIT gjort sig skyldigt till så omfattande vandalisering, hade jag skämts ögonen ur mig. En krossad ruta av misstag eller oförsiktighet hade man kunnat förlåta. Men inte detta.


     


    Ni grannar måste sätta ner foten REJÄLT (bra att ni verkar göra det) så att det inte upprepas. Synd men typiskt att föräldrarna till de passiva pojkarna tar störst ansvar? I vilket fall som helst, gå vidare med polisanmälan, så att ni får ut de försäkringspengar ni har rätt till. Ni verkar ändå inte få till någon uppgörelse i godo, inte av de mesta ansvariga.

  • Anonym (tvillingmamma)

    Vad jag reagerade på var alltså att TS kallade dem småkillar. 12-15-åringar är inga småttingar. Småkillar är 7-8 år. Ni har all rätt att vara arga och dra detta så långt det behövs TS. Förmodligen gör ni också killarna en tjänst på längre sikt, särskilt de drivande. De behöver någon som sätter gränser, eftersom deras föräldrar uppenbarligen inte gör det. 

  • Anonym (F)

    Ni kan gärna meddela era försäkringsbolag att ni vet vilka förövarna är. Även om de ger er ersättning kan de mycket väl kräva pengar av föräldrarna, som i sin tur får försöka få pengar från sitt försäkringsbolag. 

    Ni har dessutom rätt att kräva skadestånd av föräldrarna för att täcka er självrisk. 

    Sedan kan det givetvis vara svårt att få pengarna i praktiken. Kräver nog att man går via kronofogden. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2022-05-12 15:56:00 följande:

    För det första, detta är inga barn, det är ungdomar. Juridiskt sett minderåriga ja, men TS skriver att de är i nedre tonåren. Då ska man veta bättre. Dessa killar (och deras föräldrar!) behöver ett rejält uppvaknande. Hade något av mina barn MED FLIT gjort sig skyldigt till så omfattande vandalisering, hade jag skämts ögonen ur mig. En krossad ruta av misstag eller oförsiktighet hade man kunnat förlåta. Men inte detta.


     


    Ni grannar måste sätta ner foten REJÄLT (bra att ni verkar göra det) så att det inte upprepas. Synd men typiskt att föräldrarna till de passiva pojkarna tar störst ansvar? I vilket fall som helst, gå vidare med polisanmälan, så att ni får ut de försäkringspengar ni har rätt till. Ni verkar ändå inte få till någon uppgörelse i godo, inte av de mesta ansvariga.


    En 12-åring är ett BARN, jo. 


  • Anonym (Hedvig)
    Anonym (Anonym8) skrev 2022-05-09 14:35:11 följande:

    Du ringer INTE 112 för att polisanmäla! Givetvis ska du polisanmäla händelsen men man ringer för fasiken inte 112 för en sådan sak


    Är det ett pågående brott ringer man givetvis 112. Jag skulle bli livrädd om någon står utanför mitt hus och kastar stora stenar mot mina fönster, speciellt om jag är ensam hemma. Även om de är minderåriga vet man ju inte vad de tänkt göra sen, om de nöjer sig med att kasta sten eller om de även bryter sig in. 
Svar på tråden Hem och bil vandaliserad av minderåriga.