• Anonym (?)

    Kvar efter boende

    45 000 kr i månaden efter boende är betalt, visst borde man klara sig på det?
    Vi är 4 i familjen Plus husdjur.


    Dessa 45 000 ska räcka till "allt annat". Dvs mat, bil, sparande osv. 

  • Svar på tråden Kvar efter boende
  • Seven Costanza
    Anonym (?) skrev 2022-05-12 14:01:43 följande:
    Vi kan inte minska övriga utgifter så mycket. Förutom rörliga kostnader, därav min fråga. vi har inga onödiga räkningar, däremot har vi levt rätt frikostigt gällande rörliga kostnader 

     


    Jag tror att din siffra 45000 blir lite missvisande för i den summan räknar du ju även in ett sparande på 10000 kr och 2000 som utgift för vab, så era utgifter är ju egentligen 22000 kr plus mat 10000 kr. De 22000 är nog rätt normalt men det finns kanske mån att dra ner lite på sådant som kläder, frisör, café/restaurang/mataffär/systembolaget. Spara mindre och resa mindre om det kniper. I mitt första svar trodde jag att ni skulle köpa ett annat boende men som jag tolkar dig nu så har ni redan ett boende och du är orolig för hur det blir  med anledning av höjda räntor, elpriser, bensinpriser och den allmänna inflationen på t ex mat? Svaret är väl att det i värsta fall blir tillbaka till Flygande Jakob och Hawaiikassler som under nittiotalskrisen eller mer moderna billiga linsgrytor och liknande

  • Anonym (?)
    Seven Costanza skrev 2022-05-13 12:22:38 följande:

     


    Jag tror att din siffra 45000 blir lite missvisande för i den summan räknar du ju även in ett sparande på 10000 kr och 2000 som utgift för vab, så era utgifter är ju egentligen 22000 kr plus mat 10000 kr. De 22000 är nog rätt normalt men det finns kanske mån att dra ner lite på sådant som kläder, frisör, café/restaurang/mataffär/systembolaget. Spara mindre och resa mindre om det kniper. I mitt första svar trodde jag att ni skulle köpa ett annat boende men som jag tolkar dig nu så har ni redan ett boende och du är orolig för hur det blir  med anledning av höjda räntor, elpriser, bensinpriser och den allmänna inflationen på t ex mat? Svaret är väl att det i värsta fall blir tillbaka till Flygande Jakob och Hawaiikassler som under nittiotalskrisen eller mer moderna billiga linsgrytor och liknande


    45 000 är ju efter boende. inte andra räkningar 
  • Anonym (..)
    Anonym (?) skrev 2022-05-12 18:23:16 följande:
    Jo har väl varit samma här; vi tjänar mycket men har dyra vanor. Men nu när boendekostnaderna höj så får vi nog tänka till lite mer. 
    Om du är orolig för elräkningen så kan det vara läge att se över huset och göra några investeringar? Tilläggsisolera, byt fönster, installera bergvärme , solpaneler? Är det ett lite äldre hus så kan sånt göra jättestor skillnad.
  • Seven Costanza
    Anonym (?) skrev 2022-05-13 13:03:36 följande:
    45 000 är ju efter boende. inte andra räkningar 
    Ja det förstår jag, men jag bara poängterade detta eftersom vissa som blir provocerade kanske läste slarvigt och trodde att ni hittills gjort av med 45000 utöver boendet dvs de har inte sett att sparande och risk för vabavdrag är inräknat. Det är ju heller inget måste att spara 10000 per månad eller lägga 10000 på mat för två vuxna och två små barn så att formulera det som huruvida man klarar sig är ju som gjort för reaktioner. 
  • Anonym (ööö)

    10.000 på mat - 4 personer? 
    Det låter mycket.

    Vi är 6 personer (inga småbarn), och vi har ett matkonto på ca 7500 kr. Vi snålar inte, köper det vi vill ha men vi utnyttjar alla rabatter vi kan, äter inte ute speciellt ofta osv. 

  • Anonym (?)
    Anonym (ööö) skrev 2022-05-13 13:37:21 följande:

    10.000 på mat - 4 personer? 
    Det låter mycket.

    Vi är 6 personer (inga småbarn), och vi har ett matkonto på ca 7500 kr. Vi snålar inte, köper det vi vill ha men vi utnyttjar alla rabatter vi kan, äter inte ute speciellt ofta osv. 


    Vi brukar föra över 8000 till ett matko men det räcker sällan, så oftast skjuter vi in någon 1000-lapp till. Men vi kan kanske se över den posten och storhandla oftare. 
  • Anonym (J)

    Låter som ni har mycket pengar. Själv är vi en familj på två barn, två vuxna. matkonto på 3000 kr, äter aldrig ute. handlar inte nya kläder. Vi köper begagnat på blocket till barnen samt dom får ärva. vi har totalt 30 000 kr tillsammans. vi båda jobbar heltid. Skulle säga att ni har det väldigt Bra 

  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2022-05-13 14:24:29 följande:

    Låter som ni har mycket pengar. Själv är vi en familj på två barn, två vuxna. matkonto på 3000 kr, äter aldrig ute. handlar inte nya kläder. Vi köper begagnat på blocket till barnen samt dom får ärva. vi har totalt 30 000 kr tillsammans. vi båda jobbar heltid. Skulle säga att ni har det väldigt Bra 


    Tack för input. det är nog så att man snabbt vänjer sig vid en viss levnadsstandard. 
    Får ni 30 000 efter skatt tillsammans på två heltidslöner? 
  • Anonym (Kvinna)

    Skryttråd much?
    Snälla, vad är det ens för fråga?
    Är du på riktigt så¨okunnig?
    Allvar, det är på riktigt kul att du har 45000 över efter att allt är betalt för du har ju förmodligen jobbat dig/er till det men du borde skämmas lite som ställer frågan.

  • Anonym (Fattig mor)

    Har jag varit sjukskriven då har jag c 4000kr att leva efter mina räkningar.jag har två barn varannan veckan.

  • Anonym (?)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-05-14 00:08:02 följande:

    Skryttråd much?
    Snälla, vad är det ens för fråga?
    Är du på riktigt så¨okunnig?
    Allvar, det är på riktigt kul att du har 45000 över efter att allt är betalt för du har ju förmodligen jobbat dig/er till det men du borde skämmas lite som ställer frågan.


    Vill man skryta så skapar man väl inte en anonym tråd? 
    jag skapade tråden för att få input och perspektiv. Våra höga boendekostnader är inget att skryta om 

  • Anonym (..)
    Anonym (?) skrev 2022-05-14 06:59:31 följande:

    Vill man skryta så skapar man väl inte en anonym tråd? 
    jag skapade tråden för att få input och perspektiv. Våra höga boendekostnader är inget att skryta om 


    Men varför ser ni inte över boendekostnaden då? Byt lånegivare /lägg om lånen, dra ner amorteringen, skaffa solpaneler, tilläggsisolera? Hyr ut gäststugan eller ett rum till en student? Hyr ut när ni själva är på semester?

    Ni får ju välja på det eller lägga om livsstilen.
  • Anonym (?)
    Anonym (..) skrev 2022-05-14 09:31:34 följande:
    Men varför ser ni inte över boendekostnaden då? Byt lånegivare /lägg om lånen, dra ner amorteringen, skaffa solpaneler, tilläggsisolera? Hyr ut gäststugan eller ett rum till en student? Hyr ut när ni själva är på semester?

    Ni får ju välja på det eller lägga om livsstilen.
    självklart Har vi gjort vad vi kan. Mycket handlar det om hög amortering pga bor i Stockholm med höga Priser. Sen kombination med höjd ränta. Men om du har tips på en bank som inte höjer räntan får du gärna säga ;) att flytta är inget alternativ Så länge vi klarar oss. 
  • Anonym (Mami)

    Ja jag klarar mig på 30.000 efter skatt och fyra barn varav tre tonåringar. 


    men det blir varken sparande eller resor. Eller kläder till mig

  • Anonym (Råge)

    Ja…med 45 000 kr kvar efter att boendet är betalt bör man klara sig med råge .. finns mååånga i vårt land både på mindre orter och i storstadsregionerna som klarar sig på betydligt mindre varje månad…
    Jag tycker inte att barnbidraget ska vara inkomstbaserade - då blir det en klassfråga inte bland de rikare men mellan de som ligger precis i marginalerna..där ett BB eller inte skulle märkas mellan barnen själva …DÄREMOT tycker jag barnomsorgen skulle vara mer inkomstbaserade… ! Dvs ta bort den sk maxtaxan o låta alla betala en viss % i stället..så att det känns lika mycket i allas plånböcker att betala barnomsorgsavgiften…idag är det lätt att komma upp till maxtaxan- de flesta med en medelinkomst mår upp till taket..för många av dessa är avgiften en stor o kännbar del av utgifterna varje månad ..men för en minst lika stor grupp ( där TS baserat på de siffror hen skriver här tillhör) är det en liten ganska  obetydlig del av hushållets utgifter varje månad …kan man spara BB..så får man ju i praktiken i princip nästan  gratis barnomsorg …

  • Anonym (..)
    Anonym (?) skrev 2022-05-14 10:31:05 följande:
    självklart Har vi gjort vad vi kan. Mycket handlar det om hög amortering pga bor i Stockholm med höga Priser. Sen kombination med höjd ränta. Men om du har tips på en bank som inte höjer räntan får du gärna säga ;) att flytta är inget alternativ Så länge vi klarar oss. 
    En bolånebank som verkar ha lite lägre räntor är Stabelo. Kanske kan vara värt att kolla upp? De kräver en del, men ni verkar ju ha höga inkomster.

    Båda räntan och energipriserna verkar ju fortsätta upp nu så man får dra in där man kan.
Svar på tråden Kvar efter boende