• Anonym (?)

    Kvar efter boende

    45 000 kr i månaden efter boende är betalt, visst borde man klara sig på det?
    Vi är 4 i familjen Plus husdjur.


    Dessa 45 000 ska räcka till "allt annat". Dvs mat, bil, sparande osv. 

  • Svar på tråden Kvar efter boende
  • Jemp
    Anonym (?) skrev 2022-05-11 20:13:02 följande:

    Kan inte förändra kostnaderna tyvärr 


    Anonym (?) skrev 2022-05-11 20:47:47 följande:

    Kanske uttryckte mig lite dåligt. Fattar ju att man överlever på denna summa. Att man inte behöver svälta. Men är det en rimlig summa om man fortfarande vill kunna spara, resa och inte vända och vrida på slantarna? 



    Det är en rätt hög summa men "kunna spara och resa" blir ju lite som att fråga hur långt är ett snöre. Ja det bör ni kunna, men hur stort sparande/hur många och dyra resor osv? 

    Däremot om ni har 45000+boende i bundna kostnader är det extremt och nåt ni bör förändra. Då skulle ju inte heller utrymme finnas till sparande eller lyx. 
  • Anonym (?)

    Gjorde uppställning av kostnader. Rimligt? Glömt något? Telefon och gym betalar jobbet. Elen ligger under boende 



    -3000 CSN


    -4000 bil 


    -1000 bensin 


    -2000 försäkringar 


    -2000 förskola 


    -1000 transport utöver bil 


    -1000 tv/internet 


    -3000 kläder/medicin/ övrigt barn 


    -2000 oförutsedda kostnader hus 


    -2000 nöje 


    -2000 eventuell vab 


    -500 unionen


    -500 streaming


    -10000 mat
    -10000 spar 

  • Anonym (Testa!)
    Anonym (?) skrev 2022-05-11 21:13:35 följande:
    Inkomst densamma men ökade boendekostnader. Men vi har levt rätt frikostigt de senaste åren dock så det blir väl till att dra ner På onödiga kostnader. 
    Ett tips är att leva på den nya budgeten ett par månader och se hur det går innan ni bestämmer er för att flytta/köpa hus eller vad det nu kan vara som kommer att förändras. Spara det som blir över och utvärdera om det passar er familj innan ni bestämmer er.
  • Anonym (?)
    Anonym (Testa!) skrev 2022-05-11 22:04:29 följande:
    Ett tips är att leva på den nya budgeten ett par månader och se hur det går innan ni bestämmer er för att flytta/köpa hus eller vad det nu kan vara som kommer att förändras. Spara det som blir över och utvärdera om det passar er familj innan ni bestämmer er.
    Det är inte ett alternativ. Boendekostnaderna kommer att förändras hursomhelst varesig vi vill eller inte 
  • Anonym (Testa!)
    Anonym (?) skrev 2022-05-11 22:06:21 följande:
    Det är inte ett alternativ. Boendekostnaderna kommer att förändras hursomhelst varesig vi vill eller inte 
    Men då så! Rent objektivt så har ni gott om pengar för en familj på 4 pers med ett eller två husdjur av normal modell. Lägg upp en budget och håll koll på utgifter under den första tiden (tills ni känner att ni har koll) så kommer det att gå bra.
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (?) skrev 2022-05-11 20:47:47 följande:

    Kanske uttryckte mig lite dåligt. Fattar ju att man överlever på denna summa. Att man inte behöver svälta. Men är det en rimlig summa om man fortfarande vill kunna spara, resa och inte vända och vrida på slantarna? 


    Men sluta trolla 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (?) skrev 2022-05-11 21:58:27 följande:

    Gjorde uppställning av kostnader. Rimligt? Glömt något? Telefon och gym betalar jobbet. Elen ligger under boende 


    -3000 CSN


    -4000 bil 


    -1000 bensin 


    -2000 försäkringar 


    -2000 förskola 


    -1000 transport utöver bil 


    -1000 tv/internet 


    -3000 kläder/medicin/ övrigt barn 


    -2000 oförutsedda kostnader hus 


    -2000 nöje 


    -2000 eventuell vab 


    -500 unionen


    -500 streaming


    -10000 mat
    -10000 spar 


     


    Summan här är 26 000 kr. 19 000 kr eventuellt på boende (eller om inte hela den summan är på boendekostnader lån/hyra+el+kommunala avgifter/avgift till föreningen). 


    10 000 kr på mat är ganska generöst beroende på barnens ålder men eftersom ni har förskola så misstänker jag att de inte är tonåringar som äter mer än en själv gör? Det spelar ingen roll att ni budgeterar 10 000 kr men det kan hända att det vissa månader kommer bli pengar över ni kan spara till något annat eller gå på restaurang. Ni behöver inte snåla på maten med den budgeten även om ni inte kan dricka champagne varje kväll. 


    Men med den budgeten så skulle jag tycka ni inte försummar så mycket beroende på intressen. 2000 kr på nöjen så kan man åka på lekland, badhus och sånt barnen tycker är kul men är din man jägare och du har 4 hästar så är det helt plötsligt inte alls lika generöst. 


    Det enda jag saknar i din lista är läkarbesök vuxna, tandläkare, frisör men det kanske ingår i kläder/medicin/övrigt barn? 

  • Anonym (....)

    När jag läser sånt här så längtar jag ännu mer efter att flytta ihop med min man! Jag har 35000 in på kontot varje månad (lön och barnbidrag), bor med tre tonåringar. Tänker varje månad att det är sjukt mycket pengar men ändå sinar dem i slutet på månaden. Allt är så sjukt dyrt idag! Men tänk att ha det dubbla och in och inte ut, wow!

    Hur ni klarar er eller ej beror ju helt på levnadsstandard- var vill ni resa, hur mycket vill ni spara, hur många mil pendlar ni, växer barnen snabbt ur sina kläder, är det en katt eller tre hästar ni har etc. Men i mitt huvud borde det gå utan större problem! Lycka till :)

  • Anonym (?)
    Anonym (....) skrev 2022-05-11 22:26:21 följande:

    När jag läser sånt här så längtar jag ännu mer efter att flytta ihop med min man! Jag har 35000 in på kontot varje månad (lön och barnbidrag), bor med tre tonåringar. Tänker varje månad att det är sjukt mycket pengar men ändå sinar dem i slutet på månaden. Allt är så sjukt dyrt idag! Men tänk att ha det dubbla och in och inte ut, wow!

    Hur ni klarar er eller ej beror ju helt på levnadsstandard- var vill ni resa, hur mycket vill ni spara, hur många mil pendlar ni, växer barnen snabbt ur sina kläder, är det en katt eller tre hästar ni har etc. Men i mitt huvud borde det gå utan större problem! Lycka till :)


    Förstår det. Är imponerad av alla ensamstående som ändå får saker att gå runt! 
  • Seven Costanza

    Varför undrar du? Ni vet ju hur mycket ni lägger på boendet nu och hur mycket ni sparar nu, så om ni ska ha samma inkomster när ni får det nya boendet och vill behålla samma utgiftsnivå för allt annat än boendet så är det väl bara att kolla ifall skillnaden i det ni sparar nu (x kr) och det ni vill kunna spara sedan (10000 kr) motsvarar skillnaden i boendekostnad? Dvs om ni t ex sparar 17000 nu och sedan vill spara 10000 så kan ni ha 7000 högre boendekostnad i nya boendet med samma övriga utgiftsnivå som nu, annars behöver ni öka era inkomster eller minska era utgifter på annat än boendet. 

Svar på tråden Kvar efter boende