• Anonym (vad händer nu?)

Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?

Jag missade att betala elräkningen förra månaden och fick ett inkassokrav i torsdags. När jag går tillbaka och tittar, så ser jag att jag har betalat elnätsavgiften men att jag inte har betalat elhandelsavgiften förra månaden, vilket jag trodde att jag hade gjort. Givetvis betalade jag elnätsavgiften direkt när inkassokravet kom, men med inkassokravet fanns det ett bifogat delgivningskvitto, vilket skulle fyllas i och postas. Jag är osäker på om delgivningskvittot kommer att hinna fram i tid, eftersom postgången ju är som den är och det var inte många dagar jag hade på mig. Om det inte hinner fram i tid, så kommer de att kontakta en delgivningsman, för vilken jag ska stå för kostnaderna.

I det bifogade brevet står det också att de har meddelat socialtjänsten i min kommun, på grund av att jag riskerar att få elen avstängd.

Allt det här känns fruktansvärt olustigt, framför allt eftersom jag inte brukar missa räkningar och inte vet riktigt vad jag ska vänta mig.

- Om delgivningskvittot inte har hunnit fram i tid, trots att jag har postat det direkt, måste jag trots det stå för kostnaderna för delgivningsmannen?

- Vad innebär det att elbolaget har meddelat socialtjänsten? Kommer jag att behöva besöka dem eller kommer de att ringa mig eller skriver de brev?

Jag är inte särskilt orolig för just socialtjänsten, eftersom jag och min familj lever ett ordnat liv, men jag vill ändå gärna veta vad jag kan vänta mig: om jag måste ta ledigt från jobbet för att gå på något möte eller vad som annars händer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-05-14 16:22
    *"Givetvis betalade jag elhandelsavgiften direkt", skulle det stå i inlägget, inte elnätsavgiften.
  • Svar på tråden Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?
  • Anonym (Jur?)
    Anonym (jur) skrev 2022-05-15 12:33:23 följande:
    Haha du signerar med Advokat och förstår ändå inte, hur lustigt är inte det?

Ta min grossist, jag har en skuld, grossisten skickar den för indrivning till KF, jag svarar inte på KF, jag har själv ett ärende hos KF, jag förstår att jag kommer inte bli delgiven före mitt egna ärende som ligger månader före i högen.

Jag vet sedan om att ärendet kommer bollas tillbaka till mig, om jag vill gå vidare till tingsrätt. får man då betalt in på sitt egna konto innan allt detta skett så har man inget ärende kvar hos KF och KF kan torka röven med sina utskickade delgivningar.
    Grossisten har inget mål att driva i tingsrätten skulden/kostnader är betald innan allt detta skett.
    Då ska du tänka att som företagare får man inte ha betalningsanmärkningar, samt jag bor i dyrt hus, låga lån, driver företaget som enskild, jag har allt att riskera, ändå vet jag om att inget kommer hända så länge jag vägrar svara på delgivningen.
    Jag försöker inte ens förstå din virriga svada, men ett tips är väl att du faktiskt betalar dina skulder i tid så slipper du hamna i dessa situationer.

Det jag (och EnAnonumius) säger, och som du inte verkar förstå, är att ta emot en delgivning och att erkänna i sakfrågan inte är samma sak! Sen har du rätt i att det blir knepigare att driva process mot någon som inte låter sig delges, men i värsta fall kan man delge via annonsering (eller via spikning, men det används väldigt sällan). Du verkar vara urtypen för en sån gäldenär.

Jag är helt säker på att du inte har någon juridiska utbildning, så varför DU signerar med (jur) kan man fundera över...

/Ja, jag är advokat
  • Anonym (jur)
    Anonym (Jur?) skrev 2022-05-15 13:12:34 följande:
    Jag försöker inte ens förstå din virriga svada, men ett tips är väl att du faktiskt betalar dina skulder i tid så slipper du hamna i dessa situationer.

Det jag (och EnAnonumius) säger, och som du inte verkar förstå, är att ta emot en delgivning och att erkänna i sakfrågan inte är samma sak! Sen har du rätt i att det blir knepigare att driva process mot någon som inte låter sig delges, men i värsta fall kan man delge via annonsering (eller via spikning, men det används väldigt sällan). Du verkar vara urtypen för en sån gäldenär.

Jag är helt säker på att du inte har någon juridiska utbildning, så varför DU signerar med (jur) kan man fundera över...

/Ja, jag är advokat
    Eller korta ner det ännu mer man kan inte driva ett mål om motparten vägrar bli delgiven.
    Vägen till att bli delgiven är som jag nu tydligt berättat väldigt lång. man har mycket lång tid på sig innan det händer något.

Kanske du nu förstår vikten av delgivning, nu när allt är förklarat? svarar man inte och gör allting rätt eller regelmässigt fel så har man nästan 1 år på sig.
  • EnAnonumius
    Anonym (jur) skrev 2022-05-15 12:33:23 följande:
    Haha du signerar med Advokat och förstår ändå inte, hur lustigt är inte det?

Ta min grossist, jag har en skuld, grossisten skickar den för indrivning till KF, jag svarar inte på KF, jag har själv ett ärende hos KF, jag förstår att jag kommer inte bli delgiven före mitt egna ärende som ligger månader före i högen.

Jag vet sedan om att ärendet kommer bollas tillbaka till mig, om jag vill gå vidare till tingsrätt. får man då betalt in på sitt egna konto innan allt detta skett så har man inget ärende kvar hos KF och KF kan torka röven med sina utskickade delgivningar.
    Grossisten har inget mål att driva i tingsrätten skulden/kostnader är betald innan allt detta skett.
    Då ska du tänka att som företagare får man inte ha betalningsanmärkningar, samt jag bor i dyrt hus, låga lån, driver företaget som enskild, jag har allt att riskera, ändå vet jag om att inget kommer hända så länge jag vägrar svara på delgivningen.
    Jag försökte att förklara för dig vad en delgivning egentligen är genom att använda andra sammanhang som man använder delgivning i också.

Tots att du skriver vad du gjorde mot kronofogden (vägra att ta emot dokumentet de försökte ge dig)  så sitter du och försätter att förväxla "delgivning" med "att erkänna sak".
    Det SKA en person kunna göra, skilja på "delgivning" och "erkänna i sak" då det är en signifikant skillnad mellan dessa två begrepp, i synnerhet om denna använder sig av signaturen "(Jur)" som du gör.  Men det gör inte du. Utan du fortsätter att sammanblanda "delgivning" och "att erkänna sak" och försöker sedan få din sammanblandning att vara "fakta" av någon anledning.

Även om man blir delgiven av kronofogden så är det inga garantier på att det leder till en prick automatiskt. Också något folk tro felaktigt att det är så.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (jur) skrev 2022-05-15 13:23:44 följande:
    Eller korta ner det ännu mer man kan inte driva ett mål om motparten vägrar bli delgiven.
    Vägen till att bli delgiven är som jag nu tydligt berättat väldigt lång. man har mycket lång tid på sig innan det händer något.

Kanske du nu förstår vikten av delgivning, nu när allt är förklarat? svarar man inte och gör allting rätt eller regelmässigt fel så har man nästan 1 år på sig.
    Du kanske skall försöka läsa vad "(Jur?) faktiskt skriver.. Drömmer

"(Jur)" skrev detta till dig (inlägg #21, som du svarade på) jag citerar:

"Sen har du rätt i att det blir knepigare att driva process mot någon som inte låter sig delges, men i värsta fall kan man delge via annonsering (eller via spikning, men det används väldigt sällan). Du verkar vara urtypen för en sån gäldenär."

(slut citat)

Dock även om du vägrade att låta dig delges, så är fortfarande en "delgivning, isig, inte ett "erkännande"..
    Rent juridiskt är inte en delgivning ett erkännande.

• Anonym (jur)

/Ja, jag är advokat
    Tar man sedan betala sin skulder, jag har haft Svea finans. Vi gick igenom kunden, Svea hade alla uppgifter, dom gjorde allt dom kunde att checka upp kunden som dom lova, Svea gav mig grönt ljus, vi köper fakturan när du är klar.

Kunden betalade inte, han hamna hos KF vi fick inga svar.

Svea backar då med sitt faktura köp, jag frågar varför? vi har ett avtal.
    Tiden mellan Svea gjorde kredit check och arbetet startade så hamna kunden hos KF, Svea förklara att detta har vi aldrig upplevt, vi kan inte köpa fakturan.
    Jag är glad att jag hade målet i Östersund i ryggen, jag skicka som domaren berätta direkt till domstol, går inte via KF.

Visa sig kunden blivit alvarligt sjuk, låg inlagd på sjukhus, jag drog tillbaka stämningsansökan, godman betalade fakturan.

När man är företagare måste man lära sig juridik, ännu bättre om man kan och vågar driva det själv i domstol, upplägg, bevis, plädering. kan man juridik kan man skriva avtalet själv.
    Använda sig av kreditbolag fungerar inte heller när det hände som det gjorde för mig andra gången, finns alltid stolar ett avtal kan falla i mellan, som med Svea finans.

Jag är inte emot att betala mina skulder, men med åren är jag inte heller rädd att använda systemet för egen vinning, även om jag har god ekonomi så behöver jag inte agera bank, det kan större företag göra.
  • Anonym (gg)

Kommer troligtvis bli så att socialtjänsten ringer och frågar vad som hänt, du förklarar och sedan inget mer.

• Anonym (jur)
    EnAnonumius skrev 2022-05-15 14:02:33 följande:
    Du kanske skall försöka läsa vad "(Jur?) faktiskt skriver.. Drömmer

"(Jur)" skrev detta till dig (inlägg #21, som du svarade på) jag citerar:

"Sen har du rätt i att det blir knepigare att driva process mot någon som inte låter sig delges, men i värsta fall kan man delge via annonsering (eller via spikning, men det används väldigt sällan). Du verkar vara urtypen för en sån gäldenär."

(slut citat)

Dock även om du vägrade att låta dig delges, så är fortfarande en "delgivning, isig, inte ett "erkännande"..
    Rent juridiskt är inte en delgivning ett erkännande.
    Vad är det ni inte förstår? skulle jag skicka in delgivning och varken bestridit eller gjort något annat, då gör KF som nedan text.. KF tar ett beslut, motsvarande en dom från domstol. Men skickar jag inte in delgivning kan dom inte göra något. bestrider jag så hamnar jan snabbare i domstol. jag har bara berättat hur man vinner mer tid, och det är inte straffbart att inte svara på delgivning. Men en svarad delgivning gör att KFM kan ta ett beslut som motsvarar en dom. Den är då juridisk! 

Har du eller ditt företag fått ett krav på att betala eller göra något (ett föreläggande)? Om du varken betalar, gör det som står i kravet eller invänder, beslutar vi att du är skyldig att betala eller göra det som står i kravet. Beslutet (utslaget) kan jämföras med en dom. 
  • EnAnonumius
    Anonym (jur) skrev 2022-05-15 17:21:00 följande:
    Vad är det ni inte förstår? skulle jag skicka in delgivning och varken bestridit eller gjort något annat, då gör KF som nedan text.. KF tar ett beslut, motsvarande en dom från domstol. Men skickar jag inte in delgivning kan dom inte göra något. bestrider jag så hamnar jan snabbare i domstol. jag har bara berättat hur man vinner mer tid, och det är inte straffbart att inte svara på delgivning. Men en svarad delgivning gör att KFM kan ta ett beslut som motsvarar en dom. Den är då juridisk! 

Har du eller ditt företag fått ett krav på att betala eller göra något (ett föreläggande)? Om du varken betalar, gör det som står i kravet eller invänder, beslutar vi att du är skyldig att betala eller göra det som står i kravet. Beslutet (utslaget) kan jämföras med en dom. 
    Skicka in delgivning?
    Det är INTE delgivningen du skickar in. Vad har du fått det ifrån? Det förklara du inte.
    Dessutom har du inget stöd i det du påstår heller om att det skulle vara "delgivningen" man skickar in.

Delgivning:

"Delgivning är ett sätt för myndigheter att säkerställa att den som berörs av ett mål eller ärende har fått del av viktig information. "

Skall man gå på det DU hävdar om delgivning så har ju Svenska domstolar fel då enligt DITT sätt att påstå att en delgivning är.

Så här står det b.la på FAQ:

"Vad händer om jag bekräftar delgivningen?

Att bekräfta delgivning innebär att myndigheten får veta att du har tagit emot handlingarna.

Det betyder inte att du godkänner det som står i handlingarna."

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/for-professionella-aktorer/delgivning/

Så det är ju du som vägra att förstå. Och jag tänker inte bära hundhuvud bara för att du inte kan ta till dig att du sammanblandar "delgivning" och "erkännande/godkännande", så enkelt är det.

Om Du anser att du fortfarande (ska) ha(r) rätt så kan du skriva till Svenska domstolar, (det finns kontaktuppgifter på hemsidan) och påpeka att de har helt fel då, i stället för att hoppa på omgivningen.
    För självklart så måste ju även Svenska domstolar ha helt fel om vad en delgivning är också i såfall om du anser att jag och "(Jur?) har fel. Då både jag och "(Jur?)" säger samma sak som Svenska domstolar.

• Anonym (jur)
    EnAnonumius skrev 2022-05-15 17:52:22 följande:
    Skicka in delgivning?
    Det är INTE delgivningen du skickar in. Vad har du fått det ifrån? Det förklara du inte.
    Dessutom har du inget stöd i det du påstår heller om att det skulle vara "delgivningen" man skickar in.

Delgivning:

"Delgivning är ett sätt för myndigheter att säkerställa att den som berörs av ett mål eller ärende har fått del av viktig information. "

Skall man gå på det DU hävdar om delgivning så har ju Svenska domstolar fel då enligt DITT sätt att påstå att en delgivning är.

Så här står det b.la på FAQ:

"Vad händer om jag bekräftar delgivningen?

Att bekräfta delgivning innebär att myndigheten får veta att du har tagit emot handlingarna.

Det betyder inte att du godkänner det som står i handlingarna."

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/for-professionella-aktorer/delgivning/

Så det är ju du som vägra att förstå. Och jag tänker inte bära hundhuvud bara för att du inte kan ta till dig att du sammanblandar "delgivning" och "erkännande/godkännande", så enkelt är det.

Om Du anser att du fortfarande (ska) ha(r) rätt så kan du skriva till Svenska domstolar, (det finns kontaktuppgifter på hemsidan) och påpeka att de har helt fel då, i stället för att hoppa på omgivningen.
    För självklart så måste ju även Svenska domstolar ha helt fel om vad en delgivning är också i såfall om du anser att jag och "(Jur?) har fel. Då både jag och "(Jur?)" säger samma sak som Svenska domstolar.
    Här har du länk till KFM, sedan har jag kopierat agera i tid, det menas från den dagen jag skickat in delgivningen, då startar klockan, men får dom inget svar så kan dom inte starta klockan.

kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/ta-stallning-och-agera-pa-ett-krav/nagon-vill-att-du-ska-betala

Agera i tid

Du måste agera inom ett visst antal dagar, räknat från den dag du svarar att du har tagit emot kravet. Den tid du har på dig (förklaringstiden) står i brevet du fått. Om du inte agerar kan vi besluta att du är skyldig att betala.

• Anonym (jur)

Lite tråkigt att folk går in och ger Ts fel svar, Ts frågar om delgivningskvitto, vilken betydelse det har.

Att skicka in ett delgivningskvitto är att man erkänner att man vet om att det finns ett ärende hos ex kfm, detta erkänner även preskriptionstiden , man får ett så kallat preskriptionsavbrott.
    Ut över detta fångas man upp av innehållet i brevet, bl.a man blir bunden till svarstider, ex kfm har 10 dagar man måste bemöta kravet som ställts.

Därför har man delgivningsmän, det kostar inget extra om denna snälla man kommer med ett brev till dig, dom är utbildade att vara ödmjuka och diskreta.

Kort : svara på delgivning är att man låter lagen ta ett fast tag om dina bollar, svarar man inte eller agerar inom tider som domstol, KMF, osv skrivet i brevet så vrider dom om bollarna hårdare och hårdare tills man inte har några andra val än att inställa sig med att bemöta eller bestrida, gör man inget så blir man dömd enligt kravet i brevet.

Jag har tidigare gett svar att systemet kan inte agera om man inte svarar direkt, man har relativt gott om tid på sig, vid en skuld så kan man betala in direkt till den man har en skuld till, dom kan då inte driva ärendet och måste återkalla kravet dom skickat till ex KFM när alla skulder/kostnader är betalda.

Därför är det bästa att inte svara på delgivning om man behöver lite tid på sig och kan lösa problemet inom en viss tids ram. har även berättat hur en kund med advokat avsiktligt använt sig av detta att inte svara på delgivning, där dom med lätthet kunde dra ut tiden över 1 år, kostnader ökade inte, bara räntan jag hade på fakturan, och det är inte stora pengar i sammanhanget. varken domare eller kfm brydde sig om att dom avsiktligt vägra svara, dom berätta bara vi kommer nå han, men just nu har vi kö till både rätten och inom delgivning.

• Anonym (jur)

/Ja, jag är advokat
    Glömde svara på detta, du om nämner dig som advokat, sedan att jag inte kan juridik, ändå går jag in och sopar golvet kring juridiken ang delgivning med både dig och den andra. 

EnAnonumius är inte ens nära juridik, han försöker läsa på googel och skickar saker han inte förstår sig på.

Advokat tar jag med en nypa salt, är du advokat så kan du försöka dementera det sista inlägget jag gjorde #30.
    Det handlar om Ts fråga, svara på delgivningskvitto, samt om man inte svarar på delgivningskvitto.

Där jag redogjort att det är bättre att inte svara o inte skicka in delgivningskvitto.
    Du nämner det är bättre? på vilket sätt är det bättre? får man några fördelar?
    Är det inte hjälp man söker när man kontaktar en advokat? där man får hjälp med en väg till lösning på problemet.
  • Anonym (Jur?)

Vet du vad (jur), jag inser att du aldrig kommer att begripa vad delgivning är, så jag ger upp. Lycka till med alla dina affärer och skuldärenden...

• Anonym (jur)
    Anonym (Jur?) skrev 2022-05-16 22:02:17 följande:

Vet du vad (jur), jag inser att du aldrig kommer att begripa vad delgivning är, så jag ger upp. Lycka till med alla dina affärer och skuldärenden...

Haha jag vet redan svaret, jag har drivit ett sådant mål i över ett år, samt haft två domare som bekräftat, även dom kan inget göra åt saken, det är så lagen ser ut, man måste få tillgång till handlingar.
    Bara hänvisar att detta är ingen nytt sätt att vinna tid på.
  • Anonym (vad händer nu?)
    Anonym (jur) skrev 2022-05-16 22:44:51 följande:
    Haha jag vet redan svaret, jag har drivit ett sådant mål i över ett år, samt haft två domare som bekräftat, även dom kan inget göra åt saken, det är så lagen ser ut, man måste få tillgång till handlingar.
    Bara hänvisar att detta är ingen nytt sätt att vinna tid på.

Hej!

Jag vet ju att jag missade att betala räkningen. Jag gjorde helt enkelt fel. Däremot så förstår jag inte alls varför du kapar min tråd med dina egna juridiska problem eller med dina problem med Kronofogdemyndigheten. Mitt ärende har inte gått till kronofogden och trots att jag har läst dina inlägg så kan jag över huvud taget inte se hur mitt problem är relaterat till dina problem.

Skapa en egen tråd nästa gång är du snäll, för jag förstår inte alls vad ditt ärende har med mitt att göra. Det enda du gör genom att skriva i min tråd, är att ingen annan orkar att läsa eller svara i min tråd.

Jag önskar dig all lycka så att du får rätsida på dina problem.

• Anonym (jur)
    Anonym (vad händer nu?) skrev 2022-05-17 02:03:53 följande:

Hej!

Jag vet ju att jag missade att betala räkningen. Jag gjorde helt enkelt fel. Däremot så förstår jag inte alls varför du kapar min tråd med dina egna juridiska problem eller med dina problem med Kronofogdemyndigheten. Mitt ärende har inte gått till kronofogden och trots att jag har läst dina inlägg så kan jag över huvud taget inte se hur mitt problem är relaterat till dina problem.

Skapa en egen tråd nästa gång är du snäll, för jag förstår inte alls vad ditt ärende har med mitt att göra. Det enda du gör genom att skriva i min tråd, är att ingen annan orkar att läsa eller svara i min tråd.

Jag önskar dig all lycka så att du får rätsida på dina problem.

Du kanske hr glömt din egna fråga? det är denna fråga du ställde vi snackat om här på tråden. jag kopiera direkt från ditt inlägg o fråga, presenteras igen nu nedan som en påminnelse.Flört

men med inkassokravet fanns det ett bifogat delgivningskvitto, vilket skulle fyllas i och postas. Jag är osäker på om delgivningskvittot kommer att hinna fram i tid, eftersom postgången ju är som den är och det var inte många dagar jag hade på mig. Om det inte hinner fram i tid, så kommer de att kontakta en delgivningsman, för vilken jag ska stå för kostnaderna.
Svar på tråden Glömde bort elräkningen - elbolaget kontaktade socialtjänsten. Vad händer nu?