• Anonym (FckTa­by)
    Sat 14 May 2022 18:57
    4599 visningar
    8 svar
    8
    4599

    Tvivelaktig faktura från kommunen

    Hej.
     
    I och med att mitt barns andra förälder lyckades få barnet LVU-placerat så skickades en "kommunicering" ut där man på en blankett skulle fylla i sin nuvarande inkomst, tjänar man minst 120 000 per år ska man betala ett visst underhållsbidrag till kommunen. Enligt denna "kommunicering" behövdes inga underlag bifogas, förutom den här blanketten. Jag skickade med 2020 års deklaration för att vara på den säkra sidan, och fyllde i samma siffror som från deklarationen då jag trodde att inkomsten inte skulle diffa allt för mycket från den i deklarationen.
     
    Själva informationen på pappret var luddig men jag fyllde då i detta och skickade in, de tyckte att det såg bra ut och skulle återkomma om de hade några frågor. Vilket de inte gjorde, frid och fröjd tänkte jag.
     
    Ändå skickar de ut en ny "kommunicering" bara några dagar efter att min blankett har kommit dem tillhanda och har mage att besluta att jag ska betala högsta underhållsbidraget, 1673 kr per månad, och hävdar att jag inte har skickat med något underlag, som de inte ens bett mig skicka in i första "kommuniceringen", förutom den här medföljande blanketten. Nu heter det att jag ska gå in på någon sida på Skatteverket och skriva ut en lista på mina inkomster månad för månad. En funktion som jag inte ens kände till då jag inte behövt använda den tidigare.
     
    Och innan man ens fått en chans att göra detta dimper första fakturan ner i brevlådan. Jag själv har torrt på fötterna och tjänar dessutom mindre nu än 2020.
     
    Får det gå till så här? Kan kommuner verkligen göra vad fan som? Vad gör jag med denna faktura? Hur bestrider jag den? Jag kan ju som sagt bevisa att mina årsinkomster inte överstiger 120 000, men detta lär ju inte ändra något kring fakturan som redan skickats ut?
     
    Bara det faktum att de skickar ut "kommunicering" nr 2 bara några dagar efter att jag skickat in blanketten tyder ju på att allt är uppgjort och förutbestämt sedan tidigare.
     
    Det är inte första gången den här kommunen / deras chefer gör tvivelaktiga saker.
  • Svar på tråden Tvivelaktig faktura från kommunen
  • Anonym (Soc.)
    Sat 14 May 2022 20:57
    #1
    -1 +1

    Att barnet har LVU är irrelevant. Precis som du ska betala underhåll om barnet bor hos sin förälder, så kvarstår din underhållsskyldighet även om barnet bor någon annanstans.

    Varför tar du själv inte hand om barnet Om den andra föräldern är olämplig?

  • Anonym (Vänst­er är ett skälls­ord)
    Sat 14 May 2022 21:05
    #2

    I försäkringskassans värld är det belopp du deklarerade som inkomst för 2 år sen din inkomst, punk o slut. De ser helt svart/vitt på detta, finns inget att prata om.

    Kommer du på riktigt att deklarera en årsinkomst som understiger 120.000:- i år så kommer du slippa betala om 2 år. Detta är nämligen gränsen som du tillåts behålla "för egen försörjning" som det så fint heter, i deras värld skall du betala underhåll procentuellt på ditt "överskott", alltså den del av din årsinkomst som överstiger 120.000:-

  • Anonym (Vänst­er är ett skälls­ord)
    Sun 15 May 2022 07:52
    #4
    Anonym (FckTaby) skrev 2022-05-15 00:07:32 följande:

    #1: Är du bara här för att provocera och inte svara på mina frågeställningar så kan du faktiskt bara ta och dra åt helvete. 


    #2: Ja, det var så jag trodde. Kommuner däremot ska tydligen ha de allra senaste inkomsterna, jag har verkligen ingen kristallkula och kan inte veta vad mina inkomster blir i år. Och den där sidan på Skatteverket har jag aldrig varit i behov av att använda. 


    Tycker faktiskt hela historien låter märklig.

    Min bonusgrabb fick flytta till fosterfamilj när han var runt 17 eftersom situationen i vårt hem då blivit ohållbar pga hans problematik och vår oförmåga att hantera det på ett fungerande sätt. Han bodde sen i fosterfamiljen tills han blev 18, detta betalade vi aldrig något för, inte ett pip från kommun ang någon kostnad eller betalning.
    Där och då hade jag gladeligen betalat nästan vad som helst för att få den hjälpen vi fick.
  • Anonym (?)
    Sun 15 May 2022 09:44
    #5

    Varför kan inte barnet bo hos dig? Har du inte betalat underhåll tidigare? Underhåll har väl inget med lvu att göra?

  • Anonym (Vän)
    Sun 15 May 2022 12:59
    #5

    TS hälsar att TS inte kan svara då admin här
    verkar tycka att inlägget citerat i inlägg #4 var för provocerande och stängt av TS från forumet till imorgon. ????????

    TS berättar också att barnet inte kunde placeras hos TS enbart för att TS inte har vårdnaden, det är tydligen den här kommunen policy. Hade TS haft vårdnaden hade det varit en annan sak. Men att tillfälligt (vi snackar om högst en vecka) placera barnet hos en släkting (som barnet inte känner alls) på den andra förälderns sida tills man hittade ett jourhem gick tydligen bra. 


    TS har inte haft några riktiga inkomster senaste åren, och har inte betalat något till den andra föräldern på flera år.

    Vid LVU ska tydligen båda föräldrarna betala underhåll till barnet. 

  • Anonym (Stina­)
    Fri 27 May 2022 10:23
    #6

    Den andra föräldern har antagligen inte orkar tjafsa om underhåll utan har stått för alla kostnader själv alla år. 


    Kommunen har ju ingen känslomässig koppling till dig och bryr sig inte om du blir arg för att du ska betala för ditt barn. Därför rullar allt på nu enligt hur det egentligen ska vara. 1673 är som du säger det högsta beloppet men det är samtidigt väldigt lite - det ska motsvara hälften av barnets kostnader under en månad. Mat, kläder, utrustning, bostad, förskoleavgift, minskad inkomst för VAB och föräldraledighet, resor, eventuella mediciner etc är kostnader som ska täckas till hälften av dessa 1673 kr. 

    Om man har så låg inkomst att man inte kan betala det hela beloppet går försäkringskassan in med resten. Det är alltså ett bidrag till den förälder som INTE har barnet, man får hjälp att betala minimum för sitt barn. 


    det låter som att du kommit väldigt billigt undan hittills och att den andra föräldern har fått ta på sig alla kostnader, utan att ens begära vad hen har rätt till fråm FK.

  • Anonym (ssss)
    Fri 27 May 2022 10:29
    #7

    Jag har faktiskt inte ens vetat att man måste betala underhåll för sina placerade barn. Bara att man mister de barnrelaterade bidragen, vilket kan vara illa nog för många. (Bostadsbidraget kan ju vara förutsättningen för att kunna betala hyran, och gör man sig av med lägenheten så har man ingen bostad kvar att erbjuda sina barn när och om man får tillbaks dem. Det är en rävsax.) 

    Nu verkar TS rätt cool med själva omhändertagandet, och missnöjd enbart med ekonomin. Men det måste vara fruktansvärt för någon, som kämpat i alla instanser för att få ha kvar sitt barn hemma - och sedan ska han eller hon dessutom betala underhåll till fosterhemmet! :o Känns omänskligt. 

  • Anonym (A)
    Fri 27 May 2022 19:40
    #8
    Anonym (Soc.) skrev 2022-05-14 20:57:31 följande:
    Att barnet har LVU är irrelevant. Precis som du ska betala underhåll om barnet bor hos sin förälder, så kvarstår din underhållsskyldighet även om barnet bor någon annanstans.

    Varför tar du själv inte hand om barnet Om den andra föräldern är olämplig?
    Håller med
Svar på tråden Tvivelaktig faktura från kommunen