• Anonym (Hund)

Vem är ansvarig för hunden?

Hunden var lämnad hos hundvakt när ägaren var bortrest. Under den tiden kissade hunden sönder både en soffa och en säng samt hamnade i slagsmål med en annan hund som behövde veterinärvård.

Är det hundvakten eller ägarens som blir ansvarig?

• Svar på tråden Vem är ansvarig för hunden?
  • molly50
    Glinda från Oz skrev 2022-05-16 07:46:13 följande:
    Det spelar ingen som helst roll. En hund ska inte kissa inomhus, punkt. Det ska vara om hundvakten inte gick ut med hunden alls men en sådan sak borde framgått i trådstarten. 
    Jag tycker det är en hel del som inte framgått i trådstarten.
    T ex vad som föranledde hundslagsmålet.
    Vilken hund som påbörjade det t ex.
    Det kan vara en ganska viktig detalj i fråga om ersättning.
    Sen har vi detta med revirmarkerandet.
    Om man är rädd om sina möbler så får man som hundvakt hålla hunden borta från dyra möbler.
    Självklart har man som hundägare det yttersta ansvaret för som hund.
    Men jag tycker det beror på omständigheter också.
    Om hundvakten t ex slarvat med att rasta hunden eller om det var den andra hunden som påbörjade slagsmålet.
    Det är saker som inte har framgått i TS.
  • Anonym (Nja)

En hundägare är inte skyldig att ersätta en säng för 100'000 för att hundvakten inte inser att olyckor kan hända och inte skyddar din säng när man är hundvakt.

Hela grejen låter helknäpp. Och väldigt mycket information om vad som faktiskt inträffade saknas.

Strikt ansvar för hunden betyder ju inte att en hundvakt kan bete sig helt olämpligt och sen få ersättning för oxfilé som "försvann" när dem marinerades på en stol, eller en matta som skets ner när hunden inte fått gå ut på 20 timmar....

I min värld så är det ett väldigt stort ansvar att passa en hund och självklart kan det ibland vara så att nånting händer.... Men i exemplet ovan har ju faktiskt 3 olika saker hänt, och då undrar jag faktiskt över såväl hundvakt som hund.....

• Anonym (Hund)

Glinda:
    Om det nu är så att hunden inte fått komma ut som den skulle, vem menar du skulle berätta det? Hunden själv?

Hunden har ingen historia av att vare sig kissa inne eller aggressioner.
    Av det jag fått höra så var det den andra hunden som attackerade, hunden i ts försvarade sig.

• Anonym (ää)

100.000 för en soffa och en säng? Har du skrivit fel? 

Om hunden blivit oprovocerat attackerad av en annan hund så är det väl den andra hundens ägare som behöver bidra till veterinärkostnaderna?  (jag kanske har missat nåt i tråden) 

Skadorna på möbler skulle jag som hundägare skämmas ögonen ur mig om jag inte bidrog till. Jag utgår från att hundvakten och hundägaren var vänner. 

• Anonym (Hund)
    Anonym (ää) skrev 2022-05-16 15:28:54 följande:

Om hunden blivit oprovocerat attackerad av en annan hund så är det väl den andra hundens ägare som behöver bidra till veterinärkostnaderna?  (jag kanske har missat nåt i tråden) 

Skadorna på möbler skulle jag som hundägare skämmas ögonen ur mig om jag inte bidrog till. Jag utgår från att hundvakten och hundägaren var vänner. 

Totalt alltså. Soffan runt 70.000.

• Zakopane
    EpicF skrev 2022-05-15 19:10:23 följande:

Juridiskt sätt har hundens ägare alltid ansvar, oavsett var hunden är. Har inte hundens ägare försäkring som kam täcka veterinärvård för andra hunden? 

Japp, håller med. Strikt ansvar gäller för hundägare ang. skador som hundar orsakar.

När det gäller hundslagsmålet och ansvar så är det ju beroende på vilken hund som började. Den som också förstörde soffan eller den andra hunden.
  • Dexter dot com
    Zakopane skrev 2022-05-16 16:04:50 följande:
    Japp, håller med. Strikt ansvar gäller för hundägare ang. skador som hundar orsakar.

När det gäller hundslagsmålet och ansvar så är det ju beroende på vilken hund som började. Den som också förstörde soffan eller den andra hunden.
    Det spelar ingen roll vilken hund som startade utan ägaren till den hund som tillfogar mest skada brukar få stå för kalaset både på sin egen och den andra hunden. Därför är man alltid orolig när man har tex en stor hund och det kommer mindre lösa hundar att ens egen kopplade hund ska tända till och det blir skador för då jag jag betala trots att min var kopplad.
  • Anonym (Nja)
    Dexter dot com skrev 2022-05-16 17:47:35 följande:
    Det spelar ingen roll vilken hund som startade utan ägaren till den hund som tillfogar mest skada brukar få stå för kalaset både på sin egen och den andra hunden. Därför är man alltid orolig när man har tex en stor hund och det kommer mindre lösa hundar att ens egen kopplade hund ska tända till och det blir skador för då jag jag betala trots att min var kopplad.
    Alltså, tyvärr är det alltid den som har en skadad hund som behöver betala veterinären. Att driva in pengar av ägaren till den andra hunden är inte alltid möjligt.
  • Tom Araya
    Dexter dot com skrev 2022-05-16 17:47:35 följande:
    Eftersom koppel är en tydlig indikator på det ansvar man ska ta, så skulle jag nog säga att det spelar roll om man har hunden kopplad eller ej, om man kan styrka det, exempelvis genom vittnesuppgifter.
  • Dexter dot com
    Anonym (Nja) skrev 2022-05-16 17:58:52 följande:
    Alltså, tyvärr är det alltid den som har en skadad hund som behöver betala veterinären. Att driva in pengar av ägaren till den andra hunden är inte alltid möjligt.
    Nej, det är inte alltid så. Har själv bekanta som haft sina hundar kopplade men hamnat i slagsmål med framrusande mindre hundar och fått använt sin ansvarsförsäkring i hemförsäkringen för att ersätta kostnaderna. Har inte ägaren till den hunden som orsakat mest skada någon försäkring eller pengar kan det dess värre vara svårt .
  • Dexter dot com
    Tom Araya skrev 2022-05-16 18:04:05 följande:
    Eftersom koppel är en tydlig indikator på det ansvar man ska ta, så skulle jag nog säga att det spelar roll om man har hunden kopplad eller ej, om man kan styrka det, exempelvis genom vittnesuppgifter.
    Håller helt med dig men tyvärr är det inte alltid så. Lika tokigt är det om man har sin hund på inhägnad tomt och nån kommer in och hunden biter så blir man ersättningsskyldig.
  • Anonym (A)
    Anonym (ää) skrev 2022-05-16 15:28:54 följande:

Det låter mycket.
  • Anonym (K)

Behöver mer information. Om hunden kissat inne av ren nervositet känns det spontant som hundägarens fel. 

• Kvittning

Vi har ibland en hund på besök och en soffa vi är rädd om. Känns givet att vi täcker soffan för att skydda den. 

Om man är hundvakt och har en soffa för 70 000 så skulle jag inte vilja ha hunden i soffan alls. 

@ts: Du lämnar inte jättemycket information. Är du hundägaren eller hundvakten? Hur har dialogen mellan parterna varit, är det låst eller är det här ett gemensamt försök att få utomståendes syn på saken? Och hur gick överlämningen av hunden till? Vilken information fick hundvakten? 

• Anonym (Pga. dom?)
    Dexter dot com skrev 2022-05-16 18:36:49 följande:
    Nej, det är inte alltid så. Har själv bekanta som haft sina hundar kopplade men hamnat i slagsmål med framrusande mindre hundar och fått använt sin ansvarsförsäkring i hemförsäkringen för att ersätta kostnaderna. Har inte ägaren till den hunden som orsakat mest skada någon försäkring eller pengar kan det dess värre vara svårt .

Hej, blir lite nyfiken på omständigheterna i de fall du hänvisar till. Du skriver att de fprt använda sin ansvarsförsäkring. Det tolkar jag som att de inte förpliktigats i formell mening, t.ex. genom en dom, att stå för skadorna.

I många fall lägger sig människor platt istället för att få sin sak prövad. Vad som faktiskt sker i enskilda fall behöver därför inte betyda att det är så reglerna eller lagarna faktiskt ser ut.
  • Anonym (V)

Min hund och jag blev skadade av en lös hund. Krävdes dyr veterinärvård samt tandläkarbesök för mig. 

Det var hundägarens flickvän som var ute med hunden när detta skedde. Hundägaren var ej där

Konsekvenserna fick flickvännen ta helt. Hon fick betala hela beloppet 

Svar på tråden Vem är ansvarig för hunden?