• Anonym (Hund)

Vem är ansvarig för hunden?

Hunden var lämnad hos hundvakt när ägaren var bortrest. Under den tiden kissade hunden sönder både en soffa och en säng samt hamnade i slagsmål med en annan hund som behövde veterinärvård.

Är det hundvakten eller ägarens som blir ansvarig?

• Svar på tråden Vem är ansvarig för hunden?
  • Anonym (Hund)

Ingen som vet? 

• molly50
    Anonym (Hund) skrev 2022-05-15 17:51:07 följande:

Hunden var lämnad hos hundvakt när ägaren var bortrest. Under den tiden kissade hunden sönder både en soffa och en säng samt hamnade i slagsmål med en annan hund som behövde veterinärvård.

Det är väl ägaren som är ansvarig för sin hund.
  • Tow2Mater

Soffa och en säng skulle jag ersätta om det var min hund. Dock inte vetrinärkostnad for den andra hunden, då jag anser det vara under ansvar av den som har hunden for tillfället att se till att det inte händer.

Vad kräver de dig på?

• Dexter dot com
    Anonym (Hund) skrev 2022-05-15 17:51:07 följande:

Om hundvakten visste att hunden revirpinkar inne och inte hade skvättskydd eller om hundvakten inte såg till att hunden rastades tillräckligt ofta är det hundvaktens fel. Om hunden av stress över flytt till hundvakten pinkar inne bör hundägaren stå för kostnaden
    Om hundvakten släppt hunden lös och den skadar en annans hund är det hundvaktens ansvar. Om hunden var kopplad och en lös hund kommer fram och det blir skador tycker jag det är hundägaren som ska betala.

Det här är mina åsikter. Vet inte hur det ser ut juridiskt.
  • Anonym (Om)

Är det första gången de är hundvakt? 

• EpicF

Juridiskt sätt har hundens ägare alltid ansvar, oavsett var hunden är. Har inte hundens ägare försäkring som kam täcka veterinärvård för andra hunden? 

• Dexter dot com
    EpicF skrev 2022-05-15 19:10:23 följande:

Juridiskt sätt har hundens ägare alltid ansvar, oavsett var hunden är. Har inte hundens ägare försäkring som kam täcka veterinärvård för andra hunden? 

Går verkligen ägarens ansvarsförsäkring i hemförsäkring in om hunden är hos hundvakt?
  • Anonym (Strikt ansvar)

Hundar har väl hundägaren alltid strikt ansvar för.

• Anonym (Nja)

Det finns ju det som kallas strikt hundägaransvar vilket innebär att en ägare till en hund i väldigt stor utsträckning är ansvarig för vad denna gör.

Det blir dock komplicerat varje gång det faktiskt är någon annan som tagit över ansvar, genom att gå ut med hunden, eller ha hand om hunden en period..

Som hundvakt förväntas man ta hand om hunden på ett sådant sätt att den inte förstör och skadar en annan hund. Det är naturligtvis så att det strikta hundägaransvaret faktiskt inte fråntar hundvakten dess ansvar. 

Svar på tråden Vem är ansvarig för hunden?