• Anonym (Hund)

Vem är ansvarig för hunden?

Hunden var lämnad hos hundvakt när ägaren var bortrest. Under den tiden kissade hunden sönder både en soffa och en säng samt hamnade i slagsmål med en annan hund som behövde veterinärvård.

Är det hundvakten eller ägarens som blir ansvarig?

• Svar på tråden Vem är ansvarig för hunden?
  • Pope Joan II
    IQfiskpinne skrev 2022-05-15 22:13:23 följande:

Vem skulle någonsin vilja vara hundvakt åt din hund efter den här katastrofen, ts? Hoppas verkligen du inte låter en annan person hamna i denna knipa igen som hundvakt.

Ärligt talat - har du verkligen inget eget ansvar i detta? Har du inget ansvar att
    1. Inte låta en person som inte klarar det vara hundvakt
    2. Informera hundvakten kring vad hunden kan göra (aggressivitet osv)
    3. Uppfostra din hund så den inte attackerar andra hundar eller se till att hunden inte kan hamna i en situation när den gör det 

Smaklöst att kräva pengar eller iaf inte erbjuda sig betala hälften... 

Men ni har kollat att ni inte har t.ex. drulletillägg på din heller hundvaktens försäkring som kunde täcka olyckorna med soffan?
    Det står väl ingenstans att det var hunden i ts som startade slagsmålet? Det står väl heller inget om vem som kräver vem på vad? Eller har jag missat något?
  • Pope Joan II
    Anonym (A) skrev 2022-05-15 22:15:31 följande:
    Håller med
    Det du håller med om är inte riktigt. Men det håller du kanske också med om, A?
  • Glinda från Oz

Jag anser att ägaren får betala både veterinärräkningar och skador hunden ställt till med. Huden verkar vara otroligt ouppfostrad och ägaren totalt olämplig. Hunden är inte ens rumsren. Jag hade inte blivit glad om jag skulle passa en hund som visade sig vara både aggressiv och kissa inne. 

• Pope Joan II
    Jemp skrev 2022-05-15 22:46:47 följande:

Hundägaren naturligtvis. 

Felaktigt.
    Glinda från Oz skrev 2022-05-15 22:42:05 följande:

Jag anser att ägaren får betala både veterinärräkningar och skador hunden ställt till med. Huden verkar vara otroligt ouppfostrad och ägaren totalt olämplig. Hunden är inte ens rumsren. Jag hade inte blivit glad om jag skulle passa en hund som visade sig vara både aggressiv och kissa inne. 

Det står ju inte ens vad som föranlett det inträffade och heller inte hur det utspelade sig. Du läser in saker som är långt ifrån klartgjorda.
  • IQfiskpinne
    Pope Joan II skrev 2022-05-15 22:29:28 följande:
    Det står väl ingenstans att det var hunden i ts som startade slagsmålet? Det står väl heller inget om vem som kräver vem på vad? Eller har jag missat något?

Nej men att ts ställer sig frågan säger en hel del. Och att det är tal om veterinärkostnader säger också en hel del om hundslagsmålet. 

Säg att man låter en olämplig släkting utan barnerfarenhet vara barnvakt och något händer - då skulle de flesta fråga sig varför man inte lät någon som var tillförlitlig och kunnig vara barnvakt. Man kan inte bara skylla på barnvakten. Med hund gäller samma sak hoppas jag.

• Tom Araya

Många här förväxlar rätt/fel i handling och ansvar.

Den som själv orsakar skada eller låter det ske utan att förhindra det utefter möjlighet har ju gjort fel. Men att göra fel innebär inte alltid att man bär ansvaret inför den som drabbats.

Du som ägare av ett fordon för allmän trafik har alltid ansvar för att det är försäkrat och i trafiksäkert skick, oavsett vem som är användare av fordonet. Likväl är det fel av brukaren att köra med fordonet om det är oförsäkrat eller har trafikfarliga brister.

Det finns många liknande exempel på där handling orsakar negativa konsekvenser men där ansvaret ligger hos någon annan än den som utfört handlingen, exempelvis om den som begått handlingen inte är myndig eller är anställd och handlat i tjänsten m.fl.

• Tom Araya
    Anonym (Hund) skrev 2022-05-15 17:51:07 följande:
    Vem är ansvarig för hunden?

Hunden var lämnad hos hundvakt när ägaren var bortrest. Under den tiden kissade hunden sönder både en soffa och en säng samt hamnade i slagsmål med en annan hund som behövde veterinärvård.

Är det hundvakten eller ägarens som blir ansvarig?

Jag skulle nog säga att det beror på omständigheterna.

Det borde finnas försäkringar som täcker det mesta av detta.
  • Glinda från Oz
    Pope Joan II skrev 2022-05-15 23:27:53 följande:
    Felaktigt.
    Glinda från Oz skrev 2022-05-15 22:42:05 följande:

Det står ju inte ens vad som föranlett det inträffade och heller inte hur det utspelade sig. Du läser in saker som är långt ifrån klartgjorda.
    Det spelar ingen som helst roll. En hund ska inte kissa inomhus, punkt. Det ska vara om hundvakten inte gick ut med hunden alls men en sådan sak borde framgått i trådstarten. 
  • Pope Joan II
    Glinda från Oz skrev 2022-05-16 07:46:13 följande:
    Det spelar ingen som helst roll. En hund ska inte kissa inomhus, punkt. Det ska vara om hundvakten inte gick ut med hunden alls men en sådan sak borde framgått i trådstarten. 
    Det var minsann kategoriskt. Du satte till och med punkt.  

För min del både tycker jag och förstår att det kan finnas en lång rad omständigheter som gör att en hund visst det "ska" kissa inomhus. Du och jag ska ju inte bajsa på oss heller, men är vi sjuka/rädda kan det ju inträffa, eller hur? Vi kan kräkas på golvet, soffan eller i sängen också. Det kan barn och hundar göra också. 

Det är för övrigt mycket som inte framgått i trådstarten men det hindrar tydligen inte dig från att hamra fast din uppfattning och dessutom vilja sätta punkt för andra att uttrycka sin. 
Svar på tråden Vem är ansvarig för hunden?