• Elsa891

    Hur hamna ni på er arbetsplats?

    Hur hamnade ni på er arbetsplats? Jobbar ni med det ni utbildade er till, eller halkade ni in på någon annan bana, eller har ni kanske inte inte något utbildning alls?

  • Svar på tråden Hur hamna ni på er arbetsplats?
  • Anonvm

    En barndomsvän fixade "intervju" med produktionschefen åt mig när han fick nys om att de bestämt sig för att utöka kollektivet med 2-3 man...

  • Anotherone

    Utbildade mig efter första barnet och var klar 2008. Arbetade på två olika ställen tills jag såg en annons för mitt nuvarande arbete hösten 2011, sökte och fick jobbet. Är kvar fortfarande, men har varit föräldraledig i nästan 2 år och även studerat i omgångar. Kan absolut tänka mig att fortsätta ett tag till då jag trivs bra med arbetsuppgifter & kollegor samt att jag fortfarande lär mig nytt. 

  • lövet2

    Jag vikarierade på flera olika arbetsplatser inom helt olika områden. På en arbetsplats fick de problem med den ordinarie personalen. En blev svårt sjuk, en annan hade ett barn som fick en kronisk sjukdom, en blev gravid. De behövde ständigt vikarier, så jag jobbade där mer och mer. Till slut hade jag tillräckligt med erfarenhet för att kompensera att jag inte var utbildad för jobbet, så då blev jag erbjuden anställning.

  • Dexter dot com

    Jobbade inom vården i 25 år och började tröttna. Var in på en kompis företag och tog en fika och blev tillfrågad om jag inte kunde tänka mig att börja jobba för honom. Tog tjänstledigt och prövade 6 månader, trivdes så jag bytte bransch helt och har inte ångrat mig.

  • Anonym (J)

    Jag tröttnade på att inte kunna påverka mitt arbete så jag startade företag istället, tillsammans med min sambo. Jag sköter det administrativa och han det praktiska vilket synkar ganska bra med att jag läste sam-ekonomi på gymnasiet. Till hösten ska jag dock eventuellt vidareutbilda mig men jag kommer troligtvis aldrig gå tillbaka till att vara anställd. 

  • Anonym (F)

    Pluggade och har haft flera olika jobb. De flesta har jag sökt och fått via annons men något via headhunting och sen har jag i samband med omorgansiation plötsligt hamnat på ett helt nytt ställe.

    Har alltid jobbat med saker inom min utbildning. men utbildningen var bred. Dock gick jag tidigt över till en arbetsledande roll där exakt utbildning inte är så viktigt.

  • Anonym (hm)

    Blev placerad där av kommunen jag bor i, då jag blev LASad.

  • Anonym (P)

    Jobbar med det jag pluggat till. Tänkte gå in på en lägre tjänst direkt efter studierna och la in en intresseanmälan, sen ringde de och erbjöd mig en mellanchefstjänst. Har jobbat lite i branschen innan studierna, så helt grön var jag inte, och har många andra relevanta erfarenheter. 

  • Anonym (ja och nej)

    Idag jobbar jag med vad jag är utbildad till. Sökte jobbet direkt efter studierna och har varit kvar sen dess.

    Har sagt upp mig och kommer börja inom en annan bransch efter sommaren. Både jag och blivande chefen är övertygade om att mina erfarenheter i nuvarande bransch kommer vara en stor fördel på mitt nya jobb.

  • brallison

    Jobbar med det jag är utbildat mig till. Varit på flera arbetsplatser i olika branscher - alltid sökt jobbet på annonser och fick dessa. Nuvarande jobbet ansökte jag till utan att vara aktiv sökande (det kom en bevaknings mejl på tjänsten, och bevakningen hade jag sen flera år tillbaka, men allt där stämde, så jag sökte och fick jobbet )

  • sextiotalist

    Headhuntad, jobbar inom det område jag är utbildad inom, men inte det jag hade planerat från början

Svar på tråden Hur hamna ni på er arbetsplats?