• Anonym (Bokmalen)

    Skulle du kunna föreslå en bok med sex till din tonåring?

    13-åriga dottern vill ha förslag på böcker att läsa då jag plöjer många böcker i månaden. Problemet är bara att de flesta innehåller mer eller mindre detaljerade sexscener.
    Jag läste både grottbjörnens folk och isfolket när jag tom var yngre än hon är nu, men jag vet inte. Känns inte som att jag vill vara den som introducerar såna böcker.

  • Svar på tråden Skulle du kunna föreslå en bok med sex till din tonåring?
  • Anonym (Bokmalen)
    Anonym (Sam) skrev 2022-05-19 21:02:33 följande:
    Det gjorde inte vi heller förrän vår söta lilla 13-åring helt relaxat berättade. Det var svårt att inte sätta kaffet i halsen. Hon gillar japanska tecknade serier, och söker man på "japanese anime" på internet, så är det tydligen bara tre-fyra länkar tills man är inne på grov japansk barnporr. 

     


    Oj, tack och lov att jag inte googlade :O kände på mig att jag inte ville veta.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Bokmalen) skrev 2022-05-19 21:06:33 följande:

     


    Oj, tack och lov att jag inte googlade :O kände på mig att jag inte ville veta.


    Ahegao är inte animerat barnporr, bara så du vet. Du kan googla med gott samvete.
  • Anonym (Sam)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-05-19 21:23:54 följande:
    Ahegao är inte animerat barnporr, bara så du vet. Du kan googla med gott samvete.
    Nej, det är väl något ansiktsuttryck som anime-figurer får som representerar sexuell upphetsning eller orgasm eller något. Jag vet inte, jag har fruktansvärt svårt för den där japanska fascination av småflickor i korta kjolar...

    Förlåt för att jag snodde tråden, jag ska hålla tyst.
  • Anonym (Colette)
    Anonym (Bokmalen) skrev 2022-05-19 20:11:19 följande:
    Nej självklart inte, men vissa kan ju ändå kännas lite väl.
    Som sagt, jag vet inte om jag tänker för mycket, därför jag vill ha andras tankar.
    Ja du tänker för mycket. Sluta peka ut sex i alla böcker hon frågar om och låt henne bestämma själv vad hon vill läsa. Är det äckligt enligt henne lär hon ju knappast läsa klart.

    Jag är ju själv förälder och jag kan ju tycka att det finns betydligt värre saker än sex att läsa om i den åldern.

    Läser hon veckotidningar och ser såpor och serier på Netflix och Youtube så vet hon definitivt mer om sex än du tror. 
  • Anonym (Saga)

    Att förbjuda böcker är det bästa sättet att få ungdomar att läsa :)

    Jag läste de böckerna du nämner när jag var 11-12 ungefär, men mamma föreslog den typen av böcker från jag var 14-15.

    När jag var 11-12 gav hon mig mest deckare av olika slag, som jag också gillade, men egentligen mycket hemskare med mord än med sex.

  • Anonym (tvillingmamma)

    Men alltså, fattar inte vissa att många vuxenromaner innehåller sexscener utan att vara mjukporr eller tantsnusk? Jag har stött på sådana scener i deckare, historiska romaner, socialrealistiska romaner, fantasy, science fiction? Oftast handlar det inte om många eller grova sexscener, om det inte är den typen av litteratur. Men det finns ändå med. Till viss del förekommer det i tonårsromaner / YA också. Det är väl inte konstigare än att det förekommer våld eller action? Positivt skildrade intima scener som inte är för ingående, är förmodligen mindre skadligt för en 13-åring än en blodig stridsscen. Till TS: Välj några av de böcker som har minst explicita sexbeskrivningar och tipsa henne om dem. Hon är snart gammal nog för sånt ändå.

  • Anonym (tvillingmamma)

    Jag började också läsa vuxenböcker som 11-12-åring, sen kan diskuteras hur lämpligt det var. Men de flesta sexscener var inte jättedetaljerade eller grova, och våldsscener är ju egentligen värre. Positivt skildrat sex är ju bättre för tonåringar att läsa än (grovt) våld. Ändå är det just sex- och nakenscener som får vuxna att sätta kaffet i halsen. Det ska vara mycket grova våldsskildringar eller annat hemskt för att vuxenvärlden ska reagera på samma sätt?

  • Anonym (Hilda)
    Anonym (Colette) skrev 2022-05-19 18:18:48 följande:

    Kan inte direkt påstå att böckerna dom läser på skoltid är särskilt oskyldiga.


    Vad tänker du på här?
  • Anonym (Colette)
    Anonym (Hilda) skrev 2022-05-20 05:35:46 följande:
    Vad tänker du på här?
    Jag tänker rent generellt på vissa böcker som läses utifrån att det ska diskuteras ett fenomen eller företeelse. Tex mobbing, abort, skilsmässa, pubertet, sexuell läggning, dödsfall, rasism etc. Kan ju inte direkt påstå att vissa av dessa böcker är så himla oskyldiga utan tar upp en del ämnen ganska brutalt. Min son på 14 har nyss läst en bok i skolan  om vänskap och mobbing som han reagerade på och blev ganska upprörd av. 

    Själv skulle vi läsa Per Anders Fogelströms bok om Stockholm, "mina drömmars stad" i 7:an och det är bitvis en oerhört brutal skildring av ett hårt liv och jag minns att vi var en del som reagerade rätt starkt på en del händelser. Jag vet inte om jag tycker det var direkt bättre än att läsa en bok från Harlequin om snaskig kärlek eller porriga noveller i Mitt livs novell-tidningen som vi läste på fritiden. 
  • Anonym (Bokmalen)

    Som sagt... Jag förbjuder inte henne att läsa. Jag vet att hon har väldigt mycket kunskap i ämnet och hon fick A i det i skolan.. Jag är inte ute efter att hålla henne ovetande.

  • Anonym (Biblan!)

    Gå till biblioteket och förklara dilemmat för biblotekarien så kan hen hjälpa er att hitta passande böcker. 

  • Anonym (Biblan!)

    Margit Sandemo fullkomligen öste ur sig böcker. Finns det kanske något med färre sexskildringar än i Isfolket? 

  • Fjäril kär
    Anonym (Bokmalen) skrev 2022-05-20 07:47:34 följande:

    Som sagt... Jag förbjuder inte henne att läsa. Jag vet att hon har väldigt mycket kunskap i ämnet och hon fick A i det i skolan.. Jag är inte ute efter att hålla henne ovetande.


    Så vad exakt är problemet?

    Det är väl mycket bättre att du vet vad hon läser än att hon läser bakom ryggen på dig. Vilket hon kommer göra ändå förr eller senare. 
  • Anonym (Line)

    Jag tycker absolut att du kan ge henne böcker som du själv tycker är bra och introducera dom för henne även om dom innehåller explicita sexskildringar. Om hon är en nyfiken trettonårig tjej som gillar att läsa så kommer hon att plöja såna böcker och texter på nätet ändå. Jag var själv en bokmal i trettonårsåldern och min mamma och pappa gav mig en något udda men bra mix: bådas bokhyllor stod till mitt förfogande och min mamma gav mig ungdomsböcker och klassiker som Trollkarlen från övärlden, Matilda, Bilbo, Sagan om ringen. Hon gav mig även en ungdomsbok om sex av Emma Hamberg, jag minns inte vad den heter men den var jättebra! Mysig och snäll och lagom. Min pappa introducerade mig för alternativa serier, författare som Birgitta Stenberg, Jack Keourac och Dostojevskij. Jag läste väldigt vuxna och djupa saker och sexskildringar och förstod säkert inte hälften men det öppnade en fantastisk värld för mig. Jag tycker att det är ens plikt som förälder att guida ens barn inom kultur, konst och litteratur och har man turen att ha fått ett barn som intresserar sig för att läsa så är det bara att ösa på. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Biblan!) skrev 2022-05-20 07:48:49 följande:
    Gå till biblioteket och förklara dilemmat för biblotekarien så kan hen hjälpa er att hitta passande böcker. 
    Bra ide
Svar på tråden Skulle du kunna föreslå en bok med sex till din tonåring?