• Anonym (Angelica)

    Namn som slutar på -ia

    Vi har fastnat för namn som slutar på -ia. Vad tycker ni om dessa namn? Vi är lite oense här hemma så kommentera om namnet är fint eller fult och gärna varför ni tycker så. 

    Olivia
    Julia
    Alicia
    Elia
    Leia
    Emilia
    Sofia
    Juvelia
    Lydia
    Lovelia
    Livia
    Amalia
    Emelia

  • Svar på tråden Namn som slutar på -ia
  • Anonym (Angelica)
    Anonym (Chloe) skrev 2022-05-26 10:34:01 följande:
    Tveksamt.

    Gå på det ni verkligen gillar men beakta samtidigt det hela från barnets perspektiv. Vilket av namnen skulle du själv vilja bära?

    Så länge man ser till barnets intresse brukar det gå bra. Samtidigt måste man ha ett namn man gillar som förälder, vilket även det gynnar barnet. Valde själv bort Alice, Astrid och Ebba av den anledningen trots att det egentligen är bra namn. Man kommer säga namnet tusentalsgånger så man behöver gilla det. 
    Valde du bort Alice, Astrid och Ebba för att du inte gillade de namnen? Vad valde ni för namn tillslut? 
  • Anonym (Anonym)

    Jag tycker verkligen inte att man ska akta sig för namnet Livia, superfint!

    Det är en annan sak med Emelia och Emilia

    Har en kompis som heter Livia, hon var aldrig upplevt problem med att det blandas ihop med Olivia

  • Anonym (Förskollärare)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-05-25 08:42:28 följande:
    Om man gemför ex. Alice mot Alicia så är Alicia betydligt ovanligare.
    Har själv aldrig mött någon med namnet Alicia!
    Min poäng var att ifall man vill minska risken att fler med samma namn hamnar i en klass så är Alicia inte det vanligaste namnet på denna listaFlört
    O jag har just nu på min förskola 3 Alicia…o vi släppte en till skolan i höstas  
  • Anonym (XXX)

    Kom på två till: Patricia och Antonia. Väldigt stiliga namn, tycker jag! De har också en styrka som Alicia och Livia inte har, och passar därför kanske bättre om flickan en dag vill göra karriär. 

  • Anonym (Angelica)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-29 18:35:08 följande:

    Kom på två till: Patricia och Antonia. Väldigt stiliga namn, tycker jag! De har också en styrka som Alicia och Livia inte har, och passar därför kanske bättre om flickan en dag vill göra karriär. 


    Nja, Patricia är en bög-båt och Antonia låter som en Anton som gjort om sig till kvinna. Haha 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Angelica) skrev 2022-05-29 20:39:52 följande:
    Nja, Patricia är en bög-båt och Antonia låter som en Anton som gjort om sig till kvinna. Haha 
    Fast alla de romerska flicknamnen (de flesta namn som slutar på -ia är romerska) är ju femininformer av maskulina namn, och de användes redan på den tiden (typ 3-4 000 år sedan och hela tiden fram till nu). Så i så fall kan du inte ta något av de namnen, utan du måste hitta ett flicknamn som inte har någon manlig form.  

    Antonius - Antonia 
    Julius - Julia
    Junius - Junia
    Patricius - Patricia
    Livius - Livia 
    Lucius - Lucia
    Flavius - Flavia
    Claudius - Claudia
    Marcus - Marcia
    Lavinius - Lavinia
    ...o.s.v....
  • Anonym (Magnus)
    Anonym (Angelica) skrev 2022-05-29 20:39:52 följande:
    Nja, Patricia är en bög-båt och Antonia låter som en Anton som gjort om sig till kvinna. Haha 
    Nej men antonia som är så fint  
    patricia är lite läskigt Hahah Mest överviktiga aggressiva tjejer som heter så 
  • Anonym (Magnus)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-29 20:47:56 följande:
    Fast alla de romerska flicknamnen (de flesta namn som slutar på -ia är romerska) är ju femininformer av maskulina namn, och de användes redan på den tiden (typ 3-4 000 år sedan och hela tiden fram till nu). Så i så fall kan du inte ta något av de namnen, utan du måste hitta ett flicknamn som inte har någon manlig form.  

    Antonius - Antonia 
    Julius - Julia
    Junius - Junia
    Patricius - Patricia
    Livius - Livia 
    Lucius - Lucia
    Flavius - Flavia
    Claudius - Claudia
    Marcus - Marcia
    Lavinius - Lavinia
    ...o.s.v....
    Helt klart antonia eller Lavinia! Julia är fint 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Magnus) skrev 2022-05-29 20:54:09 följande:

    Och juni också, det är coolt 


    Junia! Juni är nypåhittat och känns ganska knasigt, enligt mig. 
  • Anonym (Magnus)
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-29 21:13:12 följande:
    Junia! Juni är nypåhittat och känns ganska knasigt, enligt mig. 
    Ja menade det skrev fel 
    båda är fina tkr jag 
  • Anonym (Angelica)
    Anonym (Magnus) skrev 2022-05-29 21:17:34 följande:
    Ja menade det skrev fel 
    båda är fina tkr jag 
    Va? Är Juni nypåhittat eller ej? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Angelica) skrev 2022-05-29 21:32:19 följande:
    Va? Är Juni nypåhittat eller ej? 
    Ja, det är väldigt nytt att använda månaders namn som flicknamn (förutom Maj), även om det förekommer. I engelskspråkiga länder kan flickor heta April, September och December sedan några årtionden tillbaka, men det känns rätt knasigt...

    Juno är däremot ett mycket gammalt namn, men det för med sig vissa associationer som kanske inte är så lyckade. En "junonisk" kvinna är ståtlig på ett storväxt, kraftigt sätt, och man kan säga att en kvinna rör sig "junoniskt". Då rör hon sig långsamt för att hon är stor och tjock... 

    Men Junia kunde man heta redan i Romarriket. Förstår inte varför det inte har blivit populärare i Sverige, faktiskt. 
  • Anonym (Anna)

    Anonym (XXX):   Nej!   Patricia och Antonia låter som transor.
    På 80-90talet  funkade de namnen säkert bra, men inte 2022. 

  • Xenia
    Anonym (XXX) skrev 2022-05-29 20:47:56 följande:
    Fast alla de romerska flicknamnen (de flesta namn som slutar på -ia är romerska) är ju femininformer av maskulina namn, och de användes redan på den tiden (typ 3-4 000 år sedan och hela tiden fram till nu). Så i så fall kan du inte ta något av de namnen, utan du måste hitta ett flicknamn som inte har någon manlig form.  

    Antonius - Antonia 
    Julius - Julia
    Junius - Junia
    Patricius - Patricia
    Livius - Livia 
    Lucius - Lucia
    Flavius - Flavia
    Claudius - Claudia
    Marcus - Marcia
    Lavinius - Lavinia
    ...o.s.v....
    Ja, de är ståtliga namn. Men en del tycker att sådana namn är för maskulina. 

    Maria kommer dock inte av Marius eller tvärtom. Men TS skulle säkert tycka att Maria är för vanligt eller "fel generation".

    Jag ogillar personligen det där med "fel generation". Förr hade man samma namn i generationer, det är på senare år som man börjat ogilla namn som var vanliga i ens egen generation eller ens föräldrars.

    Min dotter fick höra om sitt namn av en "det heter min mamma" och av en annan "det heter min mormor" . Än sen? Det var bara konstateranden, inget som hon blev retad för.
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2022-06-03 11:53:38 följande:
    Ja, de är ståtliga namn. Men en del tycker att sådana namn är för maskulina. 

    Maria kommer dock inte av Marius eller tvärtom. Men TS skulle säkert tycka att Maria är för vanligt eller "fel generation".

    Jag ogillar personligen det där med "fel generation". Förr hade man samma namn i generationer, det är på senare år som man börjat ogilla namn som var vanliga i ens egen generation eller ens föräldrars.

    Min dotter fick höra om sitt namn av en "det heter min mamma" och av en annan "det heter min mormor" . Än sen? Det var bara konstateranden, inget som hon blev retad för.
    Fast stämmer det..? Jag kommer ihåg att Kulla-Gulla skämdes över sina namn: Gunilla Beatrice Fredrike. Det hette ju bara gamla tanter! Andra flickor i hennes ålder (födda runt sekelskiftet 1900) hade söta, blommiga namn som Maj, Rosa och Viola! :) I den klass som Gunilla senare fick veta att hon tillhörde - adeln - så använde man förstås samma släktnamn i varje (eller snarare varannan) generation, och det gör man fortfarande.  

    (OK böckerna skrevs inte på 1910-talet, men på 1950-talet.)
Svar på tråden Namn som slutar på -ia