• Gojtan

    Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?

    Ja här jublade vi när vi fick en tid för pass den 2:a maj efter en mardrömslik tid där vi gett upp hoppet. 


    ?och då går maskin-f-n sönder i Finland där passen tillverkas!! 


    Enligt Polisen, har våra pass inte ens börjat tryckas (säger man så? Tillverkas?) än! Det har gått FYRA veckor nu!

    Tanken är att vi ska resa 22 juni. Det är inte utan att man börjar bli nervös?IGEN!!! 


    Ni som nyligen fått era pass, hur lång tid tog det?! 


    Vi uppdaterar Polisens hemsida dagligen och där står det upp till 5 veckor nu! 

  • Svar på tråden Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?
  • Gojtan

    Idag ändrades vår order från distribueras till tillverkas! Jippiiii! Men! Vi fick en snabb tid i Alingsås imorgon för att ansöka om nationellt id-kort och eftersom det gäller på Kanarieöarna, så börjar vi slappna av! Förmodligen kommer pass och id-kort nästan samtidigt, hälsade polisen jag talade med. Tyst

  • Ankica83

    vart kan man se om passen tillverkas? Måste man ringa eller kan man se det någonstans? Vi hade tid 9 maj, känner mig så stressad just nu. 

  • Vinnen

    Man kan ringa 11414 och stå 2 timmaf i telefonkö så talar de om hur det står till. Vi ansökte 6 maj, ännu inga pass. Blev 40 timmars kö på Landvetter för att få provisoriskt pass

  • TomH

    Hej, sitter i liknande situation, ansökte om pass till barnen 11 maj och ska resa 22 juni. (Ska resa utanför EU så bara pass som gäller) Meddela gärna när ni fått era pass så man vet om det finns hopp eller inte. Gojtan: Fick du reda på status tillverkas genom att ringa polisen? (Skönt att det ser ut att lösa sig för er och hoppas ni får en riktigt härlig semester)

  • Fridalouise
    Sten Berg skrev 2022-05-29 10:46:31 följande:

    Fick tid samma dag och hämtade ut det två dagar senare.


    Jag ordnade förstås passet förra våren. Obegripligt att folk inte passade på att lösa då när de ändå bara var hemma och sedan vara redo när allting släpptes på igen. Ibland blir man mörkrädd över hur inskränkta och korttänkta folk är.


    Pass håller i fem år. Brukar kunna fixa det inom 2 månader. Mitt pass går ut i juli. Har inget med covid att göra - jag har alltid koll på att ha ett giltligt pass. Men det som är nytt är detta: 
    Bokade tid i februari. Fick tid till den 8 december. Alltså: nio månaders väntetid på passtid! Reser i jobbet och därmed hade minst tre uppdrag gått om intet. 
    Satt med skitsystemet och scannade i princip halva Sverige och fick några veckor senare en tid till slutet av juli. Bokade av den i december. Men: Kommer inte kunna åka bort under semestern. Kommerhler knte kunna åka på tre inbokade jobbuppdrag utomlands. Det är inte normalt att inte kunna ge medborgare id-handlingar?! Eller tycker du det här är rimligt? Är det rimligt att man som anställd med återkommande utlandsresor inte kan jobba? Vad menar du? 
  • Gojtan
    Ankica83 skrev 2022-06-06 22:52:26 följande:

    vart kan man se om passen tillverkas? Måste man ringa eller kan man se det någonstans? Vi hade tid 9 maj, känner mig så stressad just nu. 


    Jag har ringt Polisen. De kan ge svar på vilka datum som tillverkas just nu samt hur långt i processen ditt/dina pass har kommit.
  • Gojtan
    TomH skrev 2022-06-07 21:16:07 följande:

    Hej, sitter i liknande situation, ansökte om pass till barnen 11 maj och ska resa 22 juni. (Ska resa utanför EU så bara pass som gäller) Meddela gärna när ni fått era pass så man vet om det finns hopp eller inte. Gojtan: Fick du reda på status tillverkas genom att ringa polisen? (Skönt att det ser ut att lösa sig för er och hoppas ni får en riktigt härlig semester)


    Japp! Fick info om hur långt i kön våra pass kommit.
    Vi ska också resa 22 juni. Men eftersom Kanarieöarna räknas som Spanien, och nationellt ID funkar där, så har vi fixat det också. Förmodligen kommer pass och ID ungefär samtidigt. He he!
  • mamma1016

    Hur har det gått för er alla med era pass?? Någon som nyligen hämtat ut och vilket datum fotograferade ni er i så fall?? Vi var och ansökte den 18/5 och reser den 10/7. Börjar bli stressad nu.....

  • Guldnovan
    mamma1016 skrev 2022-06-22 10:10:16 följande:

    Hur har det gått för er alla med era pass?? Någon som nyligen hämtat ut och vilket datum fotograferade ni er i så fall?? Vi var och ansökte den 18/5 och reser den 10/7. Börjar bli stressad nu.....


    Det står på polisens hemsida nu vilken vecka de beräknas vara klar utefter när de fotades. 
Svar på tråden Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?