• Gojtan

Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?

Ja här jublade vi när vi fick en tid för pass den 2:a maj efter en mardrömslik tid där vi gett upp hoppet. 

?och då går maskin-f-n sönder i Finland där passen tillverkas!! 

Enligt Polisen, har våra pass inte ens börjat tryckas (säger man så? Tillverkas?) än! Det har gått FYRA veckor nu!

Tanken är att vi ska resa 22 juni. Det är inte utan att man börjar bli nervös?IGEN!!! 

Ni som nyligen fått era pass, hur lång tid tog det?! 

Vi uppdaterar Polisens hemsida dagligen och där står det upp till 5 veckor nu! 

• Svar på tråden Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?
  • Gojtan

Någon som vet om tryckeriet jobbar på även på helgerna? ????????????

• Kvittning
    Hunny B skrev 2022-05-29 10:28:21 följande:

26 april hade vi tid för pass, fick dom 23 maj så nästan fyra veckor tog det. Antar att våra hann göras innan maskinen gick sönder.

Vi hade tid för pass dagen efter er och har inte fått våra så den måste gått sönder precis när våra skulle tryckas känns det som. Men då borde vi vara långt fram i kön när den är uppe och snurrar igen.
  • Gojtan
    Kvittning skrev 2022-05-29 21:26:23 följande:
    Vi hade tid för pass dagen efter er och har inte fått våra så den måste gått sönder precis när våra skulle tryckas känns det som. Men då borde vi vara långt fram i kön när den är uppe och snurrar igen.
    Ja precis så, tänker vi också! Förhoppningsvis! 
  • annabellelee
    Sten Berg skrev 2022-05-29 10:46:31 följande:

Fick tid samma dag och hämtade ut det två dagar senare.

Jag ordnade förstås passet förra våren. Obegripligt att folk inte passade på att lösa då när de ändå bara var hemma och sedan vara redo när allting släpptes på igen. Ibland blir man mörkrädd över hur inskränkta och korttänkta folk är.

Vi förnyade våra pass, de som gick ut, under Corona. Men ett av barnens pass går ut till sommaren - skulle vi förnyat det 1år i förväg menar du?
  • Gojtan
    annabellelee skrev 2022-05-30 05:57:49 följande:
    Vi förnyade våra pass, de som gick ut, under Corona. Men ett av barnens pass går ut till sommaren - skulle vi förnyat det 1år i förväg menar du?
    Det är nog ingen som kunnat förutspå exakt konsekvenserna av Covid 19. 
  • Gojtan

Vet inte om någon fortfarande följer denna tråd, men jag pratade med Polisen idag som sa att väntetid på leverans, har ?mattats av? eftersom passmaskinen nu funkar igen. Det är förvisso 6 veckors väntetid och det kommer nog öka ytterligare, men inte lika fort. Puh! 

• Vinnen

Ringde polisen idag. De sa att de nu håller på med de som som ansökte i slutet av april. Vi sökte 6 maj och skulle resa nu i helgen men är kört. 

• Gojtan
    Vinnen skrev 2022-05-31 23:18:40 följande:

Ringde polisen idag. De sa att de nu håller på med de som som ansökte i slutet av april. Vi sökte 6 maj och skulle resa nu i helgen men är kört. 

Åh fy vad trist! Vi har vår resa 22 juni och hade tid 2 maj. Håller tummarna för att vi hinner få dem!

Du kan väl uppdatera här när ni får era pass? Glad
  • LaFontaine

Om någon står i valet och kvalet mellan pass och nationellt id-kort, kan jag upplysa om att våra id-kort blev klara på tre arbetsdagar. 

• sacredheart
    Sten Berg skrev 2022-05-29 10:46:31 följande:

Fick tid samma dag och hämtade ut det två dagar senare.

Jag ordnade förstås passet förra våren. Obegripligt att folk inte passade på att lösa då när de ändå bara var hemma och sedan vara redo när allting släpptes på igen. Ibland blir man mörkrädd över hur inskränkta och korttänkta folk är.

Ursäkta men vem är inskränkt och korttänkt...

Vårdpersonal, skol/förskolepersonal, hemtjänstpersonal och andra yrkesgrupper jobbade häcken av sig med hög belastning och stor risk för att bli sjuka egen del under hela pandemin.
    När fanns det tid att gå och fixa pass?
    Många andra var dessutom permitterade och hade lite annat att tänka på än att gå och fixa sitt pass.
    En hel del drabbades av långtidscovid eller blev inlagda och har fått kämpa sig tillbaka.

Alla bor inte heller nära en polisstation som ordnar med pass och det är inte enkelt att ta vilken tid som helst, för även om du jobbar hemifrån så kan du inte vara borta hur länge som helst.
    Många hade nog med att få ihop det med att hitta vaccinationstider som passade in i livspusslet.

Jag fixade också mitt pass förra våren men har ändå inga problem med att känna lite förståelse för dem som inte gjorde det.
Svar på tråden Har ni fått era Pass? Hur lång tid tog det?