• Anonym (R)

Föräldraledig 60 dagar innan BF

Har en liten undran, om jag väljer att gå 60 dagar innan BF på föräldraledighet, måste jag ta ut 60 dagar då eller kan jag välja fritt ? Finns det något minsta summa man måste ta ut ? 

• Svar på tråden Föräldraledig 60 dagar innan BF
  • Anonym (Ellen)

Det är skillnad på graviditetspenning (tidigare havandeskapspenning ) och föräldrapenning. Graviditetspenning beviljas den som har ett arbete som innebär risker eller är påfrestande på ett sätt som inte är förenligt med graviditet och där det inte finns möjlighet att omplacera. Den har man rätt att ta ut till 11 dagar före bf om jag inte minns fel.

Föräldrapenning kan man visst ta ut innan man blir förälder, den kallas inte automatiskt för havandeskap bara för att det inte fötts något barn än. Det är en lagstadgad rätt man har att gå hem tidigare, om man så vill. Det ska inte förväxlas med graviditetspenning. 

• jellyfishh
    Guldnovan skrev 2022-05-30 19:20:12 följande:
    Numera graviditetspenning.  Jodå jag har full koll och har själv haft det 3 ggr. 
    Hur ska det kunna heta föräldrapenning? 
    Nej, man kan ta ut föräldrapenning 60 dagar innan förlossning och det är inte samma sak som graviditetspenning.
  • Seven Costanza
    Guldnovan skrev 2022-05-30 19:13:30 följande:
    Men då heter det havandeskapspenning. Du är inte förälder. De tas från föräldrapengen. Togs ska jag väl säga ifall det ändrat. 
    Gravidpenning som det heter numera (heter inte havsadeskapspenning längre) är något annat som inte alla har rätt till utan det krävs att ditt arbete utsätter dig för någon form av risk under graviditeten såsom smitta, tunga lyft, buller etc för att ha rätt till det. Gravdipenning ersätts på samma nivå som sjukpenning och vab dvs taket har en lägre nivå på 7,5 prisbasbelopp. Föräldrapenning 60 dagar före BF är något annat som alla har rätt att ta ut och som grundas på det högre beloppet 10 prisbasbelopp med nackdelen att då är det ju av din vanliga pott med föräldradagar som detta tas dvs det blir mindre kvar till efter barnet är fött.
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2022-05-30 19:20:12 följande:
    Numera graviditetspenning.  Jodå jag har full koll och har själv haft det 3 ggr. 
    Hur ska det kunna heta föräldrapenning? 

Vad är det inte jag har koll på menar du? När jag hade det så togs dagarna av föräldrapengen åtminstone 1993. -95 var jag ff föräldraledig och -97 och -03 minns jag inte. Därför svarade jag inte på det eftersom det som gällde 1993 kanske inte gäller längre. Ok? 
  • Anonym (R)

De andra har förklarat, alla andra förstod vad jag menade iaf.

• Anonym (Ellen)
    Guldnovan skrev 2022-05-30 19:25:49 följande:
    Vad är det inte jag har koll på menar du? När jag hade det så togs dagarna av föräldrapengen åtminstone 1993. -95 var jag ff föräldraledig och -97 och -03 minns jag inte. Därför svarade jag inte på det eftersom det som gällde 1993 kanske inte gäller längre. Ok? 
    Det har hänt en del sen -93 ja.
    Havandeskapspenning numera graviditetspenning handlar om den som inte "kan/får" jobba längre.
    Föräldrapenning tar den ut som vill gå hem lite tidigare och inte känner för att ta semester eller annan ledighet.
  • Seven Costanza

Ja nu stavade jag tydligen som en kratta men ni förstår säkert att det ska stå graviditetspenning respektive havandeskapspenning 

En sak till TS: Rätten att gå ner i tid eller gå hem och sluta arbeta helt oavsett uttag av föräldradagar när det är mindre än 6 månader kvar till BF förutsätter som sagt att du arbetat fram tills dess i den omfattning som din SGI är baserad på OCH att du innan du går hem har uppfyllt 240-dagarsvillkoret dvs har jobbat i minst 240 dagar för att få SGI-baserad föräldrapenning för samtliga dagar. Annars får du jobba på tills det är uppfyllt. 

• Anonym (Ellen)
    Seven Costanza skrev 2022-05-30 19:29:43 följande:

Ja nu stavade jag tydligen som en kratta men ni förstår säkert att det ska stå graviditetspenning respektive havandeskapspenning 

En sak till TS: Rätten att gå ner i tid eller gå hem och sluta arbeta helt oavsett uttag av föräldradagar när det är mindre än 6 månader kvar till BF förutsätter som sagt att du arbetat fram tills dess i den omfattning som din SGI är baserad på OCH att du innan du går hem har uppfyllt 240-dagarsvillkoret dvs har jobbat i minst 240 dagar för att få SGI-baserad föräldrapenning för samtliga dagar. Annars får du jobba på tills det är uppfyllt. 

Bra att du lägger till det! Trist för den som inte känner till och går hem lite lite för tidigt....
  • Anonym (F)

Guldnovan - Nej, det heter graviditetspenning (tidigare kallat havandeskapspenning). Det är dock något helt annat än det Ts efterfrågar. Graviditetspenning kan man få om man har ett fysiskt krävande jobb och detta får då, på olika procent (25%, 50%, 75%, eller 100%), 60 dagar innan BF.

Du kan dock välja att ta ut föräldrapenning, dvs nalla av dina föräldradagar, 60 dagar innan BF och på så sätt sluta arbeta 60 dagar innan trots att du ej har rätt till graviditetspenning. Så det du pratar om är äpplen medan Ts efterfrågar information om päron. Inte samma sak.

Till Ts: Jag tog endast ut 1-2 dagar/veckan då jag slutade jobba i v. 35. Min SGI påverkades inte. Om jag, mot förmodan, inte får graviditetspenning denna gång så kommer jag ändå gå i v. 32 (60 dagar innan BF) och inte ta ut några föräldradagar :) 

• Guldnovan
    Anonym (Ellen) skrev 2022-05-30 19:27:44 följande:
    Det har hänt en del sen -93 ja.
    Havandeskapspenning numera graviditetspenning handlar om den som inte "kan/får" jobba längre.
    Föräldrapenning tar den ut som vill gå hem lite tidigare och inte känner för att ta semester eller annan ledighet.
    Då hade man ett enda alternativ och det togs av föräldrapengen. På fredag vid beviljades jag grav.ledigt från måndag vilket var 30 dagar innan bf. Fk krävde nya uppgifter sista veckan, ag hade vikarie ordnat som back up som tur var. 
  • Anonym (R)

Visst innebär det att man ska ha varit anställd och jobbat i 240 dagar sammanhängande för att få den här sgin? Fick ny arbetsgivare 1 december förra året, om jag går 1 december på ledighet (ska ha i januari om allt går väl ) så är det väl som det ska ? 

• Anonym (Ellen)
    Guldnovan skrev 2022-05-30 19:34:29 följande:
    Då hade man ett enda alternativ och det togs av föräldrapengen. På fredag vid beviljades jag grav.ledigt från måndag vilket var 30 dagar innan bf. Fk krävde nya uppgifter sista veckan, ag hade vikarie ordnat som back up som tur var. 
    Men det var då. Nu är nu.
  • Anonym (Farmor  numera)
    Anonym (Ellen) skrev 2022-05-30 19:46:24 följande:
    Men det var då. Nu är nu.
    Eller hur?
    Jag hade havandeskapspenning 1999 men inte fasen ger jag mig in i diskussionen om hur det funkar idag då!

Min fösta föräldraledighet var i början av 80-talet... skulle inte sitta här och predika om hur det fungerade heller. Så här 40 år senare.

Pinsamt.
  • EpicF
    Guldnovan skrev 2022-05-30 19:25:49 följande:
    Ts pratar om att ta ut föräldrapenning och då starta sin föräldraledighet 6å dagar innan bf, vilken hon kan. Det något alla har rätt till att göra om man vill. Nackdelen är att föräldradagarna då går åt. 

Graviditetspening är något man kan få om man ex har ett riskfyllt jobb. Dessa tas inte av föräldrardagarna och har aldrig gjort. Kan likställas med sjukpenning. 
  • Guldnovan
    EpicF skrev 2022-05-30 20:04:20 följande:
    Ts pratar om att ta ut föräldrapenning och då starta sin föräldraledighet 6å dagar innan bf, vilken hon kan. Det något alla har rätt till att göra om man vill. Nackdelen är att föräldradagarna då går åt. 

Graviditetspening är något man kan få om man ex har ett riskfyllt jobb. Dessa tas inte av föräldrardagarna och har aldrig gjort. Kan likställas med sjukpenning. 
    Jag hade havandeskapspenning (som det hette då) pga ensamarbete, icke riskfyllt. Togs av föräldrag
    dagar. 1993. 30 dagar innan bf. Nåt annat fanns inte. 
  • Guldnovan
    Anonym (F) skrev 2022-05-30 19:31:44 följande:

Guldnovan - Nej, det heter graviditetspenning (tidigare kallat havandeskapspenning). Det är dock något helt annat än det Ts efterfrågar. Graviditetspenning kan man få om man har ett fysiskt krävande jobb och detta får då, på olika procent (25%, 50%, 75%, eller 100%), 60 dagar innan BF.

Du kan dock välja att ta ut föräldrapenning, dvs nalla av dina föräldradagar, 60 dagar innan BF och på så sätt sluta arbeta 60 dagar innan trots att du ej har rätt till graviditetspenning. Så det du pratar om är äpplen medan Ts efterfrågar information om päron. Inte samma sak.

Till Ts: Jag tog endast ut 1-2 dagar/veckan då jag slutade jobba i v. 35. Min SGI påverkades inte. Om jag, mot förmodan, inte får graviditetspenning denna gång så kommer jag ändå gå i v. 32 (60 dagar innan BF) och inte ta ut några föräldradagar :) 

Ja jag skriver flera gånger att det heter graviditetspenning numera. Hur många gånger ska jag skriva det? 
    Då fanns 30 dar och endast 100 %
     Förstår att det kunde vara ändrat sen 1993 så jag har inte svarat om det heller. 
  • Guldnovan

Har inte svarat på 

Anonym (Farmor numera) skrev 2022-05-30 19:59:59 följande:
    Eller hur?
    Jag hade havandeskapspenning 1999 men inte fasen ger jag mig in i diskussionen om hur det funkar idag då!

Min fösta föräldraledighet var i början av 80-talet... skulle inte sitta här och predika om hur det fungerade heller. Så här 40 år senare.

Pinsamt.
    Har inte svarat på det heller.

Jag svarade: 
    "Om antal dagar kan inte just jag svara på eftersom det kan ha ändrats sedan 2003" 

Första gången var 1993. 

• EpicF

Guldnova: Då hade du inte havendskaps/graviditetspening utan tog uta vanlig föräldrapenning. Vilket är det ts önskar att göra. 

Svar på tråden Föräldraledig 60 dagar innan BF