• Mon 30 May 2022 23:32
    6847 visningar
    10 svar
    10
    6847

    otillåten uthyrning av bostadsrätt - är kontraktet giltigt?

    Hej!
    jag och min familj har fått lov att hyra en bostadsrätt i andrahand då det varit omöjligt för oss som nya i Stockholm att få något boende. personen som äger bostadsrätten har dock inte tillåtelse från föreningen att hyra ut den.

    nu har vi äntligen fått ett förstahandskontrakt och ska flytta, och då kommer ägaren och försöker få oss att betala för skador som redan fann där när vi flyttade in. 


    min fråga är, gäller ens kontraktet vi skrivit när han hyr ut den otillåtet? Vi ska flytta i mitten på en månad och han säger att enligt lagen om andrahandsuthyrning kan  kräva hyra från hel den månaden påbörjade månaden, men kan han verkligen det om han hyr ut olovligt? Vad har han för rättigheter? Vad kan hända om vi endast betalar fram tills vi flyttar?

  • Svar på tråden otillåten uthyrning av bostadsrätt - är kontraktet giltigt?
  • Anonym (K)
    Tue 31 May 2022 00:08
    #1

    Han har såklart inga rättigheter alls. Ni kan ju vara kontra med att avslöja honom för föreningen så blir han av med sitt kontrakt.

  • Tue 31 May 2022 02:32
    #2
    Anonym (K) skrev 2022-05-31 00:08:14 följande:

    Han har såklart inga rättigheter alls. Ni kan ju vara kontra med att avslöja honom för föreningen så blir han av med sitt kontrakt.


    Han har blivit påkommen och måste sälja lägenheten nu. han Säger att om köparen kan flytta in då vi flyttar ut är det okej att betala halva hyran? 
    också därför han vill fixa lägenhet nu och försöker få oss att betala det. Han vill mjölka så mycket pengar som han kan nu.. frågan är vad som händer om vi vägrar, om vi kan hamna i trubbel pga kontraktet. Men du tror inte han kan använda kontraktet emot oss alltså? 

  • Tue 31 May 2022 02:41
    #3
    +1

    Jag vet inte om han kan få rätt om han strider för detta, men det är ju osannolikt att han gör det när han hyrt ut i andrahand utan tillåtelse.

  • Tue 31 May 2022 10:03
    #4
    Tom Araya skrev 2022-05-31 02:41:14 följande:

    Jag vet inte om han kan få rätt om han strider för detta, men det är ju osannolikt att han gör det när han hyrt ut i andrahand utan tillåtelse.


    Ja jag tänker också så. Möjligen att kontraktet oss emellan bör följas, men han borde inte ha någon rätt att använda sig av regler utanför kontraktet som gäller tillåten uthyrning ????
  • Anonym (Yalla yalla!­)
    Sun 5 Jun 2022 17:15
    #5
    Han sitter i skiten redan med föreningen, så tror knappast att han kommer att ha energi att lägga på att göra något seriöst åt detta.

    Min man har en korkad släkting i samma sits som er uthyrare och hen har fullt upp med att försöka få lägenheten såld innan föreningen sätter in juridiska åtgärder pga olovlig uthyrning, och dessutom på en vikande marknad. Hen har redan fått dra in lgh från Hemnet en gång för att det enda vettiga budet efter tre visningar drog sig ur, och övriga intressenter fick kalla fötter pga räntorna och budade inte. Annonsen ska ut igen nu snart.

    Men det var dumt av er att inte dokumentera lägenhetens skick själva när ni flyttade in- det ska man alltid göra, oavsett hur och vad man hyr. 5 minuter foto med mobilen kan bespara en mycket problem senare.

  • Anonym (Lena)
    Mon 6 Jun 2022 11:11
    #6
    Anonym (Yalla yalla!) skrev 2022-06-05 17:15:13 följande:
    Han sitter i skiten redan med föreningen, så tror knappast att han kommer att ha energi att lägga på att göra något seriöst åt detta.

    Min man har en korkad släkting i samma sits som er uthyrare och hen har fullt upp med att försöka få lägenheten såld innan föreningen sätter in juridiska åtgärder pga olovlig uthyrning, och dessutom på en vikande marknad. Hen har redan fått dra in lgh från Hemnet en gång för att det enda vettiga budet efter tre visningar drog sig ur, och övriga intressenter fick kalla fötter pga räntorna och budade inte. Annonsen ska ut igen nu snart.

    Men det var dumt av er att inte dokumentera lägenhetens skick själva när ni flyttade in- det ska man alltid göra, oavsett hur och vad man hyr. 5 minuter foto med mobilen kan bespara en mycket problem senare.
    Jag tror inte din släkting är så dum som du tror, mycket troligt smartare än vad du tror, att hyra ut i samband med försäljning är lagligt även om föreningen säger nej, dvs man får 1 år på sig att sälja om den är svårsåld eller marknaden går ner.

    Detta är ett sätt många utnyttjar, man sätter priset själv, man kan göra affären svårare än vad den behöver vara för att utnyttja tiden till max.

    Som sagt din släkting kan lagen men inte du, vem är smartast av er två?
  • Anonym (Yalla yalla!­)
    Mon 6 Jun 2022 21:19
    #7
    Anonym (Lena) skrev 2022-06-06 11:11:23 följande:
    Jag tror inte din släkting är så dum som du tror, mycket troligt smartare än vad du tror, att hyra ut i samband med försäljning är lagligt även om föreningen säger nej, dvs man får 1 år på sig att sälja om den är svårsåld eller marknaden går ner.

    Detta är ett sätt många utnyttjar, man sätter priset själv, man kan göra affären svårare än vad den behöver vara för att utnyttja tiden till max.

    Som sagt din släkting kan lagen men inte du, vem är smartast av er två?
    BRF varnade redan i september och började skicka advokatbrev men idioten har inte gjort något åt det innan februari och därför sattes då ett ultimatum, att teckna kontrakt med mäklare och lägga ut till försäljning senast i maj. Detta har endast blivit gjort för att det nu är ett dödsbo inblandat och två andra personer drar i det som inte är handlingsförlamade vrak.

    Juristen som anlitats säger att det är noll och inget att göra utom att göra som föreningen vill.
  • Anonym (Lena)
    Mon 6 Jun 2022 21:36
    #8
    Anonym (Yalla yalla!) skrev 2022-06-06 21:19:03 följande:
    BRF varnade redan i september och började skicka advokatbrev men idioten har inte gjort något åt det innan februari och därför sattes då ett ultimatum, att teckna kontrakt med mäklare och lägga ut till försäljning senast i maj. Detta har endast blivit gjort för att det nu är ett dödsbo inblandat och två andra personer drar i det som inte är handlingsförlamade vrak.

    Juristen som anlitats säger att det är noll och inget att göra utom att göra som föreningen vill.
    Precis som jag trodde han kan systemet ut och innan.

    Bostadsrättsföreningen måste få svar att han tagit emot varningen, antingen genom rek brev eller svar. skickar man ett rekommenderat brev ser man oftast vem som skickat brevet och man förstår vad innehållet är redan i förväg, man behöver inte hämta ut brevet.

    Men föreningen eller advokat måste få bekräftelse att personen fått tillgång till uppgifterna, innan kan dom inget göra om hyror o skötsel osv är helt korrekt betalda o skötta.

    Svarar man senare att man ska sälja blir svaret som du redan vet, man har ett år på sig. uthyrning under tiden är lagligt.
  • Anonym (Yalla yalla!­)
    Wed 8 Jun 2022 19:24
    #9
    Anonym (Lena) skrev 2022-06-06 21:36:13 följande:
    Precis som jag trodde han kan systemet ut och innan.

    Bostadsrättsföreningen måste få svar att han tagit emot varningen, antingen genom rek brev eller svar. skickar man ett rekommenderat brev ser man oftast vem som skickat brevet och man förstår vad innehållet är redan i förväg, man behöver inte hämta ut brevet.

    Men föreningen eller advokat måste få bekräftelse att personen fått tillgång till uppgifterna, innan kan dom inget göra om hyror o skötsel osv är helt korrekt betalda o skötta.

    Svarar man senare att man ska sälja blir svaret som du redan vet, man har ett år på sig. uthyrning under tiden är lagligt.
    Personen själv har inte gjort något vettigt eller medvetet alls, bara stuckit huvet i sanden.

    Hen har senaste halvåret blivit av med jobbet, blivit vräkt från sin företagslokal= inget företag längre men det gick skitdåligt så kanske lika bra, nästan blivit stämd av sina andra inneboende som till sist drog utan att betala någon hyra, samt brutit ihop.

    Tycker du att det låter som en som har koll? Obestämd
  • Anonym (Lena)
    Wed 8 Jun 2022 20:50
    #10
    Anonym (Yalla yalla!) skrev 2022-06-08 19:24:59 följande:
    Personen själv har inte gjort något vettigt eller medvetet alls, bara stuckit huvet i sanden.

    Hen har senaste halvåret blivit av med jobbet, blivit vräkt från sin företagslokal= inget företag längre men det gick skitdåligt så kanske lika bra, nästan blivit stämd av sina andra inneboende som till sist drog utan att betala någon hyra, samt brutit ihop.

    Tycker du att det låter som en som har koll? Obestämd
    Koll o koll kanske personen inte hade, tycker det bara snubblade nära gråzons juridik, juridik man inte får lära ut på FL o övriga ställen.

    Tar man detta med bostadsrätt, jag säljer till ett av mina barn som en dold gåva, dvs vi går via mäklare, jag betalar handpenningen till mäklaren, som socker på grädde är beloppet avsiktligt högre som handpenning, mäklaren vet inte om att vi är släkt, mäklaren tror handpenningen kommer från mitt barn.

    När vi söker medlemskap kan föreningen neka medlemskap, vi redogör vår avsikt med att jag ska bo kvar och barnet ska inte bo i bostadsrätten, köpet blir därav ogiltigt, mitt barn uppger ett annat konto den överdrivna handpenningen ska betalas tillbaka till, vi följer god sed och jag betalar tillbaka mina redan inskickade handpenning till mäklaren som sedan betalar vidare till mitt barn.
    (Ingen behöver veta om att vi är släkt, varken förening eller mäklare)

    Gåvan är tvättad och dold.

    Varav du förstår att bostadsrätter är ett lite mörkt hål av juridik, många har olika medlems krav, det finns tillfällen där föreningen kan neka medlemskap även fast handpenning o kontrakt är skrivna, köpet blir ogiltigt.
Svar på tråden otillåten uthyrning av bostadsrätt - är kontraktet giltigt?