• Anonym (Sjukpensionär)

Han går back på aktier, borde jag skjuta till lite från mitt sparande?

Jag är sjukpensionerad och har ut 13000, av de betalar jag 11000 till gemensamma saker: räkningar/sparande/resor...

Tidigare vissa omgångar har jag betalt 12000, alltså bara haft 1000 kr till mina egna utgifter som medecin, tandläkare, linser, läkarbesök, kläder mm, alltså inte alls mycket...

Jag har lyckats spara ihop 51000 på 25 år genom att verkligen inte unna mig alls mycket och sarat födelsedagspengar eller om jag sålt på tradera mm.

Min sambo har 33000 före skatt, vet inte direkt vad han har ut I månaden då, men han betalar 16000 på våra gemensamma utgifter, alltså 4-5000 mer än mig.

För ett år sedan började han satsa på aktier, ville bli rik snabbt så la in hela hans sparkapital och det har bara gått ner för honom. Han har ca 60000 minus nu.

Saken är också den att han under åren köpt 2 crossar, 4 bilar som är hans "leksaker" moped, tja stora leksaker i alla fall som kostat mycket så han har lagt pengar på sådant jag inte kunnat.

Men jag har så dåligt samvete att jag som sjukpensionär nu har mer pengar än honom som jobbar och sliter varje dag medan jag är hemma och "fri" att göra vad jag vill på dagarna... 
    Borde jag ge honom halva mitt sparande för att han gick back på aktierna?

Jag har också börjat med aktier och än så länge ligger jag mer plus än honom, varje dag diskuterar vi vad vi har och jag går mer och mer plus än honom och han går back varje dag. Dock bara 1-2%/dag... Så även om jag är glad att det går bra vill jag ju att det ska gå bra för honom med...
  • Svar på tråden Han går back på aktier, borde jag skjuta till lite från mitt sparande?
  • Anonym (att våga se)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2022-06-02 16:16:54 följande:
    Han går back på aktier, borde jag skjuta till lite från mitt sparande?
    Jag är sjukpensionerad och har ut 13000, av de betalar jag 11000 till gemensamma saker: räkningar/sparande/resor...

Tidigare vissa omgångar har jag betalt 12000, alltså bara haft 1000 kr till mina egna utgifter som medecin, tandläkare, linser, läkarbesök, kläder mm, alltså inte alls mycket...

Jag har lyckats spara ihop 51000 på 25 år genom att verkligen inte unna mig alls mycket och sarat födelsedagspengar eller om jag sålt på tradera mm.

Min sambo har 33000 före skatt, vet inte direkt vad han har ut I månaden då, men han betalar 16000 på våra gemensamma utgifter, alltså 4-5000 mer än mig.

För ett år sedan började han satsa på aktier, ville bli rik snabbt så la in hela hans sparkapital och det har bara gått ner för honom. Han har ca 60000 minus nu.

Saken är också den att han under åren köpt 2 crossar, 4 bilar som är hans "leksaker" moped, tja stora leksaker i alla fall som kostat mycket så han har lagt pengar på sådant jag inte kunnat.

Men jag har så dåligt samvete att jag som sjukpensionär nu har mer pengar än honom som jobbar och sliter varje dag medan jag är hemma och "fri" att göra vad jag vill på dagarna... 
    Borde jag ge honom halva mitt sparande för att han gick back på aktierna?

Jag har också börjat med aktier och än så länge ligger jag mer plus än honom, varje dag diskuterar vi vad vi har och jag går mer och mer plus än honom och han går back varje dag. Dock bara 1-2%/dag... Så även om jag är glad att det går bra vill jag ju att det ska gå bra för honom med...
    Varför funderar du ens på att ge en människa som går back på en idé mer pengar? Speciellt när du redan nu bidrar med pengar som du inte verkar ha?
  • Jemp

Varför skulle du göra det? 

Med andra ord så nej det ska du inte. Det är alltså egna privata sparanden (och han står inte utan mat och tak över huvudet)? Dessutom kan de ju stiga så småningom. 

• Deepfreeze

Behåll du pengarna hos dig, och går du i vinst så går väl "ni" i vinst också på sätt och vis. 

• Anonym (Nej)

NEJ!! Inte en krona ska han ha! Däremot borde du fundera på att separera så hans dåliga ekonomiska sinne inte går ut över dig.

• Anonya

Nej, absolut inte. Det du slitit ihop till under flera år, får han över på bara några månader om han inte gör en massa onödiga köp. Det är verkligen inte mycket du får över efter det du för över till era gemensamma utgifter. 
    Han har gjort sina placeringar för att göra klipp. Gör man det så vet man att det finns en risk att man går back. 

Du ska absolut inte ge något mer till honom. Och inte ha dåligt samvete över det heller. 

• Anonym (Teddy)

Har ni levt med de här orättvisa ekonomiska skillnaderna i 25 år? Och nu får DU dåligt samvete? När har han haft dåligt samvete tidigare när du har behövt snåla för att inte gå minus?

• EpicF

Nej, det tycker jag verkligen inte. Han får stå sitt kast. 

• Anonym (Sjukpensionär)

Tack alla för svar...

Det känns som en enorm trygghet att ha sparade pengar.

Men som någon skrev, han har mycket större möjlighet att spara ihop till dem igen än vad jag har...

Ska försöka jobba med samvetet baraSolig

• Zaxika

Skulle han behöva pengar snabbt så skulle han ju kunna sälja sina leksaker, så som du själv har behövt göra uppoffringar. 
    Hoppas ditt sparande fortsätter att växa. Lycka till!

• Tobben

Förlusten gör han först när aktierna är sålda. Tror han fortfarande på de bolag han investerat i borde han låta bli att sälja. Ger aktierna dessutom utdelning kan han gå plus även om värdet på aktierna sjunker. 

• nihka

Nej.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Ugglan)

Är du helt galen?

Nej.

• Anonym (Kakmonstret)

Skjutit till med mina sparpengar, nej det hade jag aldrig gjort. Däremot med min kunskap, du verkar ha ett bättre öga för aktier rent generellt, så kanske ge honom lite tips och råd för hur han ska kunna vända trenden på egen hand. 

• Anonym (:-o)

Men är du på riktigt? Varför i hela världen skulle du ge honom av dina pengar bara för att han slarvat bort sina egna?! Det är ju inte som att han svälter.

• Anonym (own)

Börsen går upp och ner, ett tips är att satsa på indexfonder istället för aktier som kräver lite kunskap, eller tur.
    Börsen har gått ner senaste året men stabiliserar sej såsmåningom, såvida han inte satsat helt uppåt väggarna.

• Anonym (own)

O självklart ska du inte ge han pengar, hans val = hans förlust. Särskilt ned tanke på er ekonomiska uppdelning.

• Anonym (Teddy)

Ts, du borde kanske fundera över varför du tycker att du är skyldig att " rädda honom"? Vad är det i dig som får dig att känna så? Brukar du tycka att andras mående är ditt ansvar? Tar du störst känslomässigt ansvar i er relation? 
    Alla som har svarat dig i denna tråden verkar tycka det är helt uppåt väggarna tokigt att du ens funderar över att ge honom av dina sparpengar. Extra konstigt blir det eftersom det inte verkar som att din sambo har tänkt motsvarande tanke mot dig; alltså att han skulle ha gett lite av sina sparpengar till dig någon gång under dessa åren ni har levt ihop. Jag poängterar än en gång att ni lever i en väldigt stor ekonomisk orättvisa. Finns det fler orättvisor i er relation?

• Inteutanproblem

Fast TS, att han ligger minus på redan investerat kapital betyder INTE för fem jävla öre att han går back på sin lön i månaden. Han har fortfarande 33k ut, och han behöver Inte använda några pengar att köpa fler aktier. 

Att göra snabba pengar på aktier är högrisk, och man måste vara beredd på att sälja med förlust ibland. Det är sånt som händer, och just nu är börsen svajig. Eller så får man tänka i ett längre perspektiv, om man tror starkt på bolaget man investerat i att dom kan hämta igen sig på x-antal år. 

Han får sälja sina leksaker han införskaffat, om dessa nu innebär en ökad månadskostnad han inte längre har råd att finansiera. 

Svar på tråden Han går back på aktier, borde jag skjuta till lite från mitt sparande?