• erikager

    Gemensamt sparkonto?

    Hej,
    jag är gift, och jag & min man sparar pengar varje månad på ett konto som han har öppnat via sin bank på sitt konto.
    på senare tid har jag funderat över att vi egentligen borde ha ett gemensamt sparkonto.
    om vi skulle gå skilda vägar så har väl inte jag någon laglig rätt till pengarna som idag finns på min mans konto? Han har ju enbart öppnat ett till e-sparkonto, och jag överför en summa pengar varje månad som han lägger in där.

    vad är skillnaden Om vi skulle öppna ett gemensamt konto? tar gärna tips av er om hur ni gör och vad jag borde göra. Tackar 

  • Svar på tråden Gemensamt sparkonto?
  • Magical

    Vi har gemensamt konto. Skulle inte gått med på att bara pytsa över pengar till ett konto jag inte själv kan logga in till. Jag litar på min man men man vill ju se vad som händer på kontot.
    Vi var på banken tillsammans och öppnade det gemensamma och det dyker upp hos oss båda när vi loggar in på våra online-banker. Man ser ju allt som sker så ingen skulle kunna ta ut pengar utan att det märktes etc. 

    Sen när man skiljer sig ska alla tillgångar delas i en bodelning så det kan mycket väl vara så att de pengarna ändå ska räknas in, men det känns väl ändå bättre att ha ett gemensamt konto så att man ser allt. Jag kan tycka det är viktigt att man själv också har ansvar över sin egen ekonomi och när du bara pytsar över pengar till hans konto så lämnar du ansvaret till honom. 

  • Daisy28

    Pengarna kommer ingå i en bodelning så av den anledningen behöver kontot inte stå i ditt namn också 

    Däremot kan det ändå vara bra om du har tillgång till pengarna. Om din man dör eller blir svårt sjuk kan det vara bra om du har tillgång. 

  • annabellelee

    Vi har gemensamma pengar på gemensamt konto (men också eget sparande). Självklart vill jag kunna se vad som händer, kunna diskutera investeringar osv. Jag litar helt på min man, men vill vara en jämlik partner.

Svar på tråden Gemensamt sparkonto?