• Anonym (R)

Aldrig testat droger- fel??

Jag har Aldrig testat droger, det finns liksom inte för mig. jag förknippar det med farligt o skulle aldrig någonsin få tanken att prova. Alkohol dricker jag men droger finns liksom  bara inte för mig. 

min pojkvän sedan 2 år tillbaka har ett gäng kompisar som känns åt det kriminella hållet. De har suttit inne för att bla sålt droger mm. Min pojkvän har testat det vet jag, men håller inte alls på som dom.
    men iaf så kännns det som att jag typ blir hånad, och att det är det konstigaste som finns att jag aldrig testat droger. jag är 30 års åldern, hög utbildad o har haft en bra uppväxt med 2 hög utbildade föräldrar. Visst har jag festat o blivit full i tidig ålder, men mina föräldrar har haft det lätt med mig o alla mina syskon annars. vi har väl helt enkelt blivit uppläxade med att man inte ska börja röka. Eller använda droger. O h samma där, det har heller aldrig funnits för oss, det är farligt helt enkelt o skulle aldrig svika mina föräldrar. Jag tror även att de hade blivit otroligt besviken på min om jag hade börjat med droger nu trots jag är vuxen. min pojkvän har en kompis som är nästan 40 år, 3 barn men det mest barnsliga jag någonsin träffat. Det går inte att förklara men han är så långt ifrån en man man kan tänka sig, snarare som ett barn och har inget vett och etikett överhuvudtaget.  Sitter o fiser trots han är hemma på middag för första gången hos någon, fiser på restauranger, har en sån konstig jargong med sin sambo att det är pinsamt.  De är allmänt otrevliga emot varandra, ber varandra hålla käften, säger de är fula, nu senast var han full o bad servitrisen be hans tjej att hålla käften så t.o.m. servitrisen bad honom lägga av. isf så ifrågasätter just denna kompisen varför jag aldrig testat droger. Är det verkligen en så stor grej. Jag frpgade alla mina kompisar o de har heller aldrig testat. 

och det blir inte bättre för att denna kille alltod sitter o skryter om alla deoger han tar. vad har ni för synpunkt på detta? 

• Svar på tråden Aldrig testat droger- fel??
  • klyban
    Anonym (E) skrev 2022-06-06 11:59:52 följande:
    Högutbildad, nja inte inom det svenska språket i alla fall.

Varför umgås två högutbildade i kriminella kretsar? Varför väljer ni inte bort sådana människor? Med era bakgrunder borde ni ha ett helt annat umgänge, så var gick det fel, så ni hamnade bland dessa kriminella personerna?

Intelligenta människor har visat sig mer benägna att testa droger, och en av teserna där är att de vill bilda sig en egen uppfattning än tro på det dom läser och hör.

Och en sak ska man veta, de allra flesta som tar droger vet ingen ens om att de tar droger och detta för det är valda tillfällen och inte kontinuerlig konsumtion.
    Och de som missbrukar är bara toppen på isberget av drogkonsumenterna och är få i förhållande till brukarna.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Framtid)

En fråga till TS: ser du en framtid med din sambo? Hur ser du på barn? Vill du att de ska växa upp med att pappas kompisar tycker det är normalt att droga?

• Anonym (M)
    Anonym (R) skrev 2022-06-06 09:49:33 följande:

Jag vet att jag aldrig skulle falla o testa droger. Droger för mig är big no!! Däremot är jag väl mer orolig att jag skulle bli påverkad på något sätt öndå. Tex när de åker in för att dölja droger mm. Även om jag o min pojkvän tex tar deras väska o att de skulle ha lagt droger i den eller något.

tex Fick  kompisens sambo smuggla in drogerna denna helgen. 

men som jag svarade en tidigare, min pojkvän har blivit helt annorlunda. Från att varit helt besatt av kompisarnas gåäng har han tagit väldigt mycket avstånd o väljer mig. Förut ville han va med de heeeeela tiden, nu är det t.o.m. han som söger nej trots att vi tex blivit bjudna o jag vill gå dit men inte honom

Då skulle jag prata med både min pojkvän och de här personerna att jag vill inte veta av droger och nästa gång jag får någon kännedom om några droger så kommer jag anmäla det till polisen. Sen blir det upp till dem.
  • Karin7202

Det känns som att du är klok och vettig, men borde byta pojkvän/umgänge till människor som är lite mer mogna!

• Anonym (Aldrig)

Du låter helt normal, din killes kompisar låter helt dumma i huvudet och din kille verkar ligga någonstans däremellan.

• Anonym (R)
    Anonym (Framtid) skrev 2022-06-06 12:21:19 följande:

En fråga till TS: ser du en framtid med din sambo? Hur ser du på barn? Vill du att de ska växa upp med att pappas kompisar tycker det är normalt att droga?

Vi planerar barn så ja det gör jag. men självklart skrämmer detta mig. 

jag är så långt ifrån detta umgänge som finns! Om jag då jämför med mitt umgänge från min sida. Kriminallitet finns liksom inte. 

sen känns det bra att min pojkvän börjat ta avstånd, men de kommer alltid vara bästa vänner. Jag vet inte hur jag ens ska kunna förklara hur extremt barnsliga de är. Det är helt sinnessjukt. O att dp även vara pappa på detta. Kanske finns en anledning till att han utreda hos socialen

• Anonym (Framtid)
    Anonym (R) skrev 2022-06-06 23:14:42 följande:

Vi planerar barn så ja det gör jag. men självklart skrämmer detta mig. 

jag är så långt ifrån detta umgänge som finns! Om jag då jämför med mitt umgänge från min sida. Kriminallitet finns liksom inte. 

sen känns det bra att min pojkvän börjat ta avstånd, men de kommer alltid vara bästa vänner. Jag vet inte hur jag ens ska kunna förklara hur extremt barnsliga de är. Det är helt sinnessjukt. O att dp även vara pappa på detta. Kanske finns en anledning till att han utreda hos socialen

Om detta nu inte är en trolltråd tycker jag du ska läsa den med perspektivet att du inte är ts. 

Du är ju inte långt från umgänget om du har en sambo som har det, trist men sant. Du har valt en sambo med det umgänget. När han är pappaledig kommer han kanske umgås med folk där droger finns nära. Vad gör du om ditt barn får i sig något då? Det är saker du får fundera på.

• Fiona M

Jag förstår faktiskt inte varför du startar tråden. Är detta något du på riktigt tvekar över?

• Anonym (R)
    Anonym (Framtid) skrev 2022-06-07 09:06:32 följande:

Om detta nu inte är en trolltråd tycker jag du ska läsa den med perspektivet att du inte är ts. 

Du är ju inte långt från umgänget om du har en sambo som har det, trist men sant. Du har valt en sambo med det umgänget. När han är pappaledig kommer han kanske umgås med folk där droger finns nära. Vad gör du om ditt barn får i sig något då? Det är saker du får fundera på.

Nej asså detta är verkligen ingen trolltråd!!!

det är inte sonat de är missbrukade o hämtar droger hela tiden, men tex vid fest mm. Men sen har samtliga i gången, förutom min pojkvän suttit inne pga droger o att de sålt?det är det som skrämmer mig mest.
  • Anonym (Framtid)
    Anonym (R) skrev 2022-06-07 11:54:14 följande:

det är inte sonat de är missbrukade o hämtar droger hela tiden, men tex vid fest mm. Men sen har samtliga i gången, förutom min pojkvän suttit inne pga droger o att de sålt?det är det som skrämmer mig mest.
    Men hör du inte själv hur det låter? Är det en miljö du vill att ditt barn ska växa upp nära? Vad hmder om kompisen får problem och behöver hjälp att täcka upp nåt och din sambo ställerupp? Eller tvingas med i nåt?Vad hnder om ditt barntycker de är coola och vill bli som pappas kompisar?
  • Anonym (A 2)
    Fiona M skrev 2022-06-07 09:21:50 följande:
    Jag förstår faktiskt inte varför du startar tråden. Är detta något du på riktigt tvekar över?
    Håller med
  • Anonym (E)
    Anonym (R) skrev 2022-06-07 11:54:14 följande:

Hade du varit skrämd hade du väl tagit avstånd och inte planerat barn med honom?

Det räcker inte att du säger att du inte gillar det. Du accepterar det, och du planerar barn med honom, dvs du gör tvärtom mot det du tycker. Så du lurar dig själv. Och det är helt ok, att du vill leva så. Men skaffa inte barn med en sådan man. 
  • Anonym (Bellarus)

I Sverige är det ganska vanligt att folk inte prövat droger eller iallafall inte starkare än cannabis. Medan det i andra länder är mer norm att ha provat ett och annat. I USA och England där jag växt upp är det nästan norm bland många att bruka droger oavsett klass och utbildning. De har också en mer tillåtande attityd med mildare straff och ser mellan fingrarna på ex marijuana och hasch om det är för personligt bruk. Sverige har en sån dubbelmoral kring droger om man jämför med alkohol som ställer till sån oreda och kostar samhället så oändligt mycket mer än de flesta andra berusningsmedel. Konstigt att det blivit så. För mig är alkohol våldtäktsdrogen och alla barns värsta fasa. Föredrar människor som röker cannabis hellre än super till så fort de kan.

• Anonym (DM)
    Anonym (R) skrev 2022-06-06 09:23:50 följande:

jag har alltid undrat vad min kille gör i det gänget. Han är helt tvärt om. De är helt extremt omogna, riktiga svin. Han är extremt lugn, hög utbildad och väldigt lik mig. 

Jag är som din kille, med fin examen, exklusiv bostad på fin adress, bra karriär etc. Och jag umgås med professorer på fredagen och hänger med mina gamla vänner på lördagen, där många suttit inne etc.

Varför? Tja, jag vet faktiskt inte ens själv, men på något sätt jag behöver båda delarna.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bellarus) skrev 2022-06-07 20:28:10 följande:
    I Sverige är det ganska vanligt att folk inte prövat droger eller iallafall inte starkare än cannabis. Medan det i andra länder är mer norm att ha provat ett och annat. I USA och England där jag växt upp är det nästan norm bland många att bruka droger oavsett klass och utbildning. De har också en mer tillåtande attityd med mildare straff och ser mellan fingrarna på ex marijuana och hasch om det är för personligt bruk. Sverige har en sån dubbelmoral kring droger om man jämför med alkohol som ställer till sån oreda och kostar samhället så oändligt mycket mer än de flesta andra berusningsmedel. Konstigt att det blivit så. För mig är alkohol våldtäktsdrogen och alla barns värsta fasa. Föredrar människor som röker cannabis hellre än super till så fort de kan.
    Många arbetsgivare i en hel del brancher har krav på drogtest både vid nyanställning och stickprov under anställningstiden, och skulle du testa positivt blir du avskedad och kanske t o m ännu värre (om något händer kan du bli inte bara civilt men även kriminellat åtalad). Så det beror helt på i vilka kretsar man rör sig. En del arbetsgivare har t o m krav att din make/maka och (vuxna) barn som bor hemma inte får använda droger, inte bara du själv.
Svar på tråden Aldrig testat droger- fel??