Vill ha er åsikt kring bonusfamilj
Hej!
Vi är en bonusfamilj med 4 barn varannan vecka. De flesta bonusfamiljer man läser om här har utmaningar, så även vi. Min partners ex vill ha barnen heltid och arbetar konstant med att få dom att stanna kvar hos henne även under våra veckor. Hon övertygar nästan alltid barnen att stanna hos henne 2-4 dagar extra under våra veckor, genom olika hit och genom att ge dom saker. Deras barn är 10 och 13 år gamla.
Till dilemmat. Dotter som är 10 år gammal rider med sin mamma. När jag och min partner började träffas för två år sedan hade de precis gått isär och han sa då nej till ridning under hans veckor eftersom dottern alltid var ledsen och saknade mamman när hon kom tillbaka, det blev ett jobbigt inslag mitt i veckan för både dottern och honom.
Förra sommaren sa dottern att hon ville rida även våra veckor. Vi besökte en ridskola och hon var exalterad över att börja. Veckan efter kom hon tillbaka förstörd eftersom hennes mamma hotade med att sälja hennes häst (svårt att sälja hästen, eftersom det inte är hennes häst, men för dottern blev det ett påtagligt hot) om hon började ridskola. Mamman krävde plötsligt att dottern skulle rida även våra veckor. Vi sa nej och försökte under hösten sälja in ridskola igen, men dottern vågar inte börja där eftersom mamman ska sälja hästen. I vintras kontaktade mamman fritids och berättade för dom hur ledsen dottern var över att inte få rida våra veckor och på utvecklingssamtalet med skolan lyfte personalen det med min man. Han svajade och gav efter.
Nu är vi inne på tredje barnveckan när dottern ska rida med sin mamma under våra veckor. Det fungerar inte alls. Mamman håller inte överenskommelsen om att lämna på fritids, vi tvingas hämta hos henne. Hon håller inte heller tiden, vilket gör att jag i panik har får ordna hämtning av mina barn med hjälp av morföräldrar.
Dottern kommer hem med sin mammas ord om allt. Det är som att ha exfrun vid köksbordet två dagar efter varje ridning.
Jag tål det inte.
Självklart vill jag att dottern ska vara lycklig, men jag vill inte ha den galna exfrun i mitt liv varannan vecka.
Tacksam för alla tips.