• Anonym (Nu får det vara nog)

Vill ha er åsikt kring bonusfamilj

Hej! 

Vi är en bonusfamilj med 4 barn varannan vecka. De flesta bonusfamiljer man läser om här har utmaningar, så även vi. Min partners ex vill ha barnen heltid och arbetar konstant med att få dom att stanna kvar hos henne även under våra veckor. Hon övertygar nästan alltid barnen att stanna hos henne 2-4 dagar extra under våra veckor, genom olika hit och genom att ge dom saker. Deras barn är 10 och 13 år gamla. 

Till dilemmat. Dotter som är 10 år gammal rider med sin mamma. När jag och min partner började träffas för två år sedan hade de precis gått isär och han sa då nej till ridning under hans veckor eftersom dottern alltid var ledsen och saknade mamman när hon kom tillbaka, det blev ett jobbigt inslag mitt i veckan för både dottern och honom. 

Förra sommaren sa dottern att hon ville rida även våra veckor. Vi besökte en ridskola och hon var exalterad över att börja. Veckan efter kom hon tillbaka förstörd eftersom hennes mamma hotade med att sälja hennes häst (svårt att sälja hästen, eftersom det inte är hennes häst, men för dottern blev det ett påtagligt hot) om hon började ridskola. Mamman krävde plötsligt att dottern skulle rida även våra veckor. Vi sa nej och försökte under hösten sälja in ridskola igen, men dottern vågar inte börja där eftersom mamman ska sälja hästen. I vintras kontaktade mamman fritids och berättade för dom hur ledsen dottern var över att inte få rida våra veckor och på utvecklingssamtalet med skolan lyfte personalen det med min man. Han svajade och gav efter. 

Nu är vi inne på tredje barnveckan när dottern ska rida med sin mamma under våra veckor. Det fungerar inte alls. Mamman håller inte överenskommelsen om att lämna på fritids, vi tvingas hämta hos henne. Hon håller inte heller tiden, vilket gör att jag i panik har får ordna hämtning av mina barn med hjälp av morföräldrar. 

Dottern kommer hem med sin mammas ord om allt. Det är som att ha exfrun vid köksbordet två dagar efter varje ridning. 

Jag tål det inte. 

Självklart vill jag att dottern ska vara lycklig, men jag vill inte ha den galna exfrun i mitt liv varannan vecka. 

Tacksam för alla tips. 

• Svar på tråden Vill ha er åsikt kring bonusfamilj
  • EpicF
    Anonym (Kontinuitet) skrev 2022-06-09 20:47:15 följande:
    Våra elever har stalljour på rullande schema. Inte de yngsta utan de lite äldre.
    Som sagt. Aldrig varit med om det. Däremot att eleverna frivilligt hängt hela helger i stallet, det är nog vanligare. 
  • Anonym (Samma)
    EpicF skrev 2022-06-09 21:02:03 följande:
    Som sagt. Aldrig varit med om det. Däremot att eleverna frivilligt hängt hela helger i stallet, det är nog vanligare. 
    Samma här. De tre större ridskolor jag har ridit på i Stockholms län har då inte elever som gratisjobbar på helger... Jag vet däremot att man ibland kan muta med "1-2 gratis extra tidningar per termin" om man som elev vill komma och hjälpa till ibland efter skolan/helger.

Men rullande schema för elever? Nej. Ridskola är pissdyrt, jag hade aldrig gått med på att betala dyra avgifter och sen ha förväntningen på mig att komma och gratisjobba på helger för att ridskolan snålar med anställd personal då och inte vill pröjsa ob. Vafan liksom.. 
  • Anonym (Hmmm.. ...)

Igen..... varför inte bara låta flickan rida "sin" häst med mamman på pappans veckor? Jag förstår verkligen inte problemet. Hon kan väl sova en dag till hos mamman och sedan ta en dag till hos pappan före eller efter?

• sextiotalist
    Guldnovan skrev 2022-06-09 19:05:49 följande:
    "Kan" betyda och om inte ridskolan har personal under helgen. 
    Det är vanligt att eleverna på mindre ridskolor har stalljour. Vem sköter hästarna på helgerna tror du? 
    Många har personal enbart på vardagar och bara det kan vara en svår utgift för en liten klubb.  Just den ridskola du känner till kanske har helgpersonal men det är långt ifrån alla. 
    Som fd ridskoleelev, engagerad i den styrelsen, mött många ridskolor och även har många vänner med barn som rider, samt rider själva. Jag har aldrig hört talas om detta (både stora och små ridskolor, både i större städer och mindre orter)
  • sextiotalist
    Guldnovan skrev 2022-06-09 19:30:16 följande:
    Hur kan du tro det? Vet du hur det är på drygt 400 ridskolor? Det blir väldigt kostsamt att ha råd med personal både på vardag och helg. Många klubbar kämpar för att ha råd med mat till hästarna och är beroende av stöd från kommunen. 
    Det stämmer inte det du säger. Jag vet det. Åk runt de  mindre orterna och kolla, jag garanterar att stalljour förekommer. . Ska det vara helgtjänstgöring räcker det inte heller med en eller två anställda. De kan ju inte jobba 7 dagar i veckan.
    Det är ägarna som sköter stallet under helgerna.
    Så där min syster har sina hästar, så är det hästägarna som har stalljour. Inte ridskoleleverna.
    Du blandar nog ihop det. Hästägarna och elever 
  • Anonym (Kontinuitet)
    Anonym (Samma) skrev 2022-06-09 21:26:11 följande:
    Samma här. De tre större ridskolor jag har ridit på i Stockholms län har då inte elever som gratisjobbar på helger... Jag vet däremot att man ibland kan muta med "1-2 gratis extra tidningar per termin" om man som elev vill komma och hjälpa till ibland efter skolan/helger.

Men rullande schema för elever? Nej. Ridskola är pissdyrt, jag hade aldrig gått med på att betala dyra avgifter och sen ha förväntningen på mig att komma och gratisjobba på helger för att ridskolan snålar med anställd personal då och inte vill pröjsa ob. Vafan liksom.. 
    Vår ridskola ligger i Stockholm. Eleverna jobbar inte gratis, utan de har olika åtaganden där de får fler möjligheter att göra saker med hästarna (som att ha hästen själv eller starta tävlingar till exempel) och där det i vissa avtal ingår stalltjänst på helgerna.

Vill man bara att barnet ska gå på vanlig lektion en ggr/vecka, eller varannan vecka, så bokar man upp det.
  • Guldnovan
    sextiotalist skrev 2022-06-10 06:55:49 följande:
    Det är ägarna som sköter stallet under helgerna.
    Så där min syster har sina hästar, så är det hästägarna som har stalljour. Inte ridskoleleverna.
    Du blandar nog ihop det. Hästägarna och elever 
    10 år som elev och 5 i styrelsen som sekreterare. Nej jag tror inte jag blandar ihop det. 
    Ridklubb med 5-7 egna hästar (varierar). En anställd ridlärare. Två stallskötare må-fre. Elever delar på helger, en helg i månaden blev det. Lite trixigt för mig som själv jobbade varannan helg. Försök pågår sen i fjol  med lösdrift för att kunna minska ner på behovet av arbetskraft på helgen. 
    Ridklubben hyr anläggningen av kommunen. 
    Medlemsavgift 250 kr 
    Pris/lektion 90, 130, 190 beroende på ålder. 
    Det finns privata som hyr box och de sköter sina hästar själv på helgen, går ej på lösdrift, ingår ej i verksamheten. 
    Södra Norrlands inland. 
  • EpicF
    Guldnovan skrev 2022-06-10 09:36:07 följande:
    10 år som elev och 5 i styrelsen som sekreterare. Nej jag tror inte jag blandar ihop det. 
    Ridklubb med 5-7 egna hästar (varierar). En anställd ridlärare. Två stallskötare må-fre. Elever delar på helger, en helg i månaden blev det. Lite trixigt för mig som själv jobbade varannan helg. Försök pågår sen i fjol  med lösdrift för att kunna minska ner på behovet av arbetskraft på helgen. 
    Medlemsavgift 250 kr 
    Det finns privata som hyr box och de sköter sina hästar själv på helgen, går ej på lösdrift, ingår ej i verksamheten. 
    Södra Norrlands inland. 
    Låter som en unik ridskola med dålig ekonomi. 
  • sextiotalist
    Guldnovan skrev 2022-06-10 09:36:07 följande:
    Medlemsavgift 250 kr 
    Södra Norrlands inland. 
    Kanske har varit så i små bygder. Men ungefär samma bakgrund, 15 år som elev, 5 år i styrelse. 20-25 hästar, anställda som skötte stallet. 
    Min syster, 20 år i ridsvängen (nutid, 15 år innan)), varit med i styrelsen på två ridskolor, anställda som skötte hela ruljansen på ena, endast ridskolehästar. Den andra, så är hälften privathästar, hälften ridskolehästar, en anställd vardagar, helgerna så är det de som äger hästarna som tar hand om stallet på helgerna (15 privathästar ungefär lika många ridskolehästar), anställd ridlärare
    Båda anläggningarna har ridhus, hagar och ridbanor utomhus
  • Fiona M
    sextiotalist skrev 2022-06-10 06:50:38 följande:
    Som fd ridskoleelev, engagerad i den styrelsen, mött många ridskolor och även har många vänner med barn som rider, samt rider själva. Jag har aldrig hört talas om detta (både stora och små ridskolor, både i större städer och mindre orter)
    Inte jag heller. Däremot har _skötarna_ jourer i de ridskolor jag känner till.
  • sextiotalist
    EpicF skrev 2022-06-09 20:34:05 följande:
    Att de har stalljour är normalt. Det antar jag att troligen alla ridskolor har. Att eleverna har stalljour tror jag dock inte är speciellt vanligt. 
    Nej, jag tror inte du hittar på. Däremot tror jag det är ovanligt som ni har det. 
    Jag tror inte heller att det är påhitt, men de att ha en ridskola, i de inre delarna av Norrland som referens (som jag uppfattar det som, glesbygd) är nog inte rätt.
    Den större delen av de 800 ridklubbarna finns garanterat i områden med betydligt mer befolkningstäthet och ett större utbud på ridskolor.
    Det är många ridskolor som äger sin anläggning helt. 
    Den ridskolan jag satt i styret hade en företagsverksamhet som ägde hästarna, marken och hade anställd personal för hästskötsel och undervisning. Klubben ägde ridhuset och gemensamhetslokalerna. Ryttarna hade inget med ridskolan att göra, 
    Det har varit motsvarande i de ridklubbar som min syster tillhör, förutom att ridhuset också ägts av själva ridskolan.

Att dessutom ålägga ryttare, som kanske inte har mycket hästvana (en del är nybörjare oavsett ålder) att ta hand om hästarna, utfodring, mockning, till/från hagen, en stilla undran om det verkligen är lagligt
  • Guldnovan
    EpicF skrev 2022-06-10 10:11:24 följande:
    Låter som en unik ridskola med dålig ekonomi. 
    Unik är den inte (här uppe) och ekonomin är ju alltid ansträngd. Unik i bemärkelsen låga ridpriser stämmer. Nåt år  billigast i landet. Som ideel förening är den beroende av medlemmars engagemang och kommunens fritidsbidrag. 70 elever  ca. Under flera år aktiviteter för hela orten som midsommarfirande,  julmarknad,  julgransplundring majbrasa. På helger brukar olika instruktörer hyra ridhuset och ha egna grupper. (Western, AR, WE, frihetsdressyr, hopp, dressyr) Tidigare hyrdes anläggningen ut till tre större  tävlingar årligen varav en var Norrlandsmästerskap i Western. Om det sker igen vet jag inte. 
    Det är skillnad mellan en liten förening på landsbygden och stora anläggningar med 10+ hästar, över hundra elever och 20 anställda. 
    Medlemmarna jobbar hårt för klubbens fortlevnad och för att det är roligt. De två stallskötarna jobbar må-fr 7-16, är det röd dag mitt i veckan är de lediga. 
    Liten ort med 1500 boende. 

Tack för mig. Nu lämnar jag tråden om jag hinner innan jag blir avstängd pga OT och trådkap. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Nu får det vara nog) skrev 2022-06-09 16:27:15 följande:

Vi vill också att dottern ska få rida, men på ridskola eller via oss på något sätt. Fick tips här om att det kan gå att få privatlektioner varannan vecka på en ridskola. Jag kan till och med tänka mig att köpa en häst till henne. Hotet om att mamman ska sälja nuvarande häst gör dock att vi upplever det som att hon inte vill hitta en annan lösning. 

Vill flickan verkligen ha en egen häst dvs rida 5-6dagar i veckan när hon är hos er? Vem ska sköta och rida hästen när hon inte är hos er?
  • Guldnovan
    sextiotalist skrev 2022-06-10 10:30:08 följande:
    Jag tror inte heller att det är påhitt, men de att ha en ridskola, i de inre delarna av Norrland som referens (som jag uppfattar det som, glesbygd) är nog inte rätt.
    Den större delen av de 800 ridklubbarna finns garanterat i områden med betydligt mer befolkningstäthet och ett större utbud på ridskolor.
    Det är många ridskolor som äger sin anläggning helt. 
    Den ridskolan jag satt i styret hade en företagsverksamhet som ägde hästarna, marken och hade anställd personal för hästskötsel och undervisning. Klubben ägde ridhuset och gemensamhetslokalerna. Ryttarna hade inget med ridskolan att göra, 
    Det har varit motsvarande i de ridklubbar som min syster tillhör, förutom att ridhuset också ägts av själva ridskolan.

Att dessutom ålägga ryttare, som kanske inte har mycket hästvana (en del är nybörjare oavsett ålder) att ta hand om hästarna, utfodring, mockning, till/från hagen, en stilla undran om det verkligen är lagligt
    Lagligt? Du menar att det finns en lag som reglerar detta? 
    Barnen upp till en viss ålder har med sig vårdnadshavare, varje grupp har en vuxen, van ledare.  Det är inte så  att det är 4 st 10-åringar som är själv med hästarna.Trodde du verkligen det? 
    Se min fråga som retorisk. 

Ridklubben är en ideell förening som bedriver ridskola, tillhör Ridsportsförbundet, äger hästarna men hyr anläggning och mark av kommunen. 
    Over and out. 

"om någon häst verkar sjuk kontakta XX eller XX osv" 
  • sextiotalist
    Guldnovan skrev 2022-06-10 12:07:45 följande:
    Barnen upp till en viss ålder har med sig vårdnadshavare, varje grupp har en vuxen, van ledare.  Det är inte så  att det är 4 st 10-åringar som är själv med hästarna.Trodde du verkligen det? 

Ridklubben är en ideell förening som bedriver ridskola, tillhör Ridsportsförbundet, äger hästarna men hyr anläggning och mark av kommunen. 
    Over and out. 

Att det står så innebär inte alltid att det är lagligt, som anställd har man t.ex omfattande försäkringar om man råkar ut för en olycka. Nej, jag hade ALDRIG ställt upp på något sådant om inte det fanns försäkringar som var i klass om jag skulle vara anställd. Jag gillar hästar och är hyfsat van vid dessa stora djur.
    Jag tycker det är lika dumt att tvinga en förälder sadla och tränsa en häst, om föräldern inte är van vid hästar, eller leda en häst. Frivilligt är helt ok, men ha det som villkor för att barnet ska kunna utöva sitt intresse, inte en chans.
  • Anonym (Hmmm.. ...)
    Guldnovan skrev 2022-06-10 12:07:45 följande:

Over and out.  //

Jag red nästan dagligen från 9-10 års åldern. Jag har aldrig någonsin haft en vårdnadshavare med mig. Från 12 års ålder brukade jag jobba i stallet på helger, sommaren och andra lov. Fick betalt i pengar. Red på ridskolan en gång i veckan och privathästar övrig tid.

En 10 åring med hästintresse "måste" få rida varje vecka, varannan räcker inte. Låt tjejen rida med sin mamma eftersom ni inte kan något om hästar.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Hmmm.. ...) skrev 2022-06-10 14:55:30 följande:
    Jag red nästan dagligen från 9-10 års åldern. Jag har aldrig någonsin haft en vårdnadshavare med mig. Från 12 års ålder brukade jag jobba i stallet på helger, sommaren och andra lov. Fick betalt i pengar. Red på ridskolan en gång i veckan och privathästar övrig tid.

En 10 åring med hästintresse "måste" få rida varje vecka, varannan räcker inte. Låt tjejen rida med sin mamma eftersom ni inte kan något om hästar.
    Oerhört märklig inställning att barnet ska rida med sin mamma endast, eftersom pappan inte kan något om hästar.

Självklart ska TS inte springa och köpa en häst, eftersom han uppenbarligen inte har tillräckligt koll för det, men att köra en 10-åring, som redan rider till ridskola, eller till privatlektion klarar vem tusan som helst. Det handlar inte om hästvana, utan om att ha pengar och om att hitta ett stall som har plats för nya ryttare.

Om du själv nästan aldrig hade med dig vårdnadshavaren inser du väl att de faktiskt inte behöver vara speciellt kunniga, utan det viktiga är annat stöd runtomkring.

Personligen tror jag det är idiotiskt att låta mamma vara den enda som stöttar med intresset, utan mest rimligt är ju att TS kollar upp vad som dottern skulle kunna göra på hans vecka.

Sen måste ju TS säkert tänka på att det numera är strängt ang. smitta och att dottern troligen behöver en uppsättning kläder för varje stall hon är i .....
  • Fridalouise

Är själv bonusmamma (och mamma!) 

Mitt förslag: Om ridningen är exempelvis onsdagar så kan tjejen sova hos mamman onsdag-onsdag, dvs 8 dagar. Det är väl inte så farligt? 

• NinanaMama

Det är uppenbart att mamman försöker sabotera relationen mellan barnet och pappan. Så som mamman beter sig är det väldigt förståeligt att ni inte vill ha med henne att göra. Förstår mig inte på er som försvarar mamman som hotar ta bort barnets bästa vän om hon engagerar sig i en aktivitet hos pappan? Ni borde ta kontakt med socialtja?nsten för familjerådgivning, mamman kanske förstår allvaret o sitt beteende isf. Pappan och mamman har ett civilrättsligt avtal om att ha barnen varannan vecka, om hon beter sig illa finns det ingen anledning att låta henne träffa sina barn utöver hennes veckor, om inte barnen själva önskar det såklart. Barn har rätt till sina föräldrar men föräldrar har ingen självklar rätt till sina barn.

Svar på tråden Vill ha er åsikt kring bonusfamilj