• DunkinDonut

    Mat till tonåring under sommarlovet

    Har ni några bra förslag på vad sonen på snart 16 år kan äta till lunch i sommar?
    Han äter vanligtvis nudlar /snackpot när han kommer hem från skolan.

    Preferenser är
    - det ska helst vara billigt då han nästan inte har någon botten
    - det ska inte generera massa disk
    - ska helst inte behöva tillagas så mycket då sonen är bra på att inte plocka undan efter sig samt drar igång brandlarmet så fort han tittar på en stekpanna 

    Mitt förslag var toast/kläm-macka och det förslaget gillades 

  • Svar på tråden Mat till tonåring under sommarlovet
  • lövet2

    På sommarloven har våra tonåringar ätit någon variant av filmjölk, youghurt eller kräm. När de inte egentligen gör något mellan frukost och lunch, så behöver de inte vräka i sig mängder av mat. En normal lunch har bestått av filmjölk, flingor, ett glas juice eller Proviva och ett par smörgåsar till det. Då har jag köpt hem 3-4 olika sorters flingor för att kunna variera lite.

  • DunkinDonut
    Anonym (14 och 17 åring hemma) skrev 2022-06-09 19:45:16 följande:

    Jag vill också veta varför du låter sonen bli en jättebäbis som det kallas här på FL.


    Gissningsvis hans jävla autism som spelar in 
    Eller jag som misslyckats med uppfostran. Eller både och
  • DunkinDonut
    callmepreggoornot skrev 2022-06-09 19:43:27 följande:

    Jag tänker att han kan få göra storkok, pastasallad, fyllda baguetter o liknande på kvällarna när ni är hemma. Då kan han inte slippa undan att plocka bort men får ta ansvar för sin mat.


     


    havregrynsgröt går i micro


    Det var ett bra tips, tack !
  • Anonym (14 och 17 åring hemma)
    DunkinDonut skrev 2022-06-09 19:59:30 följande:
    Gissningsvis hans jävla autism som spelar in 
    Eller jag som misslyckats med uppfostran. Eller både och
    Tack, om du i TS hade skrivit något i stil med, mitt barn som inte är moget att laga mat...... behöver tips på lämplig mat som inte behöver stekpanna.....
    Så hade du iallafall sluppit spydigt inlägg från mig.
    Önskar de en fin sommar.
  • FuckGoggleAskMe

    Min kille i samma ålder äter något av detta till sen lunch, dvs efter skolan, om inte jag är hemma: värmer ris och gryta i micron (rester), gör smörgåsar med jordnötssmör-skinka-ost plus äter äpple, müsli plus banan, kokar pasta och blandar med skivad salami eller skinka och stekt lök, paprika etc plus häller i lite krossad tomat. Enkel form vore ju att koka pasta och sen lägga i bara salami eller skinka när pastan kokat och värms igen. Detta känner han sig bekvämast med att laga på egen hand, han har lärt sig att laga olika maträtter, men då brukar jag finnas till hands och ge instruktioner när det behövs. 

    Om du vill undvika stekpanna kan han ju tvätta och skiva potatis, lägga på en plåt med morotsbitar och lök. Några bitar kyckling ovanpå med kryddor, sen in i ugnen. Enkelt. Gillar han tex tonfisksallad är det ju också enkelt att fixa. Går att skära upp lite grönsaker innan och lägga i plastpåse, sen behöver han bara koka ett par ägg, öppna tonfiskburken och kanske en burk med haricot verts. Blanda och ät. 
    Han kan göra en korvgryta kvällen innan, om du är orolig för stekningen, korv, grönsaker, krossad tomat och kryddor. Sen äta det med ris, som också kan göras i förväg och värmas. 

  • callmepreggoornot
    DunkinDonut skrev 2022-06-09 19:59:30 följande:
    Gissningsvis hans jävla autism som spelar in 
    Eller jag som misslyckats med uppfostran. Eller både och

    Inte ovanligt att ha prioriterat annat i den situationen men dags att börja träna nu :)


    Vilket görs genom att minimera möjligheterna att misslyckas men krav på att städa upp är rimliga


     


    Tacos är även enkelt att preppa.

  • DunkinDonut
    callmepreggoornot skrev 2022-06-09 20:31:34 följande:

    Inte ovanligt att ha prioriterat annat i den situationen men dags att börja träna nu :)


    Vilket görs genom att minimera möjligheterna att misslyckas men krav på att städa upp är rimliga


     


    Tacos är även enkelt att preppa.


    Håller med, det får vara hög tid att gå in I hårdträning med det här!
  • Anonym (Samma här)

    Exakt samma med min dotter som är 12. hon får absolut aldrig använda spisen när hon är själv hemma då hon är extremt disträ och glömt stekpannan på spisen fler än en gång.

    Jag brukar ha saker hemma som kan mikras och pastapots som din son också äter.

    -vanliga pannkakor 
    -Amerikanska pannkakor
    -gorbys piroger
    -billys panpizza
    -thaiboxar 
    -fryst lasagne (som jag köpt eller gjort själv o fryst in)
    - rester från gårdagen

    -vi har en toastmaskin så hon gör toast själv ibland

  • Kotten23

    Låter som du är en dålig förälder. Du har uppfostrat din unge fel å skämt bort denna. 


    är man 16 år å inte klara av såna saker själv så är det helt klart förälden som inte satt några gränser Å är helt värdelös. 


     

  • lövet2
    DunkinDonut skrev 2022-06-09 19:59:30 följande:
    Gissningsvis hans jävla autism som spelar in 
    Eller jag som misslyckats med uppfostran. Eller både och
    Vi har samma bekymmer här (inte uppfostran alltså, utan autismen!). Min dotter kan inte heller använda micro eller smörgåsgrill. Men - det går framåt, även om det hennes syskon lärde sig på ett par försök, tar 5 års övning för henne. Mitt råd är i alla fall att din tonåring inte övar när han är ensam hemma, utan bara när någon är med. Vore synd om han startade en eldsvåda eller kortslöt någonting.

    Har din son någon ätstörning, eller äter han glatt allt? Min dotter är väldigt kinkig med vad hon äter, så jag försöker se till att hon åtminstone äter allsidigt. Om hon ska fixa sin egen lunch när jag inte är hemma, då försöker jag förbereda lite. Kanske skala och skiva en frukt och lägga i en burk, eller göra färdiga mackor och lägga i kylen. Enkelt för henne att plocka fram och jag vet att hon får i sig något med näring i och inte bara snabbmatsskit.
  • Anonym (D)

    Se om sonen kan vara med och laga större satser med grunder till mat tillsammans med vuxen några kvällar i veckan. Kolla t.ex. på batch cooking 

    Man kan steka upp en rejäl batch med köttfärs t.ex., som sedan kan bli köttfärssås med spaghetti, asiatisk köttfärs med nudlar och grönsaker (soja, sweet chili, vitlök och ingefära), chili con carne och tacofärs. 

    På samma sätt kan man steka upp kyckling som kan ätas med pasta och tomatsås, i pastasallad, med pesto och med någon form av asiatisk kryddning och ris.

  • Anonym (Q)
    DunkinDonut skrev 2022-06-09 19:59:30 följande:
    Gissningsvis hans jävla autism som spelar in 
    Eller jag som misslyckats med uppfostran. Eller både och
    Då är det nog mest för att du inte har varit tillräckligt stark och låtit honom slippa undan ansvar. Det är det många föräldrar som låter barnen slippa undan pga diagnos. Jag tror inte att du misslyckats med uppfostran, utan att du givit upp för snabbt. Autism är inget hinder för att inte plocka undan efter sig. 
  • Anonym (Q)
    lövet2 skrev 2022-06-09 23:20:52 följande:
    Vi har samma bekymmer här (inte uppfostran alltså, utan autismen!). Min dotter kan inte heller använda micro eller smörgåsgrill. Men - det går framåt, även om det hennes syskon lärde sig på ett par försök, tar 5 års övning för henne. Mitt råd är i alla fall att din tonåring inte övar när han är ensam hemma, utan bara när någon är med. Vore synd om han startade en eldsvåda eller kortslöt någonting.

    Har din son någon ätstörning, eller äter han glatt allt? Min dotter är väldigt kinkig med vad hon äter, så jag försöker se till att hon åtminstone äter allsidigt. Om hon ska fixa sin egen lunch när jag inte är hemma, då försöker jag förbereda lite. Kanske skala och skiva en frukt och lägga i en burk, eller göra färdiga mackor och lägga i kylen. Enkelt för henne att plocka fram och jag vet att hon får i sig något med näring i och inte bara snabbmatsskit.
    Har ditt barn intellektuellt funktionshinder? Annars borde hon kunna hantera en micro. Men det är klart. Din dotter är kanske bara 7-10 år?
  • Anonym (Q)

    P.S Jag har själv autism. Jag fick veta det när jag var vuxen. Därför har jag haft samma krav på mig som alla andra barn. Kunde jag inte göra en sak så fick jag snällt göra den saken tills jag kunde. Plocka undan efter mig fick jag lära mig redan på blöjstadiet. Nu är alla med autism olika, men så olika att normalbegåvade barn inte kan göra det mest basala får mig att undra orsaken till det.

  • DunkinDonut
    Anonym (Q) skrev 2022-06-10 00:27:01 följande:
    Då är det nog mest för att du inte har varit tillräckligt stark och låtit honom slippa undan ansvar. Det är det många föräldrar som låter barnen slippa undan pga diagnos. Jag tror inte att du misslyckats med uppfostran, utan att du givit upp för snabbt. Autism är inget hinder för att inte plocka undan efter sig. 
    Anonym (Q) skrev 2022-06-10 00:34:28 följande:

    P.S Jag har själv autism. Jag fick veta det när jag var vuxen. Därför har jag haft samma krav på mig som alla andra barn. Kunde jag inte göra en sak så fick jag snällt göra den saken tills jag kunde. Plocka undan efter mig fick jag lära mig redan på blöjstadiet. Nu är alla med autism olika, men så olika att normalbegåvade barn inte kan göra det mest basala får mig att undra orsaken till det.



    Nä han har nyligen fått diagnosen så har inte varit att jag låtit honom slippa undan. Är mer att han kan bli för taggad på att äta maten han gjort att han tex glömmer kvar stekpannan på plattan och dylikt. För tankspridd typ
    Kotten23 skrev 2022-06-09 22:52:35 följande:

    Låter som du är en dålig förälder. Du har uppfostrat din unge fel å skämt bort denna. 


    är man 16 år å inte klara av såna saker själv så är det helt klart förälden som inte satt några gränser Å är helt värdelös.  



    Ja det måste vara det, tack för upplysningen !
    Har du fler åsikter som jag kan strunta i ?
  • Anonym (D)

    Om han ha ork och klarar att laga mat rekommenderar jag ännu mer att ni lagar mat tillsammans några kvällar i veckan. Lite för att få in rutiner att stänga av spisen och för att han eventuellt kan behöva lite mer hjälp och stöttning under längre tid för att på sikt kunna göra det själv. 

  • lövet2
    Anonym (Q) skrev 2022-06-10 00:30:00 följande:
    Har ditt barn intellektuellt funktionshinder? Annars borde hon kunna hantera en micro. Men det är klart. Din dotter är kanske bara 7-10 år?
    Nej, hon är 18 och har ett fullt normalt IQ. Men hennes problem ligger mycket i att det låser sig i hjärnan när hon ska göra saker i flera steg. Hur var det nu? Micron ska ställas in på någon effekt av något slag. Det ska in ett lock. Man ska ställa in tiden och hur sjutton ska man kunna veta om det är 1 minut eller 1 timme? Javisst ja, tallriken ska också in. Hoppsan, glömde lägga maten på tallriken först. Och i vilken ordning ska allt det här göras? Ungefär så ser det ut när hon ska göra vissa saker. Vi har tränat på hårtvätt i flera år, och nu blir det ganska rätt mer än hälften av gångerna. Fast det där med att man tar schampot före balsamet, det är svårt ...
Svar på tråden Mat till tonåring under sommarlovet