• Ganglie

    Hur länge får era 14-åringar vara ute på kvällen? vara ute?

    Hej

    Igår klockan 21:30 kom min sons kompisar förbi och frågade om han ville med och bada. Jag sa nej för jag tyckte det var för sent. Men uppenbarligen ty ker inte hans kompisars föräldrar det.

    Jag kan inte jämföra med mig själv för jag var mobbad när jag var 14, hade inga kompisar och var alltså aldrig ute.

    Så vad har ni för hålltider på era fjortonåring?

  • Svar på tråden Hur länge får era 14-åringar vara ute på kvällen? vara ute?
  • ElaineBenes

    Kanske inte går att jämföra, då jag växte upp i en mindre ort och det var ca 25 år sedan. 
    Men minns mycket väl sommarloven i den åldern. Vi var ofta ute eller hemma hos någon till iallafall 1-2 tiden. 
    Hade inga tider vi skulle vara hemma, mina föräldrar ville gärna att jag hörde av mig om det blev sent, speciellt om vi var på fest. 
    Vi var ett ganska stort gäng som umgicks mellan 14-20 år och rätt ofta var vi hemma hos oss. Mina föräldrar var fine med det, bara vi inte störde dem när de skulle sova. 

    Och ja, kvällsdopp cyklade vi ofta och tog

  • Kvittning

    Kom att tänka på den här tråden igår när mitt barn efter telefonsamtal med en kompis 22 gick ut och hängde en stund. Varken hon eller jag reflekterade över tiden, det är ju sommarlov. 

    Så länge man har barn som man känner sköter sig så ser jag ingen anledning att begränsa "bara för att". Nu när det finns mobiler (till skillnad från när jag själv var i den åldern) så känns det som att behovet av att ange hemmatider förvinner ännu mer. 

  • Dockan

    Jag jobbar med på högstadiet och har stor erfarenhet av den åldern. Jag kan tycka runt 23 är en rimlig tid för en 14-16 åring, inte då bara gå runt på stan/byn men för att t.ex. bada eller så. Senare hade jag inte godkänt om jag själv skulle jobba dagen efter och av anledningen att det mörknar och jag hade oroat mig om de badade. Sen som många säger hade jag inte känt föräldrarna till de barnen hen är med eller känt mig otrygg med umgänget hade jag kapat tiden mer. 


    Jag har ett mindre barn som börjar få mer och mer frihet att röra sig utan oss med kompisar. Man får mer frihet om man sköter tider och håller sig till regler vi satt, men friheten begränsas tillfälligt om man misskött tider/regler. 


    Jag har hundar och promenerat ibland åt det hållet de är (går inte fram, men kan se/höra på avstånd). Är ju ett tips.. Tycker överlag vuxna verkar röra sig alldeles för lite runt där deras tonåringar är, det gjordes mycket i vår ålder. Vuxna som kom ner när vi var och badade osv. Jag hör på mina elever att det verkar pågå en hel del deras föräldrar inte känner till. Kan säga att mitt barn inte kommer få bo i friggebod/attefallshus på tomten i alla fall.

    Däremot tänker jag att vara hemma hos en vän jag känner senare än 23 kan vara okej. Dock verkar alla föräldrar till mitt barns kompisar kloka och vettiga, samt som de har typ samma regler/värderingar. 


    Men observera att detta är sommarlovsledige. I skolveckorna bör en tonåring vara hemma senast 21 i mitt tycke för att hinna varva ner och lägga sig i tid. De är som zombies i skolan annars. När barnet blir äldre så det blir ett problem kommer vi släcka Wi-Fi kl 22 på vardagar. 

  • cosinus

    För mig handlar det om vad de gör och med vilka.

    Min 16-åring spelar en del discgolf med kompisarna och då kan de ge sig ut vid 22 (ja det är ljusa nätter där vi bor) och komma hem några timmar senare. 

    14-åringen skulle få åka och bada, spela discgolf med brorsan (eller egna vänner om det nu var ett alternativ) hänga hos kompisarna och cykla hem den tiden. Men inte hänga i centrum utan anledning.

  • cosinus
    Dockan skrev 2022-06-22 11:53:46 följande:

     


    Men observera att detta är sommarlovsledige. I skolveckorna bör en tonåring vara hemma senast 21 i mitt tycke för att hinna varva ner och lägga sig i tid. De är som zombies i skolan annars. När barnet blir äldre så det blir ett problem kommer vi släcka Wi-Fi kl 22 på vardagar. 


    Det är ofta ganska ohållbart att ha en unge hemma senast 21 på högstadiet. Båda mina killar som gick 7an och 9an har träningar som slutar den tiden och det har de haft även som yngre. 
  • Dennadagdettaårdennastund

    Hej!
    Bra fråga och tråd, har också funderat. Min son som också är 14år hade också vänner som sökte honom igår vid 22,40. Tänkte att det är försent att dra ut. 
    Jag tycker 22-22,30 om andra i familjen ska upp och jobba. Jag vill t ex inte lägga mig förrän jag vet att sonen kommer hem. Kommer han sent påverkar det därför min sömn och min vardag och det är inte okej. Helger absolut senast 23,30. 

  • Alexi

    Hon hade fått gå med sina bästa kompisar och bada på ett lugnt ställe. Skulle de gå till ett "stökigt bad med mycket folk" hade jag varit tveksam så dags. 

  • Alexi

    Dottern blir 14 i år och även förra året var de och kvällsbadade några gånger. Det är ju ljust och vi har koll på var de är.

  • Dockan
    cosinus skrev 2022-06-22 13:00:15 följande:
    Det är ofta ganska ohållbart att ha en unge hemma senast 21 på högstadiet. Båda mina killar som gick 7an och 9an har träningar som slutar den tiden och det har de haft även som yngre. 

    Fast det är ju klar skillnad på att vara på organiserad träning och sedan transportera sig hem, än bara ?allmänt häng? med kompisar. I mitt tycke i alla fall. 

    Men en sport som gör att ens tonåriga barn ofta är hemma efter 22 många dagar i veckan vet jag inte om jag fortfarande tycker är så lämpligt. Tonåringar behöver galet mycket sömn och börjar skolan vid 8 bör man ju lägga sig senast 22 för att hinna sova rimligt med timmar. Vi bor också lantligt så vi åker hemifrån ca 7.20 senast. 

  • cosinus
    Dennadagdettaårdennastund skrev 2022-06-22 13:16:42 följande:

    Hej!
    Bra fråga och tråd, har också funderat. Min son som också är 14år hade också vänner som sökte honom igår vid 22,40. Tänkte att det är försent att dra ut. 
    Jag tycker 22-22,30 om andra i familjen ska upp och jobba. Jag vill t ex inte lägga mig förrän jag vet att sonen kommer hem. Kommer han sent påverkar det därför min sömn och min vardag och det är inte okej. Helger absolut senast 23,30. 


    Jag tänker att en ansvarsfull tonåring som vill dra iväg på saker före midnatt bör få göra det på sommarlovet. Jag hade nog blivit rätt vansinnig på mina föräldrar om de hindrat det. Är ju halva grejen med sommarlov att få vara fri på nätterna.

    Så jag har helt enkelt resignerat inför att ja, jag kommer vara trött som f-n barnens första veckor på sommarlovet eftersom jag också vill vara vaken tills de är hemma. Men det är ganska få veckor i mitt liv det handlar om och det är ganska få sommarlov i deras liv som de kommer att få ha. Så jag tar det.

    Är de hos en kompis till en viss tid (sonen såg NBA basket till kl 04:30 en natt hos en kompis) då får de skicka ett sms när de cyklar hemåt. Jag kan då sova ganska ok tills sms-et kommer. Vara vaken tills de kommer hem och sen somna om. Ute drällandes till 04:30 däremot, det hade de inte fått vara.
  • aritmetik

    Han har fått vara ute på promenad med tjejkompisar i vår by till ca 12. Men oftast är han hemma och spelar dataspel om nätterna, han går i skola i en annan stad och har sina kompisar lite utspritt runt den staden, och jag tycker att det känns konstigt att låta honom vara i andra byar och städer och i andras hem efter klockan 10. Det hade varit lättare om han hade valt skolan i byn, men de hade inte den inriktning som han mest är intresserad av. 

    Om han hade varit i byn så hade han fått vara ute till 11-12, men kanske inte bada så sent? Eller kanske, men just vatten känns lite läskigt, men det kanske han hade fått till slut, om han hade förvarnat och jag hade fått vänja mig vid tanken och om jag kände kompisarna väl. Men spontant hade jag sagt nej! Men kanske tillåtit det om han förvarnat. 

  • cosinus
    Dockan skrev 2022-06-22 14:04:17 följande:

    Fast det är ju klar skillnad på att vara på organiserad träning och sedan transportera sig hem, än bara ?allmänt häng? med kompisar. I mitt tycke i alla fall. 

    Men en sport som gör att ens tonåriga barn ofta är hemma efter 22 många dagar i veckan vet jag inte om jag fortfarande tycker är så lämpligt. Tonåringar behöver galet mycket sömn och börjar skolan vid 8 bör man ju lägga sig senast 22 för att hinna sova rimligt med timmar. Vi bor också lantligt så vi åker hemifrån ca 7.20 senast. 


    Det är ju skillnad på att tycka det är optimalt och att förbjuda det.

    Sonen har träning 3 dagar efter varandra på skolveckor som slutar 20.30-21 och då är han hemma tidigast 21 och senast 21:30 och då ska det ju ätas och duschas också. Han är långt ifrån yngst i sin grupp. Finns barn på mellanstadiet också.

    Problemet är bara att det inte går att lägga träningarna så mycket tidigare varken för tränarnas skull eller lokalbokningen. 
  • Kvittning
    cosinus skrev 2022-06-22 14:10:09 följande:
    Jag tänker att en ansvarsfull tonåring som vill dra iväg på saker före midnatt bör få göra det på sommarlovet. Jag hade nog blivit rätt vansinnig på mina föräldrar om de hindrat det. Är ju halva grejen med sommarlov att få vara fri på nätterna.

    Så jag har helt enkelt resignerat inför att ja, jag kommer vara trött som f-n barnens första veckor på sommarlovet eftersom jag också vill vara vaken tills de är hemma. Men det är ganska få veckor i mitt liv det handlar om och det är ganska få sommarlov i deras liv som de kommer att få ha. Så jag tar det.

    Är de hos en kompis till en viss tid (sonen såg NBA basket till kl 04:30 en natt hos en kompis) då får de skicka ett sms när de cyklar hemåt. Jag kan då sova ganska ok tills sms-et kommer. Vara vaken tills de kommer hem och sen somna om. Ute drällandes till 04:30 däremot, det hade de inte fått vara.
    Lite så tänker jag också. Och det har ju såklart en stor betydelse hur man skött sig historiskt och vilket intryck man får av vännerna. Hade mitt barn varit som jag i samma ålder så hade jag varit betydligt hårdare än vad jag är nu. 

    Igår t.ex. så glömde jag till och med bort att hon hade gått ut och blev påmind när jag själv skulle gå och lägga mig och hon inte fanns i sitt rum när jag skulle säga god natt
  • Dennadagdettaårdennastund
    cosinus skrev 2022-06-22 14:10:09 följande:
    Jag tänker att en ansvarsfull tonåring som vill dra iväg på saker före midnatt bör få göra det på sommarlovet. Jag hade nog blivit rätt vansinnig på mina föräldrar om de hindrat det. Är ju halva grejen med sommarlov att få vara fri på nätterna.

    Så jag har helt enkelt resignerat inför att ja, jag kommer vara trött som f-n barnens första veckor på sommarlovet eftersom jag också vill vara vaken tills de är hemma. Men det är ganska få veckor i mitt liv det handlar om och det är ganska få sommarlov i deras liv som de kommer att få ha. Så jag tar det.

    Är de hos en kompis till en viss tid (sonen såg NBA basket till kl 04:30 en natt hos en kompis) då får de skicka ett sms när de cyklar hemåt. Jag kan då sova ganska ok tills sms-et kommer. Vara vaken tills de kommer hem och sen somna om. Ute drällandes till 04:30 däremot, det hade de inte fått vara.
    Ok! Att vara helt fri på nätterna tror jag inte på. Viktigt att fortsätta ha rutiner och regler trots att de är tonåringar, Viktigare än någonsin antagligen! Lätt för ungdomar att leva väldigt normlöst tillslut om de saknar regler. Finns ingen anledning för nån att "springa" ute på nätterna vid 03. Viktigt också att barnet lär sig anpassa sig till andra, och att allt inte anpassas efter dem.
  • Dockan
    cosinus skrev 2022-06-22 15:15:15 följande:
    Det är ju skillnad på att tycka det är optimalt och att förbjuda det.

    Sonen har träning 3 dagar efter varandra på skolveckor som slutar 20.30-21 och då är han hemma tidigast 21 och senast 21:30 och då ska det ju ätas och duschas också. Han är långt ifrån yngst i sin grupp. Finns barn på mellanstadiet också.

    Problemet är bara att det inte går att lägga träningarna så mycket tidigare varken för tränarnas skull eller lokalbokningen. 

    Så är det ju, att man själv väljer vad man anser funkar för sina barn. Kanske träningen är viktigare när man väger de mot varandra.  


    Jag baserar min värdering i frågan på att jag träffar 300 tonåringar varje dag och vissa dagar kan en del av dem knappt stå upp. Då är det inte ungdomar som tränar sent som är det stora problemet ska tilläggas när man pratar med dem. Det förekommer dock att en del tränar för mycket, flera sporter och ofta sent och helt enkelt blir slitna av det. Personligen värderar jag det högt att barnet går utvilad till skolan. 


    Nu blir ju detta en off-topic då ts vill ha tankar om sommarlovet och tider. 

  • fluu

    När jag var 14 fick jag vara ute hela nätterna på helger/lov. Jag hade nog tänkt liknande om dottern om hon klarat av att hatta med sömnen, var pålitlig samt att hon hade lika pålitliga vänner och att de befann sig i en trygg miljö. Men vi snackar inte hur många sådana nätter som helst i rad. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • elsi
    Ganglie skrev 2022-06-17 07:49:31 följande:
    Hur länge får era 14-åringar vara ute på kvällen? vara ute?

    Hej

    Igår klockan 21:30 kom min sons kompisar förbi och frågade om han ville med och bada. Jag sa nej för jag tyckte det var för sent. Men uppenbarligen ty ker inte hans kompisars föräldrar det.

    Jag kan inte jämföra med mig själv för jag var mobbad när jag var 14, hade inga kompisar och var alltså aldrig ute.

    Så vad har ni för hålltider på era fjortonåring?


    För mig är det inte tiden i sig som är det viktiga, utan vad de gör, när de ska komma hem och vad som ska hända imorgon. 

    Tex, om barnet ska upp tidigt nästa dag och egentligen behöver lägga sig, då blir det nej till att bada kl 21.30. Men om det bara handlar om ett snabbt dopp och man är hemma igen kl 22 då kanske det skulle vara okej. Eller om det är ledigt imorgon så kan man få vara ute längre på kvällen. 

    Jag har inga hålltider alls för mina barn, bara diskussioner i stunden utifrån förutsättningarna. Och att jag vill att de kommer och säger till när de kommit hem om kag redan har lagt mig (det oavsett om de bara varit över hos grannen eller inne i stan).
  • callcarmaa

    Jag försöker vara flexibel här, att vi ex säger 21.30, men blir hon försenad, eller vill vara ute en stund till, ska hon skicka sms eller ringa. Jag vill vara flexibel, men jag vill slippa behöva vara orolig. 21.30 - 22.00 gäller när hon har sommarlov

Svar på tråden Hur länge får era 14-åringar vara ute på kvällen? vara ute?