• 1Carro82

    Tips på bra första behå?

    Det börjar bli dags att köpa behå till dottern som blir 12 i oktober. Hon har använt toppar ett par år men börjar nu få såpass stora bröst så det känns som hon behöver gå över till behå. Så nu är frågan vilken behå man skall välja. Någon som har tips på någon bra? Vi vill inte ha någon push-up, ingen spets eller så. Någon vanlig, enkel, fin behå som är bekväm och funkar även om brösten är lite ömma. Skall man ha med eller utan bygel?
    Jag själv var ganska gammal när jag skaffade min första behå, (såhär i efterhand hade jag önskat att jag frågat mamma lite tidigare) så jag har inte några egna erfarenheter av vad som funkar i dotterns ålder och storlek...
    Brukar era döttrar byta till sportbehå på jympa/träningar?
    Tacksam för all hjälp och tips jag kan få Glad

  • Svar på tråden Tips på bra första behå?
  • Glinda från Oz

    Gillar hon toppar kanske en bra sport-bh vore något. Jag reagerar också på att du säger att vi inte vill ha spets mm vadå vi? Det är din dotter som bestämmer. För att inte skambelägga tycker jag du ska bry dig om hennes smak så lite så möjligt och informera om funktion istället.

  • sextiotalist
    Anonym (G) skrev 2022-06-20 08:35:41 följande:

    Fast barn "behöver" inte bh.
    Det är liksom bara så.


    När brösten växer (även på barn) så kan det göra riktigt ont och då kan det vara toppen med stöd. Även under eran "bränn BH" så hade jag ett par klasskamrater som redan i femman hade BH, det var inget med att spela vuxen, inte vara sexig, utan de var tvungna, för alternativet var ständigt ömma bröst, inte kunna springa runt på rasterna, inte vara med på gympan etc
  • Anonym (VR)

    Victorias secret tycker jag har väldigt sköna BH:ar. Finns neutrala utan spets

  • Anonym (hemma)

    Min dotter är nästan helt färdigutvecklad i kroppen redan nu vid 12 års ålder och har använt BH ett bra tag. Det var likadant för mig, jag fick den storlek på bröst som jag haft genom livet redan vid 12-13 års ålder och började med topp i slutet av mellanstadiet och sedan med riktig BH i början på sjuan. 

    Min dotter har främst BH utan bygel, men ville prova en med bygel sist vi handlade. Vi har hittat fina modeller på Cubus, H&M, Lindex och liknande. Även lager 157 har fina med lite spets längs kanten. 

  • Anonym (hemma)
    Anonym (G) skrev 2022-06-20 08:35:41 följande:

    Fast barn "behöver" inte bh.
    Det är liksom bara så.


    Barn som påbörjat/genomgått sin pubertet och som har fullt utvecklade eller snabbt växande bröst kan behöva BH. Visst, rent krasst så "behöver" väl ingen människa BH, så är det ju liksom bara. Men det kan vara ett bra plagg för att stötta bysten och ryggen. Och det handlar ju främst om storlek på brösten, inte ålder. 
  • Spucks
    Anonym (G) skrev 2022-06-20 08:35:41 följande:

    Fast barn "behöver" inte bh.
    Det är liksom bara så.


    Ingen människa behöver en BH, men de flesta flickor och kvinnor inom västerländska kulturen vill ha en stöd till sina bröst.

    TS: min dottar har länge haft bustier-typ BH (jag själv använder bara de, för jag tycker de mycket bekvämare än de vanliga BH som jag använde innan). Det finns såna som stöder rätt bra, i alla fall om brösten inte är väldig stora (jag har ungefär B-cup). Fast då bör man titta på vuxenavdelningen, inte barn.

    Annars skulle ja säga att hon helt enkelt ska testa. Prova s
    åklart innan ni köper, och så köper ni bara en eller en var av olika sorters så hon kan tesa dem på riktig (dvs. längre en bara några minuter i klädaffären) och sedan köper ni flera av dem hon är bekväm med.
  • 1Carro82

    Till er som kommer med tips och råd, tack! Till er andra, lägg ner tack! Jag är storbystad själv och ?behöver? stödet en behå ger precis på samma sätt som jag ?behöver? strumpor i skorna, det är helt enkelt jäkligt obekvämt utan.


    Jag skulle tippa på att dottern har B-C kupa i nuläget och hon tycker det är skönt med stöd, brösten växer fort just nu och är ömma. Topparna hon har räcker inte till. Vi (som i jag och dottern) vill inte ha spets för att hon inte tycker det är fint, jag skuldbelägger inte. Hon är inte så mycket för spets, rosa, rosetter och liknande öht utan gillar hoodies och jeans... Vi är väldigt öppna både
    dottern , pappan och jag och pratar naturligt om sex, kropp osv. Det har aldrig varit något problem. Kan ni snälla ge er nu?

  • Glinda från Oz
    1Carro82 skrev 2022-06-20 12:02:55 följande:

    Till er som kommer med tips och råd, tack! Till er andra, lägg ner tack! Jag är storbystad själv och ?behöver? stödet en behå ger precis på samma sätt som jag ?behöver? strumpor i skorna, det är helt enkelt jäkligt obekvämt utan.


    Jag skulle tippa på att dottern har B-C kupa i nuläget och hon tycker det är skönt med stöd, brösten växer fort just nu och är ömma. Topparna hon har räcker inte till. Vi (som i jag och dottern) vill inte ha spets för att hon inte tycker det är fint, jag skuldbelägger inte. Hon är inte så mycket för spets, rosa, rosetter och liknande öht utan gillar hoodies och jeans... Vi är väldigt öppna både
    dottern , pappan och jag och pratar naturligt om sex, kropp osv. Det har aldrig varit något problem. Kan ni snälla ge er nu?


    Då säger man att dottern inte vill ha spets. Vad du eller pappan tycker ska inte tas någon hänsyn till överhuvudtaget. 
  • 1Carro82
    Glinda från Oz skrev 2022-06-20 12:40:39 följande:
    Då säger man att dottern inte vill ha spets. Vad du eller pappan tycker ska inte tas någon hänsyn till överhuvudtaget. 

    Jag har ingenstans skrivit att jag och pappan inte vill ha spets, jag har skrivit vi som i jag och dottern. Pappan lämnar med varm hand över detta till mig (och dottern) eftersom han inte kan ett dyft om behåar.


    Men om man skall vara petig så skall jag inte ta någon hänsyn till vad DU tycker, jag tycker nog att du tar dig lite för stora friheter när det gäller att diktera villkoren för mina behåinköp. 

  • Mrs Moneybags

    En tränings-BH kanske kan vara skönt?
    Det använder jag själv ibland, trots E-kupa och medelålders bröst.

    Bygel tycker jag är så extremt oskönt och restriktivt. Väljer alltid utan vaddering och bygel oavsett stil på BH. Det skulle jag göra till en 12-åring också. 

  • Mrs Moneybags
    Anonym (G) skrev 2022-06-20 08:35:41 följande:

    Fast barn "behöver" inte bh.
    Det är liksom bara så.


    Du har nog inte varit 12 år med stora bröst. Vi är många som var helt färdigutvecklade fysiskt vid 12 års ålder. De flesta barn vill kunna springa och hoppa utan att brösten guppar. 
  • Glinda från Oz
    1Carro82 skrev 2022-06-20 12:58:56 följande:

    Jag har ingenstans skrivit att jag och pappan inte vill ha spets, jag har skrivit vi som i jag och dottern. Pappan lämnar med varm hand över detta till mig (och dottern) eftersom han inte kan ett dyft om behåar.


    Men om man skall vara petig så skall jag inte ta någon hänsyn till vad DU tycker, jag tycker nog att du tar dig lite för stora friheter när det gäller att diktera villkoren för mina behåinköp. 


    Jag har aldrig sagt att du ska t hänsyn till vad jag tycker jag säger att din dotter ska bestämma inte du. Vill du inte ha svar ska du inte fråga.
  • 1Carro82
    Glinda från Oz skrev 2022-06-20 14:07:23 följande:
    Jag har aldrig sagt att du ska t hänsyn till vad jag tycker jag säger att din dotter ska bestämma inte du. Vill du inte ha svar ska du inte fråga.

    ?Då säger man att dottern inte vill ha spets. Vad du eller pappan tycker ska inte tas någon hänsyn till överhuvudtaget. ?
    Självklart tar jag ingen hänsyn till vad du tycker om jag inte vill det och det förstår ju du också men sättet du uttrycker dig på i båda citaten ovan är riktigt översitttaraktigt och det skiner tydligt igenom att du anser att du har rätt och det finns inget utrymme för diskussion. Men skit samma, vi är inte oense egentligen, jag tycker också dottern får bestämma inom rimliga gränser.
    Du kom förvisso med ett tips i ditt första inlägg men därefter har du ?svarat? på frågor jag inte ställt och felaktig antagit saker vilket är väldigt tröttsamt. 

Svar på tråden Tips på bra första behå?