Inlägg från: 1Carro82 |Visa alla inlägg
  • 1Carro82

    Tips på bra första behå?

    Det börjar bli dags att köpa behå till dottern som blir 12 i oktober. Hon har använt toppar ett par år men börjar nu få såpass stora bröst så det känns som hon behöver gå över till behå. Så nu är frågan vilken behå man skall välja. Någon som har tips på någon bra? Vi vill inte ha någon push-up, ingen spets eller så. Någon vanlig, enkel, fin behå som är bekväm och funkar även om brösten är lite ömma. Skall man ha med eller utan bygel?
    Jag själv var ganska gammal när jag skaffade min första behå, (såhär i efterhand hade jag önskat att jag frågat mamma lite tidigare) så jag har inte några egna erfarenheter av vad som funkar i dotterns ålder och storlek...
    Brukar era döttrar byta till sportbehå på jympa/träningar?
    Tacksam för all hjälp och tips jag kan få Glad

  • Svar på tråden Tips på bra första behå?
  • 1Carro82
    Anonym skrev 2022-06-19 19:40:16 följande:

    Bh på ett barn?
    Varför?


    Tack för ditt svar, väldigt hjälpsamt.
    Någon annan?
  • 1Carro82
    Anonym (G) skrev 2022-06-19 20:21:24 följande:
    Jag undrar också varför ett barn ska ha BH.
    Har hon så stora bröst så det finns ett behov eller är det bara för "att"?

    Vet du, om du läser om trådstarten så tror jag du får svar på din fråga.


    Det är väldigt fint att ni anonyma människor som inte har någon aning om vem min dotter är eller hur hennes bröst ser ut är så angelägna om att jag inte skall köpa en behå till henne i onödan, men nu skulle jag uppskatta om jag kunde slippa få fler liknande svar. 

  • 1Carro82
    Tusselina skrev 2022-06-19 20:43:48 följande:

    Ok att tråden är placerad under "barnkläder" - men läser ni inte TS alls?

    "Hon har använt toppar ett par år men börjar nu få såpass stora bröst så det känns som hon behöver gå över till behå" - står det ju. 

    Hade själv absolut behövt bh redan vid 11 - topparna min mamma köpte var verkligen inte tillräckligt, men hon var inte mycket för ordentliga bh själv så hon tänkte nog inte på det trots att jag hade större bröst än henne vid den åldern. 
    Köpte min första själv vid 13, men hade som sagt nog behövts redan vid 11.

    Skulle nog säga utan bygel till att börja med, finns så väldigt mycket bättre utbud av det än för ca 30 år sedan då det var aktuellt för mig. 
    Kan tyvärr inte ge några bra konkreta tips då jag själv idag har G-H kupa, men har hört en del som kör bygellöst vara väldigt nöjda med sina från hunkemöller, men det finns nog i de flesta affärer att hitta. Kan ju alltid gå steget via bralette först lite beroende på hur stora bröst det är frågan om. Hade som sagt topp alldeles för länge själv och hade så pass stora att ordentlig bygelbehå var bättre val när jag köpte den första (C-kupa). 


    Tack snälla! Kändes inte riktigt rätt att placera tråden i ?barnkläder? men jag hittade ingen bra kategori?
    Jag har sett att hunkemöller har en bra storleksguide på nätet, jag kan ju kika vidare lite där. Har själv aldrig köpt någon behå därifrån men det låter ju lovande då
  • 1Carro82
    Elin pelin skrev 2022-06-19 21:10:08 följande:

    Ta med din dotter till ex Lindex. Är dottern obekväm så sätt henne i ett provrum och be om hjälp diskret så kan säkert butiksbiträdet komma dit. Klart hon ska ha en bh när behovet finns!


    Ja, så kan jag ju göra. Jag tycker det är så svårt att hitta rätt storlek till mig själv, men jag tänker att med tanke på hur fort hon växer nu så kommer jag ändå få köpa nya titt som tätt, så skulle det bli lite fel kanske det inte är hela världen
  • 1Carro82

    Till er som kommer med tips och råd, tack! Till er andra, lägg ner tack! Jag är storbystad själv och ?behöver? stödet en behå ger precis på samma sätt som jag ?behöver? strumpor i skorna, det är helt enkelt jäkligt obekvämt utan.


    Jag skulle tippa på att dottern har B-C kupa i nuläget och hon tycker det är skönt med stöd, brösten växer fort just nu och är ömma. Topparna hon har räcker inte till. Vi (som i jag och dottern) vill inte ha spets för att hon inte tycker det är fint, jag skuldbelägger inte. Hon är inte så mycket för spets, rosa, rosetter och liknande öht utan gillar hoodies och jeans... Vi är väldigt öppna både
    dottern , pappan och jag och pratar naturligt om sex, kropp osv. Det har aldrig varit något problem. Kan ni snälla ge er nu?

  • 1Carro82
    Glinda från Oz skrev 2022-06-20 12:40:39 följande:
    Då säger man att dottern inte vill ha spets. Vad du eller pappan tycker ska inte tas någon hänsyn till överhuvudtaget. 

    Jag har ingenstans skrivit att jag och pappan inte vill ha spets, jag har skrivit vi som i jag och dottern. Pappan lämnar med varm hand över detta till mig (och dottern) eftersom han inte kan ett dyft om behåar.


    Men om man skall vara petig så skall jag inte ta någon hänsyn till vad DU tycker, jag tycker nog att du tar dig lite för stora friheter när det gäller att diktera villkoren för mina behåinköp. 

  • 1Carro82
    Glinda från Oz skrev 2022-06-20 14:07:23 följande:
    Jag har aldrig sagt att du ska t hänsyn till vad jag tycker jag säger att din dotter ska bestämma inte du. Vill du inte ha svar ska du inte fråga.

    ?Då säger man att dottern inte vill ha spets. Vad du eller pappan tycker ska inte tas någon hänsyn till överhuvudtaget. ?
    Självklart tar jag ingen hänsyn till vad du tycker om jag inte vill det och det förstår ju du också men sättet du uttrycker dig på i båda citaten ovan är riktigt översitttaraktigt och det skiner tydligt igenom att du anser att du har rätt och det finns inget utrymme för diskussion. Men skit samma, vi är inte oense egentligen, jag tycker också dottern får bestämma inom rimliga gränser.
    Du kom förvisso med ett tips i ditt första inlägg men därefter har du ?svarat? på frågor jag inte ställt och felaktig antagit saker vilket är väldigt tröttsamt. 

Svar på tråden Tips på bra första behå?