• Fredri­k77
    Tue 21 Jun 2022 08:33
    7293 visningar
    35 svar
    -1
    35
    7293

    Mammas nya kille

    Mitt ex har en ny man som jag inte träffat ännu. Nu har denna man vid fyra tillfällen träffat min dotter som är sex år. Jag sa efter första tillfället att jag vill träffa honom innan dottern träffar honom igen. Trots det så har han alltså fått träffa henne tre gånger till. Jag har pratat med vänner och de avråder mig från att ringa soc då det inte är  "förbjudet att vara dum i huvet". Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Mammas nya kille
  • Anonym (Li)
    Tue 21 Jun 2022 15:33
    #21
    +1
    Fredrik77 skrev 2022-06-21 15:10:00 följande:
    Innan detta tyckte jag att det var självklart att man frågar sitt barns andra förälder om det är okej att jag presenterar min nya partner för vårt barn. Men nu blir jag osäker. Jag vet dock att hon jag dejtar nu är väldigt noga med att man pratar med sitt ex innan man börjar umgås med dess barn.

    Jag tycker inte det är något man behöver fråga den andra föräldern om då denne inte har ett skit med vem jag träffar att göra. Skulle du presentera en ny tjej för ditt ex efter någon enstaka dejt för att hon ska få träffa din dotter och "godkänna" henne? Hade inte jag gjort iaf. 


    Tog ett antal månader innan jag fick träffa mitt ex nya, och min nuvarande partner tog det över ett år innan mitt ex träffade och jag träffade inte min killes ex förrän efter ca ett år heller, mest för att det aldrig föll sig så att de eller vi "råkade" ses.


    Du får helt enkelt lita på ditt ex omdöme och släppa det. Du har inte att göra med vem hon umgås med. 

  • Anonym (Gratt­is)
    Tue 21 Jun 2022 15:41
    #22

    Så här är det att vara skild med barn. 50% eller mer av tiden kan du inte styra. Du får gilla läget så länge du inte får tydliga signaler på annat.

    Bli intt en sån där exman som stalkar och håller på mot sitt ex. Släpp. 

    Fokusera på Din tid med barnet. Den kan och ska du påverka 

  • Anonym (Mimmi­)
    Tue 21 Jun 2022 15:53
    #23
    +2

    Som den nya partnern hade jag inte accepterat att behöva "godkännas" av hans ex. Förr skulle helvetet frysa till is. 

  • Anonym (Bengt­)
    Tue 21 Jun 2022 15:56
    #24
    +1
    Fredrik77 skrev 2022-06-21 15:10:00 följande:
    Innan detta tyckte jag att det var självklart att man frågar sitt barns andra förälder om det är okej att jag presenterar min nya partner för vårt barn. Men nu blir jag osäker. Jag vet dock att hon jag dejtar nu är väldigt noga med att man pratar med sitt ex innan man börjar umgås med dess barn.
    Frågade du ditt ex och lät henne träffa din nya innan den nya fick träffa barnet?
     Vad hade du gjort om exet tyckt hon var olämplig?

    Var det så när du började dejta din nya, att du hade en intervju med hennes ex så han fick bedöma dig?
  • Anonym (aaa)
    Tue 21 Jun 2022 16:29
    #25
    Fredrik77 skrev 2022-06-21 15:10:00 följande:
    Innan detta tyckte jag att det var självklart att man frågar sitt barns andra förälder om det är okej att jag presenterar min nya partner för vårt barn. Men nu blir jag osäker. Jag vet dock att hon jag dejtar nu är väldigt noga med att man pratar med sitt ex innan man börjar umgås med dess barn.
    Jag vet ingen som gjort så.
    Jag vet några som sagt att de skulle göra så, innan de var klara med sin separation, men sen skedde inte så ändå.
    Man möter någon, tycke uppstår, livet rullar vidare - då har man ingen skyldighet att presentera sin "nya" för sin "gamla" om man inte vill. 

    Vad skulle hända menar du, om hon presenterat dig för den nye och du inte hade tyckt om honom? Skulle hon då sagt till dig: "Nej men oh, du tycker inte om honom? Men då slutar jag genast träffa honom" (eller vad?) 

    Du får väl ändå utgå från att ditt ex är en vettig person och inte dejtar knarklangare eller så. 
    Även om du hade fått möta honom tex på en fika, så hade du ändå inte vetat om han var konstig eller inte, sånt visar sig inte bara för att man möter någon en kort liten stund. 
    Nej, du får tänka om i detta TS. 
  • Anonym (aaa)
    Tue 21 Jun 2022 16:31
    #26
    +1
    Fredrik77 skrev 2022-06-21 10:39:51 följande:

    Kanske inte SOC, men familjerätten? Föräldramottagningen? 


    Du tror inte att dessa instanser har liiite viktigare saker att jobba med? 
  • Anonym (M)
    Tue 21 Jun 2022 17:26
    #27

    Du kan ju göra så själv nu då innan barnet träffar din nya, så visar du mamman hur du hade önskat att det skulle gå till. Föregå med gott exempel, men det finns inget du kan göra åt att hon valde att göra på annat sätt utom att förklara att du hade önskat att det skett på annat vis.

  • Tue 21 Jun 2022 19:13
    #28
    +1

    Alltså nej. Lämna henne ifred och håll inne med vad du tycker och tänker om hennes nya. Det kommer bara att leda till att ni blir osams och för inget gott med sig alls. Att du på något sätt skulle godkänna att hennes nya får träffa ditt barn funkar inte. 


    Jag säger kanske och bara kanske att det finns en anledning att hon inte presenterat er för varandra? Kan det vara så att du visat henne missnöje att hon träffat en ny, lite svartsjuk kanske?

  • Anonym (lemur­en)
    Tue 21 Jun 2022 19:57
    #29
    +1

    Om han inte är kriminell eller missbrukar aktivt runt barnet har du inget att säga om saken, det enda du kommer att göra är att förstöra samarbetet med ditt barns mamma.

    Fokusera på ditt eget liv istället.

  • Anonym (lemur­en)
    Tue 21 Jun 2022 19:58
    #30
    +2

    Och apropå att vara korkad- har man skaffat barn med en människa som är stenkorkad kan det även vara lämpligt att ta en lång titt på sig själv i spegeln.

  • Anonym (Hade)
    Tue 21 Jun 2022 21:30
    #31
    -2

    Hade du varit kvinna så Hade svaren i tråden varit helt annorlunda... 

  • Anonym (Skild mamma)
    Tue 21 Jun 2022 21:41
    #32
    Anonym (Hade) skrev 2022-06-21 21:30:32 följande:

    Hade du varit kvinna så Hade svaren i tråden varit helt annorlunda... 


    Nej det tror jag inte. Tänk att det alltid ska komma nån som slänger in något dylikt. 
    Ogillar du alla kvinnor? 
  • Anonym (aaa)
    Tue 21 Jun 2022 21:46
    #33
    Anonym (Hade) skrev 2022-06-21 21:30:32 följande:

    Hade du varit kvinna så Hade svaren i tråden varit helt annorlunda... 


    Varför det? 

    Svaren i tråden visar precis motsatsen mot vad du menar, eftersom flera inlägg tar upp TS fundering åt båda håll eftersom flera har frågat honom om han lät sitt ex träffa hans nya, eller om han själv fick träffa sin nyas ex osv. 
  • Anonym (Kim)
    Wed 22 Jun 2022 08:22
    #34
    +1

    Hur hade du gjort själv. Vad är det du ska bedöma? Utseende och karaktär? Hur bekväm skulle du vara med att hon synade din nya kvinna? Vad ska sägas egentligen? Du får lita på hennes omdöme. Du har inte att göra med vem hon träffar. Se till att ha en vuxen och sund relation. Håll inte på att pumpa barnet på info sen eller baktala alla. 

  • Anonym (Kontr­ollbeh­ov?)
    Mon 9 Jan 2023 13:45
    #35

    Va, jag skulle aldrig presentera min nya åt mitt ex som en inplanerad grej. De får väl säga hej i förbifarten om de råkar träffas vid hämtning/lämning.

Svar på tråden Mammas nya kille