• ekonomiplugg

    Avliva eller behandla katt?

    Hej.

    Vi misstänker att vår 19 åriga katt har FORL (tandsjukdom). Katten har svårt att äta och slickar mest i sig såsen från maten. Har bokat tid hos veterinären nästa vecka men jag hade önskat åsikter på hur vi går vidare.

    Veterinären nämnde att det är en ganska kostsam och lång behandling för forl och att man bör fundera över rimligheten av behandlingen på en 19 åring. Jag har dock väldigt svårt att avliva min katt om det inte är absolut nödvändigt, bara för att behandlingen är kostsam. Däremot funderar jag på om det är orättvist att söva en såpass gammal katt och påbörja en långdragen behandling.

    Vad tycker ni, hur hade ni gjort i min situation? Tycker ni det är okej att avliva katten trots att behandling finns? Tack på förhand.

  • Svar på tråden Avliva eller behandla katt?
  • Anonym (E)

    Som jag har uppfattat det är FORL inte något som går att bota utan man får söva med jämna mellanrum för tandvård. Den stressen hade jag inte lagt på en 19årig katt eller mig själv. Att alltid oroa sig om den har ont eller inte.


    Hoppas det är något som går lättare att åtgärda <3 19 år är ett långt kattliv annars, det är inte att ge upp pga dyr behandling utan vad som är bäst för katten vilket långt ifrån alltid är just dyra behandlingar.


     

  • Lönnsirap

    Alltid bollat med veterinär ang. behandling för olika saker och försökt lyssna på vad de säger.

    Som hundmänniska tycker jag en kostsam behandling av en 19 år gammal katt är onödigt, men som djurmänniska så tycker jag du ska lyfta frågan med veterinär.

    För en veterinär vet ju mer om hur den specifika katten verkar må och hur mycket behandling som kommer krävas för att katten inte ska lida.

    Det är ju väldigt svårt att ta beslutet att avliva, när det fortfarande finns saker kvar att göra. Men samtidigt är det alltid svårt att säga adjö och ibland är det faktiskt inte värt att låta djuret få lite mer tid på bekostnad av livskvalitet.

    Jag tänker precis som du att det rimligtvis inte ska handla om kostnaden, men att man naturligtvis behöver fundera över om vissa saker är rimliga. Ta kostnaden att boka in en ordentlig undersökning, men lägg inte pengar på behandling som veterinären berättar finns, men dom troligen inte kommer ge katten tillräckligt bra livskvalitet.

  • Guldnovan

    Pga ålder, avliva. Kattens väl går före människans önskan tycker jag. Oavsett ålder egentligen. 

  • Dexter dot com

    Att söva och plocka ut dåliga tänder flera gånger om året på en 19årig katt är enl mig inget alternativ. Hör om katten kan få ett värdig och smärtfritt liv om ni drar ut alla tänder på en gång. Om så är fallet hade jag valt det alternativet om inte hade katten fått somna in.
    Har ingen erfarenhet av FORL men av tandlossning hos hund och dom klarar galant av ett liv utan tänder.

  • ekonomiplugg

    Tack för alla svar, det hjälper mycket! Behöver nog inse att ibland är det rätta beslutet det tuffaste beslutet. Är bara lite rädd för att veterinären rekommenderar avlivning enbart pga hans ålder, det känns inte helt rätt. Men antagligen beror det väl på att det inte är rättvist att påbörja en lång behandling när kattens kropp antagligen är ganska svag pga åldern och att den extra tid han får inte är värd processen av en jobbig behandling. 

    Det sista svaret angående att ta ut alla tänder på en gång känns spontant som en bra idé, om det är möjligt. Jag får helt enkelt bolla med veterinären och lyssna på deras råd.

Svar på tråden Avliva eller behandla katt?