• Anonym (Undrar bara)

    Är passiv aggressivitet relationsvåld?

    Relationsvåld kan ju vara fysisk såväl som psykisk, men jag undrar om ena parten är passivt aggressiv är det relationsvåld?

    Jag har hört detta hävdas att passiv aggressivitet är lika illa som aggressivitet och utsätter man sin partner för passiv aggressivitet är detta relationsvåld. Lika illa som att slå sin partner. Jag vet inte om jag håller med om detta, därför önskar jag höra era åsikter och argument om detta.

    Exempel på passiv aggressivitet:

    Frun säger: "Min mamma skall sova över här från fre-sön"
    Mannen svarar: "Men vad roligt! Vilket underbart sätt att spendera en helg på ihop med din mamma, hon är ju inte alls kritisk mot precis allt du gör och är så trevlig." Han säger så men det är tydligt sarkastiskt och han menar motsatsen.

    Frun säger: "Vi skall börja äta mer vegetariskt"
    Mannen svarar: "Ja men vilken underbar idé! Särskilt eftersom jag är den som lagar mat. Jag ser verkligen fram emot att laga kikärtsbiffar och veganfalaflar!" Här är han väldigt sarkastisk, men istället för att säga ok då som du vill, jag lagar sån mat så pyser han ur sig aggressivitet och missnöje genom sin sarkasm. 

    Frun säger: "Du måste sluta vara så passivt aggressiv och lära dig säga vad du tycker"
    Mannen svarar: "Ja men vilken fantastisk idé, för när jag säger vad jag egentligen tycker blir det inte alls konflikt, sexstrejk och dålig stämning i två veckor" Där han uyttrycker precis motsatsen mot vad han egentligen tycker.

    Är det här med passiv aggressivitet relationsvåld? Lika illa som att slå? vad tycker ni?

  • Svar på tråden Är passiv aggressivitet relationsvåld?
  • Anonym (D)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2022-07-01 23:31:31 följande:
    Tråden är inte personlig, men jag måste flika in att lämna frun ensam med hennes mamma och åka och fiska istället för att vara hemma och stötta frun under helgen med sin mamma hade vart oerhört taskigt. Hon behöver honom där då mer än nånsin.
    Faile skrev 2022-07-01 23:17:23 följande:
    Om konversationen hade gått så här hade jag kallat det gaslighting: Frun säger: "Jag tänkte eventuellt bjuda in min mamma att sova här fredag till söndag? "Mannen svarar: "Men vad roligt! Vilket underbart sätt att spendera en helg på ihop med din mamma, hon är ju inte alls kritisk mot precis allt du gör och är så trevlig." Han säger så men det är tydligt sarkastiskt och han menar motsatsen. Frun säger: "Vi sfunderade på att börja äta mer vegetariskt?t"Mannen svarar: "Ja men vilken underbar idé! Särskilt eftersom jag är den som lagar mat. Jag ser verkligen fram emot att laga kikärtsbiffar och veganfalaflar!" Här är han väldigt sarkastisk, men istället för att säga ok då som du vill, jag lagar sån mat så pyser han ur sig aggressivitet och missnöje genom sin sarkasm. 
    Mannen gaslightar frun alltså menar du?

    Anonym (Undrar bara) skrev 2022-07-01 23:57:21 följande:
    För att hon är fruns mamma och det blir massiv guilt trip annars.

    Det låter som att frun behöver en rejäl dos terapi för att komma tillrätta med all skit hennes mamma utsatt (och utsätter) henne för. Det är orättvist att lägga ansvaret på maken. Det är inte han som har gjort sin svärmor till den hon är.
  • Anonym (Undrar bara)
    Anonym (D) skrev 2022-07-02 04:51:58 följande:

    Anonym (Undrar bara) skrev 2022-07-01 23:57:21 följande:
    För att hon är fruns mamma och det blir massiv guilt trip annars.

    Det låter som att frun behöver en rejäl dos terapi för att komma tillrätta med all skit hennes mamma utsatt (och utsätter) henne för. Det är orättvist att lägga ansvaret på maken. Det är inte han som har gjort sin svärmor till den hon är.
    Kanske är orättvist, men morsan ger mig sån jäkla ångest att jag faktiskt har kräks jag ibland så orolig är jag för att hon skall kritisera mig så behöver jag faktiskt honom där och att han är på gott humör. Så kan han gräla med henne eftersom de är som hund och katt (jag ÄLSKAR honom för det då är han så jävla underbar) Så han skulle inte åka iväg om hon skulle komma över...och nu är jag ganska så full och behöver lägga mig. Ursäkta för hela tråden den är rätt dum. 
  • Anonym (Buss)

    Hej
    nja jag tycker mer att det gillar ironi eller sarkasm utefter ditt första inlägg men inte passiv aggressivitet. Frågan är hur han beter sig i Övrigt? Är han aggressiv, fryser ut eller vägrar samarbeta för övrigt?

  • Anonym (D)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2022-07-02 05:01:49 följande:
    Kanske är orättvist, men morsan ger mig sån jäkla ångest att jag faktiskt har kräks jag ibland så orolig är jag för att hon skall kritisera mig så behöver jag faktiskt honom där och att han är på gott humör. Så kan han gräla med henne eftersom de är som hund och katt (jag ÄLSKAR honom för det då är han så jävla underbar) Så han skulle inte åka iväg om hon skulle komma över...och nu är jag ganska så full och behöver lägga mig. Ursäkta för hela tråden den är rätt dum. 

    Du behöver mer hjälp än vad han kan ge dig. Han kan lindra lite i stunden, men du behöver ta tag i roten på problemet. Ta hjälp av ett proffs! Det går att lära sig att stå upp för sig själv.
  • Kockobello
    Anonym (Undrar bara) skrev 2022-07-02 05:01:49 följande:
    Kanske är orättvist, men morsan ger mig sån jäkla ångest att jag faktiskt har kräks jag ibland så orolig är jag för att hon skall kritisera mig så behöver jag faktiskt honom där och att han är på gott humör. Så kan han gräla med henne eftersom de är som hund och katt (jag ÄLSKAR honom för det då är han så jävla underbar) Så han skulle inte åka iväg om hon skulle komma över...och nu är jag ganska så full och behöver lägga mig. Ursäkta för hela tråden den är rätt dum. 
    Jag tycker att du ska säga upp kontakten med din mamma. Du ska inte umgås med människor du mår så dåligt av. 
  • sextiotalist

    Nej, hade sambon eller jag bestämt saker över huvudet på varandra på det sättet,  så hade vi absolut kunnat svara varandra på det sättet och inte tolkat det som passiv aggressivitet. 
    Både jag och sambon hade förstått exakt vad den andra menade 

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2022-07-01 23:31:31 följande:
    Tråden är inte personlig, men jag måste flika in att lämna frun ensam med hennes mamma och åka och fiska istället för att vara hemma och stötta frun under helgen med sin mamma hade vart oerhört taskigt. Hon behöver honom där då mer än nånsin.
    Faile skrev 2022-07-01 23:17:23 följande:
    Om konversationen hade gått så här hade jag kallat det gaslighting:

    Frun säger: "Jag tänkte eventuellt bjuda in min mamma att sova här fredag till söndag? "
    Mannen svarar: "Men vad roligt! Vilket underbart sätt att spendera en helg på ihop med din mamma, hon är ju inte alls kritisk mot precis allt du gör och är så trevlig." Han säger så men det är tydligt sarkastiskt och han menar motsatsen.

    Frun säger: "Vi sfunderade på att börja äta mer vegetariskt?t"
    Mannen svarar: "Ja men vilken underbar idé! Särskilt eftersom jag är den som lagar mat. Jag ser verkligen fram emot att laga kikärtsbiffar och veganfalaflar!" Här är han väldigt sarkastisk, men istället för att säga ok då som du vill, jag lagar sån mat så pyser han ur sig aggressivitet och missnöje genom sin sarkasm. 

    Mannen gaslightar frun alltså menar du?
    Om du har såna problem med din morsa så bjud inte hem henne!!

    Du har ingen aning om vad gaslighting innebär. Det skulle t ex vara att han förnekar känslor som du har. Sarkasm är inte gaslighting.

    Och varför står du inte för vad du själv gör i relationen, som är passivt aggressivt?
  • fornminne

    Nu verkar tråden inte vara helt seriös och TS verkar ha  betydligt större problem än vad som framkommit hittills. 

  • Anonym (Mman)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2022-07-01 20:42:52 följande:
    Så bara för att en relation är sunkig är det ok med relationsvåld?
    Läskunnig? Var skrev jag det? 
    Dock anser jag inte det du beskriver som relationsvåld. 
  • Anonym (Linn)

    Jag håller med om att passiv aggressivitet kan vara en form av relationsvåld.
    Men inte i de exempel du ger. Där låter det mer som en uppgiven man med en krävande fru som anser sig ha rätt att bestämma över honom. 

    Varför säger hon åt honom att de nu ska börja äta vegetariskt? Om det är han som lagar maten hemma så får hon väl diskutera saken med honom samt säga att hon nu kommer att ta ett större ansvar för maten.
    Varför bjuda in elaka mamma, utan att diskutera med mannen först? Särskilt när hon utgår ifrån att han ska ta mamman hela helgen så frun slipper men samtidigt kan lindra sitt dåliga samvete tack vare mannen. Det är totalt ohållbart och inte något man kan kräva av sin partner. 

  • Anonym (Lollo)

    Har bara läst ts nu för att inte påverkas av andras svar.


    I dina exempel ser jag bara en man som är tydlig med vad han tycker och väljer att uttrycka det med ironi, vilket sällan ger konstruktiva samtal. 


    Och så verkar frun i paret dålig på att stämma av läget och styr och befaller på ett väldigt otrevligt sätt. 


    Låter som en haltande relation med två människor som inte kan kommunicera med varandra. 

  • ostmannen

    Hade jag blivit anklagad för psykisk misshandel eller att frun likställer det med att slåss pga liknande kommentarer hade jag lämnat den relationen direkt. Jag hade varit rädd för vilka anklagelser som hade kommit härnäst.

  • Kockobello
    ostmannen skrev 2022-07-02 10:27:51 följande:

    Hade jag blivit anklagad för psykisk misshandel eller att frun likställer det med att slåss pga liknande kommentarer hade jag lämnat den relationen direkt. Jag hade varit rädd för vilka anklagelser som hade kommit härnäst.


    Fullt rimlig reaktion.
  • Tecum
    Aniiee skrev 2022-07-01 20:52:18 följande:
    Förlåt, men tar man beslut över huvudet på sin partner såär man precis lika "våldsam" som de syrliga kommentarerna tillbaka. 
    Klockren analys!
  • Anonym (Undrar bara)

    Förlåt för en tramsig tråd, var inte helt nykter. Hade hört detta att passiv aggressivitet är misshandel så därför blev det roligt (menar inte att provocera någon som blivit utsatt för relationsvåld det här är bara min dåliga humor) att hävda att han misshandlar mig varje gång han är passivt aggressiv.

    Att han måste göra som jag säger, dessutom utan att svara passivt aggressivt, han får bara svara glatt annars är han hustrumisshandlare. Ok det här är långt över gränsen för normal humor, sorry.

    Jag älskar honom oerhört mycket och han är ett enormt stöd för mig särskilt gentemot min mor. Därför blev jag lite provocerad när någon föreslog att han skulle åka och fiska när hon är på besök. Fick sån jäkla ångest bara av tanken på att inte han är där när hon är där. För han kan hantera henne, eller ja typ. Han är inte rädd för henne, och då kritiserar hon honom istället och jag slipper ta det.

    Utan honom kan jag få en panikångestattack och kräkas så nervös blir jag om jag skall tex. laga mat åt henne för jag vet att hon kommer kritisera mig. så han måste verkligen vara hemma om hon hälsar på. Han kan ta det mycket bättre, om hon är kritisk mot maten han lagar så ger han henne en gorbypirog istället och så blir hon skitsur på honom och så slipper jag ta det. Eller om mamma säger att jag är fet och borde banta och klagar på det så säger han att men gud vad gammal du ser ut du borde spruta in ännu mer botox, flera liter botox och så blir hon arg på honom istället. Han är underbar på det sättet.

    Inte helt sunt att göra så men han gör det möjligt att jag skall kunna ha en relation med min mor öht. och slippa bli guilt trippad och må skit. 

  • Tecum
    Anonym (Undrar bara) skrev 2022-07-02 13:38:23 följande:
    Förlåt för en tramsig tråd, var inte helt nykter. Hade hört detta att passiv aggressivitet är misshandel så därför blev det roligt (menar inte att provocera någon som blivit utsatt för relationsvåld det här är bara min dåliga humor) att hävda att han misshandlar mig varje gång han är passivt aggressiv.

    Att han måste göra som jag säger, dessutom utan att svara passivt aggressivt, han får bara svara glatt annars är han hustrumisshandlare. Ok det här är långt över gränsen för normal humor, sorry.

    Jag älskar honom oerhört mycket och han är ett enormt stöd för mig särskilt gentemot min mor. Därför blev jag lite provocerad när någon föreslog att han skulle åka och fiska när hon är på besök. Fick sån jäkla ångest bara av tanken på att inte han är där när hon är där. För han kan hantera henne, eller ja typ. Han är inte rädd för henne, och då kritiserar hon honom istället och jag slipper ta det.

    Utan honom kan jag få en panikångestattack och kräkas så nervös blir jag om jag skall tex. laga mat åt henne för jag vet att hon kommer kritisera mig. så han måste verkligen vara hemma om hon hälsar på. Han kan ta det mycket bättre, om hon är kritisk mot maten han lagar så ger han henne en gorbypirog istället och så blir hon skitsur på honom och så slipper jag ta det. Eller om mamma säger att jag är fet och borde banta och klagar på det så säger han att men gud vad gammal du ser ut du borde spruta in ännu mer botox, flera liter botox och så blir hon arg på honom istället. Han är underbar på det sättet.

    Inte helt sunt att göra så men han gör det möjligt att jag skall kunna ha en relation med min mor öht. och slippa bli guilt trippad och må skit. 
    Ni låter helt dysfunktionella alla tre, bryt med mamma istället så slipper du vara rädd för henne. Vad tillför hon i ditt liv?
  • Anonym (I)

    Låter snarare som stackars din man som behöver leva med dig.

  • Anonym (Nej)
    ostmannen skrev 2022-07-02 10:27:51 följande:

    Hade jag blivit anklagad för psykisk misshandel eller att frun likställer det med att slåss pga liknande kommentarer hade jag lämnat den relationen direkt. Jag hade varit rädd för vilka anklagelser som hade kommit härnäst.


    Nästa anklagelse blir våldtäkt, var så säker.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Undrar bara) skrev 2022-07-02 13:38:23 följande:

    Förlåt för en tramsig tråd, var inte helt nykter. Hade hört detta att passiv aggressivitet är misshandel så därför blev det roligt (menar inte att provocera någon som blivit utsatt för relationsvåld det här är bara min dåliga humor) att hävda att han misshandlar mig varje gång han är passivt aggressiv.

    Att han måste göra som jag säger, dessutom utan att svara passivt aggressivt, han får bara svara glatt annars är han hustrumisshandlare. Ok det här är långt över gränsen för normal humor, sorry.


    Inte ett dugg jävla roligt, särskilt som det finns kvinnor som på riktigt utsätts för hemskheter.
Svar på tråden Är passiv aggressivitet relationsvåld?