• Sun 3 Jul 2022 22:23
    4065 visningar
    4 svar
    4
    4065

    Ge mig era bästa tips på god och enkel campingmat!

    Nu är det dags att tältcampa igen. Jag är såå trött på gulaschsoppa, korv med bröd och mjukost på tub. Jag behöver tips på god och enkel mat att ta med på campingen. Gärna så lite som möjligt i kylväskan. Vi ska även spendera en hel dag på Blå Jungfrun där det inte finns affärer eller restauranger, så där behöver vi mat som vi kan förbereda redan på campingen. 

  • Svar på tråden Ge mig era bästa tips på god och enkel campingmat!
  • Sun 3 Jul 2022 22:32
    #1

    Pinnbröd, stekpannebröd, bröd på stekhäll.
    Blanda mjöl,salt och ev bakpulver i behållare hemma tillsätt sedan vatten.
    Frys marinerat kött i en klump det tar ett par dagar innan det tinat.
    Koka soppa
    Ägg är kanonmat
    Salami, torkad frukt

  • Sun 3 Jul 2022 22:54
    #2

    Portionen under tian har en del som fokuserar på just stormköksmat. Supergoda rätter - och billiga så klart då det ska kosta under tian per portion. 


    https://undertian.com/ataute/

    Vi brukar annars göra en slags chili con carne. Ta med vita böner i tomatsås, en rökt, kryddad korv, en lök, lite vitlök, paprika om man vill, och kryddor som man kan blanda ihop i rätt mängd hemma och ta med i liten påse. Vi använder paprikapulver, lökpulver, vitlökspulver, oregano, salt och peppar. Väl på plats slänger man bara allt i stormköket och kokar. Vill man ha något till kan man ta med sig riven västerbottenost, nachoschips eller göra pinnbröd. 


    Annars är tortillabröd ellee pitabröd med tonfisk imoch valfria grönsaker vanlig camping/picknickmat för oss. 


    Pannkakssmet som man tar med i en ketchupflaska och steker på öppen eld eller stormkök är också jättegott. 


    En annan favorit är gnocchi som man kokar och sen blandar med körsbärstomater och fetaost. 




  • Mon 4 Jul 2022 08:05
    #3

    Alla konserver funkar väl eller menar du det blir för tungt?

  • Kodia
    Mon 4 Jul 2022 20:21
    #4

    Det var någon annan som frågade ungefär samma sak, och som jag svarade då, så jag länkar till den tråden, och så får du återkomma med frågor! www.familjeliv.se/forum/thread/81659657-talta-med-barn-pa-camping-i-sommar-utan-el

Svar på tråden Ge mig era bästa tips på god och enkel campingmat!