• jvdsmk

    6-åring med sent tal - finns det något mer att göra?

    För att göra en lång historia kort: Min 6-åring gör sig inte förstådd av utomstående. Han började hos logoped när han var 3 år, vilket möjligtvis hjälpte lite grann i början, men det har hela tiden gått långsamt.


    Han har fått kolla hörsel och ÖNH vid två olika tillfällen, men man har inte hittat något sådant (dock medverkade han inte helt vid något tillfälle utan var lite motvillig men de tyckte det räckte) och gjort en bedömning hos psykolog.

    I höst börjar han i förskoleklass och tillsammans med skolan har vi anpassat tiderna och annat. Min partner kommer även få vara med, då sonen som sagt inte kan göra sig förstådd på egen hand (vi förstår honom dock då vi har lärt oss hans ord och uttal).

    Längre fram kommer BUP förmodligen göra en utredning, men jag tror inte att den kommer visa på något då det bara är just språket som är ett problem. Utöver det så kommer han gå hos logoped.

    Det jag funderar på är om det verkligen inte finns något mer att göra? Språkutvecklingen har gått så långsamt framåt senaste åren och jag önskar verkligen att vi kunde göra mer för honom.

    Är det någon som har något tips? Finns det något annat än logoped, även om det är något man får bekosta själv?

    Och finns det någon här som haft en 6-åring som varit väldigt försenad i talet men ?kommit i kapp? senare? I så fall: när kom barnet i kapp, och hur? Hur hjälper vi vår son på bästa sätt? Jag vill så gärna att han ska kunna göra sig förstådd, han älskar att prata men det kan inte vara kul att vi föräldrar måste översätta hela tiden.


    Jag kan tillägga att han förstår allt som sägs, det har han gjort länge, så han har inga problem med förståelse utan bara med talet/uttal.


    Jag kan tillägga att han förstår allt som sägs, det har han gjort länge, så han har inga problem med förståelse utan bara med talet/uttalet.

  • Svar på tråden 6-åring med sent tal - finns det något mer att göra?
  • Ellie

    Det finns Facebook- grupper för barn med språkstörning. Jag tror du kan hitta mer konkret hjälp där.

  • Seven Costanza

    Använder ni teckenspråk/takk? Annars vore det kanske något att överväga att ni lär honom nu under sommaren - kolla om skolpersonalen kan det eller kan lära sig de viktigaste tecknen så att de också kan kommunicera med honom medan ni utarbetar någon ytterligare lösning. 

  • brb92

    Vad har logopeden sagt? De gör ju också bedömningar på vad som är problematiskt.

  • Beya

    Hej! 
    Ville bara säga att jag är i en liknande situation. Har en dotter som är 6år. Hon är väldigt sen i talet men de flesta förstår det mesta iaf. Men hon blir så frustrerad och arg när någon inte förstår vad hon säger. Hon har fått diagnosen expressiv språkstörning. Hon får träffa en specialpedagog en gång i vecka. Någon mer hjälp har vi inte fått. 

  • TvillingmammaVästgöte

    Vår dotter var kraftigt försenad i talet när hon började förskoleklass och talar idag bra , hon har tagit studenten på teoretisk linje med hyfsade och fullständiga betyg och läser nu på teknisk högskola. 


    Det har varit en lång resa med blod,svett och tårar för både dottern och oss föräldrar. Vad har vi gjort? I princip allt vi fått tips om och kunnat göra:

    Talpedagog
    Logoped
    Speciallärare i svenska , fick kämpa mycket för att få detta!
    Speciallärare i engelska fanns inte på vår skola så det fick jag som mamma fixa, köpte olika pedagogiska program på nätet, köpte cd skiva och bok så att vi kunde lyssna på texterna och gå igenom engelska texterna innan de gjorde det i skolan så att hon skulle ha en chans.
    Dottern sjöng i kör från förskoleklass till årskurs tre, skulle vara bra för talet.
    Massor av lästräning hemma samt övningar från talpedagog. 
    Jag gick ner i tid för att kunna vara med mycket i skolan och hos talpedagogen.
    Lyssningsträning med Jias- metoden, var det som gav snabbast resultat för vår dotter.
    Viktigt: anpassade uppgifter och prov på låg och mellanstadiet, för att inte förstöra självkänslan.

Svar på tråden 6-åring med sent tal - finns det något mer att göra?