• Anonym (Ts)

    Sveriges miljöminister tog flyget till Almedalen.

    Vad anser ni om att Sveriges miljöminister Annika Strandhäll tog flyget till Almedalsveckan? Är det inte hyckleri? 

  • Svar på tråden Sveriges miljöminister tog flyget till Almedalen.
  • Anonym (PP)
    klyban skrev 2025-06-04 18:26:48 följande:
    Så inte längre sarkastiskt, sicken menlös diskussion du nu då haft när det inte ens var sarkastiskt längre.(Men det är lugnt, det förstod jag från tusendelen av sekunden och direkt efter det påståendet.
    Det var inlägget som DOM svarade på som eventuellt var sarkastiskt, läs gärna inlägg innan du svarar på dem. 
  • klyban
    Anonym (PP) skrev 2025-06-04 19:29:05 följande:
    Det var inlägget som DOM svarade på som eventuellt var sarkastiskt, läs gärna inlägg innan du svarar på dem. 
    Dom fyra orden är ändå ingen sarkasm över.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (diversia)
    Anonym (Lelle) skrev 2025-06-04 08:24:03 följande:

    Ja, färjor släpper tyvärr ut en hel del per passagerare. De snabbgående fartygen är värst, men den typen av fartyg är det inte så många som åker med ändå. De stora volymerna resande åker vanlig färja.

    Det man skulle kunna göra är att sänka farten på de vanliga färjorna.


    De kör redan så sakta de kan i förhållande till tidtabellen och man stänger av huvudmaskiner om man inte behöver alla för att hålla farten. 
  • Anonym (råger m)
    Anonym (diversia) skrev 2025-06-05 10:15:33 följande:
    De kör redan så sakta de kan i förhållande till tidtabellen och man stänger av huvudmaskiner om man inte behöver alla för att hålla farten. 
    Syftet med dessa kryssningsresor är ju att roa sej. Man går ju inte ens i land någonstans. 

    Lika sjukt som att boka ett flygplan och ha fest på ett flyg som åker
    runt östersjön. 
  • Anonym (diversia)
    Anonym (råger m) skrev 2025-06-09 14:10:14 följande:
    Syftet med dessa kryssningsresor är ju att roa sej. Man går ju inte ens i land någonstans. 

    Lika sjukt som att boka ett flygplan och ha fest på ett flyg som åker
    runt östersjön. 

    Fartygen transporterar främst trailers och långtradare och Viking Glory har tex 1500 lanemeter dvs den kan ta med sin 80st 18m trailers på en resa. Mellan Stockholm och Åbo så är det fyra avgångar per dygn så det är en och annan trailer som transporteras och därmed ett minskat utsläpp jämfört med att dessa skulle köra runt bottenhavet.


    De publika utrymmena för pax kostar inte mycket att släpa på men drar in bra på taxfreen, så utan den skulle det bara vara ropax-färjor i trafiken.


    Nu har dock Finnlines etablerat sig med två ropax-färjor mellan Kapellskär och Nådendal med totalt 5200 lanemeter, dessa är förstås utrustade med rejäla paxytor dom oxå. En investering på 5 miljarder SEK.


    Men för all del, ta bort TaxFreen och resenärerna flyttar till flyget och fartygen som blir kvar för nyttotransporten kommer vara lika långa och breda som de som finns i trafiken idag och förbruka lika mycket bunker. 

  • Anonym (råger m)

    Anders Ygerman ( Socialdemokrat ) hade otur idag.
    På väg till Visby med SAS å så krockade dom men en pippifågel
    just innan landning i Visby. Trist.
    Nu fickan ju åka tillbaka till Arlanda och flyga en gång till senare idag.
    Dubbel miljöbelastning. Skulle tagit båten. Gråter

  • klyban
    Anonym (råger m) skrev 2025-06-24 15:19:08 följande:

    Anders Ygerman ( Socialdemokrat ) hade otur idag.
    På väg till Visby med SAS å så krockade dom men en pippifågel
    just innan landning i Visby. Trist.
    Nu fickan ju åka tillbaka till Arlanda och flyga en gång till senare idag.
    Dubbel miljöbelastning. Skulle tagit båten. Gråter


    Och planet skulle ändå måste ha flugit bägge gångarna.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (råger m)
    klyban skrev 2025-06-24 15:41:17 följande:
    Och planet skulle ändå måste ha flugit bägge gångarna.
    Bra kommentar. Skall spara den.

    Nästa gång någon klagar på att jag flyger till Thailand skall jag säga:
    " Planet skulle ju ändå ha flugit " 
  • felix le chat
    Anonym (diversia) skrev 2025-06-04 08:07:41 följande:

    Viking Lines trafik på Helsingfors och Åbo sker med färjor som transporterar gods. Likaså Tallink Silja dito trafik.


    Vilka är kryssningsfartygen?


    Ja vi kan ju ta Viking Glory
    Går kl 20.00 åter dagen efter kl 19.00 
    Ingen ilandstigning. Inga lastbilar. 
    Enbart en fest på sjön , och 30 kubikmeter tjockolja senare är du
    tillbaka. 
  • klyban
    Anonym (råger m) skrev 2025-06-24 16:15:37 följande:
    Bra kommentar. Skall spara den.

    Nästa gång någon klagar på att jag flyger till Thailand skall jag säga:
    " Planet skulle ju ändå ha flugit " 

    LoL, du förstår inte alls inser jag.
    Då beslutet att ta flyget hade redan blivit taget, och att det är knappast passagernas fel att de fick åka två ggr.


     


    Men det är lugnt, förstår du vill glömma av den biten att de redan skulle flyga, och att det blev "två" ggr är som det är pga andra omständigheter.


    Och argumentationen jag svarade på att de försökte säga att de var bättre att åka färjan pga de flög "två" ggr, och att inget hade ändrat sig om de hade tagit båten.


     


    Vilken båt kan man ta til Thailand menar du???? Solig


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (diversia)
    felix le chat skrev 2025-06-24 16:21:29 följande:
    Ja vi kan ju ta Viking Glory
    Går kl 20.00 åter dagen efter kl 19.00 
    Ingen ilandstigning. Inga lastbilar. 
    Enbart en fest på sjön , och 30 kubikmeter tjockolja senare är du
    tillbaka. 

    1500 lanemeter på Glory, så det är 80st 18m trailers eller 584 bilar (hängdäck gör att det blir mer än 1500m för bilar) och man hinner lossa och lassa bildäck på den timmen man ligger i hamn.


    Sen kör Glory på LBG, dvs biogas.

  • Anonym (råger m)
    Anonym (diversia) skrev 2025-06-25 21:07:40 följande:

    1500 lanemeter på Glory, så det är 80st 18m trailers eller 584 bilar (hängdäck gör att det blir mer än 1500m för bilar) och man hinner lossa och lassa bildäck på den timmen man ligger i hamn.


    Sen kör Glory på LBG, dvs biogas.


    Vad har man för nytta av lanes om färjan aldrig går in till hamn ?
    Dom puttrar runt i 23 timmar medans folk dricker sprit
  • Anonym (diversia)
    Anonym (råger m) skrev 2025-06-26 10:36:56 följande:
    Vad har man för nytta av lanes om färjan aldrig går in till hamn ?
    Dom puttrar runt i 23 timmar medans folk dricker sprit

    Glory går mellan Stockholm och Åbo via Åland (Mariehamn och Långnäs).


    Viking och Silja har inga kryssningsfartyg.

    Gotland Alandia Cruises har dock Birka Gotland men jag gissar på att hon snart är borta för hon har aldrig gått med vinst.


     

     

Svar på tråden Sveriges miljöminister tog flyget till Almedalen.