Sveriges miljöminister tog flyget till Almedalen.
Vad anser ni om att Sveriges miljöminister Annika Strandhäll tog flyget till Almedalsveckan? Är det inte hyckleri?
Vad anser ni om att Sveriges miljöminister Annika Strandhäll tog flyget till Almedalsveckan? Är det inte hyckleri?
Ja, färjor släpper tyvärr ut en hel del per passagerare. De snabbgående fartygen är värst, men den typen av fartyg är det inte så många som åker med ändå. De stora volymerna resande åker vanlig färja.
Det man skulle kunna göra är att sänka farten på de vanliga färjorna.
Fartygen transporterar främst trailers och långtradare och Viking Glory har tex 1500 lanemeter dvs den kan ta med sin 80st 18m trailers på en resa. Mellan Stockholm och Åbo så är det fyra avgångar per dygn så det är en och annan trailer som transporteras och därmed ett minskat utsläpp jämfört med att dessa skulle köra runt bottenhavet.
De publika utrymmena för pax kostar inte mycket att släpa på men drar in bra på taxfreen, så utan den skulle det bara vara ropax-färjor i trafiken.
Nu har dock Finnlines etablerat sig med två ropax-färjor mellan Kapellskär och Nådendal med totalt 5200 lanemeter, dessa är förstås utrustade med rejäla paxytor dom oxå. En investering på 5 miljarder SEK.
Men för all del, ta bort TaxFreen och resenärerna flyttar till flyget och fartygen som blir kvar för nyttotransporten kommer vara lika långa och breda som de som finns i trafiken idag och förbruka lika mycket bunker.
Anders Ygerman ( Socialdemokrat ) hade otur idag.
På väg till Visby med SAS å så krockade dom men en pippifågel
just innan landning i Visby. Trist.
Nu fickan ju åka tillbaka till Arlanda och flyga en gång till senare idag.
Dubbel miljöbelastning. Skulle tagit båten.
Anders Ygerman ( Socialdemokrat ) hade otur idag.
På väg till Visby med SAS å så krockade dom men en pippifågel
just innan landning i Visby. Trist.
Nu fickan ju åka tillbaka till Arlanda och flyga en gång till senare idag.
Dubbel miljöbelastning. Skulle tagit båten.
Viking Lines trafik på Helsingfors och Åbo sker med färjor som transporterar gods. Likaså Tallink Silja dito trafik.
Vilka är kryssningsfartygen?
LoL, du förstår inte alls inser jag.
Då beslutet att ta flyget hade redan blivit taget, och att det är knappast passagernas fel att de fick åka två ggr.
Men det är lugnt, förstår du vill glömma av den biten att de redan skulle flyga, och att det blev "två" ggr är som det är pga andra omständigheter.
Och argumentationen jag svarade på att de försökte säga att de var bättre att åka färjan pga de flög "två" ggr, och att inget hade ändrat sig om de hade tagit båten.
Vilken båt kan man ta til Thailand menar du????
1500 lanemeter på Glory, så det är 80st 18m trailers eller 584 bilar (hängdäck gör att det blir mer än 1500m för bilar) och man hinner lossa och lassa bildäck på den timmen man ligger i hamn.
Sen kör Glory på LBG, dvs biogas.
1500 lanemeter på Glory, så det är 80st 18m trailers eller 584 bilar (hängdäck gör att det blir mer än 1500m för bilar) och man hinner lossa och lassa bildäck på den timmen man ligger i hamn.
Sen kör Glory på LBG, dvs biogas.
Glory går mellan Stockholm och Åbo via Åland (Mariehamn och Långnäs).
Viking och Silja har inga kryssningsfartyg.
Gotland Alandia Cruises har dock Birka Gotland men jag gissar på att hon snart är borta för hon har aldrig gått med vinst.