• Annajack

    vilket namn vi ska välja på vår lilla flicka Hailey eller Emma?

    Vi väntar vår lilla flicka om två veckor och gillar både Hailey och Emma men kan inte välja.  Vilket namn ska vi välja på vår lilla flicka Hailey eller Emma?

  • Svar på tråden vilket namn vi ska välja på vår lilla flicka Hailey eller Emma?
  • LaviniaLetitia

    Naturligtvis Emma. Det är gammalt och klassiskt. Hailey är ett WT-namn. Det finns även en väldigt tråkig association till det: den lilla bebisflickan som slogs ihjäl av sin far för att han ville vara ifred och spela dataspel, och vars mor inte förstod eller inte brydde sig hon heller, i Kristianstad för några år sedan, hette Hailey. 

  • smulpaj01
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-10 18:36:20 följande:

    Naturligtvis Emma. Det är gammalt och klassiskt. Hailey är ett WT-namn. Det finns även en väldigt tråkig association till det: den lilla bebisflickan som slogs ihjäl av sin far för att han ville vara ifred och spela dataspel, och vars mor inte förstod eller inte brydde sig hon heller, i Kristianstad för några år sedan, hette Hailey. 


    Det finns också en vacker ung kvinna som heter Haily Jane dotter till Eminem
  • nihka

    Vilket som. Hailey är ovanligare i Sverige men alla har väl ändå hört det med tanke på kometen. Emma var ju också en gång importerat från Tyskland och skulle man bara ta gamla namn skulle alla ha hetat typ Thor, Oden, Freja, Sten och Ylva idag.

  • nihka
    nihka skrev 2022-07-23 13:30:28 följande:

    Vilket som. Hailey är ovanligare i Sverige men alla har väl ändå hört det med tanke på kometen. Emma var ju också en gång importerat från Tyskland och skulle man bara ta gamla namn skulle alla ha hetat typ Thor, Oden, Freja, Sten och Ylva idag.


    Hoppsan den stavades visst Halley.
  • LaviniaLetitia
    nihka skrev 2022-07-23 13:30:28 följande:

    Vilket som. Hailey är ovanligare i Sverige men alla har väl ändå hört det med tanke på kometen. Emma var ju också en gång importerat från Tyskland och skulle man bara ta gamla namn skulle alla ha hetat typ Thor, Oden, Freja, Sten och Ylva idag.


    Nej asarnas namn (Tor Oden och Freja) skulle aldrig ha börjat användas som personnamn i så fall. 
  • LaviniaLetitia
    smulpaj01 skrev 2022-07-23 13:15:04 följande:
    Det finns också en vacker ung kvinna som heter Haily Jane dotter till Eminem
    DET är för mig ytterligare en negativ association. (Alltså, jag känner inte till tjejen, hon kan vara hur juste som helst. Men fenomenet att döpa sina barn efter kändisarnas barn.)
  • LaviniaLetitia
    nihka skrev 2022-07-23 13:34:32 följande:
    Hoppsan den stavades visst Halley.
    Ja, och upptäckaren hette dessutom så i . Det är typiskt WT att börja använda amerikanska och engelska efternamn som förnamn. Jag menar sådanaa som aldrig använts som förnamn där, före andra hälften av 1900-talet, som Jackson, Jasson och Dylan t.ex.. Ett stort antal gamla engelska pojknamn kan ju vara både för- och efternamn, eftersom det gamla brittiska namnskicket var sådant, att barnen fick sin fars förnamn som efternamn. (James, Thomas, Andrew, Richard... ibland la man till ett "s": Stephens, Peters...)
  • nihka
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-23 13:45:37 följande:
    Nej asarnas namn (Tor Oden och Freja) skulle aldrig ha börjat användas som personnamn i så fall. 
    Fast de användes. Namnet Oden kommer från Tyskland.

    Men ska man bara gå på människor skulle alla kvinnor ha hetat Embla och alla män Ask idag. Lite dåligt med variation kan jag tycka Glad
  • nihka
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-23 13:53:25 följande:
    Ja, och upptäckaren hette dessutom så i . Det är typiskt WT att börja använda amerikanska och engelska efternamn som förnamn. Jag menar sådanaa som aldrig använts som förnamn där, före andra hälften av 1900-talet, som Jackson, Jasson och Dylan t.ex.. Ett stort antal gamla engelska pojknamn kan ju vara både för- och efternamn, eftersom det gamla brittiska namnskicket var sådant, att barnen fick sin fars förnamn som efternamn. (James, Thomas, Andrew, Richard... ibland la man till ett "s": Stephens, Peters...)
    Du tänker som att heta Karl i förnamn eftersom det även finns som efternamn?
  • nnnnnnnn
    Annajack skrev 2022-07-05 17:40:58 följande:
    Vi väntar vår lilla flicka om två veckor och gillar både Hailey och Emma men kan inte välja.  Vilket namn ska vi välja på vår lilla flicka Hailey eller Emma?
    Det vet ni när barnet fötts, kanske blir det ett helt annat namn än dessa två när ni träffar barnet.
    Så är det för många tex för oss, vi har haft namn klart dvs 2 vi gillat och tänkt välja mellan när barnet fötts. Men när barnet väl kommit har vi gjort lite olika. Ett av barnen har fått det ena av de två uttänkta namnen men övriga har fått något vi inte ens tänkt på i förväg.

    Så låt det ta tid och strunta i vad andra skriver, säger och tycker!

    När ni har barnet framför er så kommer det kännas enklare att välja och är det omöjligt även då så får ni tänka på om ni vill ha ett "tråkigt" namn som funkar i alla lägen eller ett "modernt" namn som ni kommer behöva försvara och bokstavera. Vilket känns bäst för er?
  • FunkyTango

    Emma har namnsdag idag, så det är mitt förslag.

  • LaviniaLetitia
    nihka skrev 2022-07-23 14:20:47 följande:
    Du tänker som att heta Karl i förnamn eftersom det även finns som efternamn?
    Du förstod att jag menade "efternamn"! Jag har märkt att ibland när man fetstilsmarkerar ett ord här på Familjeliv, så försvinner hela ordet i stället. Och "Jasson" skulle såklart vara "Jason". Där får jag skylla på mitt tangentbord som börjat krångla. 

    Jag har aldrig stött på Karl som efternamn, men nästan allt finns ju - någon sällsynt gång. I Sverige har vi aldrig haft det brittiska namnskicket (att faderns förnamn blev barnens efternamn), utan här la vi till -son eller -dotter till hans förnamn, beroende på barnets kön. 

    Det är som jag säger, att många lågutbildade i USA inte förstår eller känner till detta med det brittiska namnskicket, och därför tror de att man kan ta vilket efternamn som helst och börja använda som förnamn. Det gör sådana namn väldigt stigmatiserande. Och tyvärr sprids de namnen sedan hit till Sverige också... Såg för övrigt en typisk anerikanssk WT-person på Facebook nyss, och hans son hette naturligtvis Crosby i förnamn...
  • LaviniaLetitia
    nihka skrev 2022-07-23 14:06:23 följande:
    Fast de användes. Namnet Oden kommer från Tyskland.

    Men ska man bara gå på människor skulle alla kvinnor ha hetat Embla och alla män Ask idag. Lite dåligt med variation kan jag tycka Glad
    Nej, Oden hette Wotan i Tyskland, där han också dyrkades som övergud för tusen år sedan... eller lite längre tillbaka, kristendomen kom ju dit först, innan de i sin tur skickade Ansgar hit till oss... I Wagners operor (Ringcykeln) heter han såklart fortfarande Wotan. Även andra mytiska gestalter från vikingatiden var kända i Tyskland, med delvis andra namn. Drakdödaren Sigurd hette t.ex. Siegfried i Tyskland, och Brynhild och Gudrun från samma hjältesaga hette Gutrune och Brünhilde (och gör så än såklart, i Tyskland).

    Riktiga människor har nog aldrig hetat Ask och Embla. Det är ett nytt fenomen att döpa sina barn efter sagofigurer och mytiska gestalter. 
  • nihka
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-23 22:15:42 följande:
    Du förstod att jag menade "efternamn"! Jag har märkt att ibland när man fetstilsmarkerar ett ord här på Familjeliv, så försvinner hela ordet i stället. Och "Jasson" skulle såklart vara "Jason". Där får jag skylla på mitt tangentbord som börjat krångla. 

    Jag har aldrig stött på Karl som efternamn, men nästan allt finns ju - någon sällsynt gång. I Sverige har vi aldrig haft det brittiska namnskicket (att faderns förnamn blev barnens efternamn), utan här la vi till -son eller -dotter till hans förnamn, beroende på barnets kön. 

    Det är som jag säger, att många lågutbildade i USA inte förstår eller känner till detta med det brittiska namnskicket, och därför tror de att man kan ta vilket efternamn som helst och börja använda som förnamn. Det gör sådana namn väldigt stigmatiserande. Och tyvärr sprids de namnen sedan hit till Sverige också... Såg för övrigt en typisk anerikanssk WT-person på Facebook nyss, och hans son hette naturligtvis Crosby i förnamn...
    Karl är både förnamn och efternamn om än mer ovanligt som efternamn, och det finns fler exempel.

    Fast det kan man. Man kan ta (nästan) vilket namn som helst, till och med hitta på ett och ha det som förnamn. Jag tycker det är helt OK och bidrar till mångfald och utveckling. Vi hade inte haft så många namn idag om inte tidigare generationer hade vågat sig på något nytt och det vore synd att sluta nu tycker jag.

    Vi lever i en mer global värld än tidigare och det vore konstigt om det inte också speglade vad vi heter.
Svar på tråden vilket namn vi ska välja på vår lilla flicka Hailey eller Emma?