FuckGoggleAskMe skrev 2022-07-10 00:58:37 följande:
Vad menar du med att det handlar om konton?
Tid brukar man inte skriva i gåvobrev eller testamenten.
Man kan inte ta tillbaka en gåva. Däremot kan personen som fått gåvan naturligtvis besluta sig för att ge en gåva tillbaka.
Man är fri att göra vad man vill för sina pengar, men om man minskat en betydande del av giftorätten inom tre år före skilsmässan, återgår det till boet. Enskild egendom kan man naturligtvis förvalta som man vill.
Man kan bolla hur man vill med en gåva, är bara bägge parter överens så kan man åter betala gåvan och man kan ge gåvan, det är helt upp till gåvogivaren och gåvomottagaren, du kanske glömde skriva gåvan ska inte utgöra förskott på arv, man betalar tillbaka gåvan för att sedan ges igen med rätt avtal, du kan göra detta hur många gånger du vill om bägge är överens, finns inga regler hur du bollar fram o tillbaka pengarna.
Tar man mitt ex sedan så har vi ett gemensamt konto där hon sedan råka lägga in 100k på jag flytta över dessa på ett annat konto, hon ringer vad fan händer, hur kunde du plocka ut dessa pengar, jag förklara det är ett gemensamt konto vi har sedan gammalt, för att sedan föra tillbaka på det gemensamma konto, hon flytta då dom till sina egna, Hon jobbar ändå på Nordea och kunde inte se att det var ett gemensamt konto, då länkat till våra vanliga personkonton. jag tyckte det var hur kul som helst, inte hon, men att få bort detta gemensamma konto har vi inte ens fått i dag, jag har försökt även mitt ex, men den finns ännu kvar, vet inte varför, support uppgav att vi bägge var tvungen o göra ändringen samtidigt, jag gjorde ändring men tydligen inte mitt ex, den finns där än i dag.
Dvs gåvoavsikt kan ändras på sekunder om bägge två vill det, gåvogivaren o gåvotagaren är överens.