• Anonym (hjälp)

Enskild egendom

Hur gör jag om jag vill att en viss summa ska undantas från bodelningen och vara min enskilda egendom?

Kan man skriva ett äktenskapsförord som säger att en summa om x kr utgör min enskilda egendom och är undantagen i en bodelning? t.ex. i händelse av en skilsmässa?

Kan man skriva så? Svara bara om ni vet och är säkra.

• Svar på tråden Enskild egendom
  • Anonym (Axiom)
    Anonym (Cornelia) skrev 2022-07-09 16:29:37 följande:
    Egentligen spelar det ingen roll nu när allt är upplyst och lätt att få information man kan in planera i förtid, lätt att skriva bort arv, enskild egendom osv. man bör bara tänka på detta i god tid.

Ta gåvobrev, du har ett särkullbarn, man vet tidigt om att kontakten med barnet kommer bli dåligt, man skriver gåvobrev på visst belopp, låter ex sina föräldrar styrka med bevittning. man får senare en ny familj.

Gåvobrevet sparar man i sin pärm med viktiga papper som följer dig i genom livet, sedan 40-50 år efter när ens tid är ute och arv ska delas kommer dessa gåvobrev fram som ska jämkas mellan barn och särkullbarn, med bestyrkt och bevittnad namnteckningar från personer långt bort i tiden blir det svårt för särkullbarn att bevisa att hen inte fått pengar i förtidigt arv då gåvobrev är en juridisk handling.

Allt handlar om planering, liknande med enskild egendom, vi alla vet hur systemet fungerar, samt fler o fler har gott om pengar, dessa gamla lagar tappa sin styrka ju mer utbildade folket blir, man hittar sätt att runda lagen. varav man snackar om att ev ta bort arvslagar då dessa börjar kringgås för lätt.
    Låter omständligt att tvinga föräldrar att skriva osant intygande 40 år i förtid och sen hålla reda på de pappren halva livet. Som så lätt kan komma bort...

Man kan annars skaffa medborgarskap i annat EU-land innan man dör och skriva i testamente att det landets lag ska gälla vid arvsskifte. Laglotten finns bara i Sverige, så då kan man fördela man arvet som man vill i sitt testamente.
  • Anonym (E)
    Anonym (Axiom) skrev 2022-07-09 18:43:23 följande:
    Låter omständligt att tvinga föräldrar att skriva osant intygande 40 år i förtid och sen hålla reda på de pappren halva livet. Som så lätt kan komma bort...

Man kan annars skaffa medborgarskap i annat EU-land innan man dör och skriva i testamente att det landets lag ska gälla vid arvsskifte. Laglotten finns bara i Sverige, så då kan man fördela man arvet som man vill i sitt testamente.

Eller så sköter man all lagligt och informerar sin blivande partner om upplägget. 

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
     Laglotten finns bara i Sverige, så då kan man fördela man arvet som man vill i sitt testamente.
    Detta har jag inte satt mig in i, men det skulle inte förvåna mig alls om detta var sant.

Detta med laglotten är för mig fullständigt vansinne, självklart ska man kunna göra något (eller alla) sina barn arvlösa om man så önskar.
    Mina tillgångar är mina o de ska jag ha full rätt att fördela som jag önskar efter min bortgång, finns inget som är mer logiskt, hur man än resonerar.
  • Anonym (Cornelia)

Man har liksom betyg o andra viktiga handlingar kvar, bara lägga det i samma pärm.

Nu är det inte så många EU länder som har riktade arv, England var ett sådant land, men inte EU nu. sedan får man söka sig till något muslimskt land, eller vet du om något Eu land där man kan skriva bort hela arvet?

Sedan handlar det om boende land, det räcker inte med att skriva sig i Spanien men leva mestadels i Sverige, kanske valet är för den fria sjukvården osv.(Spanien kan inte göra bröstarvinge arvlös)

Nej skriv bara papper o gåvobrev samt testamente, det räcker och är gjort på en handvändning när man väl gjort ett med en jurist, tänka bara på att använda samma ord som används i lagtexten, "tillhör och tillfaller" istället för "förvärvat o förvärvar"  samt makens och inte förvärvarens så ska ni se att det går bra.

Har gått igenom en bodelning med skrivna gåvobrev, dessa bedömdes efter sin helhet och blev inte ens ifrågasatta, men mamma är både kommunpolitiker och nämndeman, hon har lärt sig genom att sitta med i rätten.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Cornelia) skrev 2022-07-09 10:30:10 följande:
    Oftast handlar det om konton, låt säga du placerar ditt arv via gåvobrev/testamente, dessa pengar växer så det knakar, dvs du är inte låst till ett belopp på det enskilda kontot.
    Datum och tid på gåvobrev/testamente skriver man själva som gåvomottagare och givare, man kan även överföra flera gåvor under hela livet, man kan även ta tillbaka en gåva om bägge parter är överens att betala tillbaka. 

Kort fattat man är fri att göra vad man vill med sina enskilda pengar, så länge man håller dom separerade.
    Vad menar du med att det handlar om konton?
    Tid brukar man inte skriva i gåvobrev eller testamenten. 
    Man kan inte ta tillbaka en gåva. Däremot kan personen som fått gåvan naturligtvis besluta sig för att ge en gåva tillbaka. 
    Man är fri att göra vad man vill för sina pengar, men om man minskat en betydande del av giftorätten inom tre år före skilsmässan, återgår det till boet. Enskild egendom kan man naturligtvis förvalta som man vill. 
  • FuckGoggleAskMe

Laglott finns INTE bara i Sverige. Man behöver inte blir medborgare i ett land för att bestämma att den lagen ska tillämpas. 
  • Anonym (Cornelia)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-07-10 00:58:37 följande:
    Man kan inte ta tillbaka en gåva. Däremot kan personen som fått gåvan naturligtvis besluta sig för att ge en gåva tillbaka. 
    Man är fri att göra vad man vill för sina pengar, men om man minskat en betydande del av giftorätten inom tre år före skilsmässan, återgår det till boet. Enskild egendom kan man naturligtvis förvalta som man vill. 
    Man kan bolla hur man vill med en gåva, är bara bägge parter överens så kan man åter betala gåvan och man kan ge gåvan, det är helt upp till gåvogivaren och gåvomottagaren, du kanske glömde skriva gåvan ska inte utgöra förskott på arv, man betalar tillbaka gåvan för att sedan ges igen med rätt avtal, du kan göra detta hur många gånger du vill om bägge är överens, finns inga regler hur du bollar fram o tillbaka pengarna.
    Tar man mitt ex sedan så har vi ett gemensamt konto där hon sedan råka lägga in 100k på jag flytta över dessa på ett annat konto, hon ringer vad fan händer, hur kunde du plocka ut dessa pengar, jag förklara det är ett gemensamt konto vi har sedan gammalt, för att sedan föra tillbaka på det gemensamma konto, hon flytta då dom till sina egna, Hon jobbar ändå på Nordea och kunde inte se att det var ett gemensamt konto, då länkat till våra vanliga personkonton. jag tyckte det var hur kul som helst, inte hon, men att få bort detta gemensamma konto har vi inte ens fått i dag, jag har försökt även mitt ex, men den finns ännu kvar, vet inte varför, support uppgav att vi bägge var tvungen o göra ändringen samtidigt, jag gjorde ändring men tydligen inte mitt ex, den finns där än i dag.

Dvs gåvoavsikt kan ändras på sekunder om bägge två vill det, gåvogivaren o gåvotagaren är överens.
  • Anonym (Cornelia)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-07-10 00:58:37 följande:
    Skriver du inget gåvobrev så räknas det som förskott på arv om det är till ett av dina barn, du kan inte sedan år efter göra en efterkonstruktion att pengarna ska inte utgöras som förskott på arv, med ett datum långt efter själva utbetalningen, då kan den bestridas och utgöras som förskott, gåvan måste åter betalas och skrivas om med datum nära gåvans datum.
  • Anonym (Cornelia)

Sedan kan man fuska hur man vill, som bostadsrätt, lagen säger man måste vara skriven där man har sin dygns vila, men man kan enligt lagen även skriva sig inom kommunen, dvs jag har en husvagn, skriver mig där, dotter kan då få bostadsrätten via gåva och jag bo kvar och går inte under kap 7 under ärvdabalken, skatteverket kan checka upp men vad tror ni sannolikhet är att dom checkar upp en person en halv månad? dvs lika med noll.

Allt hänger på ärlighet när det handlar om arv, man skriver gåvobrev osv, men hur sanningsenliga dom är det ingen som kollar upp, som jag berättat om med boende i arv, bara ändra adress och ändå bo kvar sista tiden.

Har gjort detta med nybyggt hus, krav att inte skattas som företagare, är att du varit skriven där 1 år, första jag gjorde var o skruva upp en brevlåda, fanns varken hus eller något, men skriven där var jag, sålde sedan huset när det var klart, inte bott där en enda dag, skatta som vanlig husförsäljning, gjort detta två gånger.

Varav jag berättar detta om gåvobrev som inte utgör förskott på arv samt utgör enskild egendom, har även sålt hus på detta sätt, vi köpte bostaden tillsamman, jag betala allt, mitt ex lovade och bestyrkte att hon aldrig skulle kriga om min pengar om vi skilde oss, efter 9 år var det det första hon gjorde, hon kriga om allt från att hon betalt en hyra till att hon värderat huset, mina gåvobrev plocka ner hela domstolen, huset var köpt av förtidigt arv, dvs på pappret såg det ut som det, men inte verkligheten var pengarna var vinster från dessa två tidigare byggda hus i egen regi. men vi bollning av pengar mellan mamma o mig så framkom det att det var en gåva från henne som var en enskild egendom, svårare är det inte.

• Anonym (B)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-07-09 18:57:21 följande:
    Detta har jag inte satt mig in i, men det skulle inte förvåna mig alls om detta var sant.

Detta med laglotten är för mig fullständigt vansinne, självklart ska man kunna göra något (eller alla) sina barn arvlösa om man så önskar.
    Mina tillgångar är mina o de ska jag ha full rätt att fördela som jag önskar efter min bortgång, finns inget som är mer logiskt, hur man än resonerar.
    Det finns laglott i många andra länder, till exempel Brasilien, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Japan. Ungern mm.

Vill du skippa laglotten kan du flytta till UK till exempel.
  • Anonym (B)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-07-09 11:48:28 följande:
    Enskild egendom

Det bästa, enklaste och mest rationella vore istället att reformera alla dessa hopplöst föråldrade resonemang i juridiken kring äktenskap...

Eller att folk bara helt enkelt gav faan i att gifta sig, knappt ingen är ju religiös längre ändå, så vad spelar det för roll?
    Ha gärna en stor fest och fira att ni "är ihop" för släkt och vänner, fira med en resa o allt det där.... Men varför detta behov av att får det hela "på papper"?

Det enda äktenskap i praktiken är idag är att ge den av parterna med mindre tillgångar och/eller inkomster juridisk makt att tvinga till sig delar av den andra partens tillgångar vid separation.
    Det säger en hel del om intentionerna hos de som än idag förespråkar äktenskap.

Problemet är inte äktenskapet utan okunskap hos vissa. 
    Du har väl hört talas om sambolagen?

Blir man sambo utan att ha koll kan man också förlora massor av pengar.
    Med din resonemang bör alla förbli singlar eller särbo i alla fall.

Eller så kollar man upp det juridiska och skriver äktenskapsförord eller samboavtal . 

Anonym (B) skrev 2022-07-10 12:15:38 följande:

Problemet är inte äktenskapet utan okunskap hos vissa.

En annan mycket stor aspekt i det hela att ta hänsyn till är att väldigt många drar sig för att ta upp saker som ekonomin, andra uppgörelser och äktenskapsförord vid ev separation när de är i det inledande skedet av förhållandet och planerande av äktenskap.

Av rent naturliga skäl då detta görs i en mycket positiv anda som präglas av känslor av samhörighet, kärlek och planerandet ett framtida liv tillsammans.
    Att i det skedet komma dragandes med juridiskt bindande uppgörelser om ekonomisk fördelning vid ev separation är inget som faller sig naturligt för många.
    Det är även hos många förenat med skam.

Det är av den anledningen jag förespråkar en reformering av juridiken kring detta, så att det hela blev omvänt.
    Den part som önskar att bådas samtliga tidigare enskilda tillgångar framöver skall ingå i giftorättsgodset får komma dragandes med ett "tillägsavtal" som reglerar detta.
    Då skulle dessa "golddiggers" få visa sitt rätta jag redan i planeringsstadiet av äktenskapet, så att den andra fick en chans att dra sig ur och leta vidare efter en annan partner som heder och ryggrad. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-07-10 12:42:03 följande:
    En annan mycket stor aspekt i det hela att ta hänsyn till är att väldigt många drar sig för att ta upp saker som ekonomin, andra uppgörelser och äktenskapsförord vid ev separation när de är i det inledande skedet av förhållandet och planerande av äktenskap.

Av rent naturliga skäl då detta görs i en mycket positiv anda som präglas av känslor av samhörighet, kärlek och planerandet ett framtida liv tillsammans.
    Att i det skedet komma dragandes med juridiskt bindande uppgörelser om ekonomisk fördelning vid ev separation är inget som faller sig naturligt för många.
    Det är även hos många förenat med skam.

Det är av den anledningen jag förespråkar en reformering av juridiken kring detta, så att det hela blev omvänt.
    Den part som önskar att bådas samtliga tidigare enskilda tillgångar framöver skall ingå i giftorättsgodset får komma dragandes med ett "tillägsavtal" som reglerar detta.
    Då skulle dessa "golddiggers" få visa sitt rätta jag redan i planeringsstadiet av äktenskapet, så att den andra fick en chans att dra sig ur och leta vidare efter en annan partner som heder och ryggrad. 

Absolut , men det gäller samboskap också,  om bara den ena har råd att köpa lägenhet/hus. 
    Det är inte bara frågan om äktenskap.

Det självklara vore att alla behåller vad man äger så golddiggers har inget att hämta oavsett folk är gifta eller sambos.

Anonym (B) skrev 2022-07-10 14:00:00 följande:

Det självklara vore att alla behåller vad man äger så golddiggers har inget att hämta oavsett folk är gifta eller sambos.

Precis, mitt är mitt och ditt är ditt.
    Så länge man lever ihop så delar man naturligt på alla resurser, båda bor i samma hus, båda åker i samma bil, båda åker på samma semester, osv osv....

Men om/när man bestämmer sig för att sluta leva tillsammans med någon så väljer man även bort att dela sina tillgångar med denna.
    Då tar man helt enkelt sitt eget skit o går åt sitt håll, precis som den andra gör med sitt skit, hur enkelt som helst. 
Svar på tråden Enskild egendom