Definiera otrohet
Vad är otrohet för dig?
Är det bara att vara fysisk med någon annan eller även när man chattar, har onlinesex mm med någon annan? Vad anser ni?
Vad är otrohet för dig?
Är det bara att vara fysisk med någon annan eller även när man chattar, har onlinesex mm med någon annan? Vad anser ni?
Det handlar om att äta lunch med en manlig kollega. Om man inte tolererar det så är man svartsjuk.
Om man är nöjd I sitt förhållande men ändå har ett behov att lägga upp lite bilder som visar att man tränar och är snygg och flirta lite med de snyggaste tjejer som kommenterar. Vad fyller det för behov tror ni.
En del gillar ju uppmärksamhet.
Vad jag menar är: var kommer svartsjukan ifrån? Är den berättigad eller inte?
Om man aldrig fått en indikation på att ens partner är otrogen, varför ska man då bli svartsjuk om den äter lunch med en kollega av motsatt kön? Jag förstår inte.
Och om man tror att ens partner efter ett långt förhållande blir attraherad eller kär i en annan, då borde man väl börja i den ändan istället. För du tror väl inte att frånvaron av att luncha med kollegor gör att partnern inte blir kär i andra?
Vad mer ska ens partner inte få göra, eftersom allt kan tolkas som otrohet?
Jag har själv haft ett förhållande med en person som var svartsjuk, och ja, för att få någon slags frid hemma, var jag tvungen att låta bli att berätta vissa saker, annars blev det korsförhör.
Det centrala i diskussionen här är "som du inte kan berätta om hemma". Det saknas tillit i relationen och det kan inte enbart skyllas på en svartsjuk partner. Det kan vara det, men mest sannolikt saknas bra kommunikation och kanske olika syn på vad som är acceptabelt och inte. Att ducka diskussionen om vad som är ok eller inte leder inte till tillit.
Otrohet för mig ligger mycket i intentioner men också att man lever och agerar på ett sätt som är sjysst i relationen. Som inte gör min partner osäker. Som skapar känsla av förtroende hos min partner.
Notera gärna att jag utgår från hur jag ska agera hela tiden. Inte hur han ska agera. Passar inte våra stilar i att relatera till varandra, så kommer det skita sig. Och jag är inte främmande från att lämna om så krävs.
Men jag har en ganska snäv uppfattning om vad som är ok och inte. Jag har vänner som inte fattar att man ens kan vara trogen i en riktigt lång relation. För mig är det en fråga om inställning. Det är också inställning som hjälper till att skapa tillit tillsammans med kommunikation.
Trams att en person är svartsjuk för att man har olika gränser. Resultatet när det saknas tillit kan se olika ut. En del blir kontrollerande. Det funkar inte att ducka för ett sånt problem genom att sluta kommunicera, vilket många tycks tro är en lösning.
Vad jag menar är: var kommer svartsjukan ifrån? Är den berättigad eller inte?
Om man aldrig fått en indikation på att ens partner är otrogen, varför ska man då bli svartsjuk om den äter lunch med en kollega av motsatt kön? Jag förstår inte.
Och om man tror att ens partner efter ett långt förhållande blir attraherad eller kär i en annan, då borde man väl börja i den ändan istället. För du tror väl inte att frånvaron av att luncha med kollegor gör att partnern inte blir kär i andra?
Vad mer ska ens partner inte få göra, eftersom allt kan tolkas som otrohet?
Jag har själv haft ett förhållande med en person som var svartsjuk, och ja, för att få någon slags frid hemma, var jag tvungen att låta bli att berätta vissa saker, annars blev det korsförhör.
Jag pratar om att äta lunch med en kollega, inte att få göra som jag vill utan att bli ifrågasatt.
Jag pratar om att äta lunch med en kollega, inte att få göra som jag vill utan att bli ifrågasatt.
Det kan vara så, att det är något fuffens. Men då borde man ju märka det på andra sätt också. För en lunch är ju inte otrohet.
Men en anledning till att inte säga något är att man har en svartsjuk sambo. Om man vet att det blir krossförhör om man nämner det, så låter man bli.