• smc

Hjälp!! Vad gör jag nu?

Jag blev utkastad från vårt hem med 5 barn, jag hade inte gjort något fel, det var ägaren till huset som betedde sig vidrigt. 
    Bodde på billiga vandrarhem och i tält i det tre veckor ( kallade det semester för att avdramatisera det för barnen) och fick tag i en bostad tillslut. Men varenda krona har gått till boende under tiden, jag bad Soc om akutpengar men de sa nej då jag fått flera swishar. Ja det har jag, men jag har fått betala massor för tak över huvudet mm, har ändå försökt komma så billigt undan som möjligt...men nu i nya bostaden är det tomt, jag har ju börjat om med tomma skåp... 
    Jag måste ha mat nu...eller barnen måste ha mat iaf! Kyrkan? Har hört om det, men vad säger man? Går det fort? Jag har panik! 

• Svar på tråden Hjälp!! Vad gör jag nu?
  • Anonym (S)
    smc skrev 2022-07-12 17:30:17 följande:

Barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag. 
    Men det brukar inte vara några problem. 
    Det här är en extremsituation jag inte kunde drömma om att hamna i. 

Det kommer att komma fler tuffa situationer du inte har en aning om idag. 

Så skaffa dig ett jobb istället. Du måste väl kunna jobba i hemtjänsten om inte annat. Eller med städning. 
  • Kockobello
    smc skrev 2022-07-13 15:35:30 följande:

Jag har jobbat tidigare, men kunde inte jobba oregelbundna tider längre. 
    Ja, pant är absolut pengar det med, något man gärna glömmer när man har. Gillar konceptet de har på vissa ställen i Danmark, behöver du inte din pant själv så kan du ställa den på en speciell hylla på soptunnan så slipper den som behöver den mer rota bland skräpet  

Då lär du hitta ett annat jobb.
  • Kockobello

Hur är det bättre att vara hemlös och leta burk än att jobba? Om ett år eller om fem år, ska ni leta burk då också? Vad är planen?

• Anonym (T)

Hur har ni fått tag i mat idag ? 

• Anonym (X)

Vad har barnen ätit idag och hur gamla är dom? Vätska?

• Anonym (Pappan)

Har inte barnen en pappa som kan ta hand dom dom tills du ordnar upp allting?

• Anonym (T)

Varför skaffar man fem barn med en pappa som skiter I sina barn ? Kan inte kommit plötsligt. 

• Anonym (Viola)
    Anonym (T) skrev 2022-07-13 20:41:13 följande:

Varför skaffar man fem barn med en pappa som skiter I sina barn ? Kan inte kommit plötsligt. 

Varför skulle det inte ha kunnat komma plötsligt?
  • smc

Jag är som sagt aktivt arbetssökande, men kan inte ta oregelbundna tider. Väljer inte att inte jobba. 

Vem har sagt att jag ska va hemlös och leta burkar? 
    Jag sa bara att jag tyckte det va bra som de gjort i Danmark, för jag kom att tänka på det när ämnet burkar kom upp. Jag brukar inte behöva leta burkar, men lägger gärna mina lättillgängligt för dem som kan behöva dem? 

Nej, jag skaffade inte fem barn med en pappa som sket i dem, men när jag flyttade därifrån med dem så gjorde han det. 

De har fått mat hela tiden, inte helt enligt kostcirkeln men ingen av dem går hungrig! Jag sökte råd om hur man kan göra i min situation, ja jag har stor ångest och är i det närmaste desperat, men jag ger självklart mina barn mat på något sätt! Om dagen kom då jag verkligen inte kunde skaffa fram mat så skulle jag inte tveka en sekund på att låta dem vara någonstans där någon annan kunde det. 

• Anonym (Pappan)
    Anonym (T) skrev 2022-07-13 20:41:13 följande:

Det finns riktiga rötägg till pappor som fullständigt skiter i sina barn när det blir skilsmässa. Så jo det kan komma plötsligt, kanske för att dom på ngt sett vill straffa mamman till barnen. Men dom straffar barnen istället.
  • Tom Araya
    smc skrev 2022-07-12 13:42:40 följande:

Jag trodde det med, men de sa jag låg över normen pga swishar. Sen att jag betalat så mycket under tiden verkade inte spela nån roll. 

Har du fått ett officiellt beslut där de utrett och bedömt ditt behov samt gjort en sk normberäkning där det framgår hur de har räknat?

Har du kunnat styrka dina utgifter med kvitton eller kontoutdrag som visar vad du har betalat och vd du har betalat för?
  • Tom Araya
    Kockobello skrev 2022-07-13 15:44:22 följande:

Hur är det bättre att vara hemlös och leta burk än att jobba? Om ett år eller om fem år, ska ni leta burk då också? Vad är planen?

Konstig fråga... är det ett val TS har gjort?
  • Tom Araya
    Anonym (T) skrev 2022-07-12 15:17:43 följande:

Jag tror mycket, för jag vet vad det finns för folk som gillar köra med snyfthistorier.

Ring på grannen och förklara att du inte har mat till barnen så säger de säkert inte nej! Istället för att sitta här. Kanske borde barnen placerar någon annanstans då det verkar minst sagt väldigt ostabilt allting.

Du får närmare förklara varför det är fel att skriva här och be om råd?
    Bara det att du försöker ge TS råd om hur hon ska göra visar ju nyttan med tråden.
  • smc

Jag har visat utdrag där både inkomster och utgifter finns med. Har inte fått nåt papper på avslag, utan handläggaren gjorde en uträkning där jag låg klart över normen pga lån jag fått under tiden. 

• Tom Araya
    smc skrev 2022-07-13 22:25:08 följande:

Jag har visat utdrag där både inkomster och utgifter finns med. Har inte fått nåt papper på avslag, utan handläggaren gjorde en uträkning där jag låg klart över normen pga lån jag fått under tiden. 

De har alltså inte tagit emot din förfrågan som en ansökan om bistånd och behandlat den som sådan!? Inget ovanligt fulspel från det hållet, tyvärr.

Fick du beskedet muntligt eller via mail?

Ta kontakt igen, säg att situationen är akut och att du vill ha ett officiellt beslut.
  • smc

Muntligt på plats, handläggaren räknade och meddelade att jag låg över norm. Då hade jag ändå förklarat situationen och sagt att det var akut men väldigt tillfälligt. 

Nu har jag iofs bara imorgon kvar och jag får se till att lösa det på bästa sätt, får en liten slant på fredag för ett jobb jag gjort som tar oss över till barnbidraget med jäkligt god planering. 

Sen ska jag se till att fylla kyl/frys/skafferi och bygga upp vårat nya hem! Tid kommer det ta men vi lär uppskatta och värdesätta det på ett helt nytt sätt iaf! 

• EpicF
    smc skrev 2022-07-13 22:40:39 följande:

Muntligt på plats, handläggaren räknade och meddelade att jag låg över norm. Då hade jag ändå förklarat situationen och sagt att det var akut men väldigt tillfälligt. 

Nu har jag iofs bara imorgon kvar och jag får se till att lösa det på bästa sätt, får en liten slant på fredag för ett jobb jag gjort som tar oss över till barnbidraget med jäkligt god planering. 

Sen ska jag se till att fylla kyl/frys/skafferi och bygga upp vårat nya hem! Tid kommer det ta men vi lär uppskatta och värdesätta det på ett helt nytt sätt iaf! 

Du ska be att få en skriftligt beslut och sedan överklaga. Och i fortsättningen, inte ta emot pengar via swich. Allt som in på kontot räknas som inkomst, oavsett om man lånat pengar av nära och kära. 
  • smc

Jo jag vet, men hade inte alls tänkt att hamna i den här situationen...trodde jag kunde dra det hela vägen. 

• Tom Araya
    smc skrev 2022-07-13 22:40:39 följande:

Hamnar du i den situationen igen så kan jag säga att de inte får göra så. 
    Din förfrågan ska betraktas som en ansökan och för en sådan ska de lämna ett skriftligt beslut där de har gjort en bedömning era behov. Det är behovet som är avgörande för om du har rätt till bistånd. Att du eventuellt ligger över norm är inte ett giltigt avslagsskäl.
  • smc

Tack, bra att veta, om man skulle behöva det nån gång eller om någon annan som läser behöver  
    Jag kan säga att jag aldrig längtat så mycket efter en tallrik  köttbullar med potatis och brunsås som jag gör nu iaf! Ska aldrig mer klaga på att det är svårt att komma på maträtter... 

Svar på tråden Hjälp!! Vad gör jag nu?