• Livslevanden

Är lesbisk men flickvän är bi

Jag är en lesbisk ung kvinna och som lesbisk upplever jag en stor ensamhet då samhället är heteronormativt. Alla filmer, musik och i princip alla jag känner är hetero. Jag känner att jag inte kan relatera till heterosexuella relationer vilket känns jobbigt då många intryck handlar om just detta. Att som lesbisk leva med någon som är bi gör att vi inte har detta gemensamt. Jag känner mig väldigt ensam i mitt förhållande då jag är ensam i att tackla världen som lesbisk. Ensam i detta utanförskap. Jag känner att jag måste lära mig att acceptera att vara ensam i samhället utan henne som stöd, och att inte tackla detta tillsammans med henne känner jag tär väldigt mycket på mig och gör att jag bara känner mig mer och mer ensam. Hur ska jag kunna lära mig acceptera ensamheten? Hur ska jag kunna leva i ett förhållande där jag inte kan ha detta gemensamt? Jag hoppas någon förstår vad jag menar??

• Svar på tråden Är lesbisk men flickvän är bi
  • Anonym (kan relatera)

Jag förstår vad du menar, jag själv känt liknande när jag lärde mig att upptäcka mig själv och min sexualitet som bög. Jag förstår vikten av att känna representation, och jag förstår hur det är att känna sig ensam i sin sexualitet, men jag vet även att det finns många sätt att komma ifrån den känslan.

För det första, du är inte ensam, det må låta cliche men det stämmer. Att din flickvän är bi innebär att hon troligen upplevt mycket av det du upplever just nu. Har du testat att prata med henne om att detta? Hon vet troligen vad du går igenom och kanske kan hjälpa dig. Jag rekommenderar även att vända dig till en kurator eftersom de ofta har väldigt bra matnyttiga råd och att det kan kännas otroligt skönt att ha en "tredjepart" som man kan prata med.

Som någon annan sa, det finns musik av lesbiska artister. Detta var det första sättet som jag själv använda för att känna att jag inte var ensam. Jag har inte full koll på vilka lesbiska artister som finns där ute, men jag har lyssnat en hel del på Girl in Red, Hayley Kiyoko och LP som alla råkar vara lesbiska, det kan vara en början, google hjälper dig att hitta fler :) Utöver musik finns lesbiska i populärkultur överallt, vissa bättre och andra sämre. Kan starkt rekommendera Heartstopper (serietidning som finns gratis på nätet, finns även som en netflixadaption om du hellre ser på tv-serie), visserligen är det lesbiska paret sidkaraktärer, men hela serien är skrivet på ett väldigt genuint sätt och är otroligt bra på att vissa representation.

Du hittar även hjälp i andra webbforum, reddit är nog ett bättre ställe om du vill komma i kontakt med andra som är lesbiska, r/LesbianActually och r/Lesbian kan vara två subreddits att kolla igenom.

• Anonym (??)

Lesbisk musik? Det intresserar mig om dennes musik fångar mig, inte vilket kön artisten blir kär i. 
    Jag tycker däremot att all reklam numer visar endast  samkönade par oavsett ämne. 
    Heterofobi kommer inte bli en grej men nu är det ett väldigt fokus på samkönade par. Det är lite Ottarvibbar i media nu tycker jag. 
    Förstår att man vill känna sig delaktig och finna förebilder men måste det alltid ske på bekostnad av någon annan? 

• Postman

Varför lägger du så enormt stor vikt vid sexuell läggning? Personligen skiter jag i vilken läggning som är kopplat till vad. Jag pratar med alla slags människor, jag lyssnar på musik som jag tycker är bra, se på filmer som tilltalar mig, kollat på sport som intresserar mig osv osv. Sexuell läggning är totalt ointressant. Sluta att värdera allt och försök att njuta av allt det goda du har omkring dig. Att majoriteten av det du ser och möter är heteroinfluerat är ju inte så konstigt med tanke på att majoriteten människor på jorden trots allt är hetro.

• Anonym (kan relatera)
    Postman skrev 2022-07-31 19:41:45 följande:

Varför lägger du så enormt stor vikt vid sexuell läggning? Personligen skiter jag i vilken läggning som är kopplat till vad. Jag pratar med alla slags människor, jag lyssnar på musik som jag tycker är bra, se på filmer som tilltalar mig, kollat på sport som intresserar mig osv osv. Sexuell läggning är totalt ointressant. Sluta att värdera allt och försök att njuta av allt det goda du har omkring dig. Att majoriteten av det du ser och möter är heteroinfluerat är ju inte så konstigt med tanke på att majoriteten människor på jorden trots allt är hetro.

Hon lägger ingen enorm stor vikt på sexuell läggning, samhället gör det. Inget av det hon känner är onormalt, det är något man inser när man växer upp i en sexualitet som inte överensstämmer med normen, jag misstänker att du inte har gått igenom en liknande period så förstår inte varför du försöker lämna tips?

Visst majoriteten är hetero, men runt 10% är inte det. Allt vi vill ha är lite media som inte är inkvoterad och som faktiskt är relaterbar. Det är sällsynt.

Anonym (??) skrev 2022-07-31 19:30:07 följande:

Lesbisk musik? Det intresserar mig om dennes musik fångar mig, inte vilket kön artisten blir kär i. 
    Jag tycker däremot att all reklam numer visar endast  samkönade par oavsett ämne. 
    Heterofobi kommer inte bli en grej men nu är det ett väldigt fokus på samkönade par. Det är lite Ottarvibbar i media nu tycker jag. 
    Förstår att man vill känna sig delaktig och finna förebilder men måste det alltid ske på bekostnad av någon annan? 

Ske på bekostnad av någon annan? Haha, tack för dagens stora skämt. Reklam sker på bekostnad av HBTQ-communitiyt, tror du vi har efterfrågat att bli reklampelare för företag? Inte riktigt...

• Postman
    Anonym (kan relatera) skrev 2022-07-31 20:20:31 följande:
    Hon lägger ingen enorm stor vikt på sexuell läggning, samhället gör det. Inget av det hon känner är onormalt, det är något man inser när man växer upp i en sexualitet som inte överensstämmer med normen, jag misstänker att du inte har gått igenom en liknande period så förstår inte varför du försöker lämna tips? Visst majoriteten är hetero, men runt 10% är inte det. Allt vi vill ha är lite media som inte är inkvoterad och som faktiskt är relaterbar. Det är sällsynt.    
    Lesbisk musik? Det intresserar mig om dennes musik fångar mig, inte vilket kön artisten blir kär i.  Jag tycker däremot att all reklam numer visar endast  samkönade par oavsett ämne.  Heterofobi kommer inte bli en grej men nu är det ett väldigt fokus på samkönade par. Det är lite Ottarvibbar i media nu tycker jag.  Förstår att man vill känna sig delaktig och finna förebilder men måste det alltid ske på bekostnad av någon annan? 
    Ske på bekostnad av någon annan? Haha, tack för dagens stora skämt. Reklam sker på bekostnad av HBTQ-communitiyt, tror du vi har efterfrågat att bli reklampelare för företag? Inte riktigt...

Varför skriver du till just mig, jag var knappast den ende här som gav synpunkter på inlägget. Dessutom är det fritt för var och en och svara. Gillar du inte mitt svar, hoppa över det. Hon tillskrev hela samhället, film musik osv, det tycker jag är enormt stor vikt. Om nu 90% är hetro så är det inte konstigt att det ser ut som det gör. Fick tycker jag mig se mer homopar i media. Långt, långt mer än för ca 10 år sen.
  • Päregröd

Du kan fortfarande ha lesbiska vänner som du kan dela de där andra sakerna med. Det är orimligt att förvänta dig att du ska kunna dela allt med en partner, det är förmodligen omöjligt att hitta en sådan och sätter väldigt mycket press på den människan att vara precis som du. Jag är bi och har aldrig kunnat dela specifika bi-saker med någon jag varit i ett förhållande med. Internet-grupper med andra bin har hjälpt mig att må bra genom att kontinuerligt kunna diskutera sånt som verken heteros eller homos kan relatera till. Du kanske kan hitta någon liknade grupp där du känner dig hemma?

• ClumsySmurf
    Anonym (kan relatera) skrev 2022-07-31 20:20:31 följande: #14
    Postman skrev 2022-07-31 19:41:45 följande:

Hon lägger ingen enorm stor vikt på sexuell läggning, samhället gör det. Inget av det hon känner är onormalt, det är något man inser när man växer upp i en sexualitet som inte överensstämmer med normen, jag misstänker att du inte har gått igenom en liknande period så förstår inte varför du försöker lämna tips?

Visst majoriteten är hetero, men runt 10% är inte det. Allt vi vill ha är lite media som inte är inkvoterad och som faktiskt är relaterbar. Det är sällsynt.

HBTQ 'communityt' har marknadsförts som en reklampelare för verklighetsfrånvänd ideologi och godhets signalering för de som vill gynna sej själv.
  • ClumsySmurf
    Livslevanden skrev 2022-07-18 15:08:34 följande:

Jag är en lesbisk ung kvinna och som lesbisk upplever jag en stor ensamhet då samhället är heteronormativt. Alla filmer, musik och i princip alla jag känner är hetero. Jag känner att jag inte kan relatera till heterosexuella relationer vilket känns jobbigt då många intryck handlar om just detta. Att som lesbisk leva med någon som är bi gör att vi inte har detta gemensamt. Jag känner mig väldigt ensam i mitt förhållande då jag är ensam i att tackla världen som lesbisk. Ensam i detta utanförskap. Jag känner att jag måste lära mig att acceptera att vara ensam i samhället utan henne som stöd, och att inte tackla detta tillsammans med henne känner jag tär väldigt mycket på mig och gör att jag bara känner mig mer och mer ensam. Hur ska jag kunna lära mig acceptera ensamheten? Hur ska jag kunna leva i ett förhållande där jag inte kan ha detta gemensamt? Jag hoppas någon förstår vad jag menar??

För stort fokus på på din sexuella läggning som identitet?
    Livslevanden skrev 2022-07-18 15:30:40 följande: #3
    Anonym (Sanna) skrev 2022-07-18 15:17:03 följande:
    Vad exakt är det i samhället som gör att du inte känner dig hemma, bara för att du är lesbisk? Jag menar, det mesta vi gör (arbetar, semester, hobbys, umgås med vänner, sköta hem osv) är ju samma för alla, oavsett vem vi ligger med. Du är väl mer än din sexualitet?
    Jag upplever att det finns en liten igenkänningsfaktor i samhället. Det är sällan jag ser ett annat gay-par, medans heteropar finns överallt. Det är svårt att hitta musik som är lesbisk eller att ens hitta en film som är bra och handlar om lesbiska. Att veta att ens flickvän inte upplever samma problem gör att jag känner mig ännu mer ensam i att vara ?annorlunda?, ännu mer ensam i känslan av att inte passa in.
    Är det någon slags lebb-bi grej att ens flickvän inte upplever samma problem som en själv?

• Ocdmänniska

Kan säga att jag som bisexuell inte relaterar heller till hetero världen, och då är jag även som kvinna tillsammans med en man. Så prova prata med din tjej så får du se att hon nog känner lika som dig 

• Aliona

Jag vet inte om det här hjälper dig, men jag är bisexuell och min fru lesbisk. Grejen är att jag inte känner mig som bisexuell även om jag alltid vetat att jag kan bli kär och attraherad av båda män och kvinnor. Istället har jag könns mig straight när jag har varit i förhållande med män och lesbiskt när jag varit i förhållande med kvinnor. När jag var i heteoförhållande så hade jag svårt att känna samhörighet med hbt-communityn för jag levde ju ett priviligerat heteronormativt liv. Idag, sedan 15 år, har jag levt och har barn med en kvinna, och då identifierar jag mig som lesbisk, för jag är kär i en kvinna, har sex med en kvinna, är förälder med en annan mamma, behöver brottas med samma homofobi och heteosexism som min fru, behöver lika ofta som hon rätta folk som felkönar min partner (tex frågar mig om pojkvän eller vårt barn om pappa), upplever samma obehag att behöva komma ut i vissa sammanhang, har samma sorg när jag behöver förklara för vårt barn varför pride firas osv. Just nu, i det lesbiska liv jag lever, är detvingen större skillnad mellan mig som har provat hetrolivet och hon som inte har det. 

Den enda skillnaden som jag kan se är vad du nämner om igenkänning i populärkultur. Jag kan nog lättare relatera till hetromusik, film osv än hon som inte har någon attraktion till män. Men det handlar om att jag minns hur det var, inte för att jag kan relatera till det nu. Just nu är jag ju bara intresserad av en enda person som är kvinna och känner noll och nada intresse för män. Vi struntar faktiskt för det mesta i att titta på film för vi blir bara så förbannat trötta på heteronormativiteten överallt. Tittar vi på straight-filmer så gör vi det med neutal vi observation, som en intressant historia och inte för att det speglar oss. 

Har du pratat med din flickvän om det här? 

• Anonym (Rulle)

Träffa rätt man bara så ?

Svar på tråden Är lesbisk men flickvän är bi