• Cocachins

    Försöka bli gravid hösten 2022

    Hej, någon mer som skulle önska bli gravid till hösten? Vi tänkte börja försöka nu i augusti 2022. Vore kul att följas åt. 


     

  • Svar på tråden Försöka bli gravid hösten 2022
  • Cocachins
    Katch91 skrev 2022-08-19 07:42:38 följande:

     


    Hur gammal är du? Frågar då jag också hade 28-30 dagar förut men senaste 1-2 åren har den blivit 24-26 dagar istället. Och jag har aldrig haft något preventivmedel förutom en kortare period när jag va 16.
    Jag är 30 nu och funderar på om det kan var lite åldersrelaterat att den kortas ner något. Men det känns ju som en bra start för dig nu denna cykeln att du kunnat kartlägga hyfsat när du hade förra : )


    Jag längtar som fasen nu till mitt fertila fönster öppnar! är nu på min femte blödardag och det börjar avta precis som en vanlig mens. Så jag förväntar mig lite fertilt sekret i nästa vecka redan. Är så sjukt pepp på lite barnagörande.

    Köpte ju lite ägglossningstester häromveckan för skoj skull och det stod på CB hemsida att jag kan börja testa med dem redan på söndag. Men jag tänker att jag börjar testa först när jag ser fertilt sekret:) Men ägglossning förväntas mot slutet av nästa vecka dessutom på vår barnlediga helg! Perfekta förutsättningar kan man säga.


    Jag är 35, har dock alltid haft en relativt kort men väldigt regelbunden cykel. Något ännu lite kortare nu då pga färre blödningadagar, jag tänker det har att göra med att jag tills ganska nyligen haft p-stav. Men vem vet, kanske är åldersrelaterat. 


    Härligt låter som nu har bra förutsättningar att pricka ägglossning denna gång! Jag har också kört lite med ögglossningsstickor men tycker det är svårt att tyda. Dock jag har rätt kraftiga ägglossningssmärtor därför vet jag ändå hehe, sen kan man alltid räkna bakpt i efterhand, ska vara ganska exakt 14 dagar mellan ägglossning och mens för de flesta kvinnorna så därför kan man räkna i efterhand när man troligen hade äl sist. Lycka tlll! 


     

  • Cocachins

    Hej, hur går det för er? Lyckades pricka äl rätt bra denna månad tror jag, så nu blir det att vänta på BIM ca den 12 till 14 sept.

  • Katch91
    Cocachins skrev 2022-08-31 18:52:23 följande:

    Hej, hur går det för er? Lyckades pricka äl rätt bra denna månad tror jag, så nu blir det att vänta på BIM ca den 12 till 14 sept.


    Hej :)
    samma här och är på ÄL+5 nu med BIM 10/9

    jah hamnade i ett annat forum där vi är rätt många nu med BIM i september. 


    BIM sept -22 heter den :) haka på

  • Ettanvandarnamn123

    Vi har legat varje dag i en vecka, ifall cykeln är kortare har vi nog prickat, men är den längre kan vi ha missat ÄL, har haft sån magont idag och igår så har inte kunnat få till det. Vi kör ju inte med ÄL test osv än :) 

  • Sucken

    Är på cykeldag 40 och har varken haft ägglossning eller mens än. Men det sker väl tillslut... Tungan ute

  • Cocachins
    Ettanvandarnamn123 skrev 2022-08-31 20:20:04 följande:

    Vi har legat varje dag i en vecka, ifall cykeln är kortare har vi nog prickat, men är den längre kan vi ha missat ÄL, har haft sån magont idag och igår så har inte kunnat få till det. Vi kör ju inte med ÄL test osv än :) 


    Tror du det är magont som i ägglossningssmärtor eller annat magont? 
  • Cocachins
    Sucken skrev 2022-08-31 21:53:48 följande:

    Är på cykeldag 40 och har varken haft ägglossning eller mens än. Men det sker väl tillslut...  // Tungan ute


    Segt att vänta! brukar du ha oregelbundet, hur gammal är du? Har du barn sedan tidigare? 
  • Cocachins
    Katch91 skrev 2022-08-31 20:19:57 följande:

    Hej :)
    samma här och är på ÄL+5 nu med BIM 10/9

    jah hamnade i ett annat forum där vi är rätt många nu med BIM i september. 


    BIM sept -22 heter den :) haka på


    Tack jag är med där <3
  • Sucken

    Cocachins: 

    Jag har haft oregelbunden mens hela tiden. Ätit p-piller sen jag var 17-18 år. Är 33 år nu. Det här är min första cykel på många är, så svårt att säga hur lång den kommer bli, men har för mig att mina cykler brukade vara runt 2-3 månader långa förr. Har inga barn sen tidigare och aldrig varit gravid. Ser verkligen fram emot min första ägglossning. =p

  • Cocachins
    Sucken skrev 2022-09-01 05:35:24 följande:

    Cocachins: 

    Jag har haft oregelbunden mens hela tiden. Ätit p-piller sen jag var 17-18 år. Är 33 år nu. Det här är min första cykel på många är, så svårt att säga hur lång den kommer bli, men har för mig att mina cykler brukade vara runt 2-3 månader långa förr. Har inga barn sen tidigare och aldrig varit gravid. Ser verkligen fram emot min första ägglossning. =p


    Jag förstår, kan ju vara lite klurigt att hitta ägglossningen om den inte är regelbunden. Tempar du eller stickor? 
  • Sucken
    Cocachins skrev 2022-09-01 18:33:28 följande:
    Jag förstår, kan ju vara lite klurigt att hitta ägglossningen om den inte är regelbunden. Tempar du eller stickor? 
    Jag tempar och har testat med stickor, men stickorna ger svaga streck hela tiden, så är svårt att pricka rätt. Har trott att jag varit påväg att få ägglossning, men ändå fått lika svaga streck som tidigare. Så kommer skippa äl-tester framöver. Blir bara en onödig kostnad. =)

    Använder du någon metod för att hitta ägglossningen eller känner du när det händer? 
  • Cocachins
    Hjärta
    Sucken skrev 2022-09-01 21:33:03 följande:
    Jag tempar och har testat med stickor, men stickorna ger svaga streck hela tiden, så är svårt att pricka rätt. Har trott att jag varit påväg att få ägglossning, men ändå fått lika svaga streck som tidigare. Så kommer skippa äl-tester framöver. Blir bara en onödig kostnad. =)

    Använder du någon metod för att hitta ägglossningen eller känner du när det händer? 

    Jag har lyxen (att i det här sammanhanget) ha väldigt kort och regelbunden cykel), baksidan av det är att det är ganska jobbig alla de år man inte ska skaffa barn. För mina hormoner är jättestarka, får värk i kroppen och lederna (har en kronisk sjukdom) både vid ägglossning och mens. Därför känner jag starkt av ägglossningens. Plus att den i princip alltid kmr exakt 7 dagar efter mensen slutat. Det är bra nu när man ska försöka få barn antar jag. Men annars är det ju superjobbigt. 

    Du kan inte få hjälp av vården på något vis att få igång lite mer regelbunden ägglossning? Hjärta

  • Sucken
    Cocachins skrev 2022-09-02 23:17:00 följande:
    Hjärta

    Jag har lyxen (att i det här sammanhanget) ha väldigt kort och regelbunden cykel), baksidan av det är att det är ganska jobbig alla de år man inte ska skaffa barn. För mina hormoner är jättestarka, får värk i kroppen och lederna (har en kronisk sjukdom) både vid ägglossning och mens. Därför känner jag starkt av ägglossningens. Plus att den i princip alltid kmr exakt 7 dagar efter mensen slutat. Det är bra nu när man ska försöka få barn antar jag. Men annars är det ju superjobbigt. 

    Du kan inte få hjälp av vården på något vis att få igång lite mer regelbunden ägglossning? Hjärta


    Ja, det låter inte alls roligt. Skönt då det blir lättare att pricka rätt, men jobbigt i det stora hela. Bra att du har regelbundet iaf. =) Har du/ni försökt länge med att bli gravid?

    Jo, jag hoppas att jag kan få hjälp då. Dom sa att jag kunde höra av mig då det är dags att försöka bli gravid, men jag tror nog att jag måste ha försökt ett tag innan. Men skulle jag inte få mens/ägglossning på tre månader kommer jag ringa dit iaf. 
  • Cocachins
    Sucken skrev 2022-09-03 11:11:12 följande:
    Ja, det låter inte alls roligt. Skönt då det blir lättare att pricka rätt, men jobbigt i det stora hela. Bra att du har regelbundet iaf. =) Har du/ni försökt länge med att bli gravid?

    Jo, jag hoppas att jag kan få hjälp då. Dom sa att jag kunde höra av mig då det är dags att försöka bli gravid, men jag tror nog att jag måste ha försökt ett tag innan. Men skulle jag inte få mens/ägglossning på tre månader kommer jag ringa dit iaf. 
    Ja du får göra det. Samtidigt läste jag att du nyligen slutat med p-piller och då kan det ju ta några månader att komma igång vad jag förstått. Men samtidigt har du ju haft oregelbundet även tidigare i livet därför kanske du heller inte ska vänta i onödan på om du kan få lite hjälp på traven. För känns tillräckligt svårt att pricka ägglossningen även när man vet när man har den. Så att leta helt utan att veta när den kmr tycker jag låter jätteklurigt med tanke på att ägget också bara lever i 12-24h, så man måste ju ligga rätt exakt när har ägglossning. Men beror ju iof på, ligger man alltid typ varannan dag då behöver man ju inte veta exakt när.. 
  • Sucken
    Cocachins skrev 2022-09-03 20:36:16 följande:
    Ja du får göra det. Samtidigt läste jag att du nyligen slutat med p-piller och då kan det ju ta några månader att komma igång vad jag förstått. Men samtidigt har du ju haft oregelbundet även tidigare i livet därför kanske du heller inte ska vänta i onödan på om du kan få lite hjälp på traven. För känns tillräckligt svårt att pricka ägglossningen även när man vet när man har den. Så att leta helt utan att veta när den kmr tycker jag låter jätteklurigt med tanke på att ägget också bara lever i 12-24h, så man måste ju ligga rätt exakt när har ägglossning. Men beror ju iof på, ligger man alltid typ varannan dag då behöver man ju inte veta exakt när.. 
    Aa, det kan ju vara pga pillren också, men är rätt säker på att den kommer vara fortsatt oregelbunden. Men får vänta och se ett tag. =) Så länge jag får min första cykel så kanske andra cykeln blir kortare. Ja, vi försöker hålla det till varannan dag nu för att inte missa ägglossningen. Men blir ju jobbigt i längden. Värst är det när jag jobbar 12-timmars natt. Då har man varken lust eller ork. =p
  • Cocachins
    Sucken skrev 2022-09-04 15:43:55 följande:
    Aa, det kan ju vara pga pillren också, men är rätt säker på att den kommer vara fortsatt oregelbunden. Men får vänta och se ett tag. =) Så länge jag får min första cykel så kanske andra cykeln blir kortare. Ja, vi försöker hålla det till varannan dag nu för att inte missa ägglossningen. Men blir ju jobbigt i längden. Värst är det när jag jobbar 12-timmars natt. Då har man varken lust eller ork. =p
    Haha nej jag känner med dig, det kan verkligen vara jobbigt om det känns schemalagt och blir ett måste. 

    Ja bäst är nog bara att leva på livet som vanligt och försöka att inte tänkta för mkt på det, inte för att jag tror att tänkande kan påverka fertilitet. Utan mera är ens egen skull så man behåller den mentala orken. För de allra flesta tar det ju iaf minst ett halvår till ett år att bli gravida. 
  • Sucken
    Cocachins skrev 2022-09-04 19:43:25 följande:
    Haha nej jag känner med dig, det kan verkligen vara jobbigt om det känns schemalagt och blir ett måste. 

    Ja bäst är nog bara att leva på livet som vanligt och försöka att inte tänkta för mkt på det, inte för att jag tror att tänkande kan påverka fertilitet. Utan mera är ens egen skull så man behåller den mentala orken. För de allra flesta tar det ju iaf minst ett halvår till ett år att bli gravida. 
    Ja, jag ska fokusera på att ändra livsstil och kosten nu, så kanske fertiliteten ökar och besvären minskar. Har fått mycket ledvärk dom senaste veckorna och trott att det berott på att jag kanske hållit på med telefonen för mycket. Har dock inte använt den mer nu än förr. Men då slog det mig igår att jag hade såhär innan jag åt p-piller också. Hade problem under hela min ungdom och trodde att det berodde på att jag använde händerna mycket i skolan (dator, pennor, m.m.), men nu insåg jag ju att det måste ha försvunnit efter jag börjat med p-pillren och nu kom det tillbaka igen. Så från och med idag ska jag sluta äta rent socker och försöka minska på gluten och mejeri. Är lite överviktig och har haft magbesvär i 15 års tid, så är väl på tiden att jag tar tag i min hälsa på riktigt.
Svar på tråden Försöka bli gravid hösten 2022