• Anonym (Jag)

    Elakt att vilja skriva kontrakt på att han inte har rätt till huset?

    Jag har varit hemmafru i närmare tjugo år. Under de åren har vi levt på min mans karriär som han byggt under vårt förhållande. Vi har levat gott ekonomiskt sett, men jag har aldrig haft annat än bb att röra mig med själv.. Då räknadea även det barnen behövdes in där. Han har alltid kunnat spendera som
    han vill däremot.

    Nu har saker förändrats och det är plötsligt jag som tjänar mest. Jag vill köpa ett nytt hem till oss, men jag vill stå på det själv, något han blir rasande över eftersom "han aldrig gjort så mot mig". Jag tycker dock det är en annan sak, jag var i beroendeställning och tog alla risker med att ta hand om hem och barn utan att ha något eget att falla tillbaka på. Jag fick kämpa som fan för att fixa jobb och lyckas så som jag gjort och nu när båda tjänar bra ser jag inte varför han ska ha rätt till halva huset jag köper.

    Vad tänker ni?

  • Svar på tråden Elakt att vilja skriva kontrakt på att han inte har rätt till huset?
  • Anonym (Stina)
    linani skrev 2022-07-22 14:28:23 följande:
    Men nånting måste du ju haft möjlighet att göra - plugga, nätverka, bli bra på en hobby - så att du nu tjänar bra med pengar. Du gick väl inte från "hemmafru 20 år" direkt till höginkomsttagare.
    Tycker din plan låter mycket märklig, nästan obehaglig, att du ska manipulera med honom till ny bostadsort, där han inte ska äga huset och sen inte kan flytta bort från utan att lämna barnen.
    Bara skilj dig och gör dig fri istället för att smida märkliga planer. Visa dina barn att vuxna kan  ha respektfulla relationer till varandra.
    Med tanke på att en vuxen man har gjort en 15-åring till sin hemmafru så tycker jag han får skylla sig själv om han slutligen är den som drar det kortaste strper. Han är precis lika vuxen och självständig som TS. Låter han sig manipuleras så är det hans problem. Om man nu ska använda samma moral du använder mot TS. Men det kanske är skillnad på män och kvinnor? Män manipulerar = kvinnors fel för att de låter sig bli utnyttjade. Kvinnor manipulerar = kvinnors fel som utnyttjar. Så praktiskt. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-22 14:23:49 följande:

    Efter vad TS beskrivit så har hennes enda egna pengar varit barnbidragen. Så hon har knappast levt i lyx även om hon haft de löpande kostnaderna betalda. 


    Det jag inte fattar med resonemanget hos er som tycker det är moraliskt förkastligt att köpa ett hus som enskild egendom: 

    Ni tycker alltså att det inte är elakt av hennes man att göra en 15-åring med barn, övertala henne att vara ekonomiskt beroende av honom, inte ge henne tillgång till ekonomin och resurserna i hushållet och motarbeta att hon skaffar ett jobb.  


    Däremot är det elakt av henne att för egna pengar köpa ett hus som hon inte vill ska ingå i bodelningen vid en eventuell skilsmässa. Han får bo där, han får möblera där, han har tillträde till huset. Men om de skiljer sig är huset enbart hennes.


    Ni väger dessa två attityder mot varandra och kommer fram till att hon är den omoraliska som ska läxas upp och lära sig att handla schysst och rättvist. 


    Det är för mig helt absurt. Visst har de ett märkligt äktenskap och jag personligen hoppas att TS skiljer sig. Men nu är ju inte det frågan. Frågan är om det är elakt att vilja ha ett hus som är helt ens eget om de skiljer sig. Som TS kan bo kvar i och som är hennes egendom. Som hon inte behöver sälja eller köpa ut maken ifrån eller flytta från för att han vägrar gå. 


    Jag tycker att med bakgrund av vad hon berättar så är det helt logiskt att äntligen börja se om sitt hus, bildligt talat. 


    Jag tycker att hennes man betett sig som en idiot.
    Men jag undrar hur TS ska få till det med äktenskapsord, enskild egendom kanske för båda, att enbart hon betalar huset osv, undrar om hon tänkt igenom allt.
    Och jag tror knappast att hon försörjt sig själv och sina barn enbart på BB. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-22 14:25:42 följande:
    Bra! Då är vi överens om att inte moralisera över hennes önskan att äga ett hus själv som ingen annan kan tvinga henne att flytta från eller sälja. Då kan vi släppa den diskussionen. 

    Jag har inte moraliserat över hennes önskan att äga huset själv. Jag har ifrågasatt om det går att lösa rent praktiskt, eftersom hon behöver ett äktenskapsförord för det. 


    Du läser in lite väl mycket i andras kommentarer. 

  • Anonym (J)
    linani skrev 2022-07-22 14:28:23 följande:
    Men nånting måste du ju haft möjlighet att göra - plugga, nätverka, bli bra på en hobby - så att du nu tjänar bra med pengar. Du gick väl inte från "hemmafru 20 år" direkt till höginkomsttagare.
    Tycker din plan låter mycket märklig, nästan obehaglig, att du ska manipulera med honom till ny bostadsort, där han inte ska äga huset och sen inte kan flytta bort från utan att lämna barnen.
    Bara skilj dig och gör dig fri istället för att smida märkliga planer. Visa dina barn att vuxna kan  ha respektfulla relationer till varandra.

     


    TS har väl startat många trådar om sitt liv och äktenskap mm. 
    Det är nog många som undrar hur har hon blivit höginkomsttagare samt tillräckligt rik att köpa ett hus  på några månader.

    Men det gick för J.K. Rowling , så man vet aldrig.

  • Anonym (Stina)

     


    Anonym (Frida) skrev 2022-07-22 14:42:57 följande:

    Jag har inte moraliserat över hennes önskan att äga huset själv. Jag har ifrågasatt om det går att lösa rent praktiskt, eftersom hon behöver ett äktenskapsförord för det. 


    Du läser in lite väl mycket i andras kommentarer. 


    du har bara ifrågasatt den rent praktiska genomförbarheten? Se nedan några av dina inlägg. Du moraliserar över att hon inte tar ut skilsmässa, över hur det påverkar barnen, över att hon låtit detta förhållande pågå så länge. Du får ha vilken åsikt du vill men försök inte påstå att du enbart diskuterar möjligheten att få maken att skriva på ett äktenskapsförord. 


     


    Anonym (Frida) skrev 2022-07-22 10:18:19 följande:

    Du har valt att vara i underläge, vilket var korkat. Varför förväntar du dig att han ska vara lika korkad? 


    Har du råd att köpa huset själv? 


    Anonym (Frida) skrev 2022-07-22 10:30:05 följande:

    Och efter 20 år är du lika omogen. Förlåt, men det är svårt att tycka synd om dig. Jag försvarar inte din man, tycker han är ett svin. Min ditt liv är ditt ansvar, och man kan inte skylla på något som hände för 15 år sedan i all evighet. 


    Du gör samma sak mot dina barn som dina föräldrar gjorde mot dig. Låter han diktera ditt liv. 


     


    Anonym (Frida) skrev 2022-07-22 10:59:24 följande:
    Håller med. Stackars barn. 
    Anonym (Frida) skrev 2022-07-22 14:31:26 följande:
    Ja, och ändå vill hon fortsätta leva med honom. Jag förstår lika lite som du hur hon tänker. 
  • linani
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-22 14:33:57 följande:
    Med tanke på att en vuxen man har gjort en 15-åring till sin hemmafru så tycker jag han får skylla sig själv om han slutligen är den som drar det kortaste strper. Han är precis lika vuxen och självständig som TS. Låter han sig manipuleras så är det hans problem. Om man nu ska använda samma moral du använder mot TS. Men det kanske är skillnad på män och kvinnor? Män manipulerar = kvinnors fel för att de låter sig bli utnyttjade. Kvinnor manipulerar = kvinnors fel som utnyttjar. Så praktiskt. 
    Men hur tänker du nu? Jag har över huvud taget inte uttalat mig om mannens beteende, om han hade frågat mig "tycker du att jag skaffa en 15-årig hemmafru som jag kontrollerar ekonomiskt" hade jag självklart svarat "nej, vilken usel och genomrutten idé". 

    Nu är det dock inte denna tänkta man som ställt frågan, utan TS, och då blir mitt svar att inte snärja in sig i manipulativa hämnbeteenden utan istället bryta sig fri från en uppenbart destruktiv relation. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-22 15:06:19 följande:

     


    du har bara ifrågasatt den rent praktiska genomförbarheten? Se nedan några av dina inlägg. Du moraliserar över att hon inte tar ut skilsmässa, över hur det påverkar barnen, över att hon låtit detta förhållande pågå så länge. Du får ha vilken åsikt du vill men försök inte påstå att du enbart diskuterar möjligheten att få maken att skriva på ett äktenskapsförord. 


     


    Anonym (Frida) skrev 2022-07-22 10:18:19 följande:

    Du har valt att vara i underläge, vilket var korkat. Varför förväntar du dig att han ska vara lika korkad? 


    Har du råd att köpa huset själv? 


    Anonym (Frida) skrev 2022-07-22 10:59:24 följande:
    Håller med. Stackars barn. 

    Som sagt, blanda inte ihop äpplen och päron. Jag har moraliserat över hennes livsval, men inte över hennes eventuella husköp. 


     

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Frida) skrev 2022-07-22 14:42:57 följande:

    Jag har inte moraliserat över hennes önskan att äga huset själv. Jag har ifrågasatt om det går att lösa rent praktiskt, eftersom hon behöver ett äktenskapsförord för det. 


    Du läser in lite väl mycket i andras kommentarer. 


     


    Hur var det nu? Jämför dessa två citat. Du flyttar målstolparna hela tiden och det är tämligen oklart vad du menar att du diskuterar. Att hon vill äga huset själv är ju ett resultat av det du kallar livsval. Så det blir ju bara ren semantik det du sysslar med. Men för att tolka dig välvilligt: du tycker att det är omoraliskt av henne att inte skilja sig? Om hon lät bli att köpa ett hus som enskild egendom vore det därmed ok att inte skilja sig? 


    Anonym (Frida) skrev 2022-07-22 15:09:18 följande:

    Som sagt, blanda inte ihop äpplen och päron. Jag har moraliserat över hennes livsval, men inte över hennes eventuella husköp. 


     


  • Anonym (Frida)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-22 15:22:14 följande:

     


    Hur var det nu? Jämför dessa två citat. Du flyttar målstolparna hela tiden och det är tämligen oklart vad du menar att du diskuterar. Att hon vill äga huset själv är ju ett resultat av det du kallar livsval. Så det blir ju bara ren semantik det du sysslar med. Men för att tolka dig välvilligt: du tycker att det är omoraliskt av henne att inte skilja sig? Om hon lät bli att köpa ett hus som enskild egendom vore det därmed ok att inte skilja sig? 


    Anonym (Frida) skrev 2022-07-22 15:09:18 följande:

    Som sagt, blanda inte ihop äpplen och päron. Jag har moraliserat över hennes livsval, men inte över hennes eventuella husköp. 


     


    Du gillar att tjafsar, förstår jag. 


    Jag tycker hon ska skilja sig, annars kan hon sluta gnälla på mannen. 


     

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Frida) skrev 2022-07-22 15:35:24 följande:

    Du gillar att tjafsar, förstår jag. 


    Jag tycker hon ska skilja sig, annars kan hon sluta gnälla på mannen. 


     


    Nej, däremot tycker jag att vuxna människor ska kunna reda ut sina egna argument. Det är alldeles för vanligt att folk på detta forum kastar ur sig åsikter som de sen menar att de inte har. Det är nyttigt att ibland titta på vad man faktiskt skriver och jämföra det med vad man menar. 


    I en normalbegåvad diskussion kan man inte först moralisera över att TS inte vill skilja sig, sedan påstå att man bara pratar om äktenskapsförord, sedan säga att man moraliserar men bara över vissa detaljer och avsluta med att säga att hon borde sluta gnälla eller skilja sig. Samt påstå att den som synar de förvirrade olika argumenten vill tjafsa. 


    du har nu gjort klart att du visst för en moralisk diskussion och därmed är precis vartenda svar till mig meningslöst. Du har lagt en timma på att ge mig rätt och detta helt i onödan. 

    Då är vi åter vid starten: varför moralisera över att hon vill köpa ett hus? svara inte bara känslomässigt utan red ut detta: varför ska hon inte göra allt för att se om sitt eget hus och skapa egen trygghet efter 20
    år med denne man? 

  • Anonym (Frida)
    Anonym (Stina) skrev 2022-07-22 15:51:12 följande:

    Nej, däremot tycker jag att vuxna människor ska kunna reda ut sina egna argument. Det är alldeles för vanligt att folk på detta forum kastar ur sig åsikter som de sen menar att de inte har. Det är nyttigt att ibland titta på vad man faktiskt skriver och jämföra det med vad man menar. 


    I en normalbegåvad diskussion kan man inte först moralisera över att TS inte vill skilja sig, sedan påstå att man bara pratar om äktenskapsförord, sedan säga att man moraliserar men bara över vissa detaljer och avsluta med att säga att hon borde sluta gnälla eller skilja sig. Samt påstå att den som synar de förvirrade olika argumenten vill tjafsa. 


    du har nu gjort klart att du visst för en moralisk diskussion och därmed är precis vartenda svar till mig meningslöst. Du har lagt en timma på att ge mig rätt och detta helt i onödan. 

    Då är vi åter vid starten: varför moralisera över att hon vill köpa ett hus? svara inte bara känslomässigt utan red ut detta: varför ska hon inte göra allt för att se om sitt eget hus och skapa egen trygghet efter 20
    år med denne man? 


    Jag borde skrivit det i klartext. Du tjafsar, du verkar gilla att tjafsa, men detta är inte en doktorsavhandling. Du gillar inte det jag skriver, fine. Jag kommer inte att svara dig mer.
  • Anonym (HJÄLP!!!!)
    Anonym (Jag) skrev 2022-07-22 08:37:39 följande:

    Nej han har inte betalat kläder eller dyl för mig eller barnen, det har jag fått spara till eller tagit på avbetalning. Självklart har han stått för det mesta i övrigt, men det har också gett resultatet att han valt så gott som varenda inredningsdetalj vi har. Saker jag köper som han inte gillar klagas det över tills de en dag försvinner. Husen har också alltid legat i områden han valt.
    Han var den som ville att jag skulle vara hemma och jag var ung och naiv och förstod inte den fulla innebörden av det. Ekonomin har jag försökt diskutera och sätta mig in i många gånger, men han vill inte att jag ska det. 

    Nu vill jag få välja var vi ska bo och jag vill ha tryggheten att veta att det är mitt om vi en dag separerar. 
    Han har skrivit mig på tidigare hus ja, men jag har aldrig fått några pengar av det. Han har även lagt beslag på pengar för saker jag sålt även om det varit jag som köpt dem från början med argumentet att det är "familjens pengar". Familjens pengar är synonym för pengar han bestämmer över.


    Varför är du kvar i en relation där du blir ekonomiskt misshandlad och kontrollerad?
  • Glinda från Oz

    Självklart ska ni köpa det tillsammans, jag hade också blivit sur. Han har försörjt sig i alla år för att du varit för lat för att jobba nu är det din tur att dela med dig. 

  • Anonym (Terese)
    Glinda från Oz skrev 2022-07-22 22:45:05 följande:

    Självklart ska ni köpa det tillsammans, jag hade också blivit sur. Han har försörjt sig i alla år för att du varit för lat för att jobba nu är det din tur att dela med dig. 


    Och mannen då som gjorde TS gravid som 15-åring när han var en vuxen man? Mannen som lät TS köpa barnkläder på avbetalning för att han inte ville betala för dem? Har han verkligen varit schysst de här åren och "delat med sig"?
Svar på tråden Elakt att vilja skriva kontrakt på att han inte har rätt till huset?