• Anonym (Luna)

    Hormonspiral levosert vs mirena. Erfarenheter?

    Efter många år med kopparspiral blev jag nu gravid och tankarna går därför åt att byta till hormonspiral. Hur har levosert eller mirena fungerat för er? 
    Har innan valt bort hormoner då jag är rädd för biverkningar som depression, humörsvängningar och acne.

  • Svar på tråden Hormonspiral levosert vs mirena. Erfarenheter?
  • Anonym (Bra)

    Det är bara att pröva och se. 
    Även jag var rädd, men då mensen bara tilltog och mina järnförråd var slut i kroppen så bestämde jag mig testa ändå.

    Mensen har minskat, det är skönt. Haft jobbiga långa mellanblödningar dock, minimängder men känns ofräscht. Ingen acne. Ingen viktuppgång att tala om, nåt kg och det kan bero på annat.

    Pms, den är jag lite konfunderad över nu. Har de två senaste månaderna varit väldigt nere, men även arg. Även om jag haft kraftig pms innan spiralen så är argheten något nytt. Ska följa med och se hur det utvecklar sig.

    Sen såklart preventivmedel man inte behöver tänka på. Så de positiva sidorna väger tyngre. :) Mina järnförråd håller sakta men säkert på att byggas upp. 

  • Anonym (Luna)

    Det blev en mirena till slut. Gyn ville sätta in levosert då den fungerade mycket bättre än den barnmorskorna använde och barnmorskan ville sätta in mirena då den var mycket enklare att sätta in än levosert, så blev så osäker vilken jag skulle välja. 
    Jag har också mycket riklig och långvarig mens. Ätit järntabletter 1 år nu pga låga järnvärden. Gyn hittade ett myom så beror troligt på det. 
    Jag har också små blödningar varje dag. Mörkt blod varje dag så jag tror att varje dag ska vara den sista, men inte. Hur länge har du haft din spiral?

Svar på tråden Hormonspiral levosert vs mirena. Erfarenheter?