• Anonym (Muntlig förhandling)

    Förvaltningsrätt - muntlig förhandling

    Då jag som icke juridiskt utbildad ska följa med som stöd för en person vid muntlig förhandling i förvaltningsrätten, så har jag några funderingar jag inte själv kunnat googla fram några bra svar på, men som det kanske här finns mer kunniga i.

    Ärende/ämne:

    Förvaltningsrätt/förvaltningsdomstol
    Socialtjänstärende
    Muntlig förhandling

    Frågor:

    Vad kan man kräva/begära av en förvaltningsdomstol vid muntlig förhandling?

    Svara på en fråga om det finns lagstöd för...?

    Svara på frågan om rätten ifrågasätter något som en part framfört?

    Svara på frågan om rätten har något att tillägga i ärendet och som part borde få möjlighet att bemöta?

    Kan du styrka ditt svar med hänsvisning till lagtexter, rättslig praxis e.t.c. så vore det ännu bättre.

  • Svar på tråden Förvaltningsrätt - muntlig förhandling
  • Anonym (Muntlig förhandling)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-07-25 17:18:18 följande:
    Jag tror det är dags att du inser dina begränsningar beträffande tolkning av lagtext, förståelse av domstolsförhandlingar etc. Du är inne på fel spår. 

    I 10, 11 & 12 nedan, står det om handling som inleder ett mål (med bilagor), vilket ska skickas till motparten som ska svara. Svaret ska sen skickas till den andre parten för info. 

    Det står i 13 tex att domstolen kan inhämta yttranden från myndigheter, det eller något ytterligare, senare material från motparten kan vara något som tillförts målet enligt 18. Domstolen tillför inget material, den granskar och bedömer materialet.  


    10 §  En ansökan, ett överklagande eller en annan handling som inleder ett mål och det som hör till handlingen ska skickas till motparten. Han eller hon ska föreläggas att svara inom viss tid vid påföljd att målet ändå kan komma att avgöras.


    [S2]Underrättelse enligt första stycket behövs inte,


    om det inte finns anledning anta att talan kommer att bifallas helt eller delvis,
    om underrättelse annars är uppenbart onödig,
    om motparten är en förvaltningsmyndighet och en underrättelse är onödig eller
    om det kan befaras att underrättelse skulle avsevärt försvåra genomförandet av beslut i målet. Lag (2013:86).

    Prop. 2012/13:45: En ansökan, ett överklagande eller en annan handling som inleder ett mål och det som hör till handlingen ska skickas till motparten. Han eller hon ska föreläggas att svara inom viss tid vid påföljd att målet ändå kan komma att avgöras. 


    11 §  Den part som har förelagts att svara ska göra det skriftligen, om inte rätten beslutar att svaret får lämnas muntligen.


    [S2]Parten ska i svaret ange om han eller hon medger eller bestrider yrkandena i målet eller, om målet har inletts genom en anmälan eller en underställning, den åtgärd som målet gäller. Om parten bestrider yrkandena eller åtgärden, ska han eller hon ange skälen för bestridandet och de bevis som åberopas.


    [S3]Svaret ska innehålla uppgift om vilket mål det avser. Lag (2013:86).


    Prop. 2012/13:45: Den part som har förelagts att svara ska göra det skriftligen, om inte rätten beslutar att svaret får lämnas muntligen. 


    Parten ska i svaret ange om han eller hon medger eller bestrider yrkandena i målet eller, om målet har inlettsgenom en anmälan eller en underställning, den ...


    12 §  Rätten skall ge sökande eller klagande tillfälle att ta del av svar och det som hör till svaret och att inom viss tid yttra sig skriftligen över detta, om det ej är obehövligt. Rätten får förelägga honom att yttra sig över svaret vid påföljd att målet ändå kan komma att avgöras.


    18 §  Innan mål avgöres, skall part ha fått kännedom om det som tillförts målet genom annan än honom själv och haft tillfälle att yttra sig över det, om det ej föreligger sådana skäl däremot som anges i 10 § andra stycket.


    Hade du läst igenom tråden hade du kanske förstått vad frågorna handlar om och varför jag ställer dem.

    I våras tog jag del av ett mål med dom. Förvaltningsrätten avslog överklagan med hänvisning till en kostnad som rätten dessutom påstår är hög.
    Socialnämnden har inte avslagit ansökan av det skälet och har ej heller utrett en sådan kostnad.
    Detta är för mig uppenbart något som tillförts målet och borde beröras av 18 § FPL.
    Jag har sett flera liknande exempel.

    Överklagan blir omöjlig när man bemöter socialnämndens utredning och beslut, men rätten lägger till annat.
  • Anonym (Vän)
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-25 17:31:45 följande:
    Hade du läst igenom tråden hade du kanske förstått vad frågorna handlar om och varför jag ställer dem.

    I våras tog jag del av ett mål med dom. Förvaltningsrätten avslog överklagan med hänvisning till en kostnad som rätten dessutom påstår är hög.
    Socialnämnden har inte avslagit ansökan av det skälet och har ej heller utrett en sådan kostnad.
    Detta är för mig uppenbart något som tillförts målet och borde beröras av 18 § FPL.
    Jag har sett flera liknande exempel.

    Överklagan blir omöjlig när man bemöter socialnämndens utredning och beslut, men rätten lägger till annat.
    Nu kan jag inte detaljerna men rätten har väldigt stor frihet att fritt döma utirfån det som inkommit och de lagar mm som rätten tycker gäller i fallet. Alltså, rätten behöver inte använda den argumentation eller hänvisningar  som partena har presenterat utan kan göra sin egen.

    Om t ex båda parterna har missat någon viktig lag i sin argumentation kan ändå domstolen döma efter den. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-25 17:31:45 följande:
    Hade du läst igenom tråden hade du kanske förstått vad frågorna handlar om och varför jag ställer dem.

    I våras tog jag del av ett mål med dom. Förvaltningsrätten avslog överklagan med hänvisning till en kostnad som rätten dessutom påstår är hög.
    Socialnämnden har inte avslagit ansökan av det skälet och har ej heller utrett en sådan kostnad.
    Detta är för mig uppenbart något som tillförts målet och borde beröras av 18 § FPL.
    Jag har sett flera liknande exempel.

    Överklagan blir omöjlig när man bemöter socialnämndens utredning och beslut, men rätten lägger till annat.
    Återigen, domstolens uttalanden, bedömning, beslut etc räknas INTE som något som tillförts målet och har inget med paragraf 18 att göra.  
  • Anonym (Muntlig förhandling)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-07-25 17:54:39 följande:
    Återigen, domstolens uttalanden, bedömning, beslut etc räknas INTE som något som tillförts målet och har inget med paragraf 18 att göra.  
    Då återkommer frågan om vad 18 § berör som inte redan är upptaget i 10-12 §§?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-25 18:37:50 följande:
    Då återkommer frågan om vad 18 § berör som inte redan är upptaget i 10-12 §§?
    Då återkommer förklaringen en sista gång.
    10-12 handlar om de dokument som startar processen och svaret som motparten ger på det. Båda parter ska få se den andre partens dokument. 
    18 handlar om ytterliga material som tillkommit. Tex yttranden från myndigheter som domstolen begärt in. Jag känner inte till detaljerna om processen, men om Part A startar processen, och Part B svarar, antar jag att Part A får komplettera handlingarna senare med ett nytt dokument som är relevant för Part Bs svar. Detta nya dokument är då enligt 18 något nytt, som Part B ska få kännedom om. Osv.  
  • Anonym (Muntlig förhandling)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-07-25 18:56:42 följande:
    Då återkommer förklaringen en sista gång.
    10-12 handlar om de dokument som startar processen och svaret som motparten ger på det. Båda parter ska få se den andre partens dokument. 
    18 handlar om ytterliga material som tillkommit. Tex yttranden från myndigheter som domstolen begärt in. Jag känner inte till detaljerna om processen, men om Part A startar processen, och Part B svarar, antar jag att Part A får komplettera handlingarna senare med ett nytt dokument som är relevant för Part Bs svar. Detta nya dokument är då enligt 18 något nytt, som Part B ska få kännedom om. Osv.  
    Du säger "t.e.x. yttranden från myndigheter"...
    Yttrande från den myndighet som är part i målet behandlas redan i 10-13 §§.
    Det kvarstår då yttrande från annan myndighet/expertis enligt 24 §.
    Detta är ganska specifikt, det är inte logiskt att uttrycka sig så allmänt som i 18 § endast för detta behov.

    Vad talar för att domstol är undantagen från vad som i lagen benämns "tillförts genom annan", det är inte logiskt utefter vad jag beskrivit i inlägg #71.
    En domstol borde rimligen beakta den enskildes möjligheter att bemöta och tillföra underlaget enligt förvaltningslagen när ärendet utreds av myndighet.
  • Anonym (Muntlig förhandling)
    Anonym (Vän) skrev 2022-07-25 17:40:28 följande:
    Nu kan jag inte detaljerna men rätten har väldigt stor frihet att fritt döma utirfån det som inkommit och de lagar mm som rätten tycker gäller i fallet. Alltså, rätten behöver inte använda den argumentation eller hänvisningar  som partena har presenterat utan kan göra sin egen.

    Om t ex båda parterna har missat någon viktig lag i sin argumentation kan ändå domstolen döma efter den. 
    Det jag beskrivit i inlägg #71 är inget som "inkommit", det är heller ingen lag eller bedömning av underlaget i målet.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-25 22:11:05 följande:
    Du säger "t.e.x. yttranden från myndigheter"...
    Yttrande från den myndighet som är part i målet behandlas redan i 10-13 §§.
    Det kvarstår då yttrande från annan myndighet/expertis enligt 24 §.
    Detta är ganska specifikt, det är inte logiskt att uttrycka sig så allmänt som i 18 § endast för detta behov.

    Vad talar för att domstol är undantagen från vad som i lagen benämns "tillförts genom annan", det är inte logiskt utefter vad jag beskrivit i inlägg #71.
    En domstol borde rimligen beakta den enskildes möjligheter att bemöta och tillföra underlaget enligt förvaltningslagen när ärendet utreds av myndighet.
    Men ge dig. Nej, 10-13 handlar om något annat. 
    Domstolen tillhandahåller inte material, den bedömer material. 
    Jag ger upp beträffande dig, du har tyvärr inte förstått någonting. 
  • Anonym (Muntlig förhandling)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-07-25 22:26:12 följande:
    Men ge dig. Nej, 10-13 handlar om något annat. 
    Domstolen tillhandahåller inte material, den bedömer material. 
    Jag ger upp beträffande dig, du har tyvärr inte förstått någonting. 
    Du förstår inte innebörden i nedanstående inlägg va?
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-25 15:33:39 följande:
    Man får ju här fundera lite över lagstiftarens syfte. Jag är inte inläst på förvaltningsprocesslagens förarbeten, men det vore logiskt om en domstol inte kan ta ifrån den enskilde sina möjligheter att komplettera sin framställan som kommer med förvaltningslagens 6, 8, 10 och 25 §§. 
    Det är sannolikt av samma skäl som HFD har kommit fram till att behov som inte har ifrågasatts av socialtjänst/socialnämnd ej heller ska ifrågasättas i förvaltningsdomstol.

  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-25 22:53:21 följande:
    Du förstår inte innebörden i nedanstående inlägg va?
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-25 15:33:39 följande:
    Man får ju här fundera lite över lagstiftarens syfte. Jag är inte inläst på förvaltningsprocesslagens förarbeten, men det vore logiskt om en domstol inte kan ta ifrån den enskilde sina möjligheter att komplettera sin framställan som kommer med förvaltningslagens 6, 8, 10 och 25 §§. 
    Det är sannolikt av samma skäl som HFD har kommit fram till att behov som inte har ifrågasatts av socialtjänst/socialnämnd ej heller ska ifrågasättas i förvaltningsdomstol.
    Du förstår inte någonting överhuvudtaget, va? Har försökt att hjälpa dig, men nu tar tålamodet slut. 
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-25 22:53:21 följande:
    Du förstår inte innebörden i nedanstående inlägg va?
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-25 15:33:39 följande:
    Man får ju här fundera lite över lagstiftarens syfte. Jag är inte inläst på förvaltningsprocesslagens förarbeten, men det vore logiskt om en domstol inte kan ta ifrån den enskilde sina möjligheter att komplettera sin framställan som kommer med förvaltningslagens 6, 8, 10 och 25 §§. 
    Det är sannolikt av samma skäl som HFD har kommit fram till att behov som inte har ifrågasatts av socialtjänst/socialnämnd ej heller ska ifrågasättas i förvaltningsdomstol.

    Men snälla människa. Rätten tillför inte information under förhandlingarna. De tar ställning till inkommen information från parterna. Därefter så dömer man målet och kan i den bedömningen hänvisa till lagar, prejudikat etc för att förklara varför man kommit fram till ett visst domslut. 


    Det sitter inte en domare under förhandling och säger: jo förreste, ni har inte funderat på att ta upp det här? eller har ni tänkt på vad man domstolen i linköping kom fram till i liknande fråga..själv tycker jag att bi glömt bort detta? etc etc?

    Jisses vad du kan orsak problem för din vän om vederbörande inte förstår bättre än att släpa med dig, ditt ras.

  • Anonym (Muntlig förhandling)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-07-25 23:00:43 följande:
    Du förstår inte någonting överhuvudtaget, va? Har försökt att hjälpa dig, men nu tar tålamodet slut. 
    Du har säkert kunskap om hur man brukar göra och resonera, men du behöver se hur det fungerar från den enskildes perspektiv och jämföra det med lagstiftarens syfte.

    Överklagande blir omöjligt om ärenden behandlas i domstol där myndighetsparten slarvat och domstol fritt kan lägga till vad som helst.
    Den enskilde måste ha något att förhålla sig till vid överklagan, vilket normalt sett är
    -de för den enskilde aktuella omständigheterna relevanta för ärendet
    -utredande myndighets utredning, beslut och beslutsmotivering.
    -lagar och annan reglering (inkl rättslig praxis).
    Allt detta går att läsa sig till på förhand, men inte sådant en domstol lägger till i efterhand.
    Sådan rättsosäkerhet kan omöjligt vara vad man haft för avsikt med lagstiftningen.
  • Anonym (Muntlig förhandling)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-07-25 23:05:19 följande:

    Men snälla människa. Rätten tillför inte information under förhandlingarna. De tar ställning till inkommen information från parterna. 


    Du har uppenbart svårt att förstå skriven text.
    Läs inlägg #71 igen och bemöt det som står där.
  • Anonym (§)
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-25 23:15:30 följande:
    Du har säkert kunskap om hur man brukar göra och resonera, men du behöver se hur det fungerar från den enskildes perspektiv och jämföra det med lagstiftarens syfte.

    Överklagande blir omöjligt om ärenden behandlas i domstol där myndighetsparten slarvat och domstol fritt kan lägga till vad som helst.
    Den enskilde måste ha något att förhålla sig till vid överklagan, vilket normalt sett är
    -de för den enskilde aktuella omständigheterna relevanta för ärendet
    -utredande myndighets utredning, beslut och beslutsmotivering.
    -lagar och annan reglering (inkl rättslig praxis).
    Allt detta går att läsa sig till på förhand, men inte sådant en domstol lägger till i efterhand.
    Sådan rättsosäkerhet kan omöjligt vara vad man haft för avsikt med lagstiftningen.
    Från ickejurist till "proffs" på drygt 80 inlägg, bra jobbat :D
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Muntlig förhandling) skrev 2022-07-25 23:17:56 följande:
    Du har uppenbart svårt att förstå skriven text.
    Läs inlägg #71 igen och bemöt det som står där.
    Men dåså. Du vet ju uppenbarligen hur det funkar, så varför frågar du oss? Kör på bara. Berätta gärna hur det sedan gick.

Svar på tråden Förvaltningsrätt - muntlig förhandling