• Anonym (Fundersam)

    Apkoppor

    Varför är de smittade till 90% män?
    Antar att det handlar om homosexuella män. Men varför?
    Eftersom det ska smitta via sexuell kontakt förstår jag inta varför fler kvinnor inte är smittade.
    Eller är det så att inte alla vågar test sig för att få en bekräftad smitta?


    Men apkoppor kan teoretiskt sett även smitta via kroppskontakt, hushållskontakt eller via exempelvis sängkläder, sexleksaker och handdukar som exponerats för smittan. 

  • Svar på tråden Apkoppor
  • flygrl
    Anonym (Alt-right propaganda) skrev 2022-07-26 20:29:59 följande:

    Apkoppor är ett påhitt skapat av alternativhögern för att avskräcka från kärlek mellan män och avskräcka vita kvinnor från att ha sex med afrikanska män. 

    Man pekar ut detta som riskbeteende och dåligt. Det är en påhittad sjukdom och rasistpropaganda. 


    Men lägg av! Apkoppor är en realitet och finns inget rasistiskt i att varna och informera om sjukdomen så människor kan skydda sig.
    Hälsar flygrl, en svart tjej utan foliehatt
  • flygrl

    Tillägg: Relevant info om sjukdomen gör att ALLA bättre kan skydda sig mot smitta. Homosexuella män och svarta inräknade.

  • Anonym (w)

    Så något sprids mest mellan homosexuella män och du undrar varför inga kvinnor får det...


     


    Där det kommer ifrån är det inte bara män som drabbas.

  • Tow2Mater
    Anonym (w) skrev 2022-07-26 23:01:42 följande:

    Så något sprids mest mellan homosexuella män och du undrar varför inga kvinnor får det...


     


    Där det kommer ifrån är det inte bara män som drabbas.


    Tycker mig minnas jag läste 75% män.
  • Anonym (Fundersam)
    Tow2Mater skrev 2022-08-12 18:41:26 följande:

    Nu har en hund iallafall smittats av människa i Frankrike;

    They had been co-sleeping with their dog - but said they have have been "careful to prevent their dog from contact with other pets or humans from the onset of their own symptoms".

    www.mirror.co.uk/news/health/family-pet-tests-monkeypox-first-27724370


    Känns som att media förstorar smittan. Vad jag hittills läst så smittas apkoppor via sexuell kontakt. Vad det innebär för de smittade hundarna vill jag helst inte tänka på ????
  • Tow2Mater
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-08-12 18:50:21 följande:
    Känns som att media förstorar smittan. Vad jag hittills läst så smittas apkoppor via sexuell kontakt. Vad det innebär för de smittade hundarna vill jag helst inte tänka på ????
    Eller de iallafall fem barnen som smittats i USA....

    Fast de säger det kan smitta genom olika sorts nära kontakt, t o m handdukar etc.
  • Tow2Mater
    Anonym (Suck) skrev 2022-08-12 19:13:25 följande:
    Tror ni verkligen på allt ni läser 
    Vad menar du vi inte ska tro på?
  • Anonym (Suck)
    Tow2Mater skrev 2022-08-12 19:15:54 följande:
    Vad menar du vi inte ska tro på?
    Allt!
  • Anonym (Everysingletime)
    Tow2Mater skrev 2022-08-12 18:41:26 följande:

    Nu har en hund iallafall smittats av människa i Frankrike;

    They had been co-sleeping with their dog - but said they have have been "careful to prevent their dog from contact with other pets or humans from the onset of their own symptoms".

    www.mirror.co.uk/news/health/family-pet-tests-monkeypox-first-27724370


     

    Djurrättsorganisationer bör gå in..... just saying. 


    Klart att han säger till sin man att han minsann bara kramade kompisen. Hundarna måste omhändertas.
  • Anonym (Skillnad)

    Hiv spred sig också först bland homosexuella män, medan de stora mängderna hiv-smittade i Afrika smittats i heterosexuella relationer.

    Jag har förstått att risken för att hiv överförs vid sex mellan män är mycket större än vid sex mellan man och kvinna och att det är för att huden vid analöppningen är känslig och det lätt kan uppstå ett litet sår.  På så sätt kommer smittan in i blodomloppet och det räcker med ett mycket litet sår. Vid heterosexuellt sex är det inte lika stor risk för att sår uppstår, men kroppsvätskor byts ju. Lesbiskt sex har minst risk. 
    Jag antar att samma sak gäller vid apkoppor.

    Slumpen spelar säkert en stor roll. Det råkade komma in till homosexuella kretsar och då är det naturligt att det sprids där iom att det är en sexuellt överförbar sjukdom. Det finns en grupp homosexuella som lever rätt promiskuöst och ju fler sexpartners på kort tid, desto snabbare smittspridning. Om en man i denna grupp blir smittad förs smittan vidare så väldigt mycket fortare än om en man med en stadigvarande sexpartner blir smittad.

    Små barn lever mycket nära sina föräldrar och kroppsvätskor delas därför lätt. Framför allt i en del kulturer är det vanligt att man pussar barn på munnen och småsår i mungipor eller tandkött är inte ovanliga. 

Svar på tråden Apkoppor