• Anonym (Körkort (TS))

    Uppkörning / körkort ?

    Hjälp! Är så nervös inför uppkörningen! Kan inte ni berätta hur allt gick till för er från början till slut på uppkörningen? Fick ni göra en inre eller yttre kontroll av bilen och vad innehöll den? Kuggade du någon gång och vad kuggade du på i så fall eller klarade du det direkt? Körde du privat eller på bilskola? Alla svar uppskattas!!


    //Nervös tjej

  • Svar på tråden Uppkörning / körkort ?
  • nnnnnnnn

    Det finns säkert massor på körskolornas hemsidor eller youtube, titta vad du hittar.


    Ett tips:


    Tänk på att uppkörningen bara är provuppkörning.
    Den riktiga uppkörningen kommer ett par veckor senare.

    => För om du är så nervös som du verkar är det troligt att du kommer kugga och få ny tid för uppkörning, alltså är denna uppkörningen bara på prov, alltså behöver du inte vara nervös för det är bara ett övningstillfälle - du övar bara på att köra upp!
    Då kommer nervositeten att släppa och antingen klarar du uppkörningen mycket bättre än om du är nervös eller blir det en uppkörning till och då är du beredd på det.

    Så tänk på din uppkörning som att det bara är ett övningstillfälle - du övar bara på att köra upp, inför den riktiga uppkörningen som är om några veckor.
    Det är ett vinnande koncept!

  • Fredde1981

    Hej.
    Jag har kört upp för tre olika behörigheter, alltid som privatist och klarat mig på första försöket varje gång.
    Min egna uppfattning är att själva körningen som så många fokuserar på endast är 30% av uppkörningen.
    De viktigaste delarna är: riskmedvetenhet, förutseende och anpassningsförmåga.

    Det är inte svårt att köra bil, det svåra är samspel i trafiken, skapa bra förutsättningar både för dig och övriga trafikanter och att vara ödmjuk/förstående för andra.

    Uppkörning 1, körkort B, endast kört manuell bil tre gånger innan.uppkörning tillika mina tre körlektioner. Man kan säga att min körning var allt annat än ryckfri. Mitt fokus låg på säkerhet och överblick/förutseende. Genom att hela tiden tänka två steg framåt och skapa en bra överblick får du ett bra flyt i trafiken. Det blir inga överraskningar och fokus kan läggas på samspel, direktiv och risker. Jag körde för fort på påfarterna till våra riksvägar, det gjordes för att flyta in i befintliga luckor utan att störa övrig trafik, sedan anpassades farten till laglig.

    Uppkörning 2, körkort BE, exakt samma som ovan, en stor skillnad dock att jag kört betydligt mer innan. Småpratade under hela uppkörningen och körde på som vanligt - förutseende, riskmedvetet och samspel.

    Uppkörning 3, körkort A, precis som övriga två bara ett annat fordon.

    Om du har övat och känner dig trygg i din bilkörning ska du bara fokusera på de sakerna jag nämnt ovan - Överblick, förutse, risk, samspel.

    Genom överblicken kan du förutse och göra en riskbedömning långt innan en fara uppstår, detta ger dig tid till samspel och direktiv dvs. Skyltar eller instruktioner.

    Är du väldigt nervös så förklara det för provförättaren, ta en minut innan avfärd och bara andas.
    Önskar dig ett stort lycka till på uppkörningen!

  • Anonym (K.A.)
    Anonym (Körkort (TS)) skrev 2022-07-30 22:24:24 följande:
    Uppkörning / körkort ?

    Hjälp! Är så nervös inför uppkörningen! Kan inte ni berätta hur allt gick till för er från början till slut på uppkörningen? Fick ni göra en inre eller yttre kontroll av bilen och vad innehöll den? Kuggade du någon gång och vad kuggade du på i så fall eller klarade du det direkt? Körde du privat eller på bilskola? Alla svar uppskattas!!


    //Nervös tjej


    Jag var först lika nervös som du är. Tänkte kvällen före att jag absolut inte skulle klara mig första gången så jag lika bra kunde se det som en generalrepetion. Blev betydligt lugnare av det när jag gjorde uppkörningen och därför också klarade mig. Försök tänk att det ju inte är hela världen om du inte lyckas första gången och då är det ju inte lönt att vara nervös i onödan om du förstår hur jag menar. Alltså lite " går det så går det" men om inte så är det bara att ta nya tag. 
  • Anonym (Kuggade första)

    Jag körde endast privat, ingen körskola överhuvudtaget. Kuggade första på grund av nervositet, jag var verkligen galet nervös och kände att det hängde på livet eller döden i princip. Jag var slarvig med att hålla hastigheten då jag hellre ville köra mjukt men borde absolut ha saktat ner/tryckt mer på bromsen. Som koll före körningen fick jag kolla servostyrningen (heter det så? Har glömt nu haha).

    Andra uppkörningen (ca en vecka efter) hade jag som inställningen att det gör inget om jag kuggar, man kan köra fler gånger. Det höll nervositeten mer på plats och var inte alls lika nervös som första gången samt att jag hade förståelse för hur en uppkörning gick till. Det gick hur bra som helst och hon meddelade direkt efter att jag var godkänd. 

  • Anonym (Aya)

    Jag kuggade första gången enbart pga nervositet. Glömde typ hur vindrutetorkarna fungerade när det började regna under färden och råkade köra 35 på 30-väg. Andra gången tog jag mig tid att lära känna bilen innan vi körde iväg från parkeringen och förklarade att jag var jättenervös. Då släppte nervositeten helt och jag blev godkänd.
    Säkerhetskontrollen var att kolla om bakrutans vindrutetorkare fungerade. Jag körde mest med körskola men även privat. 

  • Anonym (Aya)

    Just det, ett tips är att hela tiden kommentera din körning och hur du tänker. Typ: "jaha höger här, då ska jag placera mig till höger, blinkers.." Och om du märker att du gjort något knasigt: kommentera det. Typ: aj då, där borde jag ha börjat blinka lite tidigare. Eller: tusan, där gick det lite fortare än 50. 

  • tacotruck

    Jag körde upp 3 ggr klarade det på 3:e försöket. Hade kört mycket på körskola typ 50+ körlektioner.
    första uppkörningen kuggade jag nog för att jag var så sjukt nervös och hade inte sovit någonting natten innan. Jag satt och grinade i bilen i 15 minuter innan vi ens kunde köra från parkeringen på Trafikverket.
    Andra uppkörningen fick jag samma kvinna som vid första tyvärr, gick bättre och var mindre nervös men kuggade även då.
    tredje uppkörningen fick jag en manlig person avslappnad och lugn, vi småpratade genom hela körningen. 

  • Fins Mamma

    Tips-kör en lektion precis innan.
    Ät ordentligt

    Jag fick göra en kontroll av bromsarna (tips! Korforsiktigt.se har bra filmer!) 

    Sen testar de landsväg, stadstrafik etc. Kom ihåg döda vinkeln. 

    Jag kuggade första. Körde för fort (jag som är så jäkla feg!) och var så nervös.

    Ha en hög hästsvans så det syns att du rör på huvudet. 

    Gör du fel(andra uppkörningen missade jag en blinkning) säg att du vet om ditt fel


    ?
  • Anonym (B)

    Körde mycket privat och få lektioner. Lyckades tydligt bevisa att jag inte behärskade ett moment på uppkörningen. Fick underkänt. Åkte hem, läste på, övade just det massor och klarade nästa uppkörning utan problem. 

  • Anonym (Körkort (TS))

    Wow, tusen tack för alla tips! Är det någon som fått göra en inre eller yttre kontroll av bilen innan ni körde iväg? Måste man kunna alla stegen i huvudet eller säger de till vad de vill att du gör? 

  • Anonym (K.A.)
    Anonym (Körkort (TS)) skrev 2022-07-30 22:24:24 följande:
    Uppkörning / körkort ?

    Hjälp! Är så nervös inför uppkörningen! Kan inte ni berätta hur allt gick till för er från början till slut på uppkörningen? Fick ni göra en inre eller yttre kontroll av bilen och vad innehöll den? Kuggade du någon gång och vad kuggade du på i så fall eller klarade du det direkt? Körde du privat eller på bilskola? Alla svar uppskattas!!


    //Nervös tjej


    Hej ts. Har du kört upp nu och hur gick det i så fall? 
  • CHHO

    B-Kort: Övningskörde på bilskolan kvällen innan uppkörning, gick sådär, hade inte läraren haft dubbelkommando och tvärnitat så hade det smällt.
    På uppkörningen körde jag in rejält i en trottoarkant med fronten, hade kört hemma i en skåpbil som var mycket kortare fram.
    Klarade uppkörningen.

    BE-Kort, tungt släpp.. Höll 50 på 30-sträcka under 80% av körningen, failade totalt på att backa runt hörnet.
    Inspektören: Du har klarat det men tänk på att hålla hastighetsbegränsningen i fortsättningen.

    Om du kuggar så är det totalt skit samma, du kommer snart ha ditt körkort ändå.

    Lycka till och föreställ dig att inspektören är naken eller nåt.

  • Kumquat

    Kanske har du redan gjort din uppkörning men jag svarar ändå!

    Körde upp för ca 1,5 år sedan. Jag var också meganervös, gjorde en "prov-uppkörning" hos trafikskolan veckan innan och har nog aldrig kört så dåligt. Höll sedan på att kräkas när jag satt och väntade på att provet skulle börja hos Trafikverket, helt övertygad om att jag aldrig skulle klara det. Det hade dessutom snöat hela natten så väglaget kändes hopplöst. 

    Fick göra en yttre kontroll i form av att öppna motorhuven och peka ut de olika delarna (batteri, spolarvätska etc.). Sedan fick jag bra snack direkt med gubben från Trafikverket och när jag väl började köra försvann all nervositet och jag har aldrig kört så BRA som jag gjorde då! Så håller med den som skrev här ovan, för mig hjälpte det att prata samtidigt. Tror nästan också det hjälpte lite med de yttre dåliga omständigheterna, kändes som att allt var emot mig så hade inte så mycket att förlora.

    Bästa rådet från min trafiklärare var att ta det lugnt och ge dig själv tid, samt att försöka titta långt fram så att man ser rondeller, rödljus etc. i tid (och då får mer tid själv).

    Håller tummarna stenhårt för dig!

  • Anonym (Körkort (TS))
    Kumquat skrev 2022-08-05 11:31:57 följande:

    Kanske har du redan gjort din uppkörning men jag svarar ändå!

    Körde upp för ca 1,5 år sedan. Jag var också meganervös, gjorde en "prov-uppkörning" hos trafikskolan veckan innan och har nog aldrig kört så dåligt. Höll sedan på att kräkas när jag satt och väntade på att provet skulle börja hos Trafikverket, helt övertygad om att jag aldrig skulle klara det. Det hade dessutom snöat hela natten så väglaget kändes hopplöst. 

    Fick göra en yttre kontroll i form av att öppna motorhuven och peka ut de olika delarna (batteri, spolarvätska etc.). Sedan fick jag bra snack direkt med gubben från Trafikverket och när jag väl började köra försvann all nervositet och jag har aldrig kört så BRA som jag gjorde då! Så håller med den som skrev här ovan, för mig hjälpte det att prata samtidigt. Tror nästan också det hjälpte lite med de yttre dåliga omständigheterna, kändes som att allt var emot mig så hade inte så mycket att förlora.

    Bästa rådet från min trafiklärare var att ta det lugnt och ge dig själv tid, samt att försöka titta långt fram så att man ser rondeller, rödljus etc. i tid (och då får mer tid själv).

    Håller tummarna stenhårt för dig!


    Stort tack för all peppning!! Jag kör upp först i slutet av augusti så blir jätteglad för all pepp och tips jag får här! Ska man alltid köra lite under hastighetsgränsen tycker ni? Skulle man bli kuggad om man råkade köra i 52 på en 50-väg? 
  • Kumquat
    Anonym (Körkort (TS)) skrev 2022-08-05 16:48:33 följande:
    Stort tack för all peppning!! Jag kör upp först i slutet av augusti så blir jätteglad för all pepp och tips jag får här! Ska man alltid köra lite under hastighetsgränsen tycker ni? Skulle man bli kuggad om man råkade köra i 52 på en 50-väg? 
    Min trafiklärare så åt mig att köra nära gränsen (självklart anpassat till trafiksituationen) men inte över. Dvs inte för fort och inte för långsamt. Kör absolut inte över gränsen på 30-väg. Skulle du råka köra lite för fort så försök att inte bli för stressad av det utan kör på som att inget hänt, instruktören sitter ju inte och tittar på mätaren hela tiden heller.

    Jag körde lite för fort på en påfart till motorväg (för att komma in bra i en lucka), vilket jag iof kommenterade (pratade som sagt på en hel del), men sedan la jag mig bara lugnt i rätt hastighet. Tror nog de tittar på körningen som helhet mest och att man verkar ha bra koll, snarare än kuggar någon för att man råkar gå över med några km.

    Ett annat tips jag fick var att titta i speglarna ungefär lika ofta som på hastighetsmätaren (i början tittar man ju lätt på mätaren hela tiden men glömmer speglarna). Bra att få in rutinen att titta mycket i speglarna då det också hjälper dig att veta vad som finns bakom dig, inte bli överraskad och ge dig själv mer tid (vilket är a och o när man är stressad).
  • Anonym (Körkort (TS))
    Kumquat skrev 2022-08-09 11:57:12 följande:
    Min trafiklärare så åt mig att köra nära gränsen (självklart anpassat till trafiksituationen) men inte över. Dvs inte för fort och inte för långsamt. Kör absolut inte över gränsen på 30-väg. Skulle du råka köra lite för fort så försök att inte bli för stressad av det utan kör på som att inget hänt, instruktören sitter ju inte och tittar på mätaren hela tiden heller.

    Jag körde lite för fort på en påfart till motorväg (för att komma in bra i en lucka), vilket jag iof kommenterade (pratade som sagt på en hel del), men sedan la jag mig bara lugnt i rätt hastighet. Tror nog de tittar på körningen som helhet mest och att man verkar ha bra koll, snarare än kuggar någon för att man råkar gå över med några km.

    Ett annat tips jag fick var att titta i speglarna ungefär lika ofta som på hastighetsmätaren (i början tittar man ju lätt på mätaren hela tiden men glömmer speglarna). Bra att få in rutinen att titta mycket i speglarna då det också hjälper dig att veta vad som finns bakom dig, inte bli överraskad och ge dig själv mer tid (vilket är a och o när man är stressad).
    Superbra tips, tack!! Är lite nervös för momentet när jag ska accelerera i accelerationsfältet till motorvägen. Tycker det är svårt att hålla koll på trafiken samtidigt som jag måste tänka på att inte hamna det minsta över hadtighetsgränsen när jag accelererar. 
  • Anonym (saffran)

    Nu i slutet på augusti så är det 2 år sen jag tog B körkortet. Jag klarade det på första försöket men var precis som du väldigt nervös dagarna innan. Det som lugnade mig var tankesättet att tänka bort personen bredvid, som om jag körde vilken körlektion som helst. Ang yttre eller inre kontroll så fick jag inre, men när jag frågat runt bland kompisar så har det varit väldigt olika med vad man ha fått kontrollera. Som andra skrivit i tråden så finns det superbra videos på youtube!

    Något som jag tycker är viktigt att tänka på, som även körskolelärare tryckt på, är att inte tänka att du ska köra perfekt. För att bli riktigt duktig så krävs det att du oftast har några års erfarenhet. Det är inte hela världen om du tex får motorstopp när trafikljuset går om till grönt, det kan hända vem som helst. Så stressa inte över en sådan sak.

    Något jag upplevt att många kuggar på, som man kanske inte förväntar sig, är att de kör för långsamt. Under en körlektion, när jag hade sämre fokus, så körde jag 90 där det var 100 och min lärare var snabb med att påpeka att det är något jag hade blivit kuggad för. Men undantag finns såklart, tex om du kör på en dålig väg med skymd sikt förbi en korsning där hastighetsskyltarna visar 50 samt en "lekande barn"-skylt. Är det verkligen lämpligt att köra 50? Här måste du planera din körning. Detta har du säkert fått läsa 100 gånger om via teorin, iaf jag och mina kompisar fick det, men det är lätt att glömma. Jag var med om en liknande situation när jag körde upp och sa helt enkelt till personen jag körde upp med att jag upplevde att det inte var lämpligt att köra fortare än 30 pga risk för olycka, samtidigt som jag sänkte hastigheten.

    Övriga tips är att inte glömma bort Eco-driving. Det kan hända att du får instruktioner att åka till en viss punkt med hjälp av skyltar samt att vara noga med att kolla döda vinkeln då det är bland det viktigaste.

    Nu blev det här lite mer text än tänkt, men hoppas något av det jag skrev hjälper. :) Får man fråga ifall du kör upp i en större eller mindre stad?

  • Anonym (Körkort (TS))
    Anonym (saffran) skrev 2022-08-10 05:27:42 följande:

    Nu i slutet på augusti så är det 2 år sen jag tog B körkortet. Jag klarade det på första försöket men var precis som du väldigt nervös dagarna innan. Det som lugnade mig var tankesättet att tänka bort personen bredvid, som om jag körde vilken körlektion som helst. Ang yttre eller inre kontroll så fick jag inre, men när jag frågat runt bland kompisar så har det varit väldigt olika med vad man ha fått kontrollera. Som andra skrivit i tråden så finns det superbra videos på youtube!

    Något som jag tycker är viktigt att tänka på, som även körskolelärare tryckt på, är att inte tänka att du ska köra perfekt. För att bli riktigt duktig så krävs det att du oftast har några års erfarenhet. Det är inte hela världen om du tex får motorstopp när trafikljuset går om till grönt, det kan hända vem som helst. Så stressa inte över en sådan sak.

    Något jag upplevt att många kuggar på, som man kanske inte förväntar sig, är att de kör för långsamt. Under en körlektion, när jag hade sämre fokus, så körde jag 90 där det var 100 och min lärare var snabb med att påpeka att det är något jag hade blivit kuggad för. Men undantag finns såklart, tex om du kör på en dålig väg med skymd sikt förbi en korsning där hastighetsskyltarna visar 50 samt en "lekande barn"-skylt. Är det verkligen lämpligt att köra 50? Här måste du planera din körning. Detta har du säkert fått läsa 100 gånger om via teorin, iaf jag och mina kompisar fick det, men det är lätt att glömma. Jag var med om en liknande situation när jag körde upp och sa helt enkelt till personen jag körde upp med att jag upplevde att det inte var lämpligt att köra fortare än 30 pga risk för olycka, samtidigt som jag sänkte hastigheten.

    Övriga tips är att inte glömma bort Eco-driving. Det kan hända att du får instruktioner att åka till en viss punkt med hjälp av skyltar samt att vara noga med att kolla döda vinkeln då det är bland det viktigaste.

    Nu blev det här lite mer text än tänkt, men hoppas något av det jag skrev hjälper. :) Får man fråga ifall du kör upp i en större eller mindre stad?


    Tack för att du delar med dig Tycker just hastigheten är svårast faktiskt, ligger man 10 under så blir man kuggad men ligger man 2 över blir man kanske också kuggad. Jag tar automat körkort så Eco-driving är väl inte så mycket annat än att motorbromsa så mycket man kan? 
    Jag kör upp i Stockholm, vart körde du upp? 
Svar på tråden Uppkörning / körkort ?