• Sun 7 Aug 2022 00:17
    4598 visningar
    22 svar
    -1
    22
    4598

    Dejta helnykterist

    Jag är relativt nyseparerade och har två barn. Jag har nu ett tag haft kontakt med en man som är knappt 10 år äldre än jag. Han verkar sund på alla sätt, men det är en sak som har fått mig att fundera. Han är helnykterist och han säger att det beror på att han inte gillar den han blir när han dricker och att alkohol sätter igång en massa tankar hos honom. Är inte detta en varningssignal? Låter det inte som om han har haft alkoholproblem? Det är svårt att ställa någon mot väggen innan man ens har setts samtidigt som jag inte har lust att ödsla tid på något som inte är bra. Det sista jag vill är att sätta mig och mina barn i någon obehaglig situation.

  • Svar på tråden Dejta helnykterist
  • Sun 7 Aug 2022 11:13
    #11
    +1

    precis som Magical skriver så tänker jag att den person han blir när han dricker är ju han och inte någon annan. Det finns ju där. Han berättade att hans barn, även de små, reagerat på hans personlighet när han druckit. Jag vet inte, men jag tycker inte att det känns helt bra. Vad händer om han får för sig att börja dricka igen? Det är ju en sak om man tar ett glas vin ibland och inte mer, men att han har ett totalförbud tycker jag är en signal om att han inte alls kan hantera den. Det är inte helt lätt heller att gräva för mycket i dejtingstadiet, innan man ens har setts? Men som sagt, i övrigt verkar han vara en sund person. 

  • Sun 7 Aug 2022 13:35
    #12
    +2

    Alla människor har ju sidor som är mindre vackra...

    Oavsett vad hans nykterhet beror på så föredrar jag att ha en relation med en en människa som funderat och reflekterat över sig själv och gör medvetna val än en som inte gjort det.

  • Sun 7 Aug 2022 13:53
    #13
    +1

    Jag har levt med en missbrukare och det var ingen dans på rosor. Alkoholen flödade så fort han hade en ledig stund. Elak och le blev han, obehaglig och oberäknelig.

    För den skull hade jag ändå valt bort en helnykterist. Jag uppskattar det goda vinet för mycket, den kalla ölen på balkongen en solig sommardag, en god drink på semestern, för att det skulle vara värt det.
    Jag uppskattar att min ev partner gillar det också och att vi kan njuta av det tillsammans.

    I min ålder kastar jag inte bort min dyrbara tid på någon som inte matchar mig.

  • Sun 7 Aug 2022 14:21
    #14
    Fossil skrev 2022-08-07 13:53:03 följande:

    Jag har levt med en missbrukare och det var ingen dans på rosor. Alkoholen flödade så fort han hade en ledig stund. Elak och le blev han, obehaglig och oberäknelig.

    För den skull hade jag ändå valt bort en helnykterist. Jag uppskattar det goda vinet för mycket, den kalla ölen på balkongen en solig sommardag, en god drink på semestern, för att det skulle vara värt det.
    Jag uppskattar att min ev partner gillar det också och att vi kan njuta av det tillsammans.

    I min ålder kastar jag inte bort min dyrbara tid på någon som inte matchar mig.


    Håller med dig. Jag personligen skulle tänka efter både en och två gånger innan jag inledde något med en nykter alkoholist. En nykterist utan missbruksproblem i bagaget skulle vara en smula mer tänkbart. 
    Detta trots uppväxt med en förälder som dog i sitt missbruk. 
  • Sun 7 Aug 2022 20:48
    #15
    Guldnovan skrev 2022-08-07 14:21:27 följande:
    Håller med dig. Jag personligen skulle tänka efter både en och två gånger innan jag inledde något med en nykter alkoholist. En nykterist utan missbruksproblem i bagaget skulle vara en smula mer tänkbart. 
    Detta trots uppväxt med en förälder som dog i sitt missbruk. 
    Tack alla för bra input! 
  • Sun 7 Aug 2022 22:58
    #16
    +1

    Tycker det låter sunt och insiktsfullt 
    varför ha fördomar mot en person som insett att han vill vara nykter 
    jag är 51 och börjar känna lika dant 
    fast jag är en rolig person med alkohol 

  • Sun 7 Aug 2022 23:15
    #17
    +1

    Jag är helnykterist :) har inga tidigare problem med alkohol eller varit alkoholist. gillade inte heller den jag var med alkohol i kroppen (tålde väldigt lite, kunde få minnesluckor av några glas vin, kräktes ofta och grät mycket med alkohol i kroppen). Drack inte mycket innan heller men eftersom jag inte gillar smaken heller vad det inget jättesvårt beslut att sluta. så nej, jag tycker inte det är en röd flagg. Snarare sunt att inte dricka alls, speciellt om man har barn :) 

  • Mon 8 Aug 2022 01:46
    #18

    Hej
    flrstår dilemmat.
    Förmodligen har han bara dåligt ölsinne vilket kan vara varningsklocka bara det. Typ att han blir svartsjuk, startar bråk och slåss etc 

    Kolla om han dricker alloholfri öl eller andra akoholfria drycker, typ vin? Om Han är nykter alkoholist dricker man väl inte sådana? Då har han bara dåligt ölsinne och väljer att avstå efter reflektion (medvetet val som någon skrev). Men då kan ni ju dricka den där ölen på balkongen, du med procent och han utan..?

  • Mon 8 Aug 2022 18:13
    #19
    Hey19 skrev 2022-08-07 00:17:17 följande:
    Dejta helnykterist

    Jag är relativt nyseparerade och har två barn. Jag har nu ett tag haft kontakt med en man som är knappt 10 år äldre än jag. Han verkar sund på alla sätt, men det är en sak som har fått mig att fundera. Han är helnykterist och han säger att det beror på att han inte gillar den han blir när han dricker och att alkohol sätter igång en massa tankar hos honom. Är inte detta en varningssignal? Låter det inte som om han har haft alkoholproblem? Det är svårt att ställa någon mot väggen innan man ens har setts samtidigt som jag inte har lust att ödsla tid på något som inte är bra. Det sista jag vill är att sätta mig och mina barn i någon obehaglig situation.


    Men dricker han inte så har han väl inga problem? Menar du att risken för att det kan finnas en risk för något är ett problem? För i så fall så gäller väl det typ 99,9% av alla män. Du kan ju omöjligt veta vad du ger dig in på.
    Hur är hans nykterhet ett problem?
  • Mon 8 Aug 2022 22:55
    #20
    Hey19 skrev 2022-08-07 00:17:17 följande:
    Dejta helnykterist

    . Han är helnykterist och han säger att det beror på att han inte gillar den han blir när han dricker och att alkohol sätter igång en massa tankar hos honom.. Det sista jag vill är att sätta mig och mina barn i någon obehaglig situation.


    Jag är nog inne lite på det som du funderar på TS men inte skriver. Skulle den han inte vill vara när han dricker kunna visa sig även då han är nykter? Och vad är det för massa tankar han får när han dricker? Just den meningen låter ganska läskig. 


    Som någon tidigare skrivit, det är ju samma person, oavsett alkohol eller inte. Och OM dessa mindre bra sidor bara visar dig när han dricker, så räcker det med att han dricker en gång och kanske skrämt (och gjort illa?) både dig och dina barn. 


    Jag hade inte chansat på denna. Att han ens skrev som han gjorde är för mig en varningssignal.

  • Mon 8 Aug 2022 23:36
    #21
    Hey19 skrev 2022-08-07 00:17:17 följande:
    Han säger att det beror på att han inte gillar den han blir när han dricker och att alkohol sätter igång en massa tankar hos honom. Är inte detta en varningssignal? 
    Man väljer att se det man vill se. Hans ord stämmer in på mig också, låt mig fyll på.
    Jag gillar inte den personen jag blir då jag dricker, jag får svårt att gå, sämre balans och ouppmärksam.
    Dessa faktorer var anledningen att jag inte kunde göra något annat än att titta på då min kompis blev grovt misshandlad. Nykter hade jag bankat skiter ur dom men i dåvarande sick var mina förmågor på sin höjd snubbla in i dom eller råka spy på dom.

    Varje gång jag känner alkoholen blir jag påmind om den kvällen, jag var 19 år och andra gången jag drack. 
    Idag drygt 10år senare hamnar all min sprit i såser, grytor och bakverk. 
    Finns fantastiskt alkohol fri öl idag.
    Om något är det en gigantisk röd flagga att tycker det är självklart att man ska bli berusad. Lite alkis varning.
  • Tue 9 Aug 2022 09:47
    #22

    Jag tycker han låter som en bra person som har insikt om hur han blir när han dricker och därför väljer att avstå. Det vore väl värre om han inte gjorde det?

    Min man dricker i princip aldrig och det är inget problem för mig. Jag tar ett glas vin då och då, kanske ett par gånger i månaden max. Det är inte viktigt för mig att vi dricker oftare än så. 

Svar på tråden Dejta helnykterist