• Anonym (Höggravid)

    Gillar ni våra namnlistor?

    Vi väntar vårt andra barn och vi vet inte ännu om det är en pojke eller flicka. Vad tycker ni om namnen vi har på våra listor nedan? Kommentera gärna varje namn så får vi se om det är något vi inte tänkt på angående namnen som gör att det bör strykas från listan. Barnet är beräknat nu i slutet på augusti. 


    Flicka:
    Estrid
    Charlie
    Iris
    Hilma
    Ellen
    Iselin
    Juni
    Livia
    Viola
    Olivia
    Elsa
    Mila
    Ella
    Leonie
    Belle
    Cloé

    Pojke:
    August
    Lionel
    Arvid
    Elias
    Aston
    Benjamin
    Carl

  • Svar på tråden Gillar ni våra namnlistor?
  • trollhona
    Anonym (Höggravid) skrev 2022-08-08 13:33:11 följande:
    Tycker du att Leonie och Benjamin fungerar till ett väldigt svenskt efternamn? 
    Benjamin tycker jag är så etablerat så det fungerar med svenska efternamn.
    Tänker att tex Benjamin Svensson inte låter konstigt alls.

    Leonie är lite på gränsen vid eftertanke, kanske inte klingar så fint med typiska son-namn, men fungerar om namnet är tex Lindberg
  • Anonym (Klassiskt)

    Flicka:
    Estrid - kommer mer o mer..visst kan endel tro att det ska vara Astrid men sött 
    Charlie- mer killnamn än tjejnamn även om det är ett unisex- namn 
    Iris - gammalt fint namn kommer mer o mer 
    Hilma- gammalt fint namn är mer på nedåtgående .. hade sin höjdpunkt för ett par år sedan..de flesta med det namnat är runt 8-10 år 
    Ellen - gammalt fint..inte så vanligt idag, var populärare för ca 20-25 år sedan 
    Iselin - nej!.. Vaselin
    Juni-  lite intetsägande mjäkigt namn
    Livia - sött funkar lika bra som Olivia 
    Viola - gammalt fint namn har kommit lite mer de sista åren 
    Olivia- se Livia 
    Elsa- gammalt fint, har haft sin ” peak” o är på väg nedåt igen 
    Mila- ??? …tänker ni då uttalet Miiila .. kommer konstant få förklara då..nej, inte Milla utan Miiila ..smeknamn på Camilla 
    Ella - ok.. lite avhugget 
    Leonie - ?? uttal? låter mer som killnamn än tjejnamn.. Leonidas…
    Belle- smeknamn för Isabelle el Isabella kommer uttalas av de flesta som BellA 
    Cloé- har ni inte ett franskt påbrå( ena föräldern eller mor/ farföräldrar franska ) låt det stanna i Frankrike ..på franska är det vackert…på svenska Klåe…inte lika fint  

    Pojke:
    August -gammalt klassiskt namn, på nedgång , de flesta är 8-9 eller äldre 
    Lionel- uttal igen..  
    Arvid - se August 
    Elias- Se August ändra åldern till 10-15 
    Aston- tänker bara på boken Astons stenar …risk för att han  kommer få förklara vad han heter många gånger 
    Benjamin- se August men ändra åldern till 10-15 el 25-30 
    Carl- Se August..men ändra åldern till 25-30 


    Personligen  tycker jag det är finast när förnamn och efternamn hör i hop .. dvs namnen rinner lätt av tungan när man säger dem tillsammans ..det låter rätt ihop..tex låter i mina öron Viola Lundin bättre tillsammans än Angelique Lundin ..i mina öron behöver  namnet Angelique ett lika fransk klingande  efternamn  som tex ..Bardot

    mina favoriter bland tjej namnen är Iris, Livia/Olivia, Viola och Estrid 
    killnamn Arvid, Benjamin, Elias, o eftersom den listan är kortare slänger jag in några egna förslag lite på samma tema/ åldersspannet som de ni har … Ivar, Viktor, Algot, Eskil 
    ( namn att undvika om ni inte vill ha flera i samma grupp med samma namn är just nu baserat på vilka namn vi haft minst 2 i varje grupp av de senaste 2 åren på förskolan .Alfons, Signe , Thea,Nils, Lion/Leon,Holly,Hampus,Agnes ,Saga,Alice, Gustav o Lucas/Lukas …Livia/Olivia o Elsa finns också på den listan ) 

  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (Klassiskt) skrev 2022-08-08 18:37:48 följande:

    Flicka:
    Estrid - kommer mer o mer..visst kan endel tro att det ska vara Astrid men sött 
    Charlie- mer killnamn än tjejnamn även om det är ett unisex- namn 
    Iris - gammalt fint namn kommer mer o mer 
    Hilma- gammalt fint namn är mer på nedåtgående .. hade sin höjdpunkt för ett par år sedan..de flesta med det namnat är runt 8-10 år 
    Ellen - gammalt fint..inte så vanligt idag, var populärare för ca 20-25 år sedan 
    Iselin - nej!.. Vaselin
    Juni-  lite intetsägande mjäkigt namn
    Livia - sött funkar lika bra som Olivia 
    Viola - gammalt fint namn har kommit lite mer de sista åren 
    Olivia- se Livia 
    Elsa- gammalt fint, har haft sin ? peak? o är på väg nedåt igen 
    Mila- ??? ?tänker ni då uttalet Miiila .. kommer konstant få förklara då..nej, inte Milla utan Miiila ..smeknamn på Camilla 
    Ella - ok.. lite avhugget 
    Leonie - ?? uttal? låter mer som killnamn än tjejnamn.. Leonidas?
    Belle- smeknamn för Isabelle el Isabella kommer uttalas av de flesta som BellA 
    Cloé- har ni inte ett franskt påbrå( ena föräldern eller mor/ farföräldrar franska ) låt det stanna i Frankrike ..på franska är det vackert?på svenska Klåe?inte lika fint  

    Pojke:
    August -gammalt klassiskt namn, på nedgång , de flesta är 8-9 eller äldre 
    Lionel- uttal igen..  
    Arvid - se August 
    Elias- Se August ändra åldern till 10-15 
    Aston- tänker bara på boken Astons stenar ?risk för att han  kommer få förklara vad han heter många gånger 
    Benjamin- se August men ändra åldern till 10-15 el 25-30 
    Carl- Se August..men ändra åldern till 25-30 


    Personligen  tycker jag det är finast när förnamn och efternamn hör i hop .. dvs namnen rinner lätt av tungan när man säger dem tillsammans ..det låter rätt ihop..tex låter i mina öron Viola Lundin bättre tillsammans än Angelique Lundin ..i mina öron behöver  namnet Angelique ett lika fransk klingande  efternamn  som tex ..Bardot

    mina favoriter bland tjej namnen är Iris, Livia/Olivia, Viola och Estrid 
    killnamn Arvid, Benjamin, Elias, o eftersom den listan är kortare slänger jag in några egna förslag lite på samma tema/ åldersspannet som de ni har ? Ivar, Viktor, Algot, Eskil 
    ( namn att undvika om ni inte vill ha flera i samma grupp med samma namn är just nu baserat på vilka namn vi haft minst 2 i varje grupp av de senaste 2 åren på förskolan .Alfons, Signe , Thea,Nils, Lion/Leon,Holly,Hampus,Agnes ,Saga,Alice, Gustav o Lucas/Lukas ?Livia/Olivia o Elsa finns också på den listan ) 


    Vill först säga tack för att du tog dig tid till att skriva så mycket Jobbar du på förskola? 


    Jag har förstått att Alice, Agnes, Signe och Saga är extremt vanligt bland flickorna idag och därför har vi inte med dessa namn. Men är Olivia, Livia och Elsa lika vanliga menar du? 


    Att Iselin låter som Vaselin har du ju rätt i! Nu strök vi det namnet, haha. 

  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (Blandat) skrev 2022-08-08 14:38:59 följande:

    Om ni hårddrar det ts- vilka namn är kvar?


    Ja du, så här ser det ut just nu:

    Flicka:
    Estrid -Struket pga ihopblandning med Astrid som vi inte gillar. 
    Charlie - Struket pga pojknamn.
    Iris - KVAR
    Hilma - KVAR
    Ellen - KVAR
    Iselin - Struket pga tänker bara på Vaselin nu.
    Juni - Struket, lite för mjäkigt + en månad.
    Livia - KVAR, dock lite orolig över ev ihopblandning med Olivia. 
    Viola - KVAR
    Olivia - Struket, vi får väldigt blonda barn och det passar nog bättre på en mörkare tjej. 
    Elsa - KVAR
    Mila - Struket, har extremt svårt för namnet Camilla som någon skrev att det påminde om.
    Ella - KVAR, dock lite tveksamt om det är för kort.
    Leonie - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn.
    Belle - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn. 
    Cloé - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn.

    Pojke:
    August - KVAR
    Lionel - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn.
    Arvid - KVAR
    Elias - KVAR, lite osäker om det är lite för feminint dock. 
    Aston - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn.
    Benjamin - KVAR, lite osäker på om det kanske är lite för långt. Plus mannens associationer. 
    Carl - KVAR, gillar dock inte smeknamnet calles. Tänker bara på Kaviar. 



    Har även kommit på Selma, Alva & Ebbe, vad tycks om dessa? 

  • Anonym (Avig)

    Missade Arvid på listan, jättefint. Selma, Alva och Ebbe också fina.

  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (Avig) skrev 2022-08-09 09:57:55 följande:

    Missade Arvid på listan, jättefint. Selma, Alva och Ebbe också fina.


  • trollhona
    Anonym (Höggravid) skrev 2022-08-09 09:46:21 följande:

    Ja du, så här ser det ut just nu:

    Flicka:
    Estrid -Struket pga ihopblandning med Astrid som vi inte gillar. 
    Charlie - Struket pga pojknamn.
    Iris - KVAR
    Hilma - KVAR
    Ellen - KVAR
    Iselin - Struket pga tänker bara på Vaselin nu.
    Juni - Struket, lite för mjäkigt + en månad.
    Livia - KVAR, dock lite orolig över ev ihopblandning med Olivia. 
    Viola - KVAR
    Olivia - Struket, vi får väldigt blonda barn och det passar nog bättre på en mörkare tjej. 
    Elsa - KVAR
    Mila - Struket, har extremt svårt för namnet Camilla som någon skrev att det påminde om.
    Ella - KVAR, dock lite tveksamt om det är för kort.
    Leonie - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn.
    Belle - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn. 
    Cloé - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn.

    Pojke:
    August - KVAR
    Lionel - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn.
    Arvid - KVAR
    Elias - KVAR, lite osäker om det är lite för feminint dock. 
    Aston - Struket, passar nog inte till vårt väldigt svenska efternamn.
    Benjamin - KVAR, lite osäker på om det kanske är lite för långt. Plus mannens associationer. 
    Carl - KVAR, gillar dock inte smeknamnet calles. Tänker bara på Kaviar. 


    Har även kommit på Selma, Alva & Ebbe, vad tycks om dessa? 


    Selma är fint som namn, lite vardags charmigt.
    Alva är jättevackert.
    Ebbe lite småtrist  (iaf om man jämför med tex ståtliga Benjamin)

    Jag jobbade i Rumänien en tid och viola är ordet för våldtäkt. Kanske inte spelar någon roll för er men jag har svåra associationer med det namnet pga det.

    Tycker Alva och Benjamin är finast av era förslag som de ser ut nu.
  • Anonym (Höggravid)
    trollhona skrev 2022-08-09 12:41:57 följande:
    Selma är fint som namn, lite vardags charmigt.
    Alva är jättevackert.
    Ebbe lite småtrist  (iaf om man jämför med tex ståtliga Benjamin)

    Jag jobbade i Rumänien en tid och viola är ordet för våldtäkt. Kanske inte spelar någon roll för er men jag har svåra associationer med det namnet pga det.

    Tycker Alva och Benjamin är finast av era förslag som de ser ut nu.
    Nej fy, då stryker vi Viola! Jag vill att hon ska kunna vara i alla länder utan att väcka obehag.  

    Av flicknamnen står Alva, Iris, Ellen & Elsa starkast just nu. Selma tyckte mannen mest lät som Semla så det strök vi. 
  • fluu
    Estrid - Sjungande vackert och samtidigt ändå ståtligt och stabilt. Visst är det likt det vanliga Astrid, men jag tycker ändå att Estrid har etablerat sig för sig självt på sistone. 

    Charlie - Ett smeknamn jag ogillar även på pojkar.

    Iris - blommigt och vackert samtidigt som det är gångbart, enkelt och allmänt bra.

    Hilma - så underbart vackert och ljuvt utan att vara mesigt. 

    Ellen -  enkelt, gångbart och bra.

    Iselin - otroligt vackert, men lite krångligt då jag hört flera olika uttal. Även lite stolpigt och blir lätt smeknamn( typ "Isa" eller "Linn").

    Juni - låter oerhört vackert, men det blir för vackert och gulligt. Inte respektingivande på en vuxen.

    Livia - bra egentligen, det är bara inte min grej. För mig låter det som en enda stor halvmesyr, som om man inte kunde välja mellan Olivia eller Liv(Fast jag vet ju såklart att det är tre olika namn).

    Viola - typiskt gemytligt och genomtrevligt namn. Vackert och enkelt.

    Olivia - bra på prick alla sätt. Blir aldrig fel.

    Elsa - stabilare än stabilast. Vackert, gångbart och enkelt.

    Mila-kolmila och Dan A. För mig är det inte ett namn.

    Ella bra. Bara bra. Och så intetsägande och blekt.

    Leonie - krångligt med uttal och stavning. Stolpigt och lär bli smeknamn.

    Belle - Gulleplutt-namn, ovärdigt på en vuxen. 

    Cloé - malplacerat i svenskan. Om det ska användas, så använd enklast möjliga stavning.

    Pojke:
    August - vackert,  ståtligt, bra och gångbart. Men det står mig att det finns olika uttal. "August " är pampigt och bra, medans "Aaaaagust " not so much. 

    Lionel - krångelnamn på svenska. Känner en liten med det namnet som på fsk kallades "Lionell" och "Leonell" om vartannat. Till sist verkade de emtyst enas om att bara kalla honom för "Leo".

    Arvid - underbart bra och ståtligt. Enkelt, trevligt och gångbart.

    Elias - bra på prick alla sätt,  bara inte min grej.

    Aston - konstlat och stolpigt. Blandas lätt ihop med det vanliga Anton. 

    Benjamin - som Elias fast med tillägget att det lätt ger smeknamnet "Benny" som jag ogillar.

    Carl - bra på prick alla sätt, men man måste gilla "Calle "som smeknamn(och det gör jag).
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Jag tycker så här)
    Flicka:
    Estrid: Helt ok 
    Charlie: Gillar inte alls
    Iris: Ok
    Hilma : Ok
    Ellen: Fint men väldigt vanligt
    Iselin: Gillar inte alls
    Juni: Nja
    Livia: Helt ok
    Viola: Ok
    Olivia : Lite tråkigt
    Elsa: Inte min smak
    Mila : Ok
    Ella: Lite tråkigt
    Leonie: Gillar inte
    Belle: Inte alls fint
    Cloé: Gillar inte alls

    Pojke:
    August: Helt ok
    Lionel: Nej
    Arvid: Ok
    Elias: nja
    Aston: Nej
    Benjamin: nej
    Carl: ok
  • Anonym (Klassiskt)
    Anonym (Höggravid) skrev 2022-08-08 21:16:33 följande:

    Vill först säga tack för att du tog dig tid till att skriva så mycket smile1.gif Jobbar du på förskola? 


    Jag har förstått att Alice, Agnes, Signe och Saga är extremt vanligt bland flickorna idag och därför har vi inte med dessa namn. Men är Olivia, Livia och Elsa lika vanliga menar du? 


    Att Iselin låter som Vaselin har du ju rätt i! Nu strök vi det namnet, haha. 


    Rätt gissat.. förskollärare sedan många år… du skulle hört mina o makens diskussioner när vi skulle välja namn..  

    O vad det gäller Olivia/ Livia och Elsa har vi just nu 1 Olivia , 2 Livia  och 1 Elsa på min förskola ( 5 avdelningar/ hemvister) ..  innan sommaren hade vi 2 Olivia,3 Livia och 2 Elsa …. En av vardera namn börjar skolan nu i höst 
  • Anonym (Klassiskt)

    En annan sak som jag tänkte extra på när vi valde namn till våra barn ( återigen en miljöskada   )var att det skulle vara lätt för barnen att lära sig skriva sina namn.... haft allt för många barn i grupperna där föräldrar knölat in ett H eller Z eller ett någon annan onödigt krånglig stavning av ett namn vilket inneburit för många av dessa barn  att när de jämnåriga kompisarna skrivit sina namn utan problem har de  fortfarande haft behov av att ha sin namnlapp framför sig för att kunna kopiera sitt namn

  • Anonym (Höggravid)
    Anonym (Klassiskt) skrev 2022-08-09 20:18:49 följande:
    Rätt gissat.. förskollärare sedan många år? du skulle hört mina o makens diskussioner när vi skulle välja namn..  

    O vad det gäller Olivia/ Livia och Elsa har vi just nu 1 Olivia , 2 Livia  och 1 Elsa på min förskola ( 5 avdelningar/ hemvister) ..  innan sommaren hade vi 2 Olivia,3 Livia och 2 Elsa ?. En av vardera namn börjar skolan nu i höst 

    Trevligt! Jag förstår att era namnval måste varit extra svåra då. 


    Oj, visste inte att Livia var så vanligt! Vilken del av Sverige bor du i? 


    Flera här i tråden har skrivit att Ellen är extremt vanligt bland barn idag, upplever du detsamma? 


    Hur ser det ut med Iris, Alva, Ebbe, Benjamin, Arvid och August?  

Svar på tråden Gillar ni våra namnlistor?