• malinerika1

    Inköp inför förskolestart

    Hej! Min dotter började förskolan i Januari och nu är det dags igen efter ett långt sommarlov därifrån, men insåg idag att hon vart inne i en växaperiod så typ allt har blivit för litet och behöver därför handla nytt. Men då plånboken inte är så stor så vill jag gärna ?komma undan? med så mycket som möjligt i den mån det går (förstå mig rätt där!) och undrar då lite hur ni andra gör? 
    Köper ni både regnkläder och skalkläder eller enbart något utav det? Väljer ni vanliga regnkläder eller fodrade? (om det är de ni köper). 

    mvh 

  • Svar på tråden Inköp inför förskolestart
  • Fliselisan

    Jag har ett av varje, tunna regnkläder, fodrade, och skalkläder. Skulle nog säga att de fodrade är onödiga, brukar knappt använda det alls.

    Vanliga galonkläder kan du hitta billigt på tradera, det är ju inte så mycket man använder dom. Om det regnar o är kallt kan du ha extra fleecebyxor utanpå till exempel ett underställ ett tights så blir det ju samma sak som fodrade.

    Det mitt barn mest använder ofta ända in i december då vintern är mild hos oss är skalbyxorna och skaljackan. Kallare morgnar har han underställ och mjukisar + skalbyxorna. Tröja och fleece under jackan.

    Köp ett par varma fodrade allväderstövlar så kommer ditt barn vara varm och torr om fötterna. Vanliga gummistövlar blir snabbt kalla när temperaturen sjunker. 

  • Jemp

    Köper det mesta begagnat. 

    Kör galon, alltid ofodrat och ofta även fodrat. Övriga skalkläder har vi aldrig köpt, men ärvt nån gång. 

  • Elin pelin

    Min ena dotter gick på uteförskola, hon har aldrig haft gallon eller fodrade regnkläder. Hon var alltid torr, hon hade skalkläder och vinterkläder, goretexskor samt fodrade vinterstövlar. En fröken tyckte vi skulle ha gallon, men när jag pratade med de andra sade de att min dotter alltid var torr  iller inte alltid var fallet med de barnen som hade gallon. Tips är om du hittar begagnade Reima byxor (deras slitastrkaste, går bara upp till storlek 104 tror jag), våra höll för två barn och gavs sedan vidare - de såg då oanvända ut.

  • malinerika1

    Tack så jättemycket allihopa för hjälpen!
    Jag gör nog lite som jag gjorde sist då och kör på bra skalkläder och bygger på med varma kläder under samt goretex skor/kängor tills vintern kommer då det såklart blir en bra overall och rediga vinterskor. Glad


    Trots att man gjort detta en gång så kände jag mig lite vilsen i att. Tack för att ni tog er tid!

Svar på tråden Inköp inför förskolestart