• Anonym (TS)

    Känns jättejobbigt att de kommer på dopet..

    Det är min sambos vän och hans tjej. De har nyligen fått barn och han har bett min sambo om att låna pengar flera gånger fast de har en rik familj. Det har lett till bråk mellan mig och sambon (eftersom vi själva har ansträngd ekonomi just nu pga att han var sjukskriven ett tag) och gjorde nästan att det tog slut mellan oss.

    När vi bråkade om det för några dagar sen pratade sambon med sin mamma i telefon och jag råkade säga något om att hans vän tar droger och lägger pengarna på det (vilket stämmer), sambon blev jättearg och ringde vännen och sa att jag hade sagt det när hans mamma hörde. 


    Och nu ska jag alltså behöva träffa dom på min sons dop om en vecka.. Får ångest bara av att tänka på det. Tänkte att jag kanske kunde skylla på att det inte passar att ta med en nyfödd (kan störa osv) men det går kanske inte. Har nästan lust att skjuta upp dopet, känns inte kul att lägga pengar och tid på att planera när jag bara kommer må dåligt. Känns konstigt att säga att de inte får komma också.. vad skulle ni gjort? 

  • Svar på tråden Känns jättejobbigt att de kommer på dopet..
  • Anonym (TS)

    Tack för alla snälla och hjälpsamma svar , känns lite bättre efter jag har läst dom < 3

    Tråkigt med så många otrevliga också men så är det ju nästan alltid här vad jag har förstått..
    Tar en liten paus från tråden nu, ska prata med sambon när han kommer hem från jobbet, prata med svärmor och med min bästa vän som ska vara gudmor.. och träffa prästen imorn.
    Får helt enkelt försöka göra det bästa av situationen fast det känns jobbigt. 

  • molly50
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 17:34:56 följande:
    Tack för svaret! Håller med.. och det är sant , vi kanske skulle prova det.
    Jag tror det kan vara en bra idé.
    Och om din sambo använder droger så bör han även söka hjälp för det om han inte klarar att sluta själv. 
    Och så får han nog också försöka lära sig att säga nej.
    Ert barn och er familj är viktigare än hans kompis.
    Så han måste börja växa upp och göra rätt prioriteringar nu. 
    Gör han inte det så kanske du ska fundera på om ni ska fortsätta tillsammans. 
  • Anonym (TS)
    Fiona M skrev 2022-08-08 17:43:28 följande:
    Du startar bråk om en 100-lapp men kommunicerar inte med din sambo?
    Nej det var inte så farligt , som jag har skrivit tidigare var det att han sa att han tänkte låna ut mer fast vi knappt har så det räcker själva. Men nu säger han att han inte ska det. 
  • Anonym (TS)
    molly50 skrev 2022-08-08 17:45:15 följande:
    Jag tror det kan vara en bra idé.
    Och om din sambo använder droger så bör han även söka hjälp för det om han inte klarar att sluta själv. 
    Och så får han nog också försöka lära sig att säga nej.
    Ert barn och er familj är viktigare än hans kompis.
    Så han måste börja växa upp och göra rätt prioriteringar nu. 
    Gör han inte det så kanske du ska fundera på om ni ska fortsätta tillsammans. 
    Tack för svaret :) Håller med.. det är precis det jag tycker. Vårt barn och familjen borde komma först.. oavsett vad kompisens pengar går till. Och sambon kanske borde söka hjälp.. det är inte ofta han tar något men han dricker för mycket också ..
  • molly50
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 17:48:43 följande:
    Tack för svaret :) Håller med.. det är precis det jag tycker. Vårt barn och familjen borde komma först.. oavsett vad kompisens pengar går till. Och sambon kanske borde söka hjälp.. det är inte ofta han tar något men han dricker för mycket också ..
    Ja,precis.

    Ja,då låter det som att han behöver hjälp.
    Åtminstone med att dra ner på drickandet och sluta helt med drogerna.
    Det är ingen bra miljö för barn att växa upp i.
    Och om någon märker att han dricker och använder droger så riskerar ni en socanmälan.
    Och då kan även du riskera att bli av med vårdnaden för att du låter barnen vistas i den miljön.
    Så du kan ju ställa ultimatumet på honom att antingen så skärper han till sig och tar tag i sina problem eller så går du.
    Då lär du få se vad han kommer att välja.
  • Anonym (S)
    molly50 skrev 2022-08-08 17:13:54 följande:
    De skulle kanske kunna prova familjeterapi,oavsett om de tänker fortsätta tillsammans eller göra slut.
    De,eller i alla fall han,behöver onekligen lära sig att kommunicera..
    Även om man kanske inte har att göra med vad den andre lägger sina pengar på så är det något man bör diskutera när man bor ihop och har barn tillsammans,tycker jag.
    Jag kan hålla med, men lägger in en brasklapp om att en knarkare knappast lär vilja diskutera att han lägger sina pengar på sånt. Antingen smyger de eller så skiter de i partnerns åsikter såvitt jag har sett.
  • Kockobello

    Vad är det för billigt knark om han bara behöver någon hundring?

  • Anonym (Molly)
    Tow2Mater skrev 2022-08-08 16:42:33 följande:

    Har bara läst TS. Ser iallafall tre saker;

    han har bett min sambo om att låna pengar flera gånger - Upp till din sambo om han vill låna ut, inte dig. Om han inte kan betala till era gemensamma utgifter, är det ju där du ska lägga energin, inte på att han lånar ut och till vem.

    pratade sambon med sin mamma i telefon och jag råkade säga något - Ful ovana att inte låta den som pratar i telefon vara ifred, och dessutom behöva foga in saker i deras samtal.


    Och nu ska jag alltså behöva träffa dom på min sons dop om en vecka..... Har nästan lust att skjuta upp dopet, känns inte kul att lägga pengar och tid på att planera när jag bara kommer må dåligt. - Jag hör mest jag, jag, jag här, vad hände med vi? Det är väl ert gemensamma barn?


    Märkligt, jag läste in följande:

    1) de har knaper ekonomibiträde vännen väljer att låna ut välbehövlig familjepengar till en knarkande vän.

    2) sambon skvallrar på sin livskamrats emotionella reaktion till kompisen som det berör och väljer därmed vännen före sitt barn mamma.

    3) TS sambo kräver att hon ska behöva umgås med hans vän som uppenbarligen nu avskyr TS. Ev bråk. kan uppstå. Detta på en speciell familjehögtider såsom dopdag.

    jag hör bara TS sambos egoistiska JAG JAG JAG i allt detta
  • molly50
    Anonym (S) skrev 2022-08-08 21:15:57 följande:
    Jag kan hålla med, men lägger in en brasklapp om att en knarkare knappast lär vilja diskutera att han lägger sina pengar på sånt. Antingen smyger de eller så skiter de i partnerns åsikter såvitt jag har sett.
    Ja,det är mycket möjligt.
    Men i så fall tycker jag att TS ska lämna.
    Då är han inte beredd att ta tag i sina problem.
    Och det kan påverka barnen. 
  • Anonym (XXX)
    molly50 skrev 2022-08-08 23:26:48 följande:
    Ja,det är mycket möjligt.
    Men i så fall tycker jag att TS ska lämna.
    Då är han inte beredd att ta tag i sina problem.
    Och det kan påverka barnen. 
    Ja, och jag tror att TS har goda möjligheter att få ensam vårdnad också, vilket troligen är det bästa. Ensam vårdnad är ända räddningen, när man råkat skaffa barn med en helt olämplig person. Och soc ser allvarligt på knark. 

    TS, du bör försöka undersöka om din sambo också knarkar, och säkra bevis för att han och även hans vänner gör det. 
  • Tom Araya
    Anonym (TS) skrev 2022-08-08 08:10:51 följande:
    Känns jättejobbigt att de kommer på dopet..

    Det är min sambos vän och hans tjej. De har nyligen fått barn och han har bett min sambo om att låna pengar flera gånger fast de har en rik familj. Det har lett till bråk mellan mig och sambon (eftersom vi själva har ansträngd ekonomi just nu pga att han var sjukskriven ett tag) och gjorde nästan att det tog slut mellan oss.

    När vi bråkade om det för några dagar sen pratade sambon med sin mamma i telefon och jag råkade säga något om att hans vän tar droger och lägger pengarna på det (vilket stämmer), sambon blev jättearg och ringde vännen och sa att jag hade sagt det när hans mamma hörde. 


    Och nu ska jag alltså behöva träffa dom på min sons dop om en vecka.. Får ångest bara av att tänka på det. Tänkte att jag kanske kunde skylla på att det inte passar att ta med en nyfödd (kan störa osv) men det går kanske inte. Har nästan lust att skjuta upp dopet, känns inte kul att lägga pengar och tid på att planera när jag bara kommer må dåligt. Känns konstigt att säga att de inte får komma också.. vad skulle ni gjort? 


    Jag anser att din sambo för evigt har bränt allt umgänge mellan er och hans vän genom att göra så. Jag hade sagt ifrån.
  • molly50
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-09 07:56:07 följande:
    Ja, och jag tror att TS har goda möjligheter att få ensam vårdnad också, vilket troligen är det bästa. Ensam vårdnad är ända räddningen, när man råkat skaffa barn med en helt olämplig person. Och soc ser allvarligt på knark. 

    TS, du bör försöka undersöka om din sambo också knarkar, och säkra bevis för att han och även hans vänner gör det. 
    Ja,om han missbrukar så finns det nog goda chanser. 
  • Tow2Mater

    Bråk om ett pengalån har evolverat till knarkande och supande och tal om egen vårdnad.

    Undrar lite hur en kristen kvinna träffade och föll för denna man. Eller handlar det om en kulturellt definierad kristen kvinna och kanske en kulturellt definierad muslimsk man? Problemen kanske till viss del handlar om kulturella skillnader.

  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2022-08-08 23:26:48 följande:
    Ja,det är mycket möjligt.
    Men i så fall tycker jag att TS ska lämna.
    Då är han inte beredd att ta tag i sina problem.
    Och det kan påverka barnen. 
    Håller med
Svar på tråden Känns jättejobbigt att de kommer på dopet..