• Anonym (Ts)
    Mon 8 Aug 2022 14:43
    12726 visningar
    29 svar
    29
    12726

    Sticker och kliar i kroppen. Orolig. Är det någon med erfarenhet?

    Har sedan imorse haft stickningar i händer, fötter, ansikte och ben. Måste även klia mig i ansiktet hela tiden. 


    Vid snabb googling har jag fått MS så fortsätter inte att läsa. 


    Är det någon som haft dessa symtom? Har haft en lång period av utmattningssyndrom, men vet inte om dessa symtom beror på det? Även en period där ögonlocket rycker.

  • Svar på tråden Sticker och kliar i kroppen. Orolig. Är det någon med erfarenhet?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 07:19
    #11

    Vaknade två ggr mitt i natten av att några fingrar hade domnat vilket inte gör att något känns bättre. Nu känns det verkligen som jag drabbats av ms. För uppsöka våed:;

  • Anonym (xyzåä­ö)
    Wed 10 Aug 2022 09:38
    #12
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-10 07:19:57 följande:

    Vaknade två ggr mitt i natten av att några fingrar hade domnat vilket inte gör att något känns bättre. Nu känns det verkligen som jag drabbats av ms. För uppsöka våed:;


    Ja gör det. Säg att två fingrar har domnat och att det kliar på kroppen. Det låter allvarligt. 
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 10 Aug 2022 10:10
    #13

    För mig har det så. Jag vaknade upp en morgon med pirr i kroppen. Googlade och då kom ju MS upp. Jag var helt säker att jag hade det. Läkarna däremot trodde inte på det. Pirret gick inte över så jag tjatade till mig en MR. Jodå, jag hade MS så det kan verkligen komma från ingenstans. Dagen innan så mådde jag ju hur bra som helst. Det är 4 år sedan jag fick diagnosen och jag mår bra idag tack vare väldigt effektiva mediciner(cellgifter). 


    Att läkarna gärna vill bortförklara det beror nog på att stress kan ge exakt samma symtom. I ditt fall låter det som stress eftersom du har haft utmattnings symtom innan. MS är en ovanlig sjukdom och jag hade otur, men jag är samtidigt tacksam att det inte var någon allvarligare sjukdom som är livshotande. 

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 20:35
    #14
    Anonym (Anonym) skrev 2022-08-10 10:10:09 följande:

    För mig har det så. Jag vaknade upp en morgon med pirr i kroppen. Googlade och då kom ju MS upp. Jag var helt säker att jag hade det. Läkarna däremot trodde inte på det. Pirret gick inte över så jag tjatade till mig en MR. Jodå, jag hade MS så det kan verkligen komma från ingenstans. Dagen innan så mådde jag ju hur bra som helst. Det är 4 år sedan jag fick diagnosen och jag mår bra idag tack vare väldigt effektiva mediciner(cellgifter). 


    Att läkarna gärna vill bortförklara det beror nog på att stress kan ge exakt samma symtom. I ditt fall låter det som stress eftersom du har haft utmattnings symtom innan. MS är en ovanlig sjukdom och jag hade otur, men jag är samtidigt tacksam att det inte var någon allvarligare sjukdom som är livshotande. 


    Kan du beskriva ditt pirr mer? Hade du andra symtom?
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 10 Aug 2022 21:49
    #15

    Nej, jag hade bara pirr. Speciellt när jag böjde huvudet framåt. Jag hade även en somnande hand som somnade utan att jag legat på dem. När jag säger att MS inte kommer smygande så menar jag att man kan ha skador på nervsystemet som inte märks. De kunde se på min MR att jag hade skador sedan 10 år tillbaka som jag inte har varit medveten om. MS kan således vara en tyst sjukdom. 


    Nu tror jag inte att du  behöver oroa dig alls, och jag ber om ursäkt för att detta inlägg handlar så mycket om MS. Jag vill bara belysa att vi finns men inte märks. Varför går vi inte ut med vår sjukdom? Jo, för att många likställer det med ALS. Vi kommer alltså dö av vår sjukdom. Helt fel. Om man hade nämnt MS så hade omgivningen sagt: Jaha, du har MS, då kommer du att hamna i rullstol, bli blind, få kissproblem, sexuella problem, hamna i depression etc etc. Jag är 54 år och har inga av de problemen. Jag springer, gymmar, jobbar heltid och njuter av livet. Egentligen borde jag gå ut med min sjukdom så andra får se ett ansikte på de som mår bra trots diagnosen. Mennså enkelt är det inte tyvärr. Ursäkta för ett långt inlägg. Hoppas att du mår bättre inom en snar framtid. Annars ska du kräva en MR av din läkare!

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Wed 10 Aug 2022 22:53
    #16
    Anonym (Anonym) skrev 2022-08-10 21:49:12 följande:

    Nej, jag hade bara pirr. Speciellt när jag böjde huvudet framåt. Jag hade även en somnande hand som somnade utan att jag legat på dem. När jag säger att MS inte kommer smygande så menar jag att man kan ha skador på nervsystemet som inte märks. De kunde se på min MR att jag hade skador sedan 10 år tillbaka som jag inte har varit medveten om. MS kan således vara en tyst sjukdom. 


    Nu tror jag inte att du  behöver oroa dig alls, och jag ber om ursäkt för att detta inlägg handlar så mycket om MS. Jag vill bara belysa att vi finns men inte märks. Varför går vi inte ut med vår sjukdom? Jo, för att många likställer det med ALS. Vi kommer alltså dö av vår sjukdom. Helt fel. Om man hade nämnt MS så hade omgivningen sagt: Jaha, du har MS, då kommer du att hamna i rullstol, bli blind, få kissproblem, sexuella problem, hamna i depression etc etc. Jag är 54 år och har inga av de problemen. Jag springer, gymmar, jobbar heltid och njuter av livet. Egentligen borde jag gå ut med min sjukdom så andra får se ett ansikte på de som mår bra trots diagnosen. Mennså enkelt är det inte tyvärr. Ursäkta för ett långt inlägg. Hoppas att du mår bättre inom en snar framtid. Annars ska du kräva en MR av din läkare!


    När du säger pirr, menar du att det sticker?
    Jag har ju att det sticker i händer och fötter kliar i ansiktet osv.
    I maj fick jag klump i halsen, kändes verkligen som jag hade svalt en köttbit men inget fynd hittades via kamera. Därefter kom ögonlocksryckningar. Nu detta. 


    Var hos vc idag. De gjorde neueologiska tester och kollade reflex osv, allt såg bra ut. Jag tänker att jag får se vart detta utvecklar sig. Blir det inte bättre eller ngt så får jag söka på nytt. Gjorde en MR 2 år sedan som såg bra ut (var utbränd då med och hade yrsel och kräkningar så trodde det var hjärntumör men var stress även det). Så kroppsligt reagerar jag mkt på stress meb blir rädd att jag missar ngt. Har ju en annan autoimmun sjukdom i bagage med.

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 11 Aug 2022 06:35
    #17

    Pirret var ej stickande. Det kändes bara som myrornas krig i kroppen Och det kliade inte.  Om du har känt en klump i halsen så låter det definitivt som stressrelaterat. 

  • Anonym (Nej)
    Thu 11 Aug 2022 12:09
    #18

    Helt ärligt, så verkar du överanalysera dina symtom. Livet är kort, försök att njuta av att du lever och är frisk istället för att leta efter sjukdomar och sånt som är fel. 


    Dessutom, om du håller på och söker för massa småsaker upprepade gånger och det visar sig att det inte är något så kommer inte sjukvården att ta dig på allvar. 

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 23:19
    #19
    Anonym (Anonym) skrev 2022-08-11 06:35:17 följande:

    Pirret var ej stickande. Det kändes bara som myrornas krig i kroppen Och det kliade inte.  Om du har känt en klump i halsen så låter det definitivt som stressrelaterat. 


    Höll det i sig för din del? Gjordes neurologisk undersökning av dig på vc?
    Nu har jag haft samma besvär sedan i måndags. Kändes lite som att gå på kuddar idag med fötterna. Får hoppas det är stress bara. 
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 23:20
    #20
    Anonym (Nej) skrev 2022-08-11 12:09:46 följande:

    Helt ärligt, så verkar du överanalysera dina symtom. Livet är kort, försök att njuta av att du lever och är frisk istället för att leta efter sjukdomar och sånt som är fel. 


    Dessutom, om du håller på och söker för massa småsaker upprepade gånger och det visar sig att det inte är något så kommer inte sjukvården att ta dig på allvar. 


    Men om du helt plötsligt vaknar med stickningar i kroppen, domningar etc - skulle du bara vifta bort dessa symtom? Jag tycker ditt inlägg är väldigt trist Även om du förmodligen inte menar något illa. Jag inbillar mig inte symtomen.
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 12 Aug 2022 10:51
    #21

    Jag gick med mitt pirr en vecka, sen kontaktade jag VC. Tog prover. Inget konstigt. väntade en månad och kontaktade VC igen. Gjorde neurologiska testet. Inget konstigt. Väntade en månad igen och kontaktade VC igen. Sa då att jag hade fått jätte ont i nacken och trodde att jag hade diskbråck. Jag hade inte ont alls men det var mitt enda sätt för att få dem att skicka mig på MR. Läkaren sa att det inte kommer att visa något på MR. Fick vänta 2 månader på MR. Fortfarande pirr samt att det kändes som om jag hade kuddar under fötterna. Gjorde MR och DÅ! Allt gick jättesnabb. Ny MR, nya prover och inom 2 veckor hade jag fått MS diagnos. Hade flera plack i hjärnan och ryggmärg som funnits där länge utan att jag märkt av det alls. Så var det för mig men det är ju individuellt. 

  • Anonym (Stina­)
    Fri 12 Aug 2022 12:44
    #22
    +1

    Du har massa olika symptom som du sökt vård för vid upprepade tillfällen utan att de hittat något. 


    Jag tycker det är synd att vården inte fångar upp personer som om och om igen blir övertygade om att de har farliga sjukdomar och faktiskt försöker behandla DET. För det är ju det som är ditt stora problem, det är helt uppenbart när man läser dina inlägg. Jag menar absolut inte att du simulerar eller hittar på. Jag tror däremot att du oroar dig för sjukdomar konstant och därför letar symptom hos dig själv. Det här leder till att du söker vård, och hur många undersökningar de än gör så hittar de inget och din oro fortsätter. 


    Du beskriver att du på bara ett par års tid har hunnit oroa dig både för hjärntumör och MS. Symptomen du skriver är mycket vanliga även när man är helt frisk - de allra flesta har i perioder haft ryckningar i ögonlocken t ex. De allra flesta tolkar inte det som tecken på en sjukdom. Du har gjort MR och neurologisk undersökning. Men när de kommer fram till att du inte har något så blir du ändå inte lugn, för tänk om du har fel. Och jag gissar att detta inte är de enda besök du varit på de senaste 10 åren? Jag gissar att du ganska ofta sök vård och att det då handlar om symptom och oro för sjukdomar. Det låter så otroligt jobbigt! Jag kan verkligen förstå hur orolig du är. Och så får du ett svar från någon som har just det du är rädd för att du har. 


    Känner du igen dig i följande tycker jag du ska söka hjälp för hälsoångest. För det finns hjälp att få! 


     


    Här är exempel på vanliga symtom på hälsoångest:


    Att tankar om att få en allvarlig sjukdom upptar mycket av din tid.

    Att du är orolig över att kroppsliga symtom, även de som tillhör det normala, är tecken på allvarlig sjukdom.

    Att du fortsätter vara orolig även om du sökt vård, blivit undersökt och fått provsvar och/eller lugnande besked om att du är frisk.

    Att tankarna och rädslan över möjliga sjukdomar är så stark att det innebär svårigheter att fungera i vardagen.

    Att du ständigt undersöker kroppen efter möjliga tecken på sjukdom. 

    Att du ofta söker vård för dina symtom, alternativt undviker att söka vård för att du är säker på ett få en allvarlig diagnos.

    Att du undviker människor, platser eller vissa aktiviteter av rädsla för att bli smittad och sjuk.

    Att du pratar mycket om din hälsa och de sjukdomar du tror du har eller kan få.

    Att du ägnar mycket tid åt att söka efter information om sjukdomar.
  • Anonym (Nej)
    Fri 12 Aug 2022 15:24
    #23

    Jag menar inget illa TS, men skulle nog säga samma som Stina skrivit. 


    Om jag har ont i ryggen så tänker jag inte direkt att det är något farligt, antar jag att jag sovit dåligt, lyft för tungt etc. Om jag googlar kommer diverse olika hemskheter upp. 


    Hade ögonryckningar för något år sen som höll i sig i en månad. Behandlade mig med tårersättning och försökte stress mindre, så försvann dom. När jag blir stressad får jag även en klump i halsen, som kan finnas där ett par veckor. Sen försvinner det. 


    Alla har små konstiga symtom från olika ställen, och det skulle vara jättejobbigt att överanalysera och tänka att det är en farlig sjukdom direkt. 


    Det jag menar är att det verkar som att du bara går och väntar på att bli allvarligt sjuk. Har jag fel? Försök att släppa dina sjukdomstankar, stressa av, och njut av livet, nu när du är frisk.   Och sluta googla dina symtom.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Fri 12 Aug 2022 21:01
    #24
    Anonym (Stina) skrev 2022-08-12 12:44:00 följande:

    Du har massa olika symptom som du sökt vård för vid upprepade tillfällen utan att de hittat något. 


    Jag tycker det är synd att vården inte fångar upp personer som om och om igen blir övertygade om att de har farliga sjukdomar och faktiskt försöker behandla DET. För det är ju det som är ditt stora problem, det är helt uppenbart när man läser dina inlägg. Jag menar absolut inte att du simulerar eller hittar på. Jag tror däremot att du oroar dig för sjukdomar konstant och därför letar symptom hos dig själv. Det här leder till att du söker vård, och hur många undersökningar de än gör så hittar de inget och din oro fortsätter. 


    Du beskriver att du på bara ett par års tid har hunnit oroa dig både för hjärntumör och MS. Symptomen du skriver är mycket vanliga även när man är helt frisk - de allra flesta har i perioder haft ryckningar i ögonlocken t ex. De allra flesta tolkar inte det som tecken på en sjukdom. Du har gjort MR och neurologisk undersökning. Men när de kommer fram till att du inte har något så blir du ändå inte lugn, för tänk om du har fel. Och jag gissar att detta inte är de enda besök du varit på de senaste 10 åren? Jag gissar att du ganska ofta sök vård och att det då handlar om symptom och oro för sjukdomar. Det låter så otroligt jobbigt! Jag kan verkligen förstå hur orolig du är. Och så får du ett svar från någon som har just det du är rädd för att du har. 


    Känner du igen dig i följande tycker jag du ska söka hjälp för hälsoångest. För det finns hjälp att få! 


     


    Här är exempel på vanliga symtom på hälsoångest:


    Att tankar om att få en allvarlig sjukdom upptar mycket av din tid.

    Att du är orolig över att kroppsliga symtom, även de som tillhör det normala, är tecken på allvarlig sjukdom.

    Att du fortsätter vara orolig även om du sökt vård, blivit undersökt och fått provsvar och/eller lugnande besked om att du är frisk.

    Att tankarna och rädslan över möjliga sjukdomar är så stark att det innebär svårigheter att fungera i vardagen.

    Att du ständigt undersöker kroppen efter möjliga tecken på sjukdom. 

    Att du ofta söker vård för dina symtom, alternativt undviker att söka vård för att du är säker på ett få en allvarlig diagnos.

    Att du undviker människor, platser eller vissa aktiviteter av rädsla för att bli smittad och sjuk.

    Att du pratar mycket om din hälsa och de sjukdomar du tror du har eller kan få.

    Att du ägnar mycket tid åt att söka efter information om sjukdomar.

    Känner mig så oerhörd träffad av detta inlägg så att jag inte vet vad jag ska skriva ens. Är uppvuxen med en hypokondrisk mamma och insåg precis att jag är precis likadan nu. Alla punkter på listan kan jag bocka av. Mår så dåligt av att hela tiden tänka på sjukdomar. Jag vet inte vad jag ska säga eller göra. Säkert så kanske jag får alla symtom av denna ångest eftsrsom jag hittills inte blivit drabbad av sjukdom (förutom ulcerös kolit).


    Tack för ditt inlägg.

  • Sun 14 Aug 2022 12:22
    #25

    Jag har postcovid och har också haft pirr och ryckningar i perioder. Nu 1,5 år efter har det blivit bättre, men får ibland muskelryckningar i benen, speciellt när jag ska sova. Förra sommaren kändes det som det rann isvatten genom kroppen ett par gånger om dagen. Får också lite brainzaps, det känns som elstötar i huvudet eller som att det blåser till inne i huvudet och det blir nån tryckförändring i öronen. Har haft ont i ryggen, axlarna och höfterna i perioder. Sen är det synen som flackar lite, lukt och smak är skevt och jag är hjärntrött. 


    Men det viktiga är ju att utesluta MS som flera i tråden skrev. Men det fattade jag som att du hade gjort?

  • Anonym (aller­giker deluxe­)
    Sun 14 Aug 2022 12:37
    #26

    Jag som är atopiker, histaminkänslig och har mycket hudsymptom vaknar varje dag av att det börjar klia, strama och pirra i huden.

    Testa receptfritt antihistamin en vecka? Om det minskar/försvinner då är det kanske (början till) något allergiskt och inte alls MS.

    För fyra år sen fick jag efter en stressperiod svår allergi mot vete, soja, råg och jordnötter, det blev värre och värre under en vecka och jag reagerade på all mat.

    Sen kom covid, och efter det blev jag histaminintolerant- samma sak där och ett helvete med hudkli och utslag och pirr i 6 månader innan det stabiliserades.

    Jag har redan klåda och stramt ansike och stickningar medan jag skriver det här, eftersom jag åt "dålig" mat igår för det var gott.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sun 14 Aug 2022 20:56
    #27
    Malinskaya skrev 2022-08-14 12:22:20 följande:

    Jag har postcovid och har också haft pirr och ryckningar i perioder. Nu 1,5 år efter har det blivit bättre, men får ibland muskelryckningar i benen, speciellt när jag ska sova. Förra sommaren kändes det som det rann isvatten genom kroppen ett par gånger om dagen. Får också lite brainzaps, det känns som elstötar i huvudet eller som att det blåser till inne i huvudet och det blir nån tryckförändring i öronen. Har haft ont i ryggen, axlarna och höfterna i perioder. Sen är det synen som flackar lite, lukt och smak är skevt och jag är hjärntrött. 


    Men det viktiga är ju att utesluta MS som flera i tråden skrev. Men det fattade jag som att du hade gjort?


    Har inte haft covid vad jag vet. 

    Läkaren gjorde en neurologisk undersökning där han testade reflexer, balans osv och sa att jag inte behövde oroa mig för MS.
    :s
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sun 28 Aug 2022 22:29
    #28

    Nu var det tre veckor sedan jag skrev inlägget.
    Stickningarna och domningarna försvann i drygt en veckas tid för att återkomma med: konstig känsla under foten. Som att jag har en kudde under foten när jag går. Den känslan kommer och går under dagen. Har även en konstig känsla som när någon drar fingrarna längs din hy, på armen samt  vaden är det kolsyrakänsla.

    Jag har fått diagnos på depression ångest efter en lång tid av utmattning och min läkare (efter ha sett mig) menar på att alla symtom kommer därifrån. Hon gjorde en ytterligare neurologisk undersökning (på vc) där hon tittade på känsel; reflex; styrka osv och allt såg fint ut.

    Jag försöker släppa tankarna på ms nu för att kunna bli frisk men det är svårt. Särskilt när jag aldrig haft sådana gör symtom innan. 

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Tue 6 Sep 2022 22:00
    #29
    Anonym (Anonym) skrev 2022-08-12 10:51:50 följande:

    Jag gick med mitt pirr en vecka, sen kontaktade jag VC. Tog prover. Inget konstigt. väntade en månad och kontaktade VC igen. Gjorde neurologiska testet. Inget konstigt. Väntade en månad igen och kontaktade VC igen. Sa då att jag hade fått jätte ont i nacken och trodde att jag hade diskbråck. Jag hade inte ont alls men det var mitt enda sätt för att få dem att skicka mig på MR. Läkaren sa att det inte kommer att visa något på MR. Fick vänta 2 månader på MR. Fortfarande pirr samt att det kändes som om jag hade kuddar under fötterna. Gjorde MR och DÅ! Allt gick jättesnabb. Ny MR, nya prover och inom 2 veckor hade jag fått MS diagnos. Hade flera plack i hjärnan och ryggmärg som funnits där länge utan att jag märkt av det alls. Så var det för mig men det är ju individuellt. 


    Hej igen!
    Undrar om ditt pirr var ihållande? Satt det i hela tiden eller kom det och gick? Nu har Jag inte besvär med stickningar och domningar på det sättet när jag skrev inlägget däremot har jag myrkrypningar på vänstra vad och arm men de kan flytta sig med. Jag har nyligen varit på vc pga depression och lång period av utmattning och när läkaren såg mig sa hon att detta var orsakar av stress och mitt mående. Vill gärna tro att det är så, men även när jag ligger ner ich ?mår bra? kan dessa ?attacker ? med myrkrypningar komma. Känns som när det är hårstrån på huden som skaver eller typ kolsyra under huden.
Svar på tråden Sticker och kliar i kroppen. Orolig. Är det någon med erfarenhet?