• Viola1

    Barn som inte går på förskolan

    Jag är hemma med min 2åring och 3 månaders bebis just nu. jag har själv valt att ha storasyster hemma från förskolan. Det är tufft  men jag vet att det är rätt beslut för mig och min dotter, för snart kommer de vara 13 och inte vilja umgås med mig mer ????

    Så fort jag nämner för någon att jag inte har storasyster på förskolan så tycker de synd om mig. jag håller på att bli galen ingen har sagt något positivt. jag älskar att vara hemma med mina barn men jag blir så ledsen när ingen har något positivt att säga????


     

  • Svar på tråden Barn som inte går på förskolan
  • lövet2
    Mammalundgren skrev 2022-08-12 21:36:57 följande:
    Vi ska inte jämföra en tvååring som är hemma med exempelvis barn till lövet som varit hemma till skolåldern utan en aktiv pappa. lövets barn har ju fått uppleva alla de problem som barn till hemma-mammor kan få.
     Då kommer TS barn inte hamna i samma utsatta läge som exempelvis lövets barn.
    Eeeh ...? Vad i hela fridens namn yrar du om?
  • snöblask
    Spucks skrev 2022-08-12 20:41:31 följande:
    Varför ska de inte lära sig det? Har du låst in dina barn hemma innan de började på förskolan?
    snöblask skrev 2022-08-12 09:18:24 följande:

    Forskning har även visat att språket blir lidande hos hemmabarn. 


    Har du länkar till denna forskning? 

    Finns eg hur mycket forskning som helst. De viktigaste barnen att nå är dock där barnen inte har en språkrik miljö hemma. Är du intresserad så googla. Du kan börja läsa riksdagens utredning https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/kommittedirektiv/fler-barn-i-forskolan-for-battre-sprakutveckling_H7B171
  • snöblask
    Tow2Mater skrev 2022-08-12 19:09:01 följande:

    Varför tar ni för givet att hemmavarande barn inte tillbringar tid i grupp med andra barn bara för att de inte gör de på fks? Det finns många olika grupper barn kan tillhöra; t ex sporter/idrott, kyrkor, släkt bara för att nämna några.


    Absolut träffar majoriteten av hemmabarn andra barn. Men det går naturligtvis inte att jämföra med gruppen på förskolan. Förskolan blir barnens arbetsplats på gott och ont och det finns massor av sociala koder, konfliktlösning, samarbete etc som är svårt att jämföra med mer tillfälliga eller löst sammansatta grupper. Sen är allt detta absolut inte nödvändigt att lära sig som tvååring. Men det är kompetenser som är svåra att lära sig utan det sammanhanget. 
  • snöblask

    Till Ts. Det finns såklart massor med positivt med att vara hemma med en tvååring. Dels får syskonen tid med varandra. Dels får du tid att skapa och bygga relationer med dina barn. Din tvååring får förmodligen upptäcka livet i lugn o ro med sin trygga anknytnings person vid sin sida. Gör det som känns bäst och rätt för ditt barn och dig, 

  • Tow2Mater
    snöblask skrev 2022-08-13 00:02:58 följande:
    Finns eg hur mycket forskning som helst. De viktigaste barnen att nå är dock där barnen inte har en språkrik miljö hemma. Är du intresserad så googla. Du kan börja läsa riksdagens utredning riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/kommi...
    Det handlar ju ganska specifikt om de som inte pratar svenska hemma. Du linkar dessutom till direktivet, vad visade uppdraget som skulle redovisas senast den 30 oktober 2020?
  • snöblask
    Tow2Mater skrev 2022-08-13 00:16:30 följande:
    Det handlar ju ganska specifikt om de som inte pratar svenska hemma. Du linkar dessutom till direktivet, vad visade uppdraget som skulle redovisas senast den 30 oktober 2020?
    Precis som jag skrev i mitt ursprungsinlägg som du sedan frågade på. Detta gäller framförallt där det finns bristande kunskaper i hemmet eller av andra skäl är en dålig språkmiljö och gäller förmodligen inte TS. 
  • Tow2Mater
    snöblask skrev 2022-08-13 11:33:53 följande:
    Precis som jag skrev i mitt ursprungsinlägg som du sedan frågade på. Detta gäller framförallt där det finns bristande kunskaper i hemmet eller av andra skäl är en dålig språkmiljö och gäller förmodligen inte TS. 
    Du sa där barnen inte har en språkrik miljö hemma - det kan man ju tolka lite hur som. Eftersom vi inte är och aldrig varit stora babblare hemma och dessutom pratar två språk tog jag lite åt mig och ville fortydligan vad linken specifikt handlade om.
  • Spucks
    snöblask skrev 2022-08-13 00:02:58 följande:
    Finns eg hur mycket forskning som helst. De viktigaste barnen att nå är dock där barnen inte har en språkrik miljö hemma. Är du intresserad så googla. Du kan börja läsa riksdagens utredning https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/kommittedirektiv/fler-barn-i-forskolan-for-battre-sprakutveckling_H7B171
    Om du påstår att det finns forskning som säger en sak, borde du även dela länkar eller titlar av denna forskning och inte bara säga att man ska googla själv. Speciellt om det handlar om något som nog är rätt kontroversiellt och absolut inte "allmänbildning".
    Det du länkade är ingen forskning.
    snöblask skrev 2022-08-13 11:33:53 följande:
    Precis som jag skrev i mitt ursprungsinlägg som du sedan frågade på. Detta gäller framförallt där det finns bristande kunskaper i hemmet eller av andra skäl är en dålig språkmiljö och gäller förmodligen inte TS. 
    Nej, det skrev du inte i ditt inlägg. Du skrev att "Forskning har även visat att språket blir lidande hos hemmabarn." och skrev sedan efteråt att du TROR att det handlar om utlandsfödda föräldrar. Det är två helt skilda saker - svenska språket hos barn med ett annat hemspråk som inte går i förskolan, och att språket blir lidande hos barn som inte går på förskolan.
  • Spucks
    enola skrev 2022-08-12 22:09:37 följande:
    Inte nödvändigtvis. Beror ju var man bor och om det finns andra som är hemma med sina barn på dagarna och som går till lekplatsen med dem. Här är det ofta tomt på lekplatsen.
    Ja, visst finna det områden med färre barn, men när ens barn inte är småbarn längre och inte går på förskolan ser nog föräldrarna till att barnet träffar på andra ungar.
  • Spucks
    snöblask skrev 2022-08-13 00:09:26 följande:
    Absolut träffar majoriteten av hemmabarn andra barn. Men det går naturligtvis inte att jämföra med gruppen på förskolan. Förskolan blir barnens arbetsplats på gott och ont och det finns massor av sociala koder, konfliktlösning, samarbete etc som är svårt att jämföra med mer tillfälliga eller löst sammansatta grupper. Sen är allt detta absolut inte nödvändigt att lära sig som tvååring. Men det är kompetenser som är svåra att lära sig utan det sammanhanget. 
    Ja, och det var just det tidigare skripenten sa - att det enda som ett barn inte lär sig hemma som det lär sig i förskolan är att vara i en större grupp.
    Och som du själv sa, det är inget en tvååring behöver lära sig. 
  • snöblask
    Tow2Mater skrev 2022-08-13 15:16:37 följande:
    Du sa där barnen inte har en språkrik miljö hemma - det kan man ju tolka lite hur som. Eftersom vi inte är och aldrig varit stora babblare hemma och dessutom pratar två språk tog jag lite åt mig och ville fortydligan vad linken specifikt handlade om.
    Det jag har lärt mig är att det gäller språkrik miljö. Generellt gäller dock att modersmålet stärker även svenska språket. Med språkrik miljö behöver inte betyda att vara en babblare men ahh sätta ord på barns uttryck/ känslor etc. Hos de allra flesta sker detta automatisk. Läsning är även det väl dokumenterat att en läsande 15åring kan ett visst antal ord medan en icke läsare har betydligt färre ord i ordförrådet. Även där kan alltså förskola och skola kompensera språkutvecklingen om det krävs.
Svar på tråden Barn som inte går på förskolan