• Anonym (Strandhjälte 2023)

    Bantade bantningsresultat.

    Hej.

    Jag tänkte starta en sån där viktminskningstråd där man följs åt men med uppmaningen att fokusera på resultaten och minimera övrig text i svaren (alltså lite pepp eller ett tips är ok men att försöka hålla det relativt kort).
    Och jag tror att det är lättare att också peppa sig själv när man lägger ut sina resultat i en tråd för andra att se.
    Kommer försöka lägga in resultat veckovis.

    Jag börjar med ett exempel (som också är mina första resultat).

    STARTVIKT: 118 KG
    NUVARANDE VIKT: 114,8 KG
    TOTALT TAPP: -3,2 KG
    DELMÅL1: 105 KG
    DELMÅL2: 100 KG
    DELMÅL3: 95 KG

    Mål kommande vecka är att gå ned i kalorier efter semestern och gå 10000 steg per dag.

    Hoppa gärna med i tråden.

  • Svar på tråden Bantade bantningsresultat.
  • Anonym (Kol)
    Anonym (H) skrev 2022-08-17 20:59:23 följande:
    Att väga sig behöver inte ha med bantning att göra. Det handlar om att ha koll på vad som händer med kroppen.

    Jag är också helt emot bantning. Men svaret på det är inte att leva osunt och att vara fet utan att leva sunt och att välformad.
  • Anonym (H)
    Anonym (Kol) skrev 2022-08-17 21:13:28 följande:
    Att väga sig behöver inte ha med bantning att göra. Det handlar om att ha koll på vad som händer med kroppen.

    Jag är också helt emot bantning. Men svaret på det är inte att leva osunt och att vara fet utan att leva sunt och att välformad.
    Självklart kan man väga sig inom rimliga intervaller,  men ett dagligt vägande är enligt mig fixerat -  det blir upplagt för besvikelser och känsla av misslyckande -  och det säger inte så mkt då typ Mens cykel kan spela roll.  Men att hålla på med dieter,  bantning och kaloriräkning tror jag inte på,  så fort man slutar går man upp allt igen plus lite till.  Jag tror mer på livsstil,  äta sunt,  träna och inte fokusera så mkt på just vikt
  • Anonym (H)

    Det är lätt att gå ner i vikt men svårt att behålla den efter dieter och bantning som inte efterföljs

  • Anonym (Kol)
    Anonym (H) skrev 2022-08-17 21:22:49 följande:
    Självklart kan man väga sig inom rimliga intervaller,  men ett dagligt vägande är enligt mig fixerat -  det blir upplagt för besvikelser och känsla av misslyckande -  och det säger inte så mkt då typ Mens cykel kan spela roll.  Men att hålla på med dieter,  bantning och kaloriräkning tror jag inte på,  så fort man slutar går man upp allt igen plus lite till.  Jag tror mer på livsstil,  äta sunt,  träna och inte fokusera så mkt på just vikt
    Varför skulle du bli besviken? Du tillämpar ett destruktivt tankesätt på en konstruktiv metod.

    Jag tror också på livsstil, äta sunt, träna men om man inte har koll på vikten blir det mest massa pladder. En del i att vara sund är att ha koll på vikten.

    "Jag är 1,70 cm lång och lever sunt. Läkaren sa att mina 85 kg är för mycket men jag bryr mig inte om det utan går efter hur jag känner mig."
  • Anonym (H)
    Anonym (Kol) skrev 2022-08-17 21:45:28 följande:
    Varför skulle du bli besviken? Du tillämpar ett destruktivt tankesätt på en konstruktiv metod.

    Jag tror också på livsstil, äta sunt, träna men om man inte har koll på vikten blir det mest massa pladder. En del i att vara sund är att ha koll på vikten.

    "Jag är 1,70 cm lång och lever sunt. Läkaren sa att mina 85 kg är för mycket men jag bryr mig inte om det utan går efter hur jag känner mig."
    Det är skillnad på att hålla koll på vikten och att väga sig varje dag,  vilket jag svarade någon på.  Personligen mår jag bäst av att skippa vågen,  inom rimliga gränser -  självklart kan det vara bra att ha någorlunda koll...  Jag som haft ätstörningar är det en befrielse att skita i vågen och förlita mig på andra parametrar som god kost,  motion och se på kläder hur de fortfarande passar.  Jag tycker det är så sorgligt att jag spenderat över mitt halva liv åt vikt,  dieter osv.  Jag var inte ens överviktig när jag började.  Jag säger inte att fetma är sunt,  men jag tror att ett mer avslappnat förhållningssätt till mat och sin kropp är sundare 
  • Anonym (Kol)
    Anonym (H) skrev 2022-08-17 21:59:25 följande:
    Det är skillnad på att hålla koll på vikten och att väga sig varje dag,  vilket jag svarade någon på.  Personligen mår jag bäst av att skippa vågen,  inom rimliga gränser -  självklart kan det vara bra att ha någorlunda koll...  Jag som haft ätstörningar är det en befrielse att skita i vågen och förlita mig på andra parametrar som god kost,  motion och se på kläder hur de fortfarande passar.  Jag tycker det är så sorgligt att jag spenderat över mitt halva liv åt vikt,  dieter osv.  Jag var inte ens överviktig när jag började.  Jag säger inte att fetma är sunt,  men jag tror att ett mer avslappnat förhållningssätt till mat och sin kropp är sundare 
    Du ställer två osunda sätt mot varandra. 

    Om avslappnat sätt menas att acceptera övervikt håller jag verkligen inte med dig. Om avslappnat sätt betyder att äta sunt och vara sund på riktigt, utan att lägga onödigt fokus (som att räkna kalorier och dylikt) på det så håller jag med dig.
  • Anonym (H)
    Anonym (Kol) skrev 2022-08-18 17:34:34 följande:
    Du ställer två osunda sätt mot varandra. 

    Om avslappnat sätt menas att acceptera övervikt håller jag verkligen inte med dig. Om avslappnat sätt betyder att äta sunt och vara sund på riktigt, utan att lägga onödigt fokus (som att räkna kalorier och dylikt) på det så håller jag med dig.
    Som jag skrivit tidigare,  äta den mat kroppen mår bra av,  hålla sig ifrån socker och snacks så mycket som möjligt.  Att inte vara fixerad av våg/kalorier eller straffa sin kropp med massa dieter som  ingen orkar följa livet ut.  Jag förespråkar inte fetma,  men att vara snäll mot sig själv och sin kropp ( pga dieter och självhat om man råkar äta något onyttigt ibland)
    Jag ska inte döda denna tråden mer,  men tycker det känns så synd med denna i mina ögon kropps/vikthets.  Ber om ursäkt till ts
  • Anonym (Strandhjälte 2023)

    Anonym (Kol) och Anonym (H), vill inte vara en grinig TS, men som jag skrev tidigare vill jag hålla denna tråd som en resultattråd med siffror, och korta tips och pepp, och inte en diskussionstråd.

    Jag ber er respektera detta, det finns andra bantningstrådar ni kan kommunicera i.

  • Anonym (Strandhjälte 2023)
    Vägning 3 efter semestern.

    STARTVIKT: 118 KG
    NUVARANDE VIKT: 112,3 KG
    TOTALT TAPP: -5,7 KG
    SEDAN FÖRRA VECKAN: -0,6 KG
    DELMÅL1: 105 KG
    DELMÅL2: 100 KG
    DELMÅL3: 95 KG

    Blygsam viktminskning denna vecka. Blev både kräftskiva och födelsedagsfest i helgen.

    Börjat matlogga. Ska försöka hålla 1500 kalorier per dag så man kan unna sig vin till helgen.

    Stegrekord för i år häromdagen på 18300 steg
  • Anonym (Fresh)

    Är med. 


    165 cm lång

    Startvikt: 75 kg
    Nuvarande vikt: 68,7 kg
    Delmål: 60 kg innan julen
    Målvikt: 55 kg

    Kör tung styrketräning och aktiv återhämtning. Äter ca 1300 kalorier varje dag och då cirka 110 g protein. 

  • Anonym (Strandhjälte 2023)

    Vägning 4 efter semestern.

    Det går nedåt men inte riktigt den där kickstarten efter semestern jag hade räknat med.
    Matloggningen går hyfsat men vissa dagar med många möten leder till att äta lunch ute vilket är svårt att logga.
    Inte mål, men riktvikt i mitten av oktober är 107 kg.

    Visst energitapp med promenaderna. Håller målen men tappat lusten lite. Kanske ska börja lyssna på musik.

    STARTVIKT: 118 KG
    NUVARANDE VIKT: 111,5 KG
    TOTALT TAPP: -6,5 KG
    SEDAN FÖRRA VECKAN: -0,8 KG
    DELMÅL1: 105 KG
    DELMÅL2: 100 KG
    DELMÅL3: 95 KG


  • Anonym (98)

    Vikt: 98
    delmål: 95, 92, 88, 85, 82


    Målvikt: 77

    Hur: bra mat i rimliga mängder och mycket rörelse och träning

    173 cm

  • Anonym (Nedåt)
    Startvikt: 86,6
    Nuläge, vikt: 84,0
    Mål 1: under 80 kg
    Tar det sakta och försiktigt. Försöker mest att byta ut snackset framför tvn från onyttigt o mycket till lite mindre och mer nyttiga alternativ. 
  • Anonym (Alice)

    Startvikt: 113,1 kilo
    Nuvarande vikt: 104,8 kilo

    Delmål: 99,9 kilo, ska nås innan årsskiftet

    Metod: Dumpa sockerberoendet, äta på fasta tider och laga mat istället för foodora. Vägning varje Söndag. 

  • Anonym (Strandhjälte 2023)

    Vägning 5 efter semestern.

    Lade viktnedgången på hyllan några veckor pga överbelastning på jobbet. Känner mig lite höstdeppig också.
    Håller ett hyfsat stegsnitt men måste minska intaget.

    STARTVIKT: 118 KG
    NUVARANDE VIKT: 111,0 KG
    TOTALT TAPP: -7KG
    SEDAN FÖRRA VÄGNINGEN: -0,5 KG
    DELMÅL1: 105 KG
    DELMÅL2: 100 KG
    DELMÅL3: 95 KG

  • Anonym (Alice)

    Min uppdatering: 103,4 kilo. Ingen stor nedgång men något. Och att det går i rätt riktning är viktigast i det långa loppet. 

    Strandhjälte: Tycker du är fantastisk som fortsätter Uppdatera även i motgångar och vägrar ge upp. Tror på dig och att du kommer lyckas! 

  • Anonym (Nedåt)

    Det går sakta men säkert..
    Startvikt: 86,6
    4/9 84,0
    28/9 82,4

  • Anonym (Nedåt)
    Startvikt: 86,6
    4/9 84,0
    28/9 82,4
    12/10 80,9
    Hoppas på att få lämna 80 o gå in på 7X  snart nu!
Svar på tråden Bantade bantningsresultat.