• Anonym (H)

    Hur mycket hänsyn måste man visa?

    Om man har en fru som har ont mer eller mindre konstant (fibro, reumatism, endo), hur mycket hänsyn kan hon vänta sig i vardagen för något som typ aldrig blir bra? Hon gråter och blir arg när jag drar med henne på saker när hon säger att hon inte orkar, men hon mår ju inte bättre hemma heller? 


    Vi har släktingar i stan som är på besök, de är bara i stan max två gånger om året och jag vill hitta på saker med dem hela familjen, men min fru vill inte. Vilket gör mig upprörd över att hon inte kan bita ihop för sina barns skull. Hon behöver inte vara med varje gång, men det är riktigt pinsamt och otrevligt om hon stannar hemma mer än hon är med. Hon stannade hemma igår, då tycker jag det är självklart att hon följer med idag, men hon vill inte ens lyssna på mig.


    Någon med erfarenhet? 

  • Svar på tråden Hur mycket hänsyn måste man visa?
  • Anonym (H)
    molly50 skrev 2022-08-14 17:05:35 följande:
    Men om de är så intensiva så borde du förstå att det blir jobbigare för din fru än det kanske hade varit om hon hade varit frisk. 

     


    Med frågor alltså. Så fort barnen är sjuka tex ringer de varje dag för att höra hur det är, tänk då hur de skulle vara vid kroniska sjukdomar. Jag vill inte att de ska veta, vill inte behöva hantera deras känslor också.

  • Anonym (K)
    Anonym (H) skrev 2022-08-14 17:30:33 följande:

     


    Med frågor alltså. Så fort barnen är sjuka tex ringer de varje dag för att höra hur det är, tänk då hur de skulle vara vid kroniska sjukdomar. Jag vill inte att de ska veta, vill inte behöva hantera deras känslor också.


    Vuxen person behöver lära sig sätta gränser mot släktingarna låter det som. Din fru får alltså ta "skiten" från dina släktingar där de tror allt möjligt om henne bara för att du inte orkar med deras utfrågningar? Klart det bottnar i omtanke från deras sida men man får ge lugnande besked och om de tjatar så påpekar man vänligt att man inte vill diskutera sjukdomarna.
  • Anonym (MCVX)

    Du måste förklara för dina släktingar att din fru är sjuk och därför stannar hon ofta hemma. Sedan måste du förstå att din fru inte behöver umgås med dina släktingar alls om hon inte vill. Sedan måste du inse att du får umgås med dina släktingar ensam utan henne, bli mera självständig där. Du kan väl umgås med de dina själv? Varför måste du vara beroende av att ha sällskap av din fru när du ska umgås med ditt folk? 

  • Plupp73
    Anonym (H) skrev 2022-08-11 08:47:15 följande:
    Hur mycket hänsyn måste man visa?

    Om man har en fru som har ont mer eller mindre konstant (fibro, reumatism, endo), hur mycket hänsyn kan hon vänta sig i vardagen för något som typ aldrig blir bra? Hon gråter och blir arg när jag drar med henne på saker när hon säger att hon inte orkar, men hon mår ju inte bättre hemma heller? 


    Vi har släktingar i stan som är på besök, de är bara i stan max två gånger om året och jag vill hitta på saker med dem hela familjen, men min fru vill inte. Vilket gör mig upprörd över att hon inte kan bita ihop för sina barns skull. Hon behöver inte vara med varje gång, men det är riktigt pinsamt och otrevligt om hon stannar hemma mer än hon är med. Hon stannade hemma igår, då tycker jag det är självklart att hon följer med idag, men hon vill inte ens lyssna på mig.


    Någon med erfarenhet? 


    Din fru känner dig inte bra nog för att orka umgås.
    Samtidigt förstår jag på djupet hur otroligt ansträngande det måste vara för dig som make att alltid leva med det här, aldrig kunna ha ett fungerande liv praktiskt och socialt där hon fungerar som andra.
    Den här situationen är ju bara toppen på isberget
  • molly50
    Anonym (H) skrev 2022-08-14 17:30:33 följande:

     


    Med frågor alltså. Så fort barnen är sjuka tex ringer de varje dag för att höra hur det är, tänk då hur de skulle vara vid kroniska sjukdomar. Jag vill inte att de ska veta, vill inte behöva hantera deras känslor också.


    Men nu handlar det ju inte enbart om vad du tycker.
    Det är ju inte heller särskilt snällt mot din fru att låta dina släktingar tro att hon inte vill träffa dem för att hon inte gillar dem.
    Och de är dina släktingar. Så du borde kunna tala om för dem att du inte vill att de ringer och tjatar och frågar hur hon mår varje dag. 
    Eller är du konflikträdd?
  • Anonym (Jahaja ..)

    Dumpade ett ex på grund av migrän i samband med mens, var verkligen PMS från helvetet och ingen hänsyn till sin omgivning.
    Dessutom skulle man lätt lägga 8- 10 timmar en lördag när någons släktings guldfisk hade namnsdag ...  Och sketstor släkt så ALLA helger var ju bokade.
    Ingen egentid alls.
    Kommer aldrig att hända igen!

  • Anonym (Jahaja ..)

    Dumpade ett ex på grund av migrän i samband med mens, var verkligen PMS från helvetet och ingen hänsyn till sin omgivning.
    Dessutom skulle man lätt lägga 8- 10 timmar en lördag när någons släktings guldfisk hade namnsdag ...  Och sketstor släkt så ALLA helger var ju bokade.
    Ingen egentid alls.
    Kommer aldrig att hända igen!

  • Anonym (Jo)
    molly50 skrev 2022-08-14 17:03:42 följande:
    Men då borde du kanske berätta för dem varför din fru inte alltid vill vara med.
    Istället för att låta dem tro att hon inte vill.
    Håller med
  • elmadumle
    Anonym (H) skrev 2022-08-14 17:30:33 följande:

     


    Med frågor alltså. Så fort barnen är sjuka tex ringer de varje dag för att höra hur det är, tänk då hur de skulle vara vid kroniska sjukdomar. Jag vill inte att de ska veta, vill inte behöva hantera deras känslor också.


    Men du gnäller gladeligen när din fru som faktiskt är sjuk inte orkar umgås, jag hoppas din fru berättar för de och samtidigt talar om hur du beter dig mot henne, då hoppas jag dina släktingar skäller ut dig rejält. Fy fan för en sån ynkrygg som dig.
  • Anonym (Jahaja ..)
    elmadumle skrev 2022-08-14 19:26:00 följande:
    Men du gnäller gladeligen när din fru som faktiskt är sjuk inte orkar umgås, jag hoppas din fru berättar för de och samtidigt talar om hur du beter dig mot henne, då hoppas jag dina släktingar skäller ut dig rejält. Fy fan för en sån ynkrygg som dig.
    Kanske inte förstår dig rätt men ...
    Kom aldrig någonsin och försvara en pms-kärring för mig.
    Har verkligen lagt all min förståelse på en sådan kvinna men aldrig någonsin fått något tillbaka. 
    Är i den åldern att det är mer klimakterie än pms och det är bara såååå skönt.
    Tar alla dagar klimakterie än pms.
    Har fan tur som överlevde .....
  • Anonym (w)
    Anonym (Jahaja ..) skrev 2022-08-14 19:32:57 följande:
    Kanske inte förstår dig rätt men ...
    Kom aldrig någonsin och försvara en pms-kärring för mig.
    Har verkligen lagt all min förståelse på en sådan kvinna men aldrig någonsin fått något tillbaka. 
    Är i den åldern att det är mer klimakterie än pms och det är bara såååå skönt.
    Tar alla dagar klimakterie än pms.
    Har fan tur som överlevde .....
    Tur att du är läskunnig och kan verkligen  hjälpa TS eller någon annan med din historia om ett annat ämne. Vi är alla tacksamma.
  • EnAnonumius
    Anonym (H) skrev 2022-08-14 16:00:15 följande:

    Jag hör vad ni säger, man attackera inte mina släktingar. De vet ingenting om hennes hälsa och tolkar bara hennes frånvaro som att hon inte vill vara med dem.


    Knappast någon som attackerat dina släktingar.

    Det är din patetiska, egoistiska och småsinta attityd som har (välförtjänt) attackerats.

    Så bara för att dina släktingar inte vet om din frus hälsa så skall du tvinga din fru mot hennes hälsa att vara med.
    Då kanske du kan bemöda dig med att förklara för dina släktingar att din frus frånvaro inget har med dem att göra, utan hon orkar inte p.g.a sjukdom.

    Men men, det är väl viktigare för dig att hålla upp en falsk fasad om att "allting är bra", inför dina släktingar och tvinga din fru att lida i onödan för din räkning, eller?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (H) skrev 2022-08-14 17:30:33 följande:

     


    Med frågor alltså. Så fort barnen är sjuka tex ringer de varje dag för att höra hur det är, tänk då hur de skulle vara vid kroniska sjukdomar. Jag vill inte att de ska veta, vill inte behöva hantera deras känslor också.


    Herregud, du blir ju bara egoistiskare och egoistiskare för varje inlägg du skriver.

    Skärp dig för och bete dig som en riktig man, i stället för ett snyftande konflikträdd litet våp.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (K)
    Anonym (Jahaja ..) skrev 2022-08-14 19:32:57 följande:
    Kanske inte förstår dig rätt men ...
    Kom aldrig någonsin och försvara en pms-kärring för mig.
    Har verkligen lagt all min förståelse på en sådan kvinna men aldrig någonsin fått något tillbaka. 
    Är i den åldern att det är mer klimakterie än pms och det är bara såååå skönt.
    Tar alla dagar klimakterie än pms.
    Har fan tur som överlevde .....
    Ts fru har inte pms ett par dagar i månaden!! Hon lider av smärtsamma kroniska sjukdomar som får henne att må skit, antagligen nästan dagligen! Inte alls samma som ditt pms-ex med andra ord.
  • molly50
    Anonym (Jahaja ..) skrev 2022-08-14 19:32:57 följande:
    Kanske inte förstår dig rätt men ...
    Kom aldrig någonsin och försvara en pms-kärring för mig.
    Har verkligen lagt all min förståelse på en sådan kvinna men aldrig någonsin fått något tillbaka. 
    Är i den åldern att det är mer klimakterie än pms och det är bara såååå skönt.
    Tar alla dagar klimakterie än pms.
    Har fan tur som överlevde .....
    Jag tror du behöver läsa på och lära dig om skillnaderna mellan pms och endometrios.
    Endometrios innebär starka smärtor hela tiden.
    Och TS fru har dessutom reumatism och fibromyalgi9 som även de är sjukdomar som innebär smärtor.
    Pms och klimakteriet innebär att man har en massa hormoner i kroppen vilket är lättare att behandla än sjukdomar med starka smärtor.
    En man som inte förstår att man kan behöva vila med sådana sjukdomar hade jag gladeligen dumpat.
  • EnAnonumius
    Anonym (Jahaja ..) skrev 2022-08-14 19:16:29 följande:

    Dumpade ett ex på grund av migrän i samband med mens, var verkligen PMS från helvetet och ingen hänsyn till sin omgivning.
    Dessutom skulle man lätt lägga 8- 10 timmar en lördag när någons släktings guldfisk hade namnsdag ...  Och sketstor släkt så ALLA helger var ju bokade.
    Ingen egentid alls.
    Kommer aldrig att hända igen!


    Och jag anser att du ska lära dig skillnaden mellan Endometrios och "pms från helvetet".

    TS fru har Endometrios, och inte något jävla "PMS från helvetet".

    Så ditt inflikande med ditt EX och hennes "pms från helvetet" är helt irrelevant för tråden.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Huh?!)

    Så dina släktingar får hellre tro att hon undviker dom än att få veta att hon är sjuk? Jamen den logiken var ju fullt begriplig. Eller inte.

  • Anonym (Mini)
    Anonym (H) skrev 2022-08-14 16:06:28 följande:

     


    Jag vill inte att de ska oroa sig. De skulle fråga om det konstant och de är intensiva nog som det är.


    Så att de skulle bry sig och fråga? Ja det är ju verkligen fruktansvärt...
    Vilken otjänst du gör din fru (och hela familjen) som inte berättar läget. Istället ger du utrymme för feltolkningar och massa tyckande och troende, och ja inte ens du förstår ju att din fru är sjuk. Herregud.
    Du kan väl inte vara så dum på riktigt ändå? 
    Så det är bättre att de tolkar det som att hon inte vill vara med dem än sanningen? Så urbota dumt att du kan ju inte vara sann. 
  • Deeru

    Fy fan vilket synsätt du har. Hoppas du blir riktigt riktigt jävla sjuk långvarit, så kan du yttra dig sen.

Svar på tråden Hur mycket hänsyn måste man visa?